• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 336 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 309 47.9%

  • Totala väljare
    645

Peder100

Omega
Hej alla Omegaälskare!
Använder min Speedmaster Mark II nästan varje dag, men insåg när jag var i bankfacket att jag aldrig ens packat upp min Omega Seamaster Planet Ocean 232.30.46.21.01.001. Funderar på att sälja den, inte så stor idé att ha den liggande där att samla damm. Någon som har en idé om vad man ska begära i pris för den?
Kan tillägga att den är från svensk AD, plasten är kvar och även "silkespapperet" i lådan.
 

dd_mange

Panerai
2-Faktor
Hur ska man tänka kring ej ifyllda garantikort för omega. Tycker ofta nu när jag söker på Chrono24 att det saknas datum och AD. Är det något som bör vara ifyllt eller finns garantin digitalt?
 

Peder100

Omega
AD ska garanterat var ifyllt för spårbarhet, ett krav om jag köper en klocka. Datum bör ju såklart vara det men så länge ADn syns så kan du ju alltid kolla upp datumet.
 

Quark

Cartier
2-Faktor

Förnyelse​

Min stål-PO sitter numera på Omegas mesh-armband. Jag har bara burit den några timmar ännu, men det känns som en hyfsad uppgradering komfortmässigt över standardlänken. Ny totalvikt är 209 gram. Med standardlänken kortad till 18 centimeter väger den 245 gram.

Det är så klart också kul med en ny stil. Standardlänken kommer helt säkert att åka på igen, men nu är det mesh som gäller ett tag.

PXL_20240313_171455575_crop.jpg


PXL_20240313_171456270.MP_crop.jpg


PXL_20240313_171503065_crop.jpg
 

Förnyelse​

Min stål-PO sitter numera på Omegas mesh-armband. Jag har bara burit den några timmar ännu, men det känns som en hyfsad uppgradering komfortmässigt över standardlänken. Ny totalvikt är 209 gram. Med standardlänken kortad till 18 centimeter väger den 245 gram.

Det är så klart också kul med en ny stil. Standardlänken kommer helt säkert att åka på igen, men nu är det mesh som gäller ett tag.

PXL_20240313_171455575_crop.jpg


PXL_20240313_171456270.MP_crop.jpg


PXL_20240313_171503065_crop.jpg
Den där ser ut att sitta bra på din handled. 18 cm. har jag också, men har bedömt att PO Chrono varit väl stor. Även SMP chrono. Inte provat, dock.
 

Kson

Patek
2-Faktor

Förnyelse​

Min stål-PO sitter numera på Omegas mesh-armband. Jag har bara burit den några timmar ännu, men det känns som en hyfsad uppgradering komfortmässigt över standardlänken. Ny totalvikt är 209 gram. Med standardlänken kortad till 18 centimeter väger den 245 gram.

Det är så klart också kul med en ny stil. Standardlänken kommer helt säkert att åka på igen, men nu är det mesh som gäller ett tag.

PXL_20240313_171455575_crop.jpg


PXL_20240313_171456270.MP_crop.jpg


PXL_20240313_171503065_crop.jpg
Som en ny klocka 👍. Har har en smp funderar på att köpa ett original mesh band. Vad fick du betala bandet?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Den där ser ut att sitta bra på din handled. 18 cm. har jag också, men har bedömt att PO Chrono varit väl stor. Även SMP chrono. Inte provat, dock.
PO 45,5 mm är en rejäl puck. Stor närvaro på handleden men inte för stor. Ett problem med stålis på länk är att den blir ganska tung, och standardlänken är ärligt talat inte den mest bekväma på marknaden. Den är vacker och ser tekniskt sett oerhört välgjord ut, men det är något med kanterna som är lite vassa mot huden.

Med gummiband försvinner alla sådana komfortproblem, och denna mesh-länk är komfortmässigt som ett mellanting mellan standardlänken och gummi. Meshen är naturligtvis något helt annat än ett gummiband, men "grad av bekvämlighet" är närmre gummi än standardlänk.

Jag har inte testat titanmodellen, om den kanske sitter bekvämt med standardlänk tack vare den låga vikten. Min keramiska är i alla fall oerhört bekväm. Den ser naturligtvis lika stor ut på handleden som alla andra PO 45,5 mm, men all känsla av att man har en stor klocka på armen som kan vara i vägen eller obekväm försvinner med lägre vikt och gummiband.

Mest komfortabla länkarna tycker jag att Grand Seiko har. Många avfärdar dem för att de ser tunna ut, och för att låsten på dykmodellerna är både lite klumpiga och plåtiga. men finish, komfort och funktion hos mikrojusteringen har de satt riktigt bra.

IMG_20200620_101845.jpg
 

Man

Rolex
Nöjd med din? Går den inom Metas-spec, 0 till +5 s/dygn alltså? Jag är väldigt nöjd, förutom en mindre sak: Tycker min tappar 1-2 s/dygn. Skulle du, eller nån annan här, ta den till AD för justering? Garanti finns än så länge. Om man lämnar den på service, aktuellt först om fler år, tar de extra för att justera så den går enl spec då? Till saken hör också att jag nog har ca 13 mil till min AD. En bild:
IMG_0522.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Nöjd med din? Går den inom Metas-spec, 0 till +5 s/dygn alltså? Jag är väldigt nöjd, förutom en mindre sak: Tycker min tappar 1-2 s/dygn. Skulle du, eller nån annan här, ta den till AD för justering? Garanti finns än så länge. Om man lämnar den på service, aktuellt först om fler år, tar de extra för att justera så den går enl spec då? Till saken hör också att jag nog har ca 13 mil till min AD. En bild:
IMG_0522.jpeg
Hade jag haft den som enda klocka, eller en av få, dvs en klocka som får mycket handledstid, skulle jag gjort det. Jag tar för givet att den går stabilt, men för långsamt. Eftersom du ändå frågar, betyder det ju att du bryr dig. Att ha en så fin klocka som inte presterar som den ska, förtar åtminstone i mina ögon en del av tjusningen. För mig hade det varit värt timmarna i bilen.
Eftersom klockan är väl injusterad med sin balans, tror jag att den kommer att gå inom spec efter service. Det handlar mest om att lägga "nollan" på rätt ställe i intervallet den ska klara. Det klarar de som servar den.
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Nöjd med din? Går den inom Metas-spec, 0 till +5 s/dygn alltså? Jag är väldigt nöjd, förutom en mindre sak: Tycker min tappar 1-2 s/dygn. Skulle du, eller nån annan här, ta den till AD för justering? Garanti finns än så länge. Om man lämnar den på service, aktuellt först om fler år, tar de extra för att justera så den går enl spec då? Till saken hör också att jag nog har ca 13 mil till min AD. En bild:
IMG_0522.jpeg
Min går ca +0.5s/d så jag är nöjd. Har du långt till AD så är det enkelt att runda dem genom att kontakta omega eller swatch group direkt, du får hem ett packet som du skickar in klockan och garantikortet till dem :)
 

Man

Rolex
Hade jag haft den som enda klocka, eller en av få, dvs en klocka som får mycket handledstid, skulle jag gjort det. Jag tar för givet att den går stabilt, men för långsamt. Eftersom du ändå frågar, betyder det ju att du bryr dig. Att ha en så fin klocka som inte presterar som den ska, förtar åtminstone i mina ögon en del av tjusningen. För mig hade det varit värt timmarna i bilen.
Eftersom klockan är väl injusterad med sin balans, tror jag att den kommer att gå inom spec efter service. Det handlar mest om att lägga "nollan" på rätt ställe i intervallet den ska klara. Det klarar de som servar den.
Tack för svar! Inte den enda klockan, men den får mycket handledstid. Ja precis, den går stabilt, dvs den blir inte sämre och sämre.
Låter ju lovande då, om jag skulle välja att leva med det till service. Får fundera då… Det är ju också en bra ”ursäkt” att få ta sig till sin AD… 😊
 

Man

Rolex
Min går ca +0.5s/d så jag är nöjd. Har du långt till AD så är det enkelt att runda dem genom att kontakta omega eller swatch group direkt, du får hem ett packet som du skickar in klockan och garantikortet till dem :)
+0,5s/d är ju toppen! 👌
När den var ny loggade jag in på Omegas sida och kollade testresultat för just min. Den ska då ha uppmätts till +0,7s/d.
Bra tips, ska beakta det också.
Mvh
 
Topp