• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris eller Breitling?

Kan inte bestämma mig, så behöver hjälp här på KS..

Funderar mellan Oris aquis (43mm) eller Breitling superocean (44mm).
Vad har ni för erfarenheter?

Har kapat två bilder från nätet....

ea202613.jpg
photo1_zpsdb23279d.jpg
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Är ett stor fan av Oris och har alltid varit, kan dock tycka att just denna modell är deras tråkigaste och hade därför gått på Bratten (även fast jag inte är jätte intresserad av Breitling)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Välkommen till Klocksnack!
Jag gillar Orisen på gummi, speciellt den orangea versionen!
 
Det är egentligen de två klockorna jag fastnat mest för när jag tittat runt. Sen att Orisen är billigare är ju ett plus ;)
Skulle egentligen haft med Omega PO här med som jag tycker är riktigt snygg...
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Ignorerar teknisk fakta och pris och går endast på utseende. Svaret blir då Breitling! Tycker den är riktigt snygg!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är egentligen de två klockorna jag fastnat mest för när jag tittat runt. Sen att Orisen är billigare är ju ett plus ;)
Skulle egentligen haft med Omega PO här med som jag tycker är riktigt snygg...
Där har du svaret! Planet Ocean ska du ha av dessa tre!!
Men av de två du frågar om så skulle jag generellt säga Breitling. Men av just de två så är Orisen snyggare enligt mig.
Men detta är ju en ickefråga! Ta PO:n!!! Gärna en med orange detaljer..:)
 

Wemb

Cartier
Baserat på utseende skulle jag välja Oris, har svårt för Breitlings stora siffror och typsnitt.

Har du kollat på andra modeller från Breitling och bestämt dig för att denna är den du verkligen vill ha från deras sortiment?
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Snyggast i det här segmentet av breitling är dock Avenger Seawolfen(kan vara lite subjektiv då jag har den själv tihi)
DSC_0944.jpg
 

Poppe

Cartier
För att svara på den direkta frågan. Orisen helt klart, grym känsla för rimliga pengar. Men som någon ovan skrev, superocean heritage är fantastisk. Köp den.
 

Zcooter

Omega
Köp den som känns mest rätt för dig!
Jag röstar på Bratten, kanske för jag själv har en Navitimer men Super O är snäppet snyggare. Tycker ju jag då
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Kan inte bestämma mig, så behöver hjälp här på KS..

Funderar mellan Oris aquis (43mm) eller Breitling superocean (44mm).
Vad har ni för erfarenheter?

Min erfarenhet säger att Breitlingen känns stabilare i byggkvalite, länken är en av de skönaste och mest gedigna jag har testat. Sedan är den kronometercertifierad om man är svag för en mer exakt gång. Även när det kommer till gummiband så tycker jag att Breitlingen är svårslagen, och det är lättare att hitta tex ett läder som passar då Orisen har lite speciella bandhorn. Med det sagt så är den väl också dubbelt så dyr men förmodligen inte dubbelt så bra, precis som de flesta dyrare klockor.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Har tyvärr ingen ägarerfarenhet av Breitling men haft Oris Aquis (på gummi). Var faktiskt besviken. Inte på byggkvaliteten på klockan i sig, men den är i mina ögon felproportionerad, dels med de feta lugsen, dels med det enorma spännet på gummit. Väljer man att ha länk till så tycker jag att länken är på tok för blingig samt för bred.
Jag har respekt för Orisklockor men den är på tok för "modern" eller "nyskapande" för min smak just pga dess annorlunda proportioner.

Tycker Breitlingen är rentav ful (som med flesta av deras modeller). Ser ut som att en 6-åring har ritat urtavlorna med överfeta tecken överallt.

Satsa på PO om du nu har den bland dina alternativ fast den kostar betydligt mer, där snackar vi klocka :)
Satsa direkt på det du verkligen tycker är snyggt och vill ha istället för att "börja" någonstans. Du kommer spara pengar i det långa loppet, tro mig.
 
Topp