• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.2%
  • Hesalit

    Röster: 307 47.8%

  • Totala väljare
    642

DIR

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
10:10 bild
image.jpg
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Verkar inte som att det jättemånga som kör heritage-varianten av seamaster 300. Hamnar väl kanske lite i skuggan av den klassiska SM300:an.. Tycker att den är grym, både den äldre och nya modellen!🙂
A073FFBA-6DDF-4A13-98E4-B8224D363E58.jpeg

Sålde min 300 Master Co-Axial för en månad sen. Fantastiskt trevlig klocka! Speciellt då man slipper heliumventilen..
Siktar på att försöka komma över en blå ny Heritage vid nästa köp :)
 

MrSpez

Omega
Idag trillade den äntligen ner i brevlådan. En referens jag inte sett så mycket av men när jag såg den första gången så blev vill-ha-begäret för stort för att inte köpa. Mycket nöjd
 

Bilagor

  • 6BC32DB0-6643-49BB-A112-6E73ED4A9765.jpeg
    6BC32DB0-6643-49BB-A112-6E73ED4A9765.jpeg
    576 KB · Visningar: 20

Explorer

Omega
Fortfarande den snyggaste och mest välbalanserade PO hittills tycker jag.
Hoppas att det kommer en re-issue på den (eller snarare att man slopar glasbaksidan, återinför sjöhästen, samt halverar tjockleken på dagens hockeypuck-PO'n) så att PO blir bärbart igen.
Håller med på varje punkt. Glasbaksidorna skulle man kunna skippa på fler modeller i katalogen, Sjöhästen är bättre!
 

LW77

Breitling
Jag har en fundering som någon här säkert kan svara på:
Kan man byta länk mellan seamaster 36 mm och planet ocean 37,5 mm? Bägge länkarna är 18 mm men är det samma infästning i boetten?
 

Prefab

Cartier
Oj, det är på tok för mycket om du frågar mig. 50k kan jag tycka är ok men inte mer.
Nytt verk och nya detaljer visste, men att dubbla priset mot för 5-6 år sedan är inte motiverat tycker jag.
Omegas prisökningar de sista åren är helt bisarra, men speglar väl marknadsläget. Omega har ju inte direkt blivit lidande av bristen på Rolex om man säger så..
 
Hej
Jag har en äldre Omega railmaster med urverket 2403. Jag tror att det är ett chronometer certifierat, modifierat eta med co-axial.
1645098763370.png


Jag är osäker på servicebehovet men hittar ingen info om inom vilka specs tidshållningen bör ligga.
Är det någon som vet?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej
Jag har en äldre Omega railmaster med urverket 2403. Jag tror att det är ett chronometer certifierat, modifierat eta med co-axial.
1645098763370.png


Jag är osäker på servicebehovet men hittar ingen info om inom vilka specs tidshållningen bör ligga.
Är det någon som vet?
Har det gått mer än 10 år sen senast, skulle jag lämnat in den till en auktoriserad, men det skulle jag med alla klockor.
 
Har det gått mer än 10 år sen senast, skulle jag lämnat in den till en auktoriserad, men det skulle jag med alla klockor.
Jag köpte den nyligen från en c24-handlare. Dom säger att dom har servat den men jag fick inget specifierat servicekvitto. Jag fick deras certifikat inkl. 1 års garanti och det ska vara ”beviset” på service.
Just nu går den ca -5 sek/dygn men det svajar en del.
Vad tror ni, kan man lita på att den är servad eller kan man lämna in den för att kolla om det stämmer?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag köpte den nyligen från en c24-handlare. Dom säger att dom har servat den men jag fick inget specifierat servicekvitto. Jag fick deras certifikat inkl. 1 års garanti och det ska vara ”beviset” på service.
Just nu går den ca -5 sek/dygn men det svajar en del.
Vad tror ni, kan man lita på att den är servad eller kan man lämna in den för att kolla om det stämmer?
Specen för kronometercertifiering (COSC) är -4/+6 iaf. Går den stabilt utanför det så kan det räcka att rucka men svajar den en del så är det nog skäl att kolla upp den. Urverket 2403 är ett 2500 utan datum, ett sådant i bra skick skall liksom inte svaja nämnvärt.
 

