• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Bárðarbunga

Spindel

KS vulkanolog på Island
Förra live kameran verkar nere så länk till en ny nedan:


EDIT:// Ser det inte härligt ut
Skärmavbild 2021-06-21 kl. 09.15.31.png
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Läste att NASA har gett ett estimat på Hunga Tongas explosion som är i häraden 10 MT.

Atombomben över Hiroshima var cirka 15 KT över Nagasaki cirka 25 KT
Största exploderade kärnvapnet (Tsar Bomba) var 50 MT.
St Helens utbrott 1980 bedöms till cirka 24 MT
Krakataus utbrott 1883 bedöms till cirka 200 MT

På VEI skalan hamnar dock Hunga Tonga ganska "lågt" på 4, då VEI skalan inte mäter explosiviteten utan mängden materia som spottas ut.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nu har jag inte gjort ett inlägg på länge i detta forum eller denna tråd.

Men på grund av det som ser ut att ske på Island just nu så måste jag säga föjande:

Vila i frid Grindavik, jag tror inte den staden kommer klara sig (den har nu evakuerats men i skrivande stund har inget utbrott skett)

IMG_0926.jpeg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Förväntas en major blast?

Kan det inte ”bara” vara en massa små?

Men allt pekar på att det kommer att ske något snart. Exakt var det sker är dock svårt att avgöra.

För några dagar/någon vecka sedan så pratade man om att nåt med största sannolikhet händer före jul. Nu har man ändrat det till när som helst.

Alla skalv gör även att det inte går att upptäcka de harmoniska skakningarna, som föregår ett utbrott, och utbrottet kommer därmed ske utan förvarning.

EDIT:// Jag missförstod nog frågan.
Troligen är det inte ett explosivt utbrott (om sprickan öppnar sig på land) utan mer som det utbrott som pågått vid Geldingadalir under de senaste åren då det är mer lavafontän och lavafloder utmed en längre sprickzon. Sedan kan lavafontäner vara förödande, t ex Laki som hade utbrott 1783-1784, där man estimerar att lavafontänerna, när det var som värst, nådde cirka 1 300 m höjd.
 
Senast ändrad:

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
Men allt pekar på att det kommer att ske något snart. Exakt var det sker är dock svårt att avgöra.

För några dagar/någon vecka sedan så pratade man om att nåt med största sannolikhet händer före jul. Nu har man ändrat det till när som helst.

Alla skalv gör även att det inte går att upptäcka de harmoniska skakningarna, som föregår ett utbrott, och utbrottet kommer därmed ske utan förvarning.

EDIT:// Jag missförstod nog frågan.
Troligen är det inte ett explosivt utbrott (om sprickan öppnar sig på land) utan mer som det utbrott som pågått vid Geldingadalir under de senaste åren då det är mer lavafontän och lavafloder utmed en längre sprickzon. Sedan kan lavafontäner vara förödande, t ex Laki som hade utbrott 1783-1784, där man estimerar att lavafontänerna, när det var som värst, nådde cirka 1 300 m höjd.

Uppskattar det här är enormt!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
En detalj jag glömde i föregående inlägg är att i området utmed sprickzonen som löper genom Grindavik så har marken rest sig upp till 120 cm sedan jordbävningssvärmen började (10 november).
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Förväntas en major blast?

Kan det inte ”bara” vara en massa små?
Island har inte inte den sortens vulkanisk aktivitet som "exploderar". De förekommer mest i konvergenszoner (runt Stilla havet t.ex.). Det blir snarare som tidigare utbrott, det spricker upp och väller ut lava, ibland i kaskader om det är högt tryck. Men det betyder förstås inte att det inte är förödande för närområdet. Det kan ödelägga stora områden ändå. Och gas och aska är ett stort problem också, inte bara lava.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Island har inte inte den sortens vulkanisk aktivitet som "exploderar". De förekommer mest i konvergenszoner (runt Stilla havet t.ex.). Det blir snarare som tidigare utbrott, det spricker upp och väller ut lava, ibland i kaskader om det är högt tryck. Men det betyder förstås inte att det inte är förödande för närområdet. Det kan ödelägga stora områden ändå. Och gas och aska är ett stort problem också, inte bara lava.
Som tillägg kan sägast att det (generellt) blir som värst (explosionsmässigt) på island om sprickan öppnar sig under en glaciär eller i havet då en massa vatten möter het magma som skapar ångexplosioner med framförallt mycket askbildning som följd.

Det bör inte bli som Honga Tungas utbrott för några år sedan.


…woho efter 10 år som medlem på forumet har jag fått en egen flair :D
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag nämnde igår att marken höjts upp till 120 cm utmed sprickan, detta stämmer fortfarande men…

…det kom precis en nyhet att man under gårdagen upptäckt att stora delar av Grindavik har sjunkit cirka 100 cm med stora skador på både byggnader och infrastruktur som följd.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tydligen börjat komma upp rök ur sprickorna i Grindavik samt att halten svavelväte har börjat öka i liften runt Grindavik.

Status nu är att vulkanutbrottet kan starta när som helst och myndigheterna har gått ut med varning om detta.

Sedna kan jag tipsa om att det finns ett gäng bilder i direktrapporteringen på ruv.is (som jag länkade till tidigare). De visar tydligt på de skador som sprickorna i marken och marksänkningen i Grindavik har åstadkommit.

Men ännu inget utbrott, vi får se om något händer ikväll eller tills man vaknar imorgon.

EDIT:// Jag vill påpeka att det är en felskrivning av mig i inlägget ovan. När jag skriver svavelväte menar jag svaveldioxid och inget annat
 
Senast ändrad:

pemlock

Panerai
2-Faktor
Vill man ha lite analys och uppdateringar så finns det säkert en massa kanaler, men den här har tycker jag verkar rätt ok. Drivs av en geolog/vulkanolog påstås det. Postar frekvent när det händer något, det här är den senaste just nu:
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Händer inte så mycket just nu, vi går i väntans tider då det verkligen är "när som helst" för ett utbrott just nu. Seismiska aktiviteten är mer eller mindre konstant.

Nedan infogar jag en bild som är plockad från vedur.is som grovt visar sprickzonens utbredning i närheten av Grindavik

Grindavik_situation_map_20231116.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Dåliga/bra nyheter (beror på perspektiv :p )

Det verkar som magmainflödet i sprickan under Grindavik för tillfället har slutat. Därmed har risken/chansen för utbrott i närtid försvunnit. Vi skall dock minnas att detta är ett aktivt vulkansystem så saker kan förändras mycket snabbt.

Jag har ingen info kring hur man kommer göra med Grindavik (och dess invånare som evakuerats), stora delar av staden är förstörda pågrund av att marken både höjts och sänkts, med över en meter i vissa delar, under den senaste månaden.
 
Topp