• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega seamaster vintage

Martin Lovasz

Audemars
Runt ca 1960 skulle jag tippa men det kan vara +/- några år. Tavlan och boett ser bra ut så vill du använda den så är det bara en service och glaspolering som gäller.
 

Plinkan

Breitling
Runt ca 1960 skulle jag tippa men det kan vara +/- några år. Tavlan och boett ser bra ut så vill du använda den så är det bara en service och glaspolering som gäller.
Tack! Vet du ungefär vad det kostar att göra i ordning den? Armbandet är inte original heller, så skulle behöva investera i ett sånt också.
 

Martin Lovasz

Audemars
Tack! Vet du ungefär vad det kostar att göra i ordning den? Armbandet är inte original heller, så skulle behöva investera i ett sånt också.
Skulle tro att du hamnar på 2000-2500kr i service kostnad men då får man leta lite för en del vill ha det dubbla. Lämna dock inte in den till Omega för de tar många tusen och jag vet att förr gjorde man om klockan så den ser ut som ny men då tappar den all samlarvärde. Köp ett armband som du tycker om så det behöver inte stå Omega på den, sedan köper du ett originalspänne och sätter på. Finns lite information om spännen här på forumet så du inte får ett av de hemska Kinesiska kopiorna som finns överallt på nätet.
 

Plinkan

Breitling
Skulle tro att du hamnar på 2000-2500kr i service kostnad men då får man leta lite för en del vill ha det dubbla. Lämna dock inte in den till Omega för de tar många tusen och jag vet att förr gjorde man om klockan så den ser ut som ny men då tappar den all samlarvärde. Köp ett armband som du tycker om så det behöver inte stå Omega på den, sedan köper du ett originalspänne och sätter på. Finns lite information om spännen här på forumet så du inte får ett av de hemska Kinesiska kopiorna som finns överallt på nätet.
Tack!
 

frandinet

Cartier
Min äldsta son fick denna fina klocka i studentpresent av sin mormor, den har varit morfars. Han fick den förra året, den har varit inne på service innan han fick den, men jag vet inte i detalj vad som gjorts vid med den.

Det trista är att han inte har använt den än, för länken är för lång. Jag tror att den här typen av länk, måste in till en guldsmed för att kortas (det var i alla fall vad någon urhandlare/urmakare för Omega, som grabben kollat med, sa till honom). Att korta länken, är guldsmed det som gäller?

Jag tänkte också ett tag att vi kunde, tillfälligt innan länken är kortad, sätta på något snyggt läderband. Men, jag fattar inte hur man skall kunna få bort länken, för det är super tight vid bandhornen/länken så jag fattar inte hur man ska komma åt sprintarna.

Är det någon som vet mer om vad denna modell "är för klocka", ålder eller annan intressant information?
IMG_0323.JPG

IMG_0324.JPG

IMG_0325.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Ser ut som en modell från mitten av 60-talet.

Man skall undvika denna typ av länk då den förstör bandhornen så plocka av den och sätt på något som sonen tycker är grymt istället så kommer han bära den varje dag.
 

frandinet

Cartier
Tack, det va ett bra tips, som jag inte alls tänkt på (att länken sliter). Klart vi då ska gå för ett schysst band, så klockan kan börja användas.

Vad tror du att bästa sättet att få loss länken är, det är supertight mellan länk och bandhorn. Ska jag försöka med en smal kniv, eller ska jag bara lägga ner att försöka själv och gå till en urmakare att plocka bort.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ser det och det var inte bra.

Man kan bända med en skruvmejsel så att mejsel går mellan länken och boetten, sedan bryter man mot boettens bakre locket med en tunn plast eller tejp mellan och då bryter man av den yttre delen av badstiftet. Den länken skulle aldrig satts på den klockan men finns det en glipa så man kanske kan bända i själva länken istället för mot klockan?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tack, det va ett bra tips, som jag inte alls tänkt på (att länken sliter). Klart vi då ska gå för ett schysst band, så klockan kan börja användas.

