• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Nörd-hörnan!

V

Viggen

Guest
Posta allt som du har som kan kallas nördigt. Från byggmodeller till Cornflakes figurer osv... :)


Börjar själv med att bidra med min ljus-sabel.
Samlarutgv av Darth Vaders Lightsaber. Rörelsekänslig med ljudeffekter!!! :mrgreen: :ugeek:


Står inte på medföljande stativ vid foto, eftersom jag har allt nedpackat i sin orginalkartong normalt. Öhh, även bältesclips medföljde i orginal utf ifall man vill hänga den på sidan när man är ute och rastar hunden. Ja, bladet går att ta den. ;)

Adderar lite närbilder...
 

Bilagor

  • 290.jpg
    290.jpg
    30.1 KB · Visningar: 1,068
  • DSC_0004.JPG
    DSC_0004.JPG
    67 KB · Visningar: 785
  • DSC_0003.JPG
    DSC_0003.JPG
    155.8 KB · Visningar: 781
  • DSC_0002.JPG
    DSC_0002.JPG
    109.3 KB · Visningar: 786
  • DSC_0001.JPG
    DSC_0001.JPG
    129.3 KB · Visningar: 788

Kson

Patek
2-Faktor
Kul med lite Star Wars nörd prylar :D Får jag fråga vad en sådan du har kostar? Hur många av detta svärd finns det ute?
 

Jonaz

Rolex
Viggen skrev:
Börjar själv med att bidra med min ljus-sabel.
Samlarutgv av Darth Vaders Lightsaber. Rörelsekänslig med ljudeffekter!!! :mrgreen: :ugeek:

)

Har samma :) jag har även Yodas svärd, kortare (såklart) och grönt... ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väntar med spänning på en bild när ni fightas med era svärd.. ;)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: OT: Nörd-hörnan!

Jag förstår inte?! Varför är det nördigt att äga vapnet som en av världens ondaste män har i dokumentär-filmerna om honom?? :shock:
 
V

Viggen

Guest
@Kson: Om jag inte minns helt fel, så gav jag ca 1900kr för den. Det finns en tidigare model av en annan tillverkare som är mer eftertraktad. Tror att bara 500ex gjordes. Bladet går dock inte at ta den från den. Denna utgv skall det har gjorts ca 2500st av. :)

@Jonaz: Coolt! Jag vill ha tag i Lukes svärd. Men den är dyrare och längre, och bladet går tyvärr inte att ta bort från den. Men det vore fint att ha dem på väggen i X-ställning hemma i ungkarlslyan. :D

@Cam00: Det är inte själva vapnet som är nördigt utan sci-fi anknytningen. Darth Vader är en påhittad karaktär och det finns bra mycket ondare män i verkligheten. Inte f*n skulle jag vilja äga ett riktigt mordvapen irl. :)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: OT: Nörd-hörnan!

Viggen skrev:
@Cam00: Det är inte själva vapnet som är nördigt utan sci-fi anknytningen. Darth Vader är en påhittad karaktär och det finns bra mycket ondare män i verkligheten. Inte f*n skulle jag vilja äga ett riktigt mordvapen irl. :)

Skojade bara! Som en sann nörd låtsas jag ju att Star Wars är fakta... ;)
 
V

Viggen

Guest
Re: Sv: OT: Nörd-hörnan!

Camo00 skrev:
Viggen skrev:
@Cam00: Det är inte själva vapnet som är nördigt utan sci-fi anknytningen. Darth Vader är en påhittad karaktär och det finns bra mycket ondare män i verkligheten. Inte f*n skulle jag vilja äga ett riktigt mordvapen irl. :)

Skojade bara! Som en sann nörd låtsas jag ju att Star Wars är fakta... ;)

Det tror jag inte på, du tar nog allt på fullaste allvar! ;)

Ingen fara,det var kul att svara på din fråga iaf. Mycket ovanligt formulerad sådan dessutom. Någon annan hade snarare ställt den vanligare frågan om varför man köper en så dyr "leksak"? :D
 

Camo00

Patek
Re: Sv: OT: Nörd-hörnan!

Ska slänga upp lite bilder på mina Bond-prylar sen, så får vi se vem som är nördigast! :cool:
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Som av en händelse plockade jag hem mina Starwarsgubbar från mamma idag. Dock har jag en 4 årig son :) Här agerar Luke klockvakt med sitt lasersvärd.
 

