• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samarbete PASSAROUND med Aera.co

rstattin

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
IMG_9026.jpeg


Nu har jag haft AERA:n på armen i ett par dagar och känner att jag bättre kan redogöra för vad jag tycker om den.

IMG_8878.jpeg

IMG_8994.jpeg


I början är ju allt nytt och tidigare oprövat lite spännande vilket gör det svårt att objektivt bedöma det.

IMG_9029.jpeg
IMG_8959.jpeg


Modellen heter ju P-1 Pilot men för mig är detta ingen flygarklocka. Visst är urtavlan tydlig med sin klassiska kombination av vita index mot svart bakgrund men där upphör kopplingen. Jag ser den snarare som en svullen Field Watch. En klocka som funkar i de flesta sammanhang med en WR om 100 meter vilket gör att den kan stanna kvar på armen även i våta miljöer.

IMG_9033.jpeg
IMG_9034.jpeg


Inuti boetten tickar ett beprövat urverk från Selitta och utöver att visa tiden finns inga ytterligare komplikationer. Fånigt då att ha ett urverk med datumfunktion vilket redan påpekats i tråden.

IMG_8956.jpeg
IMG_8955.jpeg


Banden som snyggt smiter åt boettens runda form känns gedigna i sitt utförande. Jag har inget emot det överdimensionerade spännet. Tycker det är kul att det är något som utseendemässigt sticker ut och jag störs inte av vare sig spänne eller quick release-sprinten på bandhalvornas undersida. Den senare borde dock ha varit dubbel så att bandstiftets båda fjädrande ändar kunnat tryckas in samtidigt för att göra bandbytet enklare. Att få av bandet är inget problem men eftersom det är väldigt små marginaler mellan band och bandhorn så är det krångligt att få till infästningen av detsamma. Det syns på några av de medskickade bandalternativen som har en lätt fransad yta på den sida där quick release-sprinten sitter.

IMG_8958.jpeg


Nu har det ju bytts band oftare på den här AERA:n under ett par veckor än vad en normal användare nog skulle göra under ett par år men då visar sig också felaktig utformning snabbare. Konsumentupplysning när den är som bäst.

IMG_8932.jpeg
IMG_8930.jpeg


Mina favoriter bland de fyra och ett halvt bandkombinationerna är det grå gummit och det svarta präglade lädret. Tycker att dom två är snyggast (det svarta) och mest mångsidigt (gummit) av de medskickade. Det orangea är kanske roligt men jag tröttnar snart på färgen.

IMG_8928.jpeg
IMG_8929.jpeg


När det gäller den saknade bandhalvan så har jag och @hook kommit överens att jag skall vänta in denna som han skickar till mig. Först när allt är komplett går AERA:n vidare till @Engel så att ni som är kvar i passarounden får chansen att pröva alla fem banden.

IMG_8927.jpeg


Tänkte skriva en del om boettens utformning, lume, krona och annat men det får bli i ett senare inlägg. Är fortfarande ledig och skall ge mig ut och cykla i skogen. På återhörande alltså. AERA:n hälsar alla tidigare och kommande deltagare i passarounden.

IMG_8989.jpeg
Fasiken så bra du är, detta är en bra recension 🤩 klockan är också bra tycker jag men kan inte i närheten beskriva så som du 😎 Saknar nog mest den riktigt härliga och tydliga tavlan!
 

Tre333

Cartier
Hade också förmånen att ”låna” denna Aera en vecka, stort tack för det! Sorry för att jag inte hunnit skriva något men nu kommer några tankar.

Riktigt smidigt att byta armband men som någon tidigare skrivit så borde ”pinnarna (/bandstiften?)” kunna dras in på båda sidorna och inte bara på ena som det nu är. Har mestadels en Garmin Fenix och deras quickfit är smidigare! Gillade bäst gummiarmbandet. Hade gärna prövat med länk men förstår att det hade vart svårt för alla att justera storleken.

Kronan var stor! Inget kronskydd och jag fick märken på handen efter att den tryckt på en del. Bra tyngt i klockan och det var lätt att justera via kronan. Hade gärna sett ett datum som någon påtalade att verket hade? Glaset är fint kupolformat som är lite svårt att fota utan ses bäst live.
 

Bilagor

  • aera_1.jpg
    aera_1.jpg
    359.4 KB · Visningar: 7
  • aera_2.jpg
    aera_2.jpg
    452.6 KB · Visningar: 7

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
IMG_9175.jpeg


Några ord så om boettens utformning, tavla och visare som utlovat.

Boetten har en diameter på 43 mm exklusive krona. Det gör att den för mig känns något för stor för den här typen av klocka. Samtidigt bidrar storleken till AERA:ns identitet så jag gissar att den nog skulle bli lite mer mainstream om man krympte boetten till låt oss säga 39 mm.

Boettens rundning som går igen i det kupade glaset och den konkava utformningen av urtavlan är snygg. Det är något organiskt över det hela. Boettens stål är mattborstat vilket passar designen bra. Jag tror till och med att man med fördel kunde ha tagit det ett steg längre genom att blästra boetten helt matt. Blankpolerad skall den definitivt inte vara.

IMG_9186.jpeg
IMG_9174.jpeg


Den skålformade urtavlan är vacker. Det blir designmässigt lyckat att låta urtavlan direkt ansluta till urglaset. Index och visare är harmoniskt utformade. Jag uppskattar sekundvisarens ringformade avslut som omsluter AERA-loggans första och sista bokstav när den passerar dessa under sitt minutlånga varv.

