• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Rolex GMT II (läs tråden innan ni gratulerar)

M021

Rolex
2-Faktor
14 sidor senare.. Mörkrädd! Satt och tryckte en 500ml Ben & Jerry glass efter middagen när jag påbörjade denna tråd, var tvungen och lägga tillbaka den i frysen vid sida 3-4, blev illamående, på riktigt!

När denna herre sitter och postar sitt egna namn och bedriver denna hobby med tusentals andra och gör det till en sport, och helt öppet försöker blåsa folk här, ja då blir tillochmed jag riktigt förbannad. Min tanke är, när kommer han triggas till att blåsa någon för att så småningom kunna finansiera en riktig klocka? (Mina fördomar säger mig att någonstans där inne bakom förnekelse och dumheter finns en önskan att ha en äkta Rolex)

Med risk för att låta galen, vad skulle en "anmälan" av någon form i ett fall som detta innebära? Antar att Rolex jobbar med detta på egen hand och på bra mycket högre nivå. Men att handla i Godtro är borttaget ur den svenska lagboken, skulle denna herre bli av med alla sina fejkklockor om Polisen fick ett anonymt tips?

Känner att jag sitter och svamlar helt osammanhängande, så ta det med en nypa salt, men faktum är att det fan gör ont i magen,
Tack som fan herr M E, allt jag ville var att tjocka till mig med glass såhär på söndagskvisten.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Supertrist men viktig tråd.
Hoppas verkligen "jättarna" lägger resurser på detta!
Ett uttalande från jurist eller ad hade varit intressant (vi har ju några på forumet)
 
B

bonuspater

Guest
Fast så är knappast begreppet tes definierat. Inte av Hegel, och säkerligen inte av wikipedia heller. En tes ska försvaras eller bevisas, annars förkastas den.

Du kanske menar att du har fått ett infall?

Nej jag har inga empiriska bevis. Jag kan inte peka ut någon specifik AD. Det har jag aldrig sagt att jag kan göra.

Du kan försvara din tes med ett hållbart resonemang, vilket också är exakt vad jag har gjort. Hade du läst längre än första meningen i den Wikipedia-artikel du läste om Hegel hade du också tagit det till dig. Men eftersom att jag inte kan lägga pekfingret på någon väljer Skolläraren m.fl. att anklaga mig för förtal.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Med risk för att låta galen, vad skulle en "anmälan" av någon form i ett fall som detta innebära? Antar att Rolex jobbar med detta på egen hand och på bra mycket högre nivå. Men att handla i Godtro är borttaget ur den svenska lagboken, skulle denna herre bli av med alla sina fejkklockor om Polisen fick ett anonymt tips?


Mig veterligen finns ingen lag som säger att man inte får äga kopior av kända varumärkens produkter, så det hjälper inte särskilt mycket att skicka polisen på honom. Att folk äger kopior kan man tyvärr inte göra så mycket åt, bara hoppas att grejerna inte säljs vidare...
 

J&B

Omega
Det är en tes, alltså behöver den inga exempel. Det är därför det just är en tes.

Jag har också en tes. Du vet inte vad du pratar. Min beviskedja, du vill inte utveckla ditt resonemang,det strider mot sunt förnuft att försök tjäna inköpspriset på en klocka och riskera sitt AD-skap samt riskera böter/villkorlig dom (bedrägeri av lägre graden) och avslutningsvis hade nog det kommit ut om det hände och det borde uppmärksammats.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Vilka dumma kommentarer. Det finns väl inte en enda klockbutik som bara säljer vidare en begagnad klocka utan att öppna den och kolla så allt är ok? Handlar man med begagnade klockor så kollar man upp skicket på urverket så fort klockan inhandlas.

säg inte det... en vän köpte en klocka som enligt uppgift hos handlaren var i bra skick vilket också syntes från bilderna. När han sedemera fick den levererad hade boetten en odräglig skada. Klockan reklamerades givetvis, men handlarens förklaring var att vissa klockor skickades direkt från agent eller liknande utan att passera dem
 
B

bonuspater

Guest
Jag har också en tes. Du vet inte vad du pratar. Min beviskedja, du vill inte utveckla ditt resonemang,det strider mot sunt förnuft att försök tjäna inköpspriset på en klocka och riskera sitt AD-skap samt riskera böter/villkorlig dom (bedrägeri av lägre graden) och avslutningsvis hade nog det kommit ut om det hände och det borde uppmärksammats.