Bilagor

  • Luke.JPG
    Luke.JPG
    226.5 KB · Visningar: 889
V

Viggen

Guest
@Criss Cross: Dessa figurer minns jag! Jag har en kamrat som hade samlat på sig nästan alla figurer. Senare blev dessa objekt för "target practice" med luftgevär. Han svär en hel del idag när jag påminner honom. :D
 
V

Viggen

Guest
Re: Sv: OT: Nörd-hörnan!

Camo00 skrev:
Ska slänga upp lite bilder på mina Bond-prylar sen, så får vi se vem som är nördigast! :cool:

Det låter härligt nördigt. Ser fram emot att se bilderna på Bond-samlingen. Misstänker att fler på detta forum samlar på Bond-prylar och det kan bli intressant de olika samlingarna. :)
 

naggge

Panerai
När jag hade min panerai nördade jag ner mig lite och fick för mig att jag skulle slänga ihop en modell av en Maiale. Riktigt avkopplande kvällsnöje tillsammans med några whisky och cognac.



Vissa delar var väldigt små. Denna skulle dessutom limmas fast stående och sedan få sytråd genom öglan.



Den blev aldrig riktigt färdig för jag sålde Pannan och efter det kändes det inte aktuellt att bygga klart.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1358064715.458168.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1358064715.458168.jpg
    59.5 KB · Visningar: 836
  • ImageUploadedByTapatalk1358064755.114614.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1358064755.114614.jpg
    52.8 KB · Visningar: 840
  • ImageUploadedByTapatalk1358064819.853762.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1358064819.853762.jpg
    39 KB · Visningar: 838
  • ImageUploadedByTapatalk1358065247.910133.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1358065247.910133.jpg
    46.5 KB · Visningar: 834
V

Viggen

Guest
naggge skrev:
När jag hade min panerai nördade jag ner mig lite och fick för mig att jag skulle slänga ihop en modell av en Maiale. Riktigt avkopplande kvällsnöje tillsammans med några whisky och cognac.



Vissa delar var väldigt små. Denna skulle dessutom limmas fast stående och sedan få sytråd genom öglan.



Den blev aldrig riktigt färdig för jag sålde Pannan och efter det kändes det inte aktuellt att bygga klart.

Kul nöje! Synd att det aldrig blev klart. Jag har själv två ofärdiga modeller ståendes just nu. Båda är påbörjade, men det kommer alltid något annat emellan. Typ Klocksnack. :) :lol:
 
V

Viggen

Guest
Über-nörden i mig tog överhanden i veckan. Resultatet blev att ett gäng raketmotorer inhandlades. Typiskt, att man snodde cash ur klockkassan. :p
 

Bilagor

  • raketmotorer.jpg
    raketmotorer.jpg
    36.7 KB · Visningar: 753
V

Viggen

Guest
Dubbelt arbete. Bygger modell av rymdfärjan Atlantis, dessutom en liten renovering av min lilla raket.
Några tips på färgschema till raketen? Sponsor? :) ;)


Raketmotorerna är redo inför våren eller en kommande vacker vinterdag. Har bara en motor till den lille. Köpte bara stooora till de andra två. :D
 

Bilagor

  • DSC_0001.JPG
    DSC_0001.JPG
    179 KB · Visningar: 665
  • DSC_0002.JPG
    DSC_0002.JPG
    119.3 KB · Visningar: 663
Antika lås!
Dé é fina grejjor dé!
Bidrar med en liten del av samlingen.
Det äldsta jag har (inte på bild) är ett så kallat bultlås från tidigt 1600-tal.
0035_zps3a82c7ab.jpg
 
V

Viggen

Guest
BluesmanV8 skrev:
Antika lås!
Dé é fina grejjor dé!
Bidrar med en liten del av samlingen.
Det äldsta jag har (inte på bild) är ett så kallat bultlås från tidigt 1600-tal.
0035_zps3a82c7ab.jpg

Det var ovanligt! Har aldrig tidigare hört att någon samlar på antika lås. :)
Vad för typ av dörrar/portar användes dessa lås till?
 
