• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prefekta studentklockan?

Makkanxd

Rolex
Idag kom ju antagningsbeskedet för många om de kom in på sin utbildning eller inte och då slog tanken mig, vilken klocka ska man ha under studietiden?
Under mina år på Su så kan jag klart konstatera att omega är överrepresenterade.
Klockan bör ju vara skapligt vattentät för att klara svettiga tentor ;)
 

Rey

Rolex
Har haft Hublot, Rolex och numera Panerai under min studietid. Inte skymtat så mycket andra klockor mer än någon enstaka Sub, Omega och massvis av DW såklart. Kanske mer kul i Sthlm än i Umeå/Östersund dock :)
 
images-1.jpeg

Enkelt val.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Bränn alla pengar man har på en klocka innan man börjar studera. Alla studenter jag stött på säger att dem har kasst med para.

Så mitt tips är: köp det du har råd med och låna gärna några lappar ifrån nära och kära för att komma upp ännu ett snäpp.
 

xTZ

Cartier
Kör på en sub i skolan. Funkar finfint. Flyger under radarn då ingen kan klockor! :)
En klocka som kan ta stryk är bra då man aldrig vet vad som ska hända under Tentafesterna!!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Kul! :) vad blir det för utbildning?
Maskinteknik. :) Hade jag fått välja fritt hade det nog blivit industriell ekonomi, men tempot/insatsen jag kände mig bekväm med att hålla under gymnasiet gjorde dessvärre att det inte räckte så långt. Var lite för lat för att göra massa HP också.
 

JB_XII

Rolex
Bränn alla pengar man har på en klocka innan man börjar studera. Alla studenter jag stött på säger att dem har kasst med para.

Så mitt tips är: köp det du har råd med och låna gärna några lappar ifrån nära och kära för att komma upp ännu ett snäpp.

Inne på samma spår. Man vill ju inte vara den rika studenten som måste pröjsa all öl. Så bränn rubbet innan du hoppar in!

Dock så kan du räkna med ett par arga blickar när du frågar vems tur det är att betala hämtpizzan och så gnistrar en stålrolle på armen... men då kör du bara ett "Arv", "20/30 års present" eller den klassiska "fick den av mitt ex som var rik".
 

Rey

Rolex
Inne på samma spår. Man vill ju inte vara den rika studenten som måste pröjsa all öl. Så bränn rubbet innan du hoppar in!

Dock så kan du räkna med ett par arga blickar när du frågar vems tur det är att betala hämtpizzan och så gnistrar en stålrolle på armen... men då kör du bara ett "Arv", "20/30 års present" eller den klassiska "fick den av mitt ex som var rik".

Så länge du inte påtalar själv att det är en Rolex så tror jag chansen att alla dina pluggkompisar har en susning om vad du har på armen är rätt liten ;)
 
  • Like
Reactions: xTZ

Script

Cartier
Så länge du inte påtalar själv att det är en Rolex så tror jag chansen att alla dina pluggkompisar har en susning om vad du har på armen är rätt liten ;)

Och om någon lade märke till den skulle förmodligen de flesta utgå ifrån att den är fejk. Människor som inte har intresset brukar ha svårt att föreställ sig studenter med klockor för 80 papp.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
På min tid (20 år sedan) var det inte många dyra klockor bland studenterna. Hade en Seiko och köpte en Swatch Irony när jag pluggade. Det var en kille i klassen. Lite äldre, fyllde 30 år, körde Merca coupe och hade en Breitling. Oj oj oj. Breitling var coolare än Rolex för 20 år sedan.
 

29:48SWE

Omega
Mycket intressant och givande tråd :). Tänker också söka Lund för övrigt, hört det är en trevlig skola.
Frågan är tror ni en rolex OP 39 klarar sig genom skolgången oskadd eller ska man gå med något robustare?
 

Kugghjul

Panerai
Mycket intressant och givande tråd :). Tänker också söka Lund för övrigt, hört det är en trevlig skola.
Frågan är tror ni en rolex OP 39 klarar sig genom skolgången oskadd eller ska man gå med något robustare?
Robustare? Finns ju få mer robusta mekaniska klockor. Men vad skall du studera som är så hårt?

Studieort/plats/väljaretips: Om du inte skall starta företag efter examen, utan du vill bli anställd, kolla så att de företagen du vill jobba på rekryterar på de skolor du överväger. T.ex. vilka är med på arbetsmarknadsdagar etc.
 

29:48SWE

Omega
Robustare? Finns ju få mer robusta mekaniska klockor. Men vad skall du studera som är så hårt?

Studieort/plats/väljaretips: Om du inte skall starta företag efter examen, utan du vill bli anställd, kolla så att de företagen du vill jobba på rekryterar på de skolor du överväger. T.ex. vilka är med på arbetsmarknadsdagar etc.

Syftade mer på studentlivet med fester etc. Dykare brukar ju generellt enligt mig bara bli bättre med lite battlescars, känns som att det finns risk med ett mer dressat ur som OP 39 att man kan bli rädd att använda den pga risk för skador/repor. Men är ju ändå ett stålur så lär ju tåla iallafall en del.

Tack för tipset Kugghjul, ska nog dock inte vara några problem med det då linjen är såpass bred.
 
Topp