Sekundvisarens yttre del är ljust gråfärgad i likhet med det geometriska index som återfinns klockan tolv, subtil design.

IMG_9176.jpeg
IMG_9177.jpeg
IMG_9178.jpeg


Lumen har ett vitare ljus än det gröna eller blå man annars är van vid från andra urtillverkare. Det passar klockan och det är också fint att klockans krona har försetts med lume. Det senare har ju ingen praktisk användning, men varför inte?

IMG_9210.jpeg


Att kronan är stor och i avsaknad av kronskydd är inget som stör mig. I likhet med bandets stora spänne är det en del av AERA:ns identitet.

IMG_9180.jpeg
IMG_9181.jpeg


Skulle jag då kunna tänka mig att själv äga en AERA? Svaret blir nog ett nja. Jag har redan alldeles för många klockor och med hänsyn till prisbilden så är det inget jag skulle spontanköpa bara för att den är kul och sticker ut en del från mängden. En del småmissar som urverket med ”ghost date” och den pilliga quick release-infästningen av armbanden drar ned helhetsintrycket men det finns också mycket jag gillar med AERA:n. De i skrivande stund dryga 15000:- man får betala för en P-1 Pilot är nog trots allt det som talar mest emot klockan.

Nu väntar jag in den saknade bandhalvan. Enligt @hook är den skickad så jag hoppas att den skall vara hos mig inom kort om bara PostNord gör vad de skall och får betalt för.

IMG_9179.jpeg
IMG_9031.jpeg
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
För den som eventuellt undrar vad som händer med AERA:n och passarounden av densamma kan jag meddela att jag fortfarande väntar på den saknade bandhalvan. Det är nu två veckor sedan @hook skickade denna med rek och jag ger det någon dag till, sen får klockan gå vidare som den är. 😢

IMG_9524.jpeg
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
För den som eventuellt undrar vad som händer med AERA:n och passarounden av densamma kan jag meddela att jag fortfarande väntar på den saknade bandhalvan. Det är nu två veckor sedan @hook skickade denna med rek och jag ger det någon dag till, sen får klockan gå vidare som den är. 😢

IMG_9524.jpeg

paketet är återfunnet av postnord och fått det i retur. Vem ska den till näst?
 

Engel

Omega
provat någon dag nu och den är rätt trevlig att bära förutom kronan som jag tycker är lite för utstickande . Band byten går ju hyfsat bra men känns som kvaliten på läder är lite sådär mycket slitage längs in på banden men kan ju bero på att jag är på slutet i passarounden och alla har bytt flitigt 😎känns som den är en trevlig klocka som jag personligen skulle Max lägga 5-6 k för . Återkommer med lite action bilder .
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    477.1 KB · Visningar: 4

OskiP

Cartier
2-Faktor
Efter att ha legat på postkontoret ett par dagar har klockan nu nått mig. Ska bli kul att testa ett par dagar. Första spontana intrycket är att det är en rejäl pjäs. Betydligt större än de klockor jag annars bör till vardags.

IMG_2159.jpeg
 

OskiP

Cartier
2-Faktor
Då var min vecka med Aeran slut och det dags för en liten sammanfattning av mina tankar. Det mesta om klockan i sig ör väl redan avhandlat i tidigare recensioner så det blir bara lite kort om mina egna tankar.

Jag bytte nästan omgående till det bruna läderbandet och det är det jag burit under veckan. Bandet var snyggt och bekvämt. Jag tyckte dock inte att bandbytet var superenkelt trots snabblåset.

För stor för mig med sina 43 mm även om den bars ganska lätt och smidigt.

Den stora kronan störde inte. Inga ”skav” eller märken på ovansidan av handen.

Kul med lite egen design och den runda formen och det kupade glaset.

Sammanfattningsvis var det kul att få testa något nytt som inte såg ut som alla andra klockor. Lite ”egen” design är alltid kul och ska uppmuntras. Priset på närmre 15’ känns dock alldeles för högt och inget som jag skulle betala.

Nu är klockan på väg till @DRW då ett par andra deltagare avböjt.

IMG_2235.jpeg

IMG_2247.jpeg

IMG_2252.jpeg

IMG_2189.jpeg
 

OskiP

Cartier
2-Faktor
Då har ju ett band försvunnit någonstans. Ser ut som att det är det svarta som saknas på din bild. @Engel @OskiP, har det av misstag blivit kvar ett band hos någon av er?

IMG_0395.jpeg
Mig veterligen har jag inte kvar något band. Jag bytte omgående från det grå gummit som satt på till det bruna bandet och kan ärligt talat inte minnas hur många/vilka band som jag fick med. Ska självklart leta här hemma om det är så att jag missat att skicka med något.
Är det så att jag har slarvat bort något band får jag så klart ersätta det.

EDIT: Tog inte många minuters letande förrän det visade sig att jag är det svarta fåret.
Det saknade bandet låg i gömmorna här hemma…. Jag skickar det till med posten till @DRW direkt imorgon!
 
Senast ändrad:

DRW

Panerai
2-Faktor
Nu är klockan på väg tillbaka till @hook
Tyvärr han jag bara bära klockan en gång under veckan .

Så jag kan tyvärr inte ge något utförligt omdöme men den är snyggare live än på bild, lite förstor för min smak personligen, väldigt bra läsbarhet, och kändes gedigen. Tack för denna passaround🙏
1000015079.jpg
 
Topp