Joel-69

Breitling
Idag trillade den äntligen ner i brevlådan. En referens jag inte sett så mycket av men när jag såg den första gången så blev vill-ha-begäret för stort för att inte köpa. Mycket nöjd
Någon som vet om det finns möjlighet att beställa bandet som tillhör speedmaster dark side of the moon?

googlat i timmar och hittat olika sailcloth varianter. Problematiskt är att min Seamaster har 21mm lug to lug. De flesta erbjuder 20 eller 22mm.

mailat AD och omega men inväntar svar.

Otålig så kollar om någon kunnig här vet :)
Hej, japp, köpte precis en klocka i samma serie och där satt ett grey side of the moon band på den. Enligt tidigare ägaren hade man i butiken böjt sprintarna något. Du ser bilder om du söker på forumet med 43.5 MM Black Ceramic.
mvh fredrik
 
Hej
Jag har en äldre Omega railmaster med urverket 2403. Jag tror att det är ett chronometer certifierat, modifierat eta med co-axial.
1645098763370.png


Jag är osäker på servicebehovet men hittar ingen info om inom vilka specs tidshållningen bör ligga.
Är det någon som vet?
Hej! Jag har haft samma modell, gick i tio år innan hon började forta sig lite. Ska ligga mellan -4 och +6 s/d enligt COSC, min låg i de lägre regionerna mest av tiden.
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
En lite fundering som jag klurat på. Vad är det som motiverar att föregående generation av Speedmaster .005 nu ligger ute på flera ställen för 50-55tkr begg? Detta efter att nya Speedmaster hesalite .001 lanserades som (enligt mig) har mycket sjystare länk samt länklås med microjustering. Design och urverk är ju enbart justerade lite här och där då man inte vill göra för radikala förändringar på en klassiker. Så varför har marknaden på föregående generation svingat upp så mycket? (Iaf i annonserat pris)
Visst att klockor tenderar att öka i pris efter att produktionen upphör. Men varför ser vi denna ökning när efterträdaren är snäppet bättre på samtliga punkter (kanske inte alla som delar denna åsikt).
Vi har ett exempel här på forumet en 2018 modell för 55k, vilket känns bonkers 🤔
21886F8E-C4FE-4A40-A07C-BD35C3D16A1F.jpeg
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
En lite fundering som jag klurat på. Vad är det som motiverar att föregående generation av Speedmaster .005 nu ligger ute på flera ställen för 50-55tkr begg? Detta efter att nya Speedmaster hesalite .001 lanserades som (enligt mig) har mycket sjystare länk samt länklås med microjustering. Design och urverk är ju enbart justerade lite här och där då man inte vill göra för radikala förändringar på en klassiker. Så varför har marknaden på föregående generation svingat upp så mycket? (Iaf i annonserat pris)
Visst att klockor tenderar att öka i pris efter att produktionen upphör. Men varför ser vi denna ökning när efterträdaren är snäppet bättre på samtliga punkter (kanske inte alla som delar denna åsikt).
Vi har ett exempel här på forumet en 2018 modell för 55k, vilket känns bonkers 🤔
21886F8E-C4FE-4A40-A07C-BD35C3D16A1F.jpeg
Troligen för att priserna på de nya är högre.
Visst är de objektivt bättre, men det är ju fortfarande ett prisglapp för "samma" klocka.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
En lite fundering som jag klurat på. Vad är det som motiverar att föregående generation av Speedmaster .005 nu ligger ute på flera ställen för 50-55tkr begg? Detta efter att nya Speedmaster hesalite .001 lanserades som (enligt mig) har mycket sjystare länk samt länklås med microjustering. Design och urverk är ju enbart justerade lite här och där då man inte vill göra för radikala förändringar på en klassiker. Så varför har marknaden på föregående generation svingat upp så mycket? (Iaf i annonserat pris)
Visst att klockor tenderar att öka i pris efter att produktionen upphör. Men varför ser vi denna ökning när efterträdaren är snäppet bättre på samtliga punkter (kanske inte alla som delar denna åsikt).
Vi har ett exempel här på forumet en 2018 modell för 55k, vilket känns bonkers 🤔
21886F8E-C4FE-4A40-A07C-BD35C3D16A1F.jpeg
Folk försöker. Klockor går inte upp generellt för att produktionen upphört, men vissa modeller gör det. Så länge några få betalar för mycket kommer det fortsätta för det handlar om känslor mer än logik. Hade det varit en ovanlig populär modell hade jag förstått men nu pratar vi om en av klockvärldens vanligaste klockor. 35K betalade jag för en för ett par år sedan. Det är där de ska ligga.
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Troligen för att priserna på de nya är högre.
Visst är de objektivt bättre, men det är ju fortfarande ett prisglapp för "samma" klocka.

