• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polisen varnar för Rolexrånare..

Är du rädd för att bli rånad på din klocka när du bär den på dig?

  • Nej absolut inte, känner mig trygg!

    Röster: 65 39.9%
  • Ja, jag är konstant orolig för detta.

    Röster: 11 6.7%
  • Nja, lite orolig är man nog..

    Röster: 74 45.4%
  • Nej, jag äger ju en Breitling och ingen Rolex....

    Röster: 13 8.0%

  • Totala väljare
    163

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är ingen som har koll på brottsstatistiken... Givetvis är inte alla invandrare kriminella, men det är många kriminella som har invandrarbakgrund. Jag känner oxå mer oro om personen ifråga pratar annat än svenska. Dumt? Ja...kanske.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Säkraste kortet är väl att köra :breitling:... Då tror ju folk att du är dörrvakt och kommer förmodligen inte försöka råna dig då dörrvakter kan ha en tendens att vara rätt råa... :)
Kan också vara bra att se helt jävla galen ut, då undviker dom att råna dig för dom tror att det förmodligen blir tvärtom om dom försöker.
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Och för att gå tillbaka till frågeställningen så tror jag att det är så här, alla ni som svarat "Nej absolut inte, känner mig trygg!" det är tyvärr ni som har störst chans att bli rånade. Bara så ni vet.
Att man känner sig trygg kan ju bero på att man uppträder på ett smart och riskminimerande sätt beroende på det sammanhang man befinner sig i. Det behöver ju inte bero på att man inte fattar något om risker ;)
 
P

Philippe Stern

Guest
Risken eller chansen att rånarligor skulle tråla tunnelbanor eller spårvagnar efter Rolexbärare känns väl lite långsökt. Till och med rånare är rationella, de letar säkert på ställen där chansen är större att hitta ouppmärksamma klockbärare. Sent på kvällen utanför krogar i de finare kvarteren känns ju som oddsen ökar att hitta lämpliga offer.
Förmodligen. Men i förra veckan blev min kollega upphunnen av en man kl 0830 på Valhallavägen. Han närmande sig med teateristiskt joggande steg på tå med utsträckt arm. Tänkte ta hennes väska när hon gick och pratade i telefon. Hon upptäckte honom precis innan och skrek till, han vände på klacken fort som fan. Hon ringde sen polisen och gav signalementet så de kanske kunde stoppa honom för att råna någon gammal dam. Mitt på blanka förmiddagen i Stockholm. Fyyy fan. Hennes signalementet var underbart. Ca lång som jag (hon)165 cm, grå jeans, grå huvtröja, mörkt krulligt hår, mörk i hyn som typ en Rom eller Arab, inte afrikan.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Det är ingen som har koll på brottsstatistiken... Givetvis är inte alla invandrare kriminella, men det är många kriminella som har invandrarbakgrund. Jag känner oxå mer oro om personen ifråga pratar annat än svenska. Dumt? Ja...kanske.
Trist för dig då att aldrig kunna åka på semester utanför Svearikes gränser!
 

Oli

Omega
2-Faktor
Jag känner mig rätt trygg tack vare mina föräldrars DNA kombination fick mig till att se ut på ett visst avskräckande sätt. Men jag är fullt medveten om att risken fortfarande finns där och undviker att flasha med klockan i onödan. Jag har den för att jag gillar den, om någon på stan tittar och tycker den är snygg så är det såklart roligt, men jag försöker inte på något sätt visa upp klockan för allmänheten..

Märker jag att någon håller koll så brukar jag låta dom veta att jag vet vad dom har i görningen genom att inte släppa blicken från dem. Brukar funka väldigt bra.

Kan lägga till att jag inte dricker alkohol heller, kan vara en stor bidragande faktor till att man får vara ifred.
 
Senast ändrad:

Oli

Omega
2-Faktor
Förmodligen. Men i förra veckan blev min kollega upphunnen av en man kl 0830 på Valhallavägen. Han närmande sig med teateristiskt joggande steg på tå med utsträckt arm. Tänkte ta hennes väska när hon gick och pratade i telefon. Hon upptäckte honom precis innan och skrek till, han vände på klacken fort som fan. Hon ringde sen polisen och gav signalementet så de kanske kunde stoppa honom för att råna någon gammal dam. Mitt på blanka förmiddagen i Stockholm. Fyyy fan. Hennes signalementet var underbart. Ca lång som jag (hon)165 cm, grå jeans, grå huvtröja, mörkt krulligt hår, mörk i hyn som typ en Rom eller Arab, inte afrikan.
Känns rätt hopplöst att hitta den förövaren skulle jag tro.
 
