• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Hehehe..

Om man behöver lite "pushing" i rätt riktning för att helt enkelt "våga" ta steget, för många av oss är 150k mkt pengar. Vi kan inte alla hålla oss med enbrolex som kapsylöppnare förstår du. :)

Personligen så behöver jag höra mer än en gång varför något är väldigt bra, och varför just detta är bättre än det andra som kostar hälften. Sån är jag. Men jag har inte hur mkt pengar som helst, jag kan heller inte köpa hur mkt som helst och prova för att sen sälja med förlust om det visar sig fel.

Det är relevant för att du verkar väldigt lättstött, lätt att reta upp, lite överlägsen i tonen och liknande.

Ta inte illa upp, detta är inget påhopp, det är bara mina egna observationer och jag kan mkt väl ha fel, då ber jag om ursäkt.

Mvh

Varför något är så bra?
Det är ju inte främst mekaniken i en PP som skiljer sig i pris tillskillnad mot en Rolex. (Om vi inte pratar om komplikationer m.m)
 
Varför något är så bra?
Det är ju inte främst mekaniken i en PP som skiljer sig i pris tillskillnad mot en Rolex. (Om vi inte pratar om komplikationer m.m)
Jag ville helt enkelt veta hur en Calatrava (en klocka med den sk "snaplock" luckan på baksidan) tål vardagligt bruk, och framför allt vatten, iom att jag inte kände till någon annan modell med snapback, hade det varit en "vanlig" 3atm Så hade jag inte frågat, nu ville jag ha FLERA människors åsikter.

Men jag ville inte reta upp någon..
Och ja, jag kan behöva höra/läsa från flera oberoende källor VARFÖR jag ska lägga det dubbla på en Calatrava, ist för 70k på en JLC, förutom att den förra är snyggare, men är den SJUTTIOTUSEN kr snyggare? (Frågar jag mig själv), och eftersom jag har begränsat med pengar så kan jag inte köpa och testa, för att sedan sälja med tiotusentals kr i förlust.

Rolex har jag ett par, och kommer köpa ett par till. Nu är jag intresserad av Patek, och då just Calatrava 5196 och Aquanaut 5167.

Jag får väl återkomma när pengar har landat och köp är aktuellt eller utfört/avfärdat.

Mvh
 

davestoni

Panerai
Detta är sjukt bra MEN jag tycker att den saknar en vanlig sekundvisare. Billigaste på chrono just nu ligger på 830k, härligt!
 

TomGanks

Panerai
Jag ville helt enkelt veta hur en Calatrava (en klocka med den sk "snaplock" luckan på baksidan) tål vardagligt bruk, och framför allt vatten, iom att jag inte kände till någon annan modell med snapback, hade det varit en "vanlig" 3atm Så hade jag inte frågat, nu ville jag ha FLERA människors åsikter.

Men jag ville inte reta upp någon..
Och ja, jag kan behöva höra/läsa från flera oberoende källor VARFÖR jag ska lägga det dubbla på en Calatrava, ist för 70k på en JLC, förutom att den förra är snyggare, men är den SJUTTIOTUSEN kr snyggare? (Frågar jag mig själv), och eftersom jag har begränsat med pengar så kan jag inte köpa och testa, för att sedan sälja med tiotusentals kr i förlust.

Rolex har jag ett par, och kommer köpa ett par till. Nu är jag intresserad av Patek, och då just Calatrava 5196 och Aquanaut 5167.

Jag får väl återkomma när pengar har landat och köp är aktuellt eller utfört/avfärdat.

Mvh

Alltså jag har inte med det att göra men kan inte låta bli att undra hur man som arbetslös(?) och långtidsjukskriven(?) vaskar fram pengar till "några rolex" och ev PP.. Knappast något du behöver svara på, men det vore intressant om du känner för att dela med dig :)
 
Alltså jag har inte med det att göra men kan inte låta bli att undra hur man som arbetslös(?) och långtidsjukskriven(?) vaskar fram pengar till "några rolex" och ev PP.. Knappast något du behöver svara på, men det vore intressant om du känner för att dela med dig :)
Jag förstår att detta är något som får många att tvivla på att jag kan köpa det ena eller det andra. Eller att jag ägde några "dyrare" ur innan jag faktiskt visade dem i div trådar eller sålde av några av dem här på k&s. :)

Så jag väljer att svara. Dels har jag en sambo/blivande fru som sitter på en "hygglig hög" pengar, och vi har gemensam ekonomi. Dels har jag som nämnt tidigare haft en lite jävlig sjukdom och varit med om en olycka. Där har det lönat sig att ha varit försäkrad. Ibland vinner jag en del på spel och så har jag en del pengar investerade i div "projekt" som ger hygglig avkastning sett till investering. :) dock inga kriminella sysslor.

Ursäkta för ot, men det är på så vis jag har råd och kan finansiera ett intresse som detta och faktiskt fundera på tex Patek och Rolex ist för Certina och Tissot, trots långtidssjukskrivning.

