• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster DeVille

jandan

Panerai
Min första post i Vintage-delen på forumet!
Denna klockan har tillhört min far, och jag har ärvt den tillsammans med min bror,
som är helt ointresserad av klockor. Jag funderar på om den är värd att "fixa" till.
Som jag ser det behöver den en service, glaset behöver putsas för att bli av med lite repor,
och kronan är tyvärr bytt någon gång, och det mot en gammal Certina-krona med DS inskription,
så den skulle man kanske byta ut?
Nåväl, några frågor som jag tänkte att forumet kanske hade svar på:
Är det lönt rent ekonomiskt att göra den i ordning?
Har den något värde som den är idag (om jag skulle lösa ut min bror)?
Klockan kommer att behållas i vilket fall, men frågorna skulle ändå vara intressanta att få svar på.
Ber om ursäkt om jag missat något, men jag är inte särskilt hemma i Vintage-träsket...
// Janne
c:\omega.jpg
Omega.jpg
 

Norra

Panerai
Svar på fråga 1: Ekonomiskt? Antagligen inte, däremot är väl affektionsvärdet viktigare här.

Svar på fråga 2: Helguld? Max 8k, guld på stål? runt 3k.
 

jandan

Panerai
Japp, affektionsvärdet är vida överstigande det faktiska värdet. Som jag skrev kommer klockan att behållas oavsett,
men jag tänkte kolla läget vad gäller värdet, om bror min och jag skall dela upp lite prylar som gått i arv.
Jag vill ju att det skall bli någorlunda rättvist, så han kan få andra prylar som jag inte vill ha.

Jag tror inte det är helguld, jag hittar inga stämplar någonstans, men jag kommer heller inte in i klockan,
boetten bak verkar vara helgjuten?
// Janne
 
Topp