• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 336 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 309 47.9%

  • Totala väljare
    645

Erkanovich

Breitling
Yeah!
393415A6-EB9D-4CE0-A435-0594BFB179E7.jpeg
Jäklar vilken cool!
 

Daniel_st

Cartier
Man skruvar ut den vid ett visst tryck, djup.... för att tryckutjämna så att klockan/ urverket inte skadas av trycket. På land ska du ha den inskruvad samt vid vanligt bad ovan 100 m djup skulle jag tippa.
Så man kan manuellt inte göra något mer än att skruva in/ut den? Jag kommer aldrig behöva den ändå så det spelar egentligen ingen roll.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Fråga, hur fungerar helium ventilen? Går att skruva ut men hur gör man sen då?
Man skruvar ut den vid ett visst tryck, djup.... för att tryckutjämna så att klockan/ urverket inte skadas av trycket. På land ska du ha den inskruvad samt vid vanligt bad ovan 100 m djup skulle jag tippa.
Njaaaa, helium ventilen måste vara in skruvad hela tiden du är under vatten, klockan är inte vattentät där igenom så har du den ut skruvad kommer du pajja klockan.

Den är till för saturations dykning, dvs när man bor i en tryckkammare o andas helium, då kom man fram till att helium molekyler var så små så de kom in i klockan och sen när man skulle upp så släppte man ut trycket ur tryckkammaren och då for (oftast) glaset på klockan av för att heliumet expanderar. Detta löstes med en helium escape valve så att heliumet kan komma ur klockan när man släpper på trycket.
 

JohnHarrison

KS Explorers Club
Fråga, hur fungerar helium ventilen? Går att skruva ut men hur gör man sen då?
Vid dykning och arbete på större djup vistas en dykare lång tid under högt tryck, omväxlande i vattnet och i dykarklocka/tryckkammare. När klockan utsätts för högt tryck i kammaren smiter Heliummolekyler, som är små och svåra att täta av, förbi packningar och tar sig in i klockan varpå trycket inne i klockan successivt stiger.
Vid uppstigning/dekompression skall heliumventilen skruvas upp för att släppa ut trycket som annars skulle spränga klockan när omgivningstrycket sjunker.
Alltså inget som en vanlig badare som jag egentligen behöver 😂
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Njaaaa, helium ventilen måste vara in skruvad hela tiden du är under vatten, klockan är inte vattentät där igenom så har du den ut skruvad kommer du pajja klockan.

Den är till för saturations dykning, dvs när man bor i en tryckkammare o andas helium, då kom man fram till att helium molekyler var så små så de kom in i klockan och sen när man skulle upp så släppte man ut trycket ur tryckkammaren och då for (oftast) glaset på klockan av för att heliumet expanderar. Detta löstes med en helium escape valve så att heliumet kan komma ur klockan när man släpper på trycket.
Gott! Jag missade delen kring tryckkammare. Tack för rättelse
 

Daniel_st

Cartier
Hur förvarar ni era klockor som ni inte använder? Jag är sugen på en watchstand för två klockor där den ena kan hänga medans den andra används så man slipper ”slita” ner boxen klockan kom i. Thewatchstand e riktigt snygga men dyra, hittade någon billigare variant hos prestigewatches men vad finns det för fler alternativ?
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Kikar lite på en Omega speedmaster reduced (senaste versionen/re-edition ref 3539.50), till viss del på grund av att den har 100m WR då jag även vill kunna bada, etc. utan problem. Är det någon som har koll på hur det funkar med tryckknappar osv, är det risk att klockan läcker om man t.ex råkar komma åt knappar under vatten?

1643904073239.png
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kikar lite på en Omega speedmaster reduced (senaste versionen/re-edition ref 3539.50), till viss del på grund av att den har 100m WR då jag även vill kunna bada, etc. utan problem. Är det någon som har koll på hur det funkar med tryckknappar osv, är det risk att klockan läcker om man t.ex råkar komma åt knappar under vatten?

1643904073239.png
Japp. Trycker du på knapparna så är det ambulans till urmakaren som gäller.
Därför många kronografer har skruvade knappar. Kan tycka det är ok på dykare, men knappar utan skruv är både snyggare och mer lättanvänt på övriga imho.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Kikar lite på en Omega speedmaster reduced (senaste versionen/re-edition ref 3539.50), till viss del på grund av att den har 100m WR då jag även vill kunna bada, etc. utan problem. Är det någon som har koll på hur det funkar med tryckknappar osv, är det risk att klockan läcker om man t.ex råkar komma åt knappar under vatten?