P

Philippe Stern

Guest
Känns rätt hopplöst att hitta den förövaren skulle jag tro.
Jo. De skickade i alla fall ut signalementet till alla bilar i city. Min kollega sa efter sin beskrivning till polisen att hon själv är mulatt och hennes man nordafrikan, så det där med hudfärg det kan hon. Då pustade de ut lite.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Trist för dig då att aldrig kunna åka på semester utanför Svearikes gränser!
Det kan man ju tycka, men tänk vad mycket pengar jag får över till klockor ;)
Å andra sidan, jag har varit i fler länder än många(stort antal länder i Europa, USA, Afrika, Ryssland mm) och jag brukar klara mig rätt bra.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Att man känner sig trygg kan ju bero på att man uppträder på ett smart och riskminimerande sätt beroende på det sammanhang man befinner sig i. Det behöver ju inte bero på att man inte fattar något om risker ;)

Absolut det är ju en tolkningsfråga. Men uppträder man på ett smart och riskminimerande sätt så gör man ju det av en anledning? Anledningen i mitt fall är i alla fall att jag vet att det finns en risk att faktiskt bli rånad. Därför kan jag inte påstå att jag känner mig trygg i dagen samhälle. Därför kan jag heller inte rösta så. Sen e jag inte den som kollar ner i backen.. fast har ju fått en del stryk i mina dar och kanske på grund av det. :D
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Var i Paris nyligen, fattar inte ett ord Franska, var nojig hela tiden att alla palerade att stjäla min klocka. Naturligtvis hade jag det dyraste jag äger på armen bara för att höja insatsen!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Undrar ibland hur man vill ha det. Man blir sur för att ingen ser vilken fin och dyrbar klocka det sitter på armen och sedan när någon upptäcker den så blir man orolig för att de är ute efter att stjäla den.......:confused:
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Förmodligen. Men i förra veckan blev min kollega upphunnen av en man kl 0830 på Valhallavägen. Han närmande sig med teateristiskt joggande steg på tå med utsträckt arm. Tänkte ta hennes väska när hon gick och pratade i telefon. Hon upptäckte honom precis innan och skrek till, han vände på klacken fort som fan. Hon ringde sen polisen och gav signalementet så de kanske kunde stoppa honom för att råna någon gammal dam. Mitt på blanka förmiddagen i Stockholm. Fyyy fan. Hennes signalementet var underbart. Ca lång som jag (hon)165 cm, grå jeans, grå huvtröja, mörkt krulligt hår, mörk i hyn som typ en Rom eller Arab, inte afrikan.

Men det var väl klockor vi pratade om här? Rycka väskor med datorer och annat dyrt gör man nog bäst på morgonen oavsett var i världen man är eller kommer ifrån. Tidigare var det väl poppis att ta väskor ur bilar utanför dagis på morgonen. När jag arbetade mer på "fältet" med säkerhet så var det mobiltelefoner i bilar som var hett, när jag var ung så var det bilstereo. På den tiden var det oftast narkomaner men det är klart att i en globaliserad värld med fri rörlighet så blir all slags brottslighet internationell. Men att springa runt och bli skitnödig så fort man ser någon med "mörkt" utseende är ju dock inget som gagnar vare sig samhällsklimatet eller minskar risken att bli rånad.
 
P

Philippe Stern

Guest
Men det var väl klockor vi pratade om här? Rycka väskor med datorer och annat dyrt gör man nog bäst på morgonen oavsett var i världen man är eller kommer ifrån. Tidigare var det väl poppis att ta väskor ur bilar utanför dagis på morgonen. När jag arbetade mer på "fältet" med säkerhet så var det mobiltelefoner i bilar som var hett, när jag var ung så var det bilstereo. På den tiden var det oftast narkomaner men det är klart att i en globaliserad värld med fri rörlighet så blir all slags brottslighet internationell. Men att springa runt och bli skitnödig så fort man ser någon med "mörkt" utseende är ju dock inget som gagnar vare sig samhällsklimatet eller minskar risken att bli rånad.
Hon är själv mulatt och inte skitnödig. Knappnål...silverskål...Rolex...
 

TheKing

Cartier
Lite nojig är man nog allt....men å andra sidan får man bara spänna sig lite mer och försöka se dubbelt så stor ut, så att ingen vågar komma nära :cool:
Utomlands är jag aldrig rädd att någon ska försöka stjäla klockan :rolex:
 

ScubaKing

Audemars
Troligen kommer detta bara att öka och öka. Värderånen har gått ner då det är färre transporter och folk använder kortet mer. Bankerna har slutar med kontanthantering. Nästa steg är ju just personrån, men många bär ju inte stora pengar på sig. Därav dyrbara klockor blir bytet.

Kommer folk dra sig för att köpa en dyrare klocka i framtiden på grund av detta? Att gå omkring och vara orolig över sitt svindyra köp är inte roligt heller.
 