Mvh. Roffe
 
Senast ändrad:

TomGanks

Panerai
Jag förstår att detta är något som får många att tvivla på att jag kan köpa det ena eller det andra. Eller att jag ägde några "dyrare" ur innan jag faktiskt visade dem i div trådar eller sålde av några av dem här på k&s. :)

Så jag väljer att svara. Dels har jag en sambo/blivande fru som sitter på en "hygglig hög" pengar, och vi har gemensam ekonomi. Dels har jag som nämnt tidigare haft en lite jävlig sjukdom och varit med om en olycka. Där har det lönat sig att ha varit försäkrad. Ibland vinner jag en del på spel och så har jag en del pengar investerade i div "projekt" som ger hygglig avkastning sett till investering. :) dock inga kriminella sysslor.

Ursäkta för ot, men det är på så vis jag har råd och kan finansiera ett intresse som detta och faktiskt fundera på tex Patek och Rolex ist för Certina och Tissot, trots långtidssjukskrivning.

Mvh. Roffe

Ah då förstår jag. Hoppas du till slut landar i den där sköna känslan när man vet vad man vill ha samt att det känns lika rätt när den väl sitter på armen :)
 

Primaris

Omega
Ja inte helt lätt att återge det på bild.

A97665BC-9BC8-47C0-8257-88D06F896F81.jpeg
Gillar verkligen 5167R. Antar att du är väldigt nöjd med klockan? Är på jakt efter en!!!
 
Det var ett tag sen den fick handledstid.

fullsizeoutput_de4_zpsdcey2trb.jpeg
Är detta en 5711?
Jag förstår inte riktigt hur folk "vågar" använda dessa klockor.
Jag menar, värde runt en halv mille, som en hyggligt ny merca av anständig modell..
Varenda litet skitbus känner till modellen och gör dig således till ett "högriskoffer" för rån om du bär klockan synligt.
Jag skulle personligen känna att den var för "värdefull" för att gå runt med. Jag skulle se "mörkerkrafter" överallt och den skulle få stanna på banken.
Då binder den lite för mycket slantar för att ligga och vara fin.

Jag förstår att inte alla tänker som jag, men det vore intressant att höra hur ni som äger tex en sådan här, eller annan exklusiv modell för.. säg runt femhundringen och uppåt tänker, gällande tex rånrisk eller annan katastrof?

Mvh Roffe
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Är detta en 5711?
Jag förstår inte riktigt hur folk "vågar" använda dessa klockor.
Jag menar, värde runt en halv mille, som en hyggligt ny merca av anständig modell..
Varenda litet skitbus känner till modellen och gör dig således till ett "högriskoffer" för rån om du bär klockan synligt.
Jag skulle personligen känna att den var för "värdefull" för att gå runt med. Jag skulle se "mörkerkrafter" överallt och den skulle få stanna på banken.
Då binder den lite för mycket slantar för att ligga och vara fin.

Jag förstår att inte alla tänker som jag, men det vore intressant att höra hur ni som äger tex en sådan här, eller annan exklusiv modell för.. säg runt femhundringen och uppåt tänker, gällande tex rånrisk eller annan katastrof?

Mvh Roffe
Befogad fråga Roffe. Med tanke på att det är en väldigt bra frågeställning om än generell, är det lätt att den blir offtopic i Patek-tråden. Starta en ny tråd så får du dessutom fler svar. :)
 
Beror ju lite på hur bra kund du är, men inte speciellt mycket skulle jag säga. Det är ju redan Pateks typ billigaste klocka och när svensk AD väl får in en så brukar de gå nästan direkt
Ok. Vore min första patek philippe och även första på butiken ifråga.
Men är det 0% eller 5% typ?
Kan man förvänta sig något alls eller bör man räkna med 186200kr på öret? :p
Hehe

Mvh
 

EWEA

Cartier
Ok. Vore min första patek philippe och även första på butiken ifråga.
Men är det 0% eller 5% typ?
Kan man förvänta sig något alls eller bör man räkna med 186200kr på öret? :p
Hehe

Mvh
Räkna med list och får du bort några % så är du nöjd. Enklast är väl att du frågar bo berggren eller rob engström. Tror problemet är att de får in typ 1-2 om året, och de brukar gå rätt snabbt...
 
Det går inte att svara på din fråga. Men återkom gärna med svar när du köpt den. Bilder är alltid trevligt också.
OM det blir någon.. osäker än, det är mycket pengar.. (och många klockor det kliar efter.) Men blir det köp så ska jag naturligtvis lägga upp bilder. :)
Ja, när jag har bestämt mig, det är lättare att pruta om de vet att du tar den, om affären i princip är klar. Än om dj ringer och frågar om prutning.

Mvh
 
Räkna med list och får du bort några % så är du nöjd. Enklast är väl att du frågar bo berggren eller rob engström. Tror problemet är att de får in typ 1-2 om året, och de brukar gå rätt snabbt...
Nej då, tillgång är inget problem inte hos någon av dem, sa de på telefon iaf.
Men det kan hända att de går snabbt, det frågade jag såklart inte och förstörde mitt ev lilla prut läge:p

Mvh
 
Topp