Om: Panelur, Radiofyr, Bilturism, Familjeband, Pansargeneral, Lyxstålsportklocka... ...vårt svenska språk är väl ändå helt fantastiskt!?! ...hur det kan ta två rätt så orelaterade ord och sen bygga ett helt nytt med annan och ny djupare mening! Kärlek!
Min nyinkomna klocka är ett panelur från Fleet Air Arm i Royal Navy (hangarfartygsflyget). Dessa satt bland annat i Fairey Swordfishs. Ett biplan som var föråldrat redan när andra världskriget startade men som gjorde storverk ändå.
http://warfarehistorynetwork.com/da...irey-swordfish-torpedo-plane-a-k-a-stringbag/
http://www.fleetairarmoa.org/faaoa-gallery-fairey-swordfish
Mest kända är Swordfish för raiden mot Taranto i Italien i nov 1940. Fleet Air Arm genomförde då mycket framgångsrikt världens första flygräd från ett hangarfartyg mot andra fartyg: De gav ett förödande slag mot Italiens medelhavsflotta, och det var avgörande för slaget om medelhavet och kanske avgörande för hur det andra världskriget gick till slut. Hangarfartyg och deras flyg är sedan dess en avgörande faktor i de flesta krig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Taranto
Om du har 7min kollar du på denna:
Om du har 45min kollar du denna:
Den exakta perioden de användes är lite oklar för mig, men HS4 avrustades Dec 1944. Utdrag ur orders till flottan.
Uren var mycket viktig utrustning förstår vi här. Såpass att de skulle tas ur planet och ansvaras för vid en krasch eller nedmontering:
Ur Konrad Knirims bok ser vi att det fanns lite olika varianter, några har Zenith-verk och Zenith på tavlan. Min har ett Doxa-verk.
Nummer 547 sitter då numera på min spiselkrans och nummer 802 sitter (i sitt originalbakelitfäste!) på National Maritime musem i UK!
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/201819.html
Lite beskrivning av uren och radion här:
http://blog.ahsoc.org/?p=1938
(snömosbeskrivning av själva funktionen på de sidorna dock)
Jag har läst ett par olika, inbördes inkonsistenta, förklaringar till hur uret användes. Men efter att ha läst lite har jag en egen, korrekt såklart, teori.
Jag tycker att den här länken är mycket informativ, då den ger citat direkt från navigatörer som använde systemet!
https://navalairhistory.com/2012/03/08/naval-air-telegraphy-at-the-start-of-ww2/
Lloyd Richards, a TAG with 803 Squadron, described to me how beacon navigation worked:
”The beacon made one revolution per minute – initially we were issued with chronometers to time the signal, but they ran out with aircraft getting shot down, and they were very expensive, we subsequently used wristwatches. You would receive your bearing onto the ship, say 90°, but we would receive and steer the reciprocal of that – 180° of that bearing, and we would use that as a bearing. It would be all right if the ship was stationary but of course it was moving."
He goes on to describe how you would find the carrier using only a wristwatch rather than the special “chronometer” (my guess is the navigator is referring to a HS4 “Beacon watch” when he says "chronometer" which is technically not a chronometer to us watch geeks, but to the regular guy maybe...)
"You would always approach from the stern. Without a chronometer to time it precisely, if the signal came out earlier, for example ten seconds less than a minute, and the next came up at nine or 12 you would turn to the right or left depending on where you were in relation to the ship.” With a chronometer, the time difference could be worked out precisely and equated to a course, but with a wristwatch it was a case of ‘less than a minute, steer one way, more than a minute, steer the other way’. Eventually, the ‘beeps’ would be at precise one-minute intervals and this meant you were heading straight for the carrier."
Så här tror jag det hänger ihop.