Vad tror du att bästa sättet att få loss länken är, det är supertight mellan länk och bandhorn. Ska jag försöka med en smal kniv, eller ska jag bara lägga ner att försöka själv och gå till en urmakare att plocka bort.
Ofta på denna typen av länk så är chaneret (röret) i änden öppet. Det går att vidga, och då ksn man komprimera bandstiften med typ en tunn mejsel, eller nål, i glipan.
Men, kör på länken! Är det guldboett eller guld på stål (med det baklocket)?
Är det stålboett och guldlänk så är det bara att åka.

(En guldsmed kortar det där, ja. Snåla inte utan korta på båda sidor om spännet.)
 

frandinet

Cartier
Ofta på denna typen av länk så är chaneret (röret) i änden öppet. Det går att vidga, och då ksn man komprimera bandstiften med typ en tunn mejsel, eller nål, i glipan.
Men, kör på länken! Är det guldboett eller guld på stål (med det baklocket)?
Är det stålboett och guldlänk så är det bara att åka.

(En guldsmed kortar det där, ja. Snåla inte utan korta på båda sidor om spännet.)

Tack för input.
Hur menar du att det går att "vidga", jag förstår inte riktigt.

Jag vet inte, men tror guld på stål, får kolla det. Ska snacka med grabben, så får vi se hur vi gör.
 

Tepe74

Breitling
IMG_0476.PNG
IMG_0478.PNG
Hej
Jag är också ny här på forumet.
Behöver hjälp utav er att uppskatta om det är värt att serva denna Seamaster som jag tänkt sälja.Vad kan kostnaden bli?
Eller ska man sälja den som den är, och vad kan då vara rimligt pris?
Kanske någon vet eller är intresserad.
Tacksam för svar.
Mvh Ted
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
IMG_0476.PNG
IMG_0478.PNG
Hej
Jag är också ny här på forumet.
Behöver hjälp utav er att uppskatta om det är värt att serva denna Seamaster som jag tänkt sälja.Vad kan kostnaden bli?
Eller ska man sälja den som den är, och vad kan då vara rimligt pris?
Kanske någon vet eller är intresserad.
Tacksam för svar.
Mvh Ted
Inte värt att serva om du ska sälja. Fungerar den idag? Det är ett fint samlarur du sitter på så är säkert många här som är intresserade. Modellen heter omega seamaster chronograph 105.004. Får säkert helt ok betalt på tradera med bra bilder.
 

Tepe74

Breitling
Tror inte den fungerar. Sekundvisaren rör sig inte fast jag skruvat upp den.
Är faktiskt helt okunning hur jag ska göra. Så tar gärna mot tips hur jag ska gå till väga för att få igång den.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tror inte den fungerar. Sekundvisaren rör sig inte fast jag skruvat upp den.
Är faktiskt helt okunning hur jag ska göra. Så tar gärna mot tips hur jag ska gå till väga för att få igång den.
Den lilla sekundvisaren kl 9 går inte igång om du skakar runt uret rejält? Var i landet bor du?
 

Max.h

Breitling
Hej, fick just tag på den här klockan. Lite nybörjare på det här med vintageklockor så hoppas någon kan hjälpa mig att berätta lite mer om när det är ifrån, dess urverk, batteridriven eller inte osv. Tacksam för svar!
 

Bilagor

  • BFDB56B3-963E-4FFD-8D33-CAD802661B10.jpeg
    BFDB56B3-963E-4FFD-8D33-CAD802661B10.jpeg
    47.9 KB · Visningar: 32
  • 09FCD552-CDEB-4311-8E1A-75BDC3284F3F.jpeg
    09FCD552-CDEB-4311-8E1A-75BDC3284F3F.jpeg
    94 KB · Visningar: 32
  • D18F5AB1-092F-466E-A75F-90496AE9E6A9.jpeg
    D18F5AB1-092F-466E-A75F-90496AE9E6A9.jpeg
    92.6 KB · Visningar: 30

Tallyho88

Omega
Tjena.
Skulle behöva lite mer info om denna klocka. Vet att cal. är 1342. Men sen hittar jag inte mer info om klockan. Någon som vet mer?
vintage.png
 
Topp