• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.2%
  • Hesalit

    Röster: 307 47.8%

  • Totala väljare
    642

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Inte bra! Dra ut kronan och förvara klockan torrt - då har fukten en väg ut. Sen är det bråttom till verkstan.

"Tyvärr" så är kronans packningar verksamma även med kronan utdragen. Försök ta dig till en urmakare ganska omgående så att de kan öppna klockan. Den kommer behöva en helservice och sannolikt en ny tavla.

Vänta lite nu. Det beror helt på när fukten vädras ut. Blir den kvar där inne så kommer delar av verket behöva bytas ut. Ska det se ut som innan, kanske alltihop. Men då har fukten fått vara kvar länge.
Om man däremot öppnar och torkar ur den bör den väl kanske servas ändå, det var sannolikt ett tag sedan m t p fuktintaget. Men oljorna i den är inte vattenlösliga, så blir den torr snabbt skulle jag åtminstone se till att byta packningar i den. När det då sker får urmakaren ta sig en titt på verket också.
Fukt i klockan finns sannolikt ändå från när den monterades ihop. Så det i sig är ju inte unikt. Däremot mängden fukt, som i detta fall, är inte alls bra.

Blir att traska mot Omega i New York om en liten stund, förhoppningsvis kan de öppna och torka. Serva får jag ordna med hemmavid och med lite tur blir det ingen större katastrof med varken tavel eller verksbyten.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Kaffe på det?
IMG_2917.jpeg
 

Boothroyd

Omega
Generell fråga gällande Seamaster 2531.80.00
Den är/har varit super-len när reserven har dragit ur sig och jag ska vrida upp den igen. Men nu de sista dagarna så tycker jag den känns något "grusig", vet dock inte om det beror på att jag skruvar på den när jag haft den på handleden hela dagen och gångreserven egentligen redan är uppe i fullt?

Någon som känner igen detta?

PhotoDec062023_114256AM.jpg

 

th0m

Cartier
2-Faktor
Generell fråga gällande Seamaster 2531.80.00
Den är/har varit super-len när reserven har dragit ur sig och jag ska vrida upp den igen. Men nu de sista dagarna så tycker jag den känns något "grusig", vet dock inte om det beror på att jag skruvar på den när jag haft den på handleden hela dagen och gångreserven egentligen redan är uppe i fullt?

Någon som känner igen detta?

PhotoDec062023_114256AM.jpg

Låter som att kanske klinkhjulen börjar bli slitna/torra och behöver bytas eller åtminstone rengöras/oljas.
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
De kunde inte hjälpa mig. Om jag inte är beredd på att skicka klockan till Texas 3mån. Fukten har dock minskat till en fjärdedel av tavlan. Den kommer inte hamna hos Omega i Sverige förrän om 3-4veckor så det får väll gå som det går är jag rädd.
Försöka med någon annan som kan öppna klockan åt dig för att få bort fukten? Gjorde snabbbsök:


 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Försöka med någon annan som kan öppna klockan åt dig för att få bort fukten? Gjorde snabbbsök:


Ska kolla upp om någon ligger hyffsat i krokarna och verkar vara ett ställe där jag vore bekväm med att lämna in åbäket. Fukten minskar dock hela tiden, bara lite kvar nu och ingen fukt syns från baksidan eller som man kan se på denna modell rakt från sidan. Kan det vara så att packningarna är så pass risiga att den ändå torkar upp relativt fort?
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Över halvmiljonen nu! Sugen på den där, men det är inte fickpengar precis.
Nä inte direkt, de priserna är för höga. Värd 350-400 ny enligt mig. Gick att köpa för 300 för inte så länge sedan och den dubbleringen är svår förklarad. Även när Speedmastern i stål nu ligger runt 100. Förr gick det också lätt att få -30% på guldklockor. Får se om rabattnivån återkommer. Man kan hoppas :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ska kolla upp om någon ligger hyffsat i krokarna och verkar vara ett ställe där jag vore bekväm med att lämna in åbäket. Fukten minskar dock hela tiden, bara lite kvar nu och ingen fukt syns från baksidan eller som man kan se på denna modell rakt från sidan. Kan det vara så att packningarna är så pass risiga att den ändå torkar upp relativt fort?
Ja, det får väl bli gissningen ändå. Hur mycket du ser hänger också ihop med temperaturen, hur kallt glaset är i förhållande till resten, d v s om fukten vill kondensera på glaset eller inte. Vistas du i en torr miljö torkar den såklart fortare.
Även om mängden fukt totalt minskar skulle jag tro att det är svårt att bli av med den i trånga spalter och att det därmed finns risk för oxidering där.
Men det lär visa sig när den väl öppnas. Hoppas det ordnar sig.
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Löjeväckande pris som har passerat stationerna "dyrt" och "alldeles för dyrt" för länge sedan. Nästan så man inte tar Omega på allvar längre när de prissätter som de gör.
Man tar dem inte på allvar, jag tittar inte längre på deras nuvarande utbud och nyheter intresserar mig inte heller..
En speedy 100k, AT och PO 90k..

Lägg sedan till sjuttioelva modeller av varje klocka och 20 limited editions varje år..

Man har lyckats fucka upp rejält. Men någon måste ju köpa, annars skulle de inte fortsätta på den inslagna vägen.

Men jag skrattar när jag tänker att en speedy nu kostar 100k..🤣
 

fc2

Rolex
Man tar dem inte på allvar, jag tittar inte längre på deras nuvarande utbud och nyheter intresserar mig inte heller..
En speedy 100k, AT och PO 90k..

Lägg sedan till sjuttioelva modeller av varje klocka och 20 limited editions varje år..

Man har lyckats fucka upp rejält. Men någon måste ju köpa, annars skulle de inte fortsätta på den inslagna vägen.

Men jag skrattar när jag tänker att en speedy nu kostar 100k..🤣
Exakt sådär är det för mig med, och då är ändå Omega ett av mina favoritmärken. Vad kan det kosta att göra en Speedy? Max 10k. Man får inte glömma att Omega är experter på det de gör - tillverka klockor, och den processen lär vara rejält optimerad vid det här laget.

Det lustiga är att många hävdar att högre pris ger mer känsla av lyx och ett ökat ha-begär men jag känner precis tvärtom. Men som du skriver så måste de sälja massor för det går ju bra för de.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Exakt sådär är det för mig med, och då är ändå Omega ett av mina favoritmärken. Vad kan det kosta att göra en Speedy? Max 10k. Man får inte glömma att Omega är experter på det de gör - tillverka klockor, och den processen lär vara rejält optimerad vid det här laget.

Det lustiga är att många hävdar att högre pris ger mer känsla av lyx och ett ökat ha-begär men jag känner precis tvärtom. Men som du skriver så måste de sälja massor för det går ju bra för de.
Håller med, från att ha varit folklig lyx håller omega på att göra sig helt ointressanta för normalentusiasten.

Antar att det är mer lönsamt att öppna flådiga flaggskeppsbutiker och sälja dyrt i asien och usa än att kämpa om nördarna och mellancheferna i tudorklassen, men jag känner mig övergiven!
 
Topp