En roterande radiofyr sänder en smal signal med en rotation per minut. Norr är lika med noll på varje minut. Att ha Norr som definierad standard är viktigt för att göra det möjligt för en synkroniserad omstart om signalen tillfälligt skulle falera eller om signalen är avstängd under uppdragets timmar för att minimera risken för fartyget att bli upptäckt av fienden. En bra marinkronometer är därför nödvändigt för en synkad omstart.
Systemet medför att bara de som vet var fartuyget ligger i utgångsläget kan hitta det igen. För fienden är signalen rätt meningslöd de kan höra ett pip varje minut. Mottagaren, planets navigatör, behöver inte ha en klocka som är synkroniserad till fartygets klocka, bara en klocka som är tillräckligt bra för att hålla tiden inom några sekunder under hela uppdraget (5sec = 30 grader fel). Det är naturligtvis tufft nog i den hårda miljön i ett öppet biplan... en roterande 360-bezel minimerar behovet av beräkningar.
På uppdrag! Planet drar iväg i riktning mot målet, navigator ställer bezeln på riktningen till fartyget som beskrivs av Lloyd Richards ovan.
I vårt exempel är "riktning till fartyget 270 °" och riktningen till målet är naturligtvis motsatt, i vårt exempel då 90° som är riktningen planet lämnar fartyget i.
Navigatorn ställer bezel på 270° på minutvisaren på pipet.
Efter updraget ställer navigator radion på rätt frekvens och plockar upp radiofyrens pip. Om fartyget har varit stillastående och uppdraget var bara in och ut utan omvägar, så kommer pipet exakt när sekundvisaren pekar på 270 ° och det är vad navigatören säger åt piloten att styra.
Om fartyget däremot har flyttat sig eller något har tagit planet bort från den raka linjen fram och tillbaka, så kommer pipet inte höras av planet exakt när sekundvisaren är på 270 °. Men sekundvisaren kommer vid pipet att peka på rätt kurs! Lätt!
Låt oss säga att signalen tas emot typ 7s tidigare än väntat. Enkelt, styr 228°!
H. Golay & Sons är antagligen relaterat till Golay et Fils, en juvelerare i Geneve, typ som Türler, som började som urmakare 1837 och som sedan också varit retailer för ur, men mer och mer fokuserade på juveler.
Golay et Fils producerade en del ruggigt fina grejor!
Idag hittar vi dem här:
http://www.golayfils.ch/
Familjen Golay verkar vara en av dessa familjer i Schweiz som består av urmakare och relaterade yrken under århundraden. I olika funktioner i många olika företag.
https://watch-wiki.org/index.php?title=Golay
Idag finns tex denna firma som tillverkar kugghjul:
http://www.swatchgroup.com/en/brand...on/francois_golay_new_name_chh_microtechnique
En annan mer känd Golay är mannen bakom Royal Oak! ...ja asså inte den numera välkända inhyrda designerslusken Jerry G... utan mannen med idén, IDÉN...! ...vilket är det som räknas egentligen, ...själva utförandet lämnar ner vi till de enkla hantverkarna.... Georges Golay var VD för AP 1962-1987...
“On the eve of the 1971 Basel fair (one year before the launch) Audemars Piguet's managing director at the time, Georges Golay, called Gerald Genta at 4pm explaining that the Italian market was expecting an “unprecedented steel watch" for which he needed a design by the following morning. A sports watch for all occasions with the most beautiful finishes ever seen.
By the morning after Gerald Genta had invented the watch that was to become Royal Oak. He will later state that the Royal Oak was the masterpiece of his career.”
http://www.timeandwatches.com/p/history-of-audemars-piguet-royal-oak.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Audemars_Piguet
En annan rätt cool känd klocka såld av Golay hittar du här:
https://www.hodinkee.com/articles/MacArthur's-JLC-Reverso-For-Sale-At-Antiquorum
General Macarthurs Reverso från Hodinkee, by Golay et Fils.
Vidare hittade jag en rätt kul turistkarta och broschyr för den nyfikna bilburna Schweiz-turisten som Golay delade ut. Jag ÄLSKAR sånt här material!