Hugii

Audemars
Troligen kommer detta bara att öka och öka. Värderånen har gått ner då det är färre transporter och folk använder kortet mer. Bankerna har slutar med kontanthantering. Nästa steg är ju just personrån, men många bär ju inte stora pengar på sig. Därav dyrbara klockor blir bytet.

Kommer folk dra sig för att köpa en dyrare klocka i framtiden på grund av detta? Att gå omkring och vara orolig över sitt svindyra köp är inte roligt heller.
Känns som att alla rånare har blivit bedragare. Lägg ut en bistad på nätet och folk kommer muta dig för att hyra ut den till dem. Så varför riskera å utsätta sig själv när de kan råna på "distans"
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Rätt säker på mig själv och min förmåga att försvara mig. Bring it tänker jag och är inte rädd för att bli rånad och skulle någon försöka sig på något här hemma i Stockholm så är det alltid lätt att försvara sig själv och ens kontakter är inte långt borta. Försiktigare är man på okänd mark där det enda försvaret ofta är en själv. :cool:
 

ScubaKing

Audemars
Snackade med en god vän som är utredare på Norrmalm i Sthlm i eftermiddag. Han sa att detta bara var toppen på ett isberg och endast några få fall som kommit ut i media. Dem jobbade med nio (9) rån som rörde arbandsur av dyrare slag nu, absolut inte endast Rolex som det står om i tidningen. En sak som flera hade gemensamt (dock inte alla) var att det var affärer via Blocket.se. Personligen trodde jag då det var eventuella försäkringsbedrägerier men han nekade bestämt till detta då många inte var försäkrade men även med tanke på personskador. Tydligen har det varit rätt våldsamma rån under sommaren. Tråkig utveckling.
 

frasse

Cartier
Först försöker du dra upp det där jävla pk-rasistkortet. När du inser att pk-maffian inte hakar på och står och skriker på barikaderna, ja då börjar du svamla om rånstrategier. Gå och lägg dig igen! :meh:
Ja känns lite väl 2005 att såfort nån hänvisar till nåns etnicitet vad gäller brottslighet så är man rasist men folk har insett att sverige har blivit mkt otryggare de senaste åren än vad det någonsin varit. själv då jag är av utländskhärkomst pratar altid svenska om det är en svensk i närheten alt annat är respektlöst samma om jag är i USA om jag och frun pratar så om det är amerikanare i närheten så byter vi till engelska folk uppskattar sånt. folk känner sig altid mer otrygga om de inte förstår vad folk säger, specielt om jag stirrar på någons dyra klocka och skulle prata i telefon förstår att han blir nervös.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Snackade med en god vän som är utredare på Norrmalm i Sthlm i eftermiddag. Han sa att detta bara var toppen på ett isberg och endast några få fall som kommit ut i media. Dem jobbade med nio (9) rån som rörde arbandsur av dyrare slag nu, absolut inte endast Rolex som det står om i tidningen. En sak som flera hade gemensamt (dock inte alla) var att det var affärer via Blocket.se. Personligen trodde jag då det var eventuella försäkringsbedrägerier men han nekade bestämt till detta då många inte var försäkrade men även med tanke på personskador. Tydligen har det varit rätt våldsamma rån under sommaren. Tråkig utveckling.
Tråkig utveckling är det, oavsett vart i världen tjuven kommer ifrån. Själv tecknade jag en försäkring hos ROB, men tycker ändå det är nojjigt att ha klockan på armen när jag går ut en sen kväll på stan.
 

raden mas

Omega
Polisens tips för de som vill stämma träff med köpare är att mötas på en plats där det finns kameraövervakning, till exempel på en bank eller en etablerad klockaffär.

Vad tycker bankerna eller etablerade klockbutiker om att nån säljer sina privata prylar där?
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Polisens tips för de som vill stämma träff med köpare är att mötas på en plats där det finns kameraövervakning, till exempel på en bank eller en etablerad klockaffär.

Vad tycker bankerna eller etablerade klockbutiker om att nån säljer sina privata prylar där?
Affärerna gillar det definitivt inte!
 

ScubaKing

Audemars
Finns några fler detaljer som kanske inte är rätt att ta här i tråden om just offret i media. Kan det på PM om nu någon skulle vara intresserad
Polisens tips för de som vill stämma träff med köpare är att mötas på en plats där det finns kameraövervakning, till exempel på en bank eller en etablerad klockaffär.

Vad tycker bankerna eller etablerade klockbutiker om att nån säljer sina privata prylar där?

Dem tycker givetvis inte om det. Tänk dig själv du bedriver en verksamhet och så kommer det in en massa folk och vill utföra diverse affärer i din lokal som inte alls rör din verksamhet.
 
Topp