• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Lägenhet i Stockholm

NaLLe

Breitling
Verkar som spencer hittat en riktigt skam-företag. Gjorde lite efterforskningar och det är ju en solklar bluff.

Vem utreder sånt här egentligen? Eller är det fritt fram att försöka luras så bra det går via internet?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Bra läge att sälja, jag tror det blir högre tryck nu innan kravet kommer på plats den 1e augusti.
Varför skulle priserna sjunka? Utbudet kommer fortfarande vara lågt men mindre rörlighet på marknaden, men fortfarande hög inflyttning.

Har precis börjat leta och funderar om man ska köpa innan eller efter kraven. Någon ekonom eller tyckare som vill hjälpa?
 

CLT

Rolex
Varför skulle priserna sjunka? Utbudet kommer fortfarande vara lågt men mindre rörlighet på marknaden, men fortfarande hög inflyttning.

Har precis börjat leta och funderar om man ska köpa innan eller efter kraven. Någon ekonom eller tyckare som vill hjälpa?
Har ju absolut ingen betydelse. Har du inte råd att amortera idag kommer du inte ha råd att bo där när räntan höjs. För den kommer ju inte alltid vara så här låg.
 

Vesper

Rolex
Med amoteringskravet så tror jag vi kommer se en mindre avskylning på marknaden, åtminstone till en början.
 

Vesper

Rolex
Varför skulle priserna sjunka? Utbudet kommer fortfarande vara lågt men mindre rörlighet på marknaden, men fortfarande hög inflyttning.

Har precis börjat leta och funderar om man ska köpa innan eller efter kraven. Någon ekonom eller tyckare som vill hjälpa?
Jag tror kanske inte att det kommer bli något stort pris drop men en något avkylande effekt till en början, har svårt att tro att det inte skulle bli någon skillnad alls. Därmed också att folk är som folk är, högre aktivitet innan kravet införs, även om det betyder dyrare så tror jag att folk köper innan kravet införs, bara för att. Kanske en grov generalisering av folk, men det är vad jag tror.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jag struntar egentligen lite i om det går upp efter att jag köpt då jag bara vill ha någonstans att bo innanför tullarna. Men tappar ju ogärna mycket men känns som man sitter ganska säker om man har en 2a på söder/ Vasastan/Kungsholmen.

Dålig timing med marknaden bara egentligen
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har ju absolut ingen betydelse. Har du inte råd att amortera idag kommer du inte ha råd att bo där när räntan höjs. För den kommer ju inte alltid vara så här låg.


Helt rätt.

Det är intressant att reflektera över procentuella jmf absoluta effekter av framtida höjningar av räntorna.

Ponera att du har en bostad värd 10m sek där du har en belåningsgrad på 85%. Säg att en helt ok ränta på rörligt lån idag är 1,5%. Kostnaden för lånet (i dagsläget) är 0,015*(10 000 000-1 500 000) = 10 625/månad (före ränteavdrag) vilket inte är hela världen för ett par som arbetar osv. Men lägger man sin budget efter den här räntan, eller ännu värre, köper en bostad så att man knappt håller sin budget kommer det gå åt helvete när räntan stabiliseras på långsiktigt rimligt nivå.

Vid en ränta på 3%, vilket också är lågt, blir räntekostnaden 21 250 spänn i månaden (ökning med ränta 100%)

Och vid 4%, vilket också, fortfarande, är lågt, blir räntekostnaden 28 333 i månaden vilket kan slå hårt om man har räknat med en budget på 10 625... helt plötsligt ska man hosta upp strax under 18 lök (i månaden) sådär bara... Tänk på det innan ni skuldsätter er upp över öronen och knappt klarar att betala räntan...

(Detta är gvs bara räntan, sen tillkommer ju amortering... Men byger man en budget för att precis klara räntekostnaden har man nog inte riktigt tänkt så långt som på amortering...)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Bra inlägg JakobZ men inte det jag funderade över, min personliga ekonomi har jag full koll på. Men prisläget på marknaden är det jag är väldigt osäker över
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Nu räknare iofs de flesta banker på att du ska klara en ränta på 7-8%. Det gäller för låntagaren att anpassa sitt leverne utifrån ränteläget.

