• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega speedmaster genom tiderna

fc2

Rolex
Mycket fin. En av mina favorittrådar på KS faktiskt så fyll på allihopa. Tyvärr kan jag inte hjälpa till.
 

hejo

Panerai
Räknade lite slarvigt och kom fram till följande:
2915-3: 2 st
2998-61: 1 st
2998-62: 1 st
2998-64: 1 st
105.002: 1 st
105.003: 3 st (varav en bruning)
105.012: 4 st
145.012: 2 st
145.022: 4 st

Känns nästan lite löjligt, känslan är att det borde finnas långt fler, @NiklasArvid gissade på 20 st 105.012..... hur känns det att ha så fel eller sover
alla SpeedyLovers.....
 

Selvedge

Rolex
image.jpg
Fyller väl på med en 145.022 från ca -76, kör uteslutande läder men det finns en 1171 länk i lådan också! Håller med om att detta är en grym tråd! Men farlig, det äldre lockar....
 

RolleFC

Omega
Off topic, sorry, men nåt tips på vart man servar en 321'a och gärna en hint om vad det kan kosta oxå. Finns i Stockholmsområdet.
 

fc2

Rolex
Omega levererar inte delar till 321 längre så den måste ner till Bienne. Kostnaden ligger gissningsvis kring 10 000. Gå till en Omega AD så fixar de det.
 

fc2

Rolex
Läskigt!
Innebär risk för polering, nya visare, krona och en massa annat som man absolut inte vill veta av...

Både ja och nej. Hade det varit 10 år sedan hade jag sagt ja men Omega har blivit mycket mer försiktiga, dock inte så försiktiga som vi vintagenördar skulle önska. Omegas syn på det hela är att de får in en klocka som ska återställas till så gott skick som möjligt och det kan innebära att delar måste bytas. De ser ofta lite mer "industriellt" på det hela men i och med att vintagemarknaden växt så mycket och värdet på klockor och på det gratis PR-arbete vi gör stigit så är de mer försiktiga.

Sedan är det så att vissa delar är slitagedelar oavsett vad vi tycker om det. Ibland måste visare, krona och pushers helt enkelt bytas ut för att klockan ska fungera som den ska. Jag har fått en annan syn på vad som ska vara original när jag letar klockor nu. Jag ser inte original visare och krona som ett måste längre, men jag sitter lite i samma båt som du då även jag har en 321:a, min helt original, som en dag måste servas.
Läs denna:

https://omegaforums.net/threads/what-bienne-used-to-do.24444/
 

fc2

Rolex
Från tråden:

"
I have spent a life in watchmaking and seen many changes in fashion and desirability, from the introduction of quartz watches. I have been honoured to meet George Daniels and Kurt Klaus personally. I have worked for Omega for over thirty years and possibly overhauled many more 321s than any other living watchmaker. As a consequence, I cannot criticise an approach I have been taught since I was young.
Gentlemen, whatever you may think, these watches were born as good, robust and reasonably priced timekeepers. And the guideline has always been to bring them back, at any service, to their original specifications. This has always meant to change bezels, hands, dials, crowns, pushers and movement parts in order to deliver a watch performing in accordance to its original specifications.
Now the trend seems to consider these timepieces on the same level of a minute repeater with a cloisonne dial. Obviously this is not the case, but I do not judge such a trend, which might go on forever or collapse in the future, who knows.
But at the same time I must spend a word to defend the way of working of many of us who were simply following a protocol, which I am still not able to consider wrong.
Cheers.
Maurice
"
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Finns det ingen fristående vintageguruurmakare som kan fixa en 321:a och har tillgång till reservdelar?

Finns det delar att köpa på marknaden (även om de är dyra)?
 

fc2

Rolex
Personligen har jag alltid förväntat mig att begränsningar av reservdelar skulle påverka priserna negativt på alla sorters vintageur, eller i alla fall stoppa upp de. Jag fungerar så att jag tänker en gång extra innan jag köper vintageur eftersom jag har som mål att bära de och att då fastna i ett dyrt eller krångligt serviceträsk gör att jag inte är beredd att betala lika mycket för en klocka. Tydligen inte alla som tänker så iom de prisuppgångar vi ser...
 
  • Like
Reactions: UNO

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Personligen har jag alltid förväntat mig att begränsningar av reservdelar skulle påverka priserna negativt på alla sorters vintageur, eller i alla fall stoppa upp de. Jag fungerar så att jag tänker en gång extra innan jag köper vintageur eftersom jag har som mål att bära de och att då fastna i ett dyrt eller krångligt serviceträsk gör att jag inte är beredd att betala lika mycket för en klocka. Tydligen inte alla som tänker så iom de prisuppgångar vi ser...

Jag tror dom flesta - inklusive mig själv - behandlar en 321 som en veteranbil! Du tar fram den då och då när vädret tillåter. Detta gör att slitaget blir mindre för varje år som går. Jag skulle inte våga använda min som en daglig slagare! En vintage Rolle är en helt annan sak, funkar perfekt som daglig slagare!
 

fc2

Rolex
Jag tror dom flesta - inklusive mig själv - behandlar en 321 som en veteranbil! Du tar fram den då och då när vädret tillåter. Detta gör att slitaget blir mindre för varje år som går. Jag skulle inte våga använda min som en daglig slagare! En vintage Rolle är en helt annan sak, funkar perfekt som daglig slagare!

Förstår inte varför en vintage Rolex skulle passa bättre som vardagsklocka? Är den mindre fin? Den lär väl knappast vara så mycket mer stryktålig, få som faktiskt utsätter sin klocka för det som NASA testade Speedmastern för.
 

plattfot

Rolex
Finns det ingen fristående vintageguruurmakare som kan fixa en 321:a och har tillgång till reservdelar?

Finns det delar att köpa på marknaden (även om de är dyra)?

Utan att kunna detaljer, så finns det flera urmakarverkstäder i Sverige, certifierade av Omega (Omegarep besöker verkstaden för att den är rätt utrustad och bemannad som jag förstått det) som får köpa Omegadelar av swatch-group. vissa delar börja tryta via den kanalen som nämts ovan och i mitt fall när min 321 sevades för två år sedan, fick vissa delar köpas in från Ånge urdelar.
I Bienne skall delar inte vara något problem.
 

plattfot

Rolex
Jag tror dom flesta - inklusive mig själv - behandlar en 321 som en veteranbil! Du tar fram den då och då när vädret tillåter. Detta gör att slitaget blir mindre för varje år som går. Jag skulle inte våga använda min som en daglig slagare! En vintage Rolle är en helt annan sak, funkar perfekt som daglig slagare!
Jag kör på med min på samma sätt som mina andra gammelklockor - dvs en bit från vatten och de hårdaste slagen, annars som vanligt.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Förstår inte varför en vintage Rolex skulle passa bättre som vardagsklocka? Är den mindre fin? Den lär väl knappast vara så mycket mer stryktålig, få som faktiskt utsätter sin klocka för det som NASA testade Speedmastern för.
Tror det främst beror på vattentätheten. Jag personligen har svårt för vintagekronografer, då jag vill kunna duscha/bada mm. utan att bry mig om klockan.
 

RolleFC

Omega
Kollat med Rob E. De säger att den måste skickas. Oxå pratat med ABC Service. De gör gärna 321, men säger att de inte längre får tag i delar så de garanterar inte att de kommer helt i mål med verket.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
@inox @Martin021 @NiklasArvid @Patrik J @jakob.dala @wundlander @isbjörn @hejo och @fc2 fan vilka härliga klockor! Tack för det. Ni har inte vetat om det men hela denna tråd, liksom livet i övrigt, är en tävling. Priset är ett par adresslappshållare i skinn från Omega som endast kan bäras av Speedmasterägare och därför kommer skänkas av mig. Enda motprestationen är att, vid tillfälle, låta sig bjudas på en kopp kaffe och låta mig prova klockan. Vinnaren presenteras när jag kollat igenom tråden igen.
IMG_1333.jpg

IMG_1334.jpg
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
@inox @Martin021 @NiklasArvid @Patrik J @jakob.dala @wundlander @isbjörn @hejo och @fc2 fan vilka härliga klockor! Tack för det. Ni har inte vetat om det men hela denna tråd, liksom livet i övrigt, är en tävling. Priset är ett par adresslappshållare i skinn från Omega som endast kan bäras av Speedmasterägare och därför kommer skänkas av mig. Enda motprestationen är att, vid tillfälle, låta sig bjudas på en kopp kaffe och låta mig prova klockan. Vinnaren presenteras när jag kollat igenom tråden igen.
IMG_1333.jpg

IMG_1334.jpg
Du är välkommen till Västerort när som helst :)
 
Topp