Förstår hur du tänker. Men om man nu tänker sig hur dem annonserats här på forumet så har ju majoriteten av 310.30.42.50.01.001 alltså nya Hesaliten gått för 52-54. Så det är ju samma pengar mer eller mindre.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Förstår hur du tänker. Men om man nu tänker sig hur dem annonserats här på forumet så har ju majoriteten av 310.30.42.50.01.001 alltså nya Hesaliten gått för 52-54. Så det är ju samma pengar mer eller mindre.
Ja det är besynnerligt.
Är nog inne på samma linje som @Scipio där. Folk försöker.
Finns för många 005 på marknaden för att motivera samma pris som den nya om vi jämför beg mot beg, men de högre priserna kommer nog hålla även 005 en bra bit över 40k.
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Ja precis, det krävs ju bara att några få stycken säljer för ett visst pris innan det blir det nya ”rimliga” typ så marknaden trissas upp på dem exklusivare märkena där alla gråhandlare hela tiden skall göra vinst och nästa och nästa. Det är beklämt men så det är tyvärr 🤷🏼‍♂️
 

Tobiasnilbrink

Omega
2-Faktor
Går i köpt tankar på nya speedmastern, men velar ju såklart mellan safir å hesalit..
Det som talar mest för safir är casebacken, då är frågan kan man köpa den separat å sätta på hesalit varianten? Då jag gillar länken mycket mer på den och priset såklart diffar ju en del 😊
 
Specen för kronometercertifiering (COSC) är -4/+6 iaf. Går den stabilt utanför det så kan det räcka att rucka men svajar den en del så är det nog skäl att kolla upp den. Urverket 2403 är ett 2500 utan datum, ett sådant i bra skick skall liksom inte svaja nämnvärt.
Jag köpte den nyligen från en c24-handlare. Dom säger att dom har servat den men jag fick inget specifierat servicekvitto. Jag fick deras certifikat inkl. 1 års garanti och det ska vara ”beviset” på service.
Just nu går den ca -5 sek/dygn men det svajar en del.
Vad tror ni, kan man lita på att den är servad eller kan man lämna in den för att kolla om det stämmer?
Jag lämnade in min för service innan jag sålde hon. Urmakaren var dock tvungen att skicka klockan till Omega, men hon svajade betydligt ändå (vilket hon inte gjorde före servicen, så nåt fel har begåtts). Det var nånting som kärvade ibland. Efter ett par månader hade hon stabiliserat sig till mellan +5 och +10 s/d vilket dock är sämre än vad man kan förvänta sig.
Jag skulle vänta två månader och observera gången först innan jag låtit en urmakare fått kolla amplituden och gångavvikelsen. Ser det bra ut då kan det vara nåt som kärvar ibland, vilket är svårare att upptäcka och felsöka.
 
Topp