Sen om låntagaren är en idiot och hamnar i skiten så får den skylla sig själv.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Hehe var inget svar till dig utan mer en generell reflektion :)
Ah okej :)
http://www.dn.se/ekonomi/dansk-minusranta-skapar-oro-for-ny-bostadsbubbla/
Intressant artikel om den danska bostadsmarknaden, fortsätter Riksbanken på samma väg är ju risken stor att vi hamnar i samma sits här på hemmaplan (om vi inte redan är där)

Något artikeln tar upp är den bankanställde som lyckats binda sitt lån på 2% de kommande 30åren. Antar att han får bättre deal iom. jobbet men har någon koll på hur lågt och hur länge man kan lyckas binda ett bolån som privatperson? Vet inte hur mycket info man kan behöva men säg som i mitt fall, kommer ha kontantinsats på 20-25% av lägenheten, fast anställning+ CSN, föräldrar som borgenär som inte har några lån kvar (eller tom. att de står på lånet). Vilken ränta och hur länge är det möjligt att binda den?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ah okej :)
http://www.dn.se/ekonomi/dansk-minusranta-skapar-oro-for-ny-bostadsbubbla/
Intressant artikel om den danska bostadsmarknaden, fortsätter Riksbanken på samma väg är ju risken stor att vi hamnar i samma sits här på hemmaplan (om vi inte redan är där)

Något artikeln tar upp är den bankanställde som lyckats binda sitt lån på 2% de kommande 30åren. Antar att han får bättre deal iom. jobbet men har någon koll på hur lågt och hur länge man kan lyckas binda ett bolån som privatperson? Vet inte hur mycket info man kan behöva men säg som i mitt fall, kommer ha kontantinsats på 20-25% av lägenheten, fast anställning+ CSN, föräldrar som borgenär som inte har några lån kvar (eller tom. att de står på lånet). Vilken ränta och hur länge är det möjligt att binda den?


Jobbar av och till med lån, pm:ar :)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Ah okej :)
http://www.dn.se/ekonomi/dansk-minusranta-skapar-oro-for-ny-bostadsbubbla/
Intressant artikel om den danska bostadsmarknaden, fortsätter Riksbanken på samma väg är ju risken stor att vi hamnar i samma sits här på hemmaplan (om vi inte redan är där)

Något artikeln tar upp är den bankanställde som lyckats binda sitt lån på 2% de kommande 30åren. Antar att han får bättre deal iom. jobbet men har någon koll på hur lågt och hur länge man kan lyckas binda ett bolån som privatperson? Vet inte hur mycket info man kan behöva men säg som i mitt fall, kommer ha kontantinsats på 20-25% av lägenheten, fast anställning+ CSN, föräldrar som borgenär som inte har några lån kvar (eller tom. att de står på lånet). Vilken ränta och hur länge är det möjligt att binda den?

Om föräldrarna är borgenärer behöver du väl inte blanda in banken? Eller du kanske menar borgensmän...

I övrigt har Hoarz rätt. Inga banker med självaktning lånar ut pengar till folk som knappt har råd med 1,5% ränta. Kan tycka att bankerna ännu mer bör ta ställning till var du jobbar och inte att du jobbar. Stiger räntorna till 7-8% är det ett betydligt större problem att företag inte har råd att finansiera sina verksamheter än att några bolånetagare inte har råd att betala sina räntor.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Om föräldrarna är borgenärer behöver du väl inte blanda in banken? Eller du kanske menar borgensmän...
Vad är skillnaden? Gissar på att jag menar borgensmän. Som sagt, väldigt dålig koll på de här. Att de står som säkerhet ifall jag inte kan betala, bankerna brukar väl ofta kräva det när det är unga som ska ta bostadslån.
I övrigt har Hoarz rätt. Inga banker med självaktning lånar ut pengar till folk som knappt har råd med 1,5% ränta. Kan tycka att bankerna ännu mer bör ta ställning till var du jobbar och inte att du jobbar. Stiger räntorna till 7-8% är det ett betydligt större problem att företag inte har råd att finansiera sina verksamheter än att några bolånetagare inte har råd att betala sina räntor.
Större ICA (som går väldigt bra) och en stabil restaurang så det borde vara nemas problemas. Får väl helt enkelt ta mig till bankkontoret och se vad som går att ordna.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Vad är skillnaden? Gissar på att jag menar borgensmän. Som sagt, väldigt dålig koll på de här. Att de står som säkerhet ifall jag inte kan betala, bankerna brukar väl ofta kräva det när det är unga som ska ta bostadslån.

Större ICA (som går väldigt bra) och en stabil restaurang så det borde vara nemas problemas. Får väl helt enkelt ta mig till bankkontoret och se vad som går att ordna.


Borgenär är den som tillhandahåller lånet.