Än en gång, du ber mig utveckla min "beviskedja" till att leda till handfasta bevis för mitt antagande. Det kommer inte hända. Mitt resonemang om något bygger på sunt förnuft. Om du läser igenom det i långsam takt kanske du kan ta till dig det.

Jag skulle aldrig utan viss misstanke ha tilltro till en omgivning vars blotta existens hänger på ett intresse av att tjäna pengar. Det är dock helt rimligt och naturligt. Vem kan klandra någon för det?

Nu lämnar jag det här forumet. Taskig attityd man bemöts med bara man nämner en kritisk åsikt om det majoriteten här verkar hålla lika kärt som kristna fundamentalister håller sin kyrka.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Än en gång, du ber mig utveckla min "beviskedja" till att leda till handfasta bevis för mitt antagande. Det kommer inte hända. Mitt resonemang om något bygger på sunt förnuft. Om du läser igenom det i långsam takt kanske du kan ta till dig det.

Det är just sunt förnuft som ditt resonemang INTE bygger på!


Nu lämnar jag det här forumet. Taskig attityd man bemöts med bara man nämner en kritisk åsikt om det majoriteten här verkar hålla lika kärt som kristna fundamentalister håller sin kyrka.

Det är tråkigt att du väljer att lämna forumet och ännu tråkigare att du inte väljer att lyssna på de på forumet som har varit med länge och är väl insatta i hur branschen fungerar.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
från och med nu ska jag läsa alla öppningstrådar baklänges, d v s med sista inlägget först. Står det forfarande grattis där kanske allt är kosher. Men fan vet, besvikelsen hos alla på forumet över gulddinkan verkar vara stor och seriös. Man undrar om TS vara varit ute efter att jävlas eller dras med grymma mindrevärdeskomplex. Knepigt.
 

Apansson

Torpare
från och med nu ska jag läsa alla öppningstrådar baklänges, d v s med sista inlägget först. Står det forfarande grattis där kanske allt är kosher. Men fan vet, besvikelsen hos alla på forumet över gulddinkan verkar vara stor och seriös. Man undrar om TS vara varit ute efter att jävlas eller dras med grymma mindrevärdeskomplex. Knepigt.

Förmodligen lite av båda. Dock är det jävligt svårt för mig att förstå hur man tänker när man köper en kopia, känner man sig inte smutsig? Känns väl snarare som att man får om möjligt ännu sämre självkänsla genom att gå runt med något på armen för att "lura folk" att man är något man inte är? Ungefär som människor som bär såna här seglarjackor med inbyggd flytväst utan att någonsin varit på en segelbåt. Konstigt det här med att låtsas. Känns som en konstant påminnelse om att man inte är där man vill vara i sitt liv, och det kan väl omöjligt någon människa må bra av, eller?
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Nu lämnar jag det här forumet. Taskig attityd man bemöts med bara man nämner en kritisk åsikt om det majoriteten här verkar hålla lika kärt som kristna fundamentalister håller sin kyrka.






bonuspater, trist att du fattar ett sådant beslut, men du gör naturligtvis det som känns bäst för dig, men när detta svalnat och lagt sig tror jag nog vi får se dig här igen i någon form, det är ju trots allt Sveriges bästa klockforum att hänga på.:)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tror nog att många har, inkl undertecknad. Har dock alltid erkänt att det varit kopia, vilket ändå alla förstått, nyss hemkommen från Thai som man var 24 år gammal.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

Mauritz

Rolex
Har snubben köpt denna kopia eller provocerar han bara med bilder?
Har han köpt den och går om kring med den och riskerar att bli rånad så måste han vara dum i huvudet.
 

Icaras

Rolex
Helt obegripligt att man köper en kopia för 2500kr, för det hade killen fått en trevlig klocka som inte är kopia. Dessutom kan jag inte bortse från att han hade ett 10-tal fler kopior i sin klockbox. Där har han ju pengar till en beggad rolle :banghead:. Läste även att han köpt en klocklåda för ett antal tusenlappar - till kopior!

Ska bli intressant att se om det dyker upp någon tråd om detta på replika-forumet. Skulle inte förvåna mig om han kommer tillbaka igen med annat användarnamn eller skickar någon annan tomte att göra detsamma.
 
Nån som ids gräva efter identitet?