Golay et Fils ligger kvar på samma plats idag, fint nära vattnet i Geneve, jag får väl titta in nån gång...
Min nyinkomna klocka är ett panelur från Fleet Air Arm i Royal Navy (hangarfartygsflyget). Dessa satt bland annat i Fairey Swordfishs. Ett biplan som var föråldrat redan när andra världskriget startade men som gjorde storverk ändå.
http://warfarehistorynetwork.com/da...irey-swordfish-torpedo-plane-a-k-a-stringbag/
http://www.fleetairarmoa.org/faaoa-gallery-fairey-swordfish
Mest kända är Swordfish för raiden mot Taranto i Italien i nov 1940. Fleet Air Arm genomförde då mycket framgångsrikt världens första flygräd från ett hangarfartyg mot andra fartyg: De gav ett förödande slag mot Italiens medelhavsflotta, och det var avgörande för slaget om medelhavet och kanske avgörande för hur det andra världskriget gick till slut. Hangarfartyg och deras flyg är sedan dess en avgörande faktor i de flesta krig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Taranto
Om du har 7min kollar du på denna:
Den exakta perioden de användes är lite oklar för mig, men HS4 avrustades Dec 1944. Utdrag ur orders till flottan.
Uren var mycket viktig utrustning förstår vi här. Såpass att de skulle tas ur planet och ansvaras för vid en krasch eller nedmontering:
Ur Konrad Knirims bok ser vi att det fanns lite olika varianter, några har Zenith-verk och Zenith på tavlan. Min har ett Doxa-verk.
Nummer 547 sitter då numera på min spiselkrans och nummer 802 sitter (i sitt originalbakelitfäste!) på National Maritime musem i UK!
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/201819.html
Lite beskrivning av uren och radion här:
http://blog.ahsoc.org/?p=1938
(snömosbeskrivning av själva funktionen på de sidorna dock)
Jag har läst ett par olika, inbördes inkonsistenta, förklaringar till hur uret användes. Men efter att ha läst lite har jag en egen, korrekt såklart, teori.
Jag tycker att den här länken är mycket informativ, då den ger citat direkt från navigatörer som använde systemet!
https://navalairhistory.com/2012/03/08/naval-air-telegraphy-at-the-start-of-ww2/
Lloyd Richards, a TAG with 803 Squadron, described to me how beacon navigation worked:
”The beacon made one revolution per minute – initially we were issued with chronometers to time the signal, but they ran out with aircraft getting shot down, and they were very expensive, we subsequently used wristwatches. You would receive your bearing onto the ship, say 90°, but we would receive and steer the reciprocal of that – 180° of that bearing, and we would use that as a bearing. It would be all right if the ship was stationary but of course it was moving."
He goes on to describe how you would find the carrier using only a wristwatch rather than the special “chronometer” (my guess is the navigator is referring to a HS4 “Beacon watch” when he says "chronometer" which is technically not a chronometer to us watch geeks, but to the regular guy maybe...)
"You would always approach from the stern. Without a chronometer to time it precisely, if the signal came out earlier, for example ten seconds less than a minute, and the next came up at nine or 12 you would turn to the right or left depending on where you were in relation to the ship.” With a chronometer, the time difference could be worked out precisely and equated to a course, but with a wristwatch it was a case of ‘less than a minute, steer one way, more than a minute, steer the other way’. Eventually, the ‘beeps’ would be at precise one-minute intervals and this meant you were heading straight for the carrier."
Så här tror jag det hänger ihop.
En roterande radiofyr sänder en smal signal med en rotation per minut. Norr är lika med noll på varje minut. Att ha Norr som definierad standard är viktigt för att göra det möjligt för en synkroniserad omstart om signalen tillfälligt skulle falera eller om signalen är avstängd under uppdragets timmar för att minimera risken för fartyget att bli upptäckt av fienden. En bra marinkronometer är därför nödvändigt för en synkad omstart.