1643904073239.png

Japp. Trycker du på knapparna så är det ambulans till urmakaren som gäller.
Därför många kronografer har skruvade knappar. Kan tycka det är ok på dykare, men knappar utan skruv är både snyggare och mer lättanvänt på övriga imho.
Köp en Omega PO chrono, där kan man använda pushers under vattnet ända ner till 600m. Men på en Speedmaster är det nog inte bra :)
 
Senast ändrad:
Kikar lite på en Omega speedmaster reduced (senaste versionen/re-edition ref 3539.50), till viss del på grund av att den har 100m WR då jag även vill kunna bada, etc. utan problem. Är det någon som har koll på hur det funkar med tryckknappar osv, är det risk att klockan läcker om man t.ex råkar komma åt knappar under vatten?

1643904073239.png
Jag vet att Omega har modeller nu som kan användas under ytan och står det inget annat i manualen, så gäller det nog för den här också. Jag skulle låta trycktesta den inför varje badsäsong, dock.
 

Roppo

Breitling
Köpte nytt nato till SMP’n. Gillar starkt hur framtoningen på klockan förändrades till mer tool’ig. Att den kommer högre upp tycker jag framhäver det så jag har den gärna traditionellt på naton med två lager armband under. Lägger upp lite bilder då jag hade svårt att hitta bilder på armbandet när jag funderade på köp. Köpte via Omegas website då man får med lite mer saker än hos AD (märkligt nog).
8EEFA162-D3D0-4016-B945-8E01D64818CE.jpeg
768B08AA-FAD1-4B8A-B4DE-76D601C4144A.jpeg
40C614D2-464B-4A18-9CB4-64DC9343D073.jpeg
 
Köpte denna skönhet för ett par veckor sedan. Har inte haft någon tanke på guld förut men när jag såg denna blev jag såld.. Supernöjd hittills. Hade tänkte en PO först men den nya/nuvarande modellen är alldeles för hög och klumpig jämfört med den gamla från -07 som jag hade förut.
 

Bilagor

  • Klocka 2.jpg
    Klocka 2.jpg
    480.9 KB · Visningar: 18
Kikar lite på en Omega speedmaster reduced (senaste versionen/re-edition ref 3539.50), till viss del på grund av att den har 100m WR då jag även vill kunna bada, etc. utan problem. Är det någon som har koll på hur det funkar med tryckknappar osv, är det risk att klockan läcker om man t.ex råkar komma åt knappar under vatten?

1643904073239.png
Knapparna ska inte användas under vatten. Den enda Omega mig veterligen där knapparna kan användas under vatten är SMP pro chrono. (Edit: såg att nuv SMP 300 Chrono har skruvskydd så den kanske inte funkar under vatten den heller längre?). Det är väldigt sällsynt att kronografknapparna kan användas under vatten och de flesta andra tillverkarna som Rolex, Breitling mfl har skruvskydd mot oavsiktlig användning under vatten. IWC Aquatimer Chrono är en annan klocka där knapparna kan användas under vatten. Skulle faktiskt gå så långt att jag skulle inte bada/dyka med en kronograf alls om det inte finns skruvskydd eller att det uttryckligen står att knapparna kan användas under vatten. Kan bara gissa att Speedyn inte har skruvskydd för att det inte är eller ska anses som en "badklocka"?
 
Senast ändrad:
Knapparna ska inte användas under vatten. Den enda Omega mig veterligen där knapparna kan användas under vatten är SMP pro chrono. (Edit: såg att nuv SMP 300 Chrono har skruvskydd så den kanske inte funkar under vatten den heller längre?). Det är väldigt sällsynt att kronografknapparna kan användas under vatten och de flesta andra tillverkarna som Rolex, Breitling mfl har skruvskydd mot oavsiktlig användning under vatten. IWC Aquatimer Chrono är en annan klocka där knapparna kan användas under vatten. Skulle faktiskt gå så långt att jag skulle inte bada/dyka med en kronograf alls om det inte finns skruvskydd eller att det uttryckligen står att knapparna kan användas under vatten. Kan bara gissa att Speedyn inte har skruvskydd för att det inte är eller ska anses som en "badklocka"?
Det kan hända att det bara är Omegas SMP chrono. som kan anv. under vatten, bäst att ta det säkra före det osäkra. De har inga skruvskydd dock, det bara ser ut som såna.
 

MrSpez

Omega
Någon som vet om det finns möjlighet att beställa bandet som tillhör speedmaster dark side of the moon?

googlat i timmar och hittat olika sailcloth varianter. Problematiskt är att min Seamaster har 21mm lug to lug. De flesta erbjuder 20 eller 22mm.

mailat AD och omega men inväntar svar.

Otålig så kollar om någon kunnig här vet :)
 

Bilagor

  • 3882519E-2A04-48CB-8C50-A07E621F1A7A.png
    3882519E-2A04-48CB-8C50-A07E621F1A7A.png
    195.4 KB · Visningar: 13

Knegolf

Breitling
Hej, någon som har erfarenhet av Omega Dynamic (60/70-tal) och vad man bör hålla utkik efter för fallgropar när man letar efter dessa? Tack!
 
Topp