• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 336 52.2%
  • Hesalit

    Röster: 308 47.8%

  • Totala väljare
    644

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag kommer bara hit, sen kan jag inte trycka ut sprinten mer så den släpper helt… 🤯😩

EDIT; nu fick jag loss det, äntligen.
Tack @Alexanderski för support!
Vissa bandstift kan vara rätt mycket svårare än andra så kan vara läge att byta om du vill byta band ofta. Rådfråga en urmakare, jag kan inte säga exakt vad du skall köpa. Eller om andra här vet? Skaffa också ett vettigt verktyg, köp ”fine” spets med detta.
 

Lidas78

Omega
2-Faktor
Vissa bandstift kan vara rätt mycket svårare än andra så kan vara läge att byta om du vill byta band ofta. Rådfråga en urmakare, jag kan inte säga exakt vad du skall köpa. Eller om andra här vet? Skaffa också ett vettigt verktyg, köp ”fine” spets med detta.
Tusen tack @Stefan S för bra tips!! :)
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Vissa bandstift kan vara rätt mycket svårare än andra så kan vara läge att byta om du vill byta band ofta. Rådfråga en urmakare, jag kan inte säga exakt vad du skall köpa. Eller om andra här vet? Skaffa också ett vettigt verktyg, köp ”fine” spets med detta.
Håller med, bra kvalité hjälper verkligen här och det skall man inte snåla på. Ett misstag kan kosta en repa på klockan.

Byter du länk ofta, hade jag övervägt detta:
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tusen tack @Stefan S för bra tips!! :)

Håller med, bra kvalité hjälper verkligen här och det skall man inte snåla på. Ett misstag kan kosta en repa på klockan.

Byter du länk ofta, hade jag övervägt detta:

Minns det bättre nu och det var just på en äldre SMP också. Fick man ut ena sidan så stiftet tog i väggen bredvid hålet så fick man inte in andra sidan tillräckligt så man fick ut det från hålet. På den tiden hade jag inte detta verktyg. Det har jag nu och ja, kan man trycka in bägge ändarna på stiftet samtidigt så löser man problemet. Dyrt verktyg (vi har iofs 15% off med KS-kod) men tycker värt det då man galant klarar att ta av och på länkar utan att repa bandhornen.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Til de som har gummireimen til Seamaster 300m og synes reimen har for stor friksjon etter en tid.

Før jeg reise til Kypros denne gangen, så var friksjonen på gummireimen så stor at det var vanskelig å ta den av/på keeperne på reimen.

Vel - etter et par dager i sjø, basseng og sol - så var friksjonen igjen slik den skal være; smooth og som den var ny.

Så - det er når reimen ikke brukes som den skal, at reimen får alt for høy friksjon. Prøv å legge reimen/klokka 1-2 timer i et glass med mildt såpevann og se om det hjelper - eller ta den med på ferie og bruk den aktivt.

:)
 

minken

Omega
Sommerklokken. :)

8A9A6DEA-1C57-4400-BAA5-401AAADAA1AD.jpeg


8133EFB1-84B0-4BA8-BA3B-EE0475639EDC.jpeg


A2759F62-3AB1-47CB-9474-5FBE02868F1F.jpeg


58A4A8A9-5951-46E7-98B9-333A54F8EC1C.jpeg


0C9CB753-43E3-4EB0-B04D-BCF599395E3E.jpeg


70F0E5E2-B709-4178-94CF-9608A0F02FFC.jpeg


53A80427-A4DB-4281-9945-C456BC981129.jpeg


52072BFC-07F9-4DC0-BEFB-109BD287FC54.jpeg


1EC7FC37-3CAF-45C2-BEBF-706AD4FAEA22.jpeg


4858BB39-E1E0-4D86-BB88-B3E35B2F4FA3.jpeg
Inte så förtjust i gummi men den där kombon är magisk.
 

Selamb

Omega
Är lite sugen på en Semaster Diver 300, blå tavla med gummiband.
Men blått gummiband är verkligen inte min grej. Har någon testat det svarta gummibandet på den modellen? Kanske det rentav någon som har bild?
 

Selamb

Omega
Kanske överspelat för dig nu men jag har precis provat Seamaster 300 på länk. Jag reagerar på tjockleken. Den känns en smula klumpig. Provade Seamaster Diver 300 på gummi samtidigt, och den sitter skönare på armen.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Kanske överspelat för dig nu men jag har precis provat Seamaster 300 på länk. Jag reagerar på tjockleken. Den känns en smula klumpig. Provade Seamaster Diver 300 på gummi samtidigt, och den sitter skönare på armen.
Kjøpte min med både gummi og lenke hos AD. Bruker bare gummi, da - som du selv sier - blir lenken for tykk/tung/utdatert.
 

G.Clooney

Cartier
Vad är det för bandstift man ska ha till Seamaster Diver 300m, den senaste modellen? 2.0mm i diameter och 20mm i bredd?

Om man ska prova Nato för första gången är det väl lämpligt att investera i ett par extra bandstift på det? Slipper man pilla på dem som sitter i gummit, tänker jag... Rätt?
 

JeJej

Omega
2-Faktor
Vad är det för bandstift man ska ha till Seamaster Diver 300m, den senaste modellen? 2.0mm i diameter och 20mm i bredd?

Om man ska prova Nato för första gången är det väl lämpligt att investera i ett par extra bandstift på det? Slipper man pilla på dem som sitter i gummit, tänker jag... Rätt?
Du kan lugnt använda samma
 

JeJej

Omega
2-Faktor
Okej... De brukar inte sitta lite trögt? Vet iaf att vissa läderband blir de sega att få ut. Nu är ju detta gummi iofs men...

Du råkar inte veta måtten på bandstiften till Diver 300m? Så man vet...
Jag tror att de var 20mm x 1,8mm men är väldigt osäker. Kör helst orginalstift då topparna som går in i bandhornen är fetare än på många standardstift
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Är denna modell något att satsa på? Värdeökning?

21060422099001
710A72B6-B8C8-4300-A3EB-A387954FAC3C.jpeg
Ingen värdeökning troligtvis. Svårt att få ut ett premium i andra hand. Udda med titan och guld. Jag tycker det är en kul klocka, men är tveksam till prisbilden. Även vid kraftig rabatt. Har du 9 andra dykare i klocklådan så kan denna passa perfekt som udda nr 10.
 

Nordlund

Omega
2-Faktor
Någon som uppfattat några prishöjningar som skulle komma 1 September? Kollade Omegas egna hemsida på nya Aqua Terran. Har för mig att list på denna under sommaren varit 68tkr, verkar ligga på samma just nu iaf.
 
Topp