• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.2%
  • Hesalit

    Röster: 307 47.8%

  • Totala väljare
    642

omp

Omega
2-Faktor
Min seamaster i september! Gillar den skarpt.

Var inte helt övertygad av länken första dagarna, men ändrade mig rätt fort.

20230825_160956.jpg
 

Enlundgren

Cartier
Har ni någon koll ungefär hur mycket man kan pruta ner populära modeller som Seamaster 300m eller Speedy pro nuförtiden? Givet att man eventuellt har bra kontakter eller bra relation med en AD. Jag fick känslan under en period (2018-2021) att det stramat åt flexibiliteten att ge rabatt (positivt för Omegas image kanske?). Som sagt köpte jag min Speedy pro ny från AD med 23% rabatt år 2016. Även gråhandlare stramade åt och låg endast runt 5-10% rabatt. Men senaste tiden verkar iaf gråhandlare ligga runt 20% igen. Intressanta svängningar 🤔
Min känsla är att tiden för rabatter hos AD är över, men kan jag ha missat något? Om det har getts rabatter i närtid skulle vara intressant att veta
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Har ni någon koll ungefär hur mycket man kan pruta ner populära modeller som Seamaster 300m eller Speedy pro nuförtiden? Givet att man eventuellt har bra kontakter eller bra relation med en AD. Jag fick känslan under en period (2018-2021) att det stramat åt flexibiliteten att ge rabatt (positivt för Omegas image kanske?). Som sagt köpte jag min Speedy pro ny från AD med 23% rabatt år 2016. Även gråhandlare stramade åt och låg endast runt 5-10% rabatt. Men senaste tiden verkar iaf gråhandlare ligga runt 20% igen. Intressanta svängningar 🤔
Jag lyckades få 14 procent på en Planet Ocean i början av pandemin, men det var ju ett tag sedan, och dessutom vid en speciell tid när många var nervösa över att ekonomin skulle krascha.
 
Senast ändrad:

aeh

Omega
Har ni någon koll ungefär hur mycket man kan pruta ner populära modeller som Seamaster 300m eller Speedy pro nuförtiden? Givet att man eventuellt har bra kontakter eller bra relation med en AD. Jag fick känslan under en period (2018-2021) att det stramat åt flexibiliteten att ge rabatt (positivt för Omegas image kanske?). Som sagt köpte jag min Speedy pro ny från AD med 23% rabatt år 2016. Även gråhandlare stramade åt och låg endast runt 5-10% rabatt. Men senaste tiden verkar iaf gråhandlare ligga runt 20% igen. Intressanta svängningar 🤔
Bättre att satsa på begagnat med dessa modeller tycker jag. Då sparar du mycket och det är ju stor omsättning av fina exemplar.
 

ildottore

Omega
Äntligen med i klubben! Länge letat efter en äldre omega och klickade lite hastigt hem denna på auktion utan att kanske gjort ordentlig research innan på objektet ☺️ Finns ingen egentlig info om klockan och jag ber ödmjukast om experternas hjälp för att stilla min nyfikenhet;
Kan någon säga utifrån utseende vilken modell/modeller det kan vara och när klockan är ifrån? Det finns en variant av quick set på datum i kronan mellan två positioner om detta är givande information. Det finns ingen sjöhäst på baksidan, är det förekommande att inte ha märket och text på locket bak i original?
Ser någon några uppenbara saker som inte är original? Jag ser inget omegamärke på glaset, bandet är uppenbart ej original. Tavlan lite väl fin för åldern?

Väldigt glad i klockan oavsett! 👏 Tack på förhand. (Beklagar om denna typ av post inte hör hemma här)
 

Bilagor

  • 1000011332.jpg
    1000011332.jpg
    373.3 KB · Visningar: 7
  • 1000011331.jpg
    1000011331.jpg
    302.7 KB · Visningar: 7
  • 1000011330.jpg
    1000011330.jpg
    647.4 KB · Visningar: 7
  • 1000011336.jpg
    1000011336.jpg
    306.8 KB · Visningar: 7
  • 1000011335.jpg
    1000011335.jpg
    370.4 KB · Visningar: 8
Topp