Systemet medför att bara de som vet var fartuyget ligger i utgångsläget kan hitta det igen. För fienden är signalen rätt meningslöd de kan höra ett pip varje minut. Mottagaren, planets navigatör, behöver inte ha en klocka som är synkroniserad till fartygets klocka, bara en klocka som är tillräckligt bra för att hålla tiden inom några sekunder under hela uppdraget (5sec = 30 grader fel). Det är naturligtvis tufft nog i den hårda miljön i ett öppet biplan... en roterande 360-bezel minimerar behovet av beräkningar.
På uppdrag! Planet drar iväg i riktning mot målet, navigator ställer bezeln på riktningen till fartyget som beskrivs av Lloyd Richards ovan.
I vårt exempel är "riktning till fartyget 270 °" och riktningen till målet är naturligtvis motsatt, i vårt exempel då 90° som är riktningen planet lämnar fartyget i.
Navigatorn ställer bezel på 270° på minutvisaren på pipet.
Efter updraget ställer navigator radion på rätt frekvens och plockar upp radiofyrens pip. Om fartyget har varit stillastående och uppdraget var bara in och ut utan omvägar, så kommer pipet exakt när sekundvisaren pekar på 270 ° och det är vad navigatören säger åt piloten att styra.
Om fartyget däremot har flyttat sig eller något har tagit planet bort från den raka linjen fram och tillbaka, så kommer pipet inte höras av planet exakt när sekundvisaren är på 270 °. Men sekundvisaren kommer vid pipet att peka på rätt kurs! Lätt!
Låt oss säga att signalen tas emot typ 7s tidigare än väntat. Enkelt, styr 228°!
H. Golay & Sons är antagligen relaterat till Golay et Fils, en juvelerare i Geneve, typ som Türler, som började som urmakare 1837 och som sedan också varit retailer för ur, men mer och mer fokuserade på juveler.
Golay et Fils producerade en del ruggigt fina grejor!
Idag hittar vi dem här:
http://www.golayfils.ch/
Familjen Golay verkar vara en av dessa familjer i Schweiz som består av urmakare och relaterade yrken under århundraden. I olika funktioner i många olika företag.
https://watch-wiki.org/index.php?title=Golay
Idag finns tex denna firma som tillverkar kugghjul:
http://www.swatchgroup.com/en/brand...on/francois_golay_new_name_chh_microtechnique
En annan mer känd Golay är mannen bakom Royal Oak! ...ja asså inte den numera välkända inhyrda designerslusken Jerry G... utan mannen med idén, IDÉN...! ...vilket är det som räknas egentligen, ...själva utförandet lämnar ner vi till de enkla hantverkarna.... Georges Golay var VD för AP 1962-1987...
“On the eve of the 1971 Basel fair (one year before the launch) Audemars Piguet's managing director at the time, Georges Golay, called Gerald Genta at 4pm explaining that the Italian market was expecting an “unprecedented steel watch" for which he needed a design by the following morning. A sports watch for all occasions with the most beautiful finishes ever seen.
By the morning after Gerald Genta had invented the watch that was to become Royal Oak. He will later state that the Royal Oak was the masterpiece of his career.”
http://www.timeandwatches.com/p/history-of-audemars-piguet-royal-oak.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Audemars_Piguet
En annan rätt cool känd klocka såld av Golay hittar du här:
https://www.hodinkee.com/articles/MacArthur's-JLC-Reverso-For-Sale-At-Antiquorum
General Macarthurs Reverso från Hodinkee, by Golay et Fils.
Vidare hittade jag en rätt kul turistkarta och broschyr för den nyfikna bilburna Schweiz-turisten som Golay delade ut. Jag ÄLSKAR sånt här material!
Golay et Fils ligger kvar på samma plats idag, fint nära vattnet i Geneve, jag får väl titta in nån gång...
Senast ändrad: