• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ovanlig länk på Rolex DJ från 1969

adress

Friends of KS
Såg en annons på Tradera idag - med följande text i objektbeskrivning
" Länken är av den ovanliga och högt eftertraktade amerikanska typen (100% Rolex original).
Denna länk är av högre kvalité då ståldelen inte är av vikt "plåt" utan helgjuten metall."
Rolex DJ från 1969.
Vad menas med det - finns det en " billigare" typ av länk. Enligt säljaren är det ju så. Någon som vet?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Såg en annons på Tradera idag - med följande text i objektbeskrivning
" Länken är av den ovanliga och högt eftertraktade amerikanska typen (100% Rolex original).
Denna länk är av högre kvalité då ståldelen inte är av vikt "plåt" utan helgjuten metall."
Rolex DJ från 1969.
Vad menas med det - finns det en " billigare" typ av länk. Enligt säljaren är det ju så. Någon som vet?

Ja, det finns flera olika varianter av jubileelänken. Vissa var bättre än andra. Tillverkades i olika länder för att undvika tull om jag har rätt för mig.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag har läst att både USA & Mexikanska tillverkade skall vara mindre eftertraktade än Swizz made, men vad vet jag...beror nog på vilken sida av pölen man bor på. Hade gillat att ha en "Hecho en Mexico" länk ;)
 

poormans

Rolex
pga höga importtullar på stål till nord amerika under 70 talet så hade rolex egen tillverkning av armband där

de är inte så ovanliga men snygga och lite annorlunda, dvs en kul grej om de är i bra skick

cheers
christian
 

ssp226

Cartier
Mexico länken är bättre än de tillverkade i USA och Schweiz anser jag. Bra kvalitet! Den är rätt sällsynt dessutom.
 

paradis

Audemars
En av länkarna ser ut så här. C&I USA
IMG_0556.JPG
 

adress

Friends of KS
Inga bilder? Hade varit kul att se hur de ser ut
Nej - står bara att det är den " hett eftertraktade amerikanska länken". Den ser ju ut som vanligt på bilden. Den andra vill man inte visa - som är " mindre eftertraktad". Tror mest att det är blaj
- blaj snack. Den vanligaste är ju ändå " den med helgjuten metall". Lägger ut bilden - men den säger inget enligt min mening. Vad man däremot kan se - är att undersidan på länkarna är rundade - i stället för platta. Varför det nu skulle vara " eftertraktat "
image.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Nej - står bara att det är den " hett eftertraktade amerikanska länken". Den ser ju ut som vanligt på bilden. Den andra vill man inte visa - som är " mindre eftertraktad". Tror mest att det är blaj
- blaj snack. Den vanligaste är ju ändå " den med helgjuten metall". Lägger ut bilden - men den säger inget enligt min mening. Vad man däremot kan se - är att undersidan på länkarna är rundade - i stället för platta. Varför det nu skulle vara " eftertraktat "
image.jpg

Rolex-loggan var inget vidare på spännet...
 

adress

Friends of KS
Risken är väl också att det är 14k och inte 18k. USA hade ju pippi på det förr - när den inte fick säljas i Sverige - om det inte var stämplat 18k ( 750). Undantaget i Sverige var om det kunde anses vara " en ringa del av föremålet " Så är det ju inte i detta fall. Kommer ihåg att det fanns en AD på 70 talet ( inga namn) som fick sitt lager konfiskerat - pga att det inte var 18k.
Tuffa tider då.
 
Topp