Här kommer en skärmdump från facebook, enjoy!
image.jpg
 

demondave

Rolex
Passande kommentar i ett av albumen;

image.jpg


Känns som att vi kan sluta oss till att namnet Magnus Ek från Göteborg iaf kan tänkas hissa viss varningsflagg. Någon som har kollat resebilderna på facebook kontra fejkforat? Såg att han hade lagt upp endel bilder där.
 

demondave

Rolex
Någon som köpt en papperslös SOH Chrono sedan -11?

image.jpg


Såvitt jag kan se på resebilderna ser det ut att vara samma person, för övrigt.
 

carlanton

Audemars
Supertrist men viktig tråd.
Hoppas verkligen "jättarna" lägger resurser på detta!
Ett uttalande från jurist eller ad hade varit intressant (vi har ju några på forumet)

Jag är varken jurist eller AD, men min (högst impopulära) teori är att kopior inte skadar klockindustrin i något större utsträckning. Min gissning är att rätt få personer faktiskt väljer mellan kopian för 2500 kronor istället för ett original för 55 000 kronor. Det handlar ju inte om att bara äga "en bra klocka med ett bra urverk", utan att man vill äga något exklusivt och att man vill identifiera sig med varumärket.

Jag har letat efter studier som stöder men teori, men förutom uppskattade siffor på hur mycket fakeklocksindistrin kontra lyxklocksindustrin omsätter (och hur mycket den senare har ökat de senaste 10 åren) hittar jag inget bra. Klockindustrin har någon löjligt hög siffra på hur mycket fakeindustrin kostar dem varje år, men hur de har kommit fram till den siffran vet jag inte. Kanske i form av nedlagda investeringar i förbättringar eller kostnader för varumärkestvister och lobbyism. Att tillverkarna tvingas att uppdatera och förbättra sina produkter för att göra det svårare för piratkopierarna är ju knappast till nackdel för oss konsumenter, och knappast för industrin i stort. Sedan finns ju en mer komplicerad risk (kanske den enda reella risken) i form av varumärkesdegenerering, men det är ju svårt att hävda att Rolex varumärken ligger i riskzonen för det och att kostnaderna de har för att stärka sitt varumärke är "onödiga" kostnader.

Jag vet inte om jag har rätt eller fel, har som sagt ingen statistik eller konkret fakta som styrker min teori så fritt fram för någon mer upplyst att såga min teori.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag är varken jurist eller AD, men min (högst impopulära) teori är att kopior inte skadar klockindustrin i något större utsträckning. Min gissning är att rätt få personer faktiskt väljer mellan kopian för 2500 kronor istället för ett original för 55 000 kronor. Det handlar ju inte om att bara äga "en bra klocka med ett bra urverk", utan att man vill äga något exklusivt och att man vill identifiera sig med varumärket.

Jag har letat efter studier som stöder men teori, men förutom uppskattade siffor på hur mycket fakeklocksindistrin kontra lyxklocksindustrin omsätter (och hur mycket den senare har ökat de senaste 10 åren) hittar jag inget bra. Klockindustrin har någon löjligt hög siffra på hur mycket fakeindustrin kostar dem varje år, men hur de har kommit fram till den siffran vet jag inte. Kanske i form av nedlagda investeringar i förbättringar eller kostnader för varumärkestvister och lobbyism. Att tillverkarna tvingas att uppdatera och förbättra sina produkter för att göra det svårare för piratkopierarna är ju knappast till nackdel för oss konsumenter, och knappast för industrin i stort. Sedan finns ju en mer komplicerad risk (kanske den enda reella risken) i form av varumärkesdegenerering, men det är ju svårt att hävda att Rolex varumärken ligger i riskzonen för det och att kostnaderna de har för att stärka sitt varumärke är "onödiga" kostnader.

Jag vet inte om jag har rätt eller fel, har som sagt ingen statistik eller konkret fakta som styrker min teori så fritt fram för någon mer upplyst att såga min teori.

Fast det stora problemet är väl hur de tillverkas och vilka som tjänar på det, Al Qaida, Kinesiska triader etc. Problemet för Rolex är väl det minsta..
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Nu sitter jag på min Ipad, men när jag tittar på bilderna så är visarna i rätt ordning? Alltså från tavlan Timvisare, GMT, Minut, Sekund. Detta har jag alltid använt och tipsat folk om för att urskilja kopior då alla ETA urverk har GMT handen längst ner mot tavlan.

Jag blir riktigt orolig om det finns kopior på 3186 urverk?
 
Topp