Sen nämner du att du har fast anställning + CSN? Nu vet jag inte vad fribeloppet är idag. Men när jag studerade fick jag betala tillbaka till CSN varje år. Detta då jag hade inkomster som översteg 150k. Har du det med i beräkningen?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Borgenär är den som tillhandahåller lånet.

Sen nämner du att du har fast anställning + CSN? Nu vet jag inte vad fribeloppet är idag. Men när jag studerade fick jag betala tillbaka till CSN varje år. Detta då jag hade inkomster som översteg 150k. Har du det med i beräkningen?
Ser till att ligga precis under gränsen. Ska nog starta upp eget nu med så får väl ha extra koll på det. Ska ta mig till banken och höra efter, är nog enklast än att sitta här och spekulera.

Vilket område skulle folk rekommendera för en schysst 2a om 40-44kvm? Budget på 3"+- Har börjat kika lite omkring söder, kungsholmen och vasastan. Det enda kravet egentligen är att det ska gå snabbt till KTH och universitetet (T-bana).
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Ser till att ligga precis under gränsen. Ska nog starta upp eget nu med så får väl ha extra koll på det. Ska ta mig till banken och höra efter, är nog enklast än att sitta här och spekulera.

Vilket område skulle folk rekommendera för en schysst 2a om 40-44kvm? Budget på 3"+- Har börjat kika lite omkring söder, kungsholmen och vasastan. Det enda kravet egentligen är att det ska gå snabbt till KTH och universitetet (T-bana).

Ni pluggar alltså? Hur mycket jobbar ni? Skaffat lånelöfte?

Letar emellanåt tvåor på Söder och de går tyvärr sällan för under 4 mille om man vill ha ok planlösning och åtm 45 m2. Mäklarn hävdar att jag får 3 för min 41 m2 etta vid Skanstull. Då är planlösningen inte speciellt bra heller.
 

Joseph

Cartier
Snart dags för mig att leta nytt boende. Det som förvånar mig att priserna i när-och förorter inte är långt ifrån priserna inom tullarna. Är lite kluven då enda egentliga anledningen för mig att bo centralt är värdeökningen.

Skulle ni säga att denna är övervärderad? Uppvuxen i området och trivs. http://www.husmanhagberg.se/Objekt/?objectid=OBJ11993_1332284073&source=hemnet

Inte tänkt bo där allt för länge, och vill gärna ha en värdeökning som åtminstone räcker räntekostnaderna...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Snart dags för mig att leta nytt boende. Det som förvånar mig att priserna i när-och förorter inte är långt ifrån priserna inom tullarna. Är lite kluven då enda egentliga anledningen för mig att bo centralt är värdeökningen.

Skulle ni säga att denna är övervärderad? Uppvuxen i området och trivs. http://www.husmanhagberg.se/Objekt/?objectid=OBJ11993_1332284073&source=hemnet

Inte tänkt bo där allt för länge, och vill gärna ha en värdeökning som åtminstone räcker räntekostnaderna...

Jag skulle aldrig och då menar jag aldrig betala en förmögenhet för en lägenhet i Hässelby. Förr eller senare kommer kraschen och då är det lägenheter i ytterområdena och nybyggen som smäller först.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Ser till att ligga precis under gränsen. Ska nog starta upp eget nu med så får väl ha extra koll på det. Ska ta mig till banken och höra efter, är nog enklast än att sitta här och spekulera.

Vilket område skulle folk rekommendera för en schysst 2a om 40-44kvm? Budget på 3"+- Har börjat kika lite omkring söder, kungsholmen och vasastan. Det enda kravet egentligen är att det ska gå snabbt till KTH och universitetet (T-bana).
Du får nog räkna med ca 2 mille per rum.... Iaf Vasastan.
 

Joseph

Cartier
Jag skulle aldrig och då menar jag aldrig betala en förmögenhet för en lägenhet i Hässelby.
Haha [emoji3] men bott i Hässelby Villastad hela mitt liv, så själva området gillar jag starkt. Men går knappt att hitta en 2:a här för mindre än 1,5m och då hyrorna är upp mot 3K.

Men du menar alltså att området bara kommer bli mindre attraktivt och därmed lägre priser?

Edit: För att underlätta tips

Det jag söker är en lägenhet längst gröna linjen från stan ut till Hässelby.

Har en kontantinsats på ca 400K, men vill inte betala mer än 6000 för räntekostnader + hyra ( Räknar med räntan går upp i framtiden och har budgeterat för det, 6000 är alltså det som gäller för idag.)
 
Topp