V

Viggen

Guest
Camo00 skrev:
Viggen skrev:
Dubbelt arbete. Bygger modell av rymdfärjan Atlantis, dessutom en liten renovering av min lilla raket.
Några tips på färgschema till raketen? Sponsor? :) ;)

Omega Speedmaster såklart!!! :D

Hehe, bra idé! Den tackar jag för. :D
Nu skall jag bara hitta ett bra sätt att överföra den idén till verklighet på raketen. Färg ökar vikten och ju mörkare färg man använder desstå mer väger färgen. :ugeek:
 
Det var ovanligt! Har aldrig tidigare hört att någon samlar på antika lås. :)
Vad för typ av dörrar/portar användes dessa lås till?[/quote]


Det översta låset har suttit i en "finare" byggnads ytterdörr, t.ex. större mangårdbyggnad eller någon offentlig byggnad. Det är stort, ca. 35X20 cm. 11 cm djupt.
De 2 undre är mera "normala" ytterdörrslås från 1700-1800-talet.
Det var duktiga smeder som smidde denna typ av lås.
Mekaniska, handtillverkade. Påminner om ett annat intresse som florerar på forumet.... :)
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Jag är supernörd när det gäller:

- Europeiska bilar/sportbilar pre 1974. Tog ett sabbathsår i gymnasiet för att jobba ihop pengar till min första early 911.
- Bilmek.
- Snobbar som jobbar.
- PG Wodehouse. Samlar maniskt.
- Evelyn Waugh.
- Första världskriget.
- James Bond. Nördigt? Visst. Mer nördigt blir det om jag säger att jag tom har studerat James Bondpå högskolenivå samt tagit tjänstledigt för att ha James Bondmarathon.

Så nåt foto kanske jag har liggandes.:wink:

PS Aldrig sett Stjänornas krig eller Star Trek. Kanske är jag antinörd ändå DS
 

Camo00

Patek
Re: Sv: OT: Nörd-hörnan!

Rossi skrev:
Jag är supernörd när det gäller:

- Europeiska bilar/sportbilar pre 1974. Tog ett sabbathsår i gymnasiet för att jobba ihop pengar till min första early 911.
- Bilmek.
- Snobbar som jobbar.
- PG Wodehouse. Samlar maniskt.
- Evelyn Waugh.
- Första världskriget.
- James Bond. Nördigt? Visst. Mer nördigt blir det om jag säger att jag tom har studerat James Bondpå högskolenivå samt tagit tjänstledigt för att ha James Bondmarathon.

Så nåt foto kanske jag har liggandes.:wink:

PS Aldrig sett Stjänornas krig eller Star Trek. Kanske är jag antinörd ändå DS

I like!! Ska vi ta tjänstledigt ihop och ha Roger Moore-marathon?? :)
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Ja, då kan jag berätta om när jag möte Roger Moore på posten i Karlstad och min "Roger Moore Bond movie sites resa".:ugeek:
 
Ett av mina största nörderier handlar om antikt bruksglas.
Här visar jag ett Danskt supglas från ca 1830.
För oss, nördar, så är luft i benet, liten cuppa och orenheter i massan ett stort +!
0074-1_zps309c843b.jpg


0053-2_zpsdd982dad.jpg

Glaset rymmer ca. 3 cl. så det måste ju brukas flitigt för att leverera nöje. Me like!
 
V

Viggen

Guest
Coola grejer ni samlar på grabbar! Jag tycker det är riktigt intressant att se vad ni lägger tid och energi på utöver klockor. Hoppas också att Bond-fanatikerna delar med sig med ett par foton och historier. :)

För mig är det som ni märker sci-fi och flyg som dominerar utöver klockor.

PS. Raket-renoveringen fortskrider och går framåt utan problem. DS.
 
V

Viggen

Guest
BluesmanV8 skrev:
Det var ovanligt! Har aldrig tidigare hört att någon samlar på antika lås. :)
Vad för typ av dörrar/portar användes dessa lås till?


Det översta låset har suttit i en "finare" byggnads ytterdörr, t.ex. större mangårdbyggnad eller någon offentlig byggnad. Det är stort, ca. 35X20 cm. 11 cm djupt.
De 2 undre är mera "normala" ytterdörrslås från 1700-1800-talet.
Det var duktiga smeder som smidde denna typ av lås.
Mekaniska, handtillverkade. Påminner om ett annat intresse som florerar på forumet.... :)

Gamla riktiga smeder har en yrkesskicklighet som är oslagbart jämnfört med dagens låsmeder. :)
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: OT: Nörd-hörnan!

Jo jag har haft några nördgrejer under åren. PG Wodehouses och Stig Trenters böcker, dock inte maniskt men jag har försökt få ihop hela serier och uppgradera utgåvor. Jag är ingen direkt samlartyp, jag fattar bara tycke för vissa saker :)
 
Topp