• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prissättning klockor

Är det någon som har koll på ungefär hur klocktillverkarna i övre segmentet hanterar prissättning. Hur stor är vinstmarginalen per klocka ungefär? Någon som kan skillnaden i frågan mellan exempelvis Rolex och Tag Heuer eller motsvarande varumärken.

/E
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Rolex är väldigt hemliga, skillnaden mellan de exemplen du gav är dock stora.

Corum, Breitling, Tag Heuer, Girard Perregaux är exempel på varumärken med väldigt höga vinstmarginaler för AD.
 

JohnDoe

Rolex
Vi kom väl fram till att de ligger runt 40-50% vilket är ganska lågt i den här typen av retail. Jmf kläder o skor med 70-90%.
 
Det övre segment är väl ändå inte Rolex och Tag, eller är jag helt ute och cyklar? I mina ögon är det Patek, Audemars, Lange, Arnold m.fl.

Rätta mig gärna.
 
Jag tog Rolex som exempel i den prisklass jag undersöker och Tag i ett lägre segment. Alltså vad Rolex vinstmarginal är i sin klass kontra Tag Heuers i sin.
 

Oew

Rolex
Är väldigt olika beroende på tillverkare och modell. För att dra en extrem så tar RM 70k usd för endast en länk till rm 011
 

Andreas777

Cartier
Det jag tycker vore intressant att veta är hur stor del av priset går åt till att betala ambassadörer, event och all typ av marknadsföring... samt hur många, utan den marknadsföringsmaskinen, skulle betala det betydligt mindre priset? Att det är livsstilsprodukter vi diskuterar gör ju att det kanske behövs modeller och fotbollsspelare för vi ska gå igång :wtf:
 

Knekten_

Omega
Vid ett tillfälle jag undersökte marginaler stötte jag på siffran att top tier klockor har en produktionskostnad mellan 50-400$
 

JohnDoe

Rolex
Tror materialkostnaden inte är den stora grejen på en stålis. Frågan är vad man menar med marginalen och vilken msrginal man mäter. Allt ska ju med i den färdiga produkten inkl maskiner, personal, R&D, marknadsföring etc. Det finns en bra artikel på hoodinke tror jag det var när de var på besök på rolex. Många arbetstimmar i en klocka, inte särskilt automatiserad tillverkning Schweiz är ju inte känt för sina låga löner...
Edit: hittade länken https://www.hodinkee.com/articles/inside-rolex
 

Ekstrand

Cartier
Varför inte? Ex Rolex spottar ju ur sig 800 000 klockor per år och en stålsportis kan ju utav tvivel tillverkas för ca 40 dollar. Då mycket dyrare blir inte styckepriset trots finare polering etc.

Taskig timlön på urmakarna isådanfall. Skulle samma process göras i andra länder typ China skulle man kanske komma undan på 40 dollar... men tveksam till det helt ärligt.
 

JohnDoe

Rolex
Kollade lite på rolex hemsida. De har drygt 6000 anställda. Om de nu gör en miljon klockor per år blir det ca 166 klockor per anställd och år. Med en årsarbetstid på säg 1700h (ganska vanlig beräkningsgrund) blir det drygt 10 arbetstimmar per klocka för alla personalkategorier totalt. Visserligen är det säkert olika bearbetningstid för olika modeller men som ett grovt snitt. Lägg till maskiner, lokaler, utveckling, marknadsföring, distribution osv så lär det bli en slant.
 

JohnDoe

Rolex
Senast ändrad:
Varför inte? Ex Rolex spottar ju ur sig 800 000 klockor per år och en stålsportis kan ju utav tvivel tillverkas för ca 40 dollar. Då mycket dyrare blir inte styckepriset trots finare polering etc.

Intressant att du vet hur många klockor de tillverkar per år då detta är rätt hemligt. Kvalificerade gissningar visst, men man vet inte exakt.
Jag kan lova dig utan minsta tvekan att de kostar mycket mer.
Skulle de kosta så pass lite, vilket de inte gör för ett faktum, skulle de omöjligt kunna hålla den löjligt höga kvalitetsstandarden de har. Tror att rätt många på forumet kan intyga om kvalitén på Rolex överlag.
Visst, materialet är inte dyrt, stål i detta fall. Men om man använder samma argument borde en Lykan Hypersport kosta typ 50.000.
(Det gör den inte. På långa vägar.)

Tänk efter lite...
 
Kollade lite på rolex hemsida. De har drygt 6000 anställda. Om de nu gör en miljon klockor per år blir det ca 166 klockor per anställd och år. Med en årsarbetstid på säg 1700h (ganska vanlig beräkningsgrund) blir det drygt 10 arbetstimmar per klocka för alla personalkategorier totalt. Visserligen är det säkert olika bearbetningstid för olika modeller men som ett grovt snitt. Lägg till maskiner, lokaler, utveckling, marknadsföring, distribution osv så lär det bli en slant.

Sen är kostnaden att tillverka var enskild spiral rätt hög. Den är gjord i en högst ovanlig och svårtillverkad legering och utgör antagligen en ganska stor del av kostnaden.
En vettig Rolexutbildad urmakare kostar en del i timmen också.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Intressant att du vet hur många klockor de tillverkar per år då detta är rätt hemligt. Kvalificerade gissningar visst, men man vet inte exakt.
Jag kan lova dig utan minsta tvekan att de kostar mycket mer.
Skulle de kosta så pass lite, vilket de inte gör för ett faktum, skulle de omöjligt kunna hålla den löjligt höga kvalitetsstandarden de har. Tror att rätt många på forumet kan intyga om kvalitén på Rolex överlag.
Visst, materialet är inte dyrt, stål i detta fall. Men om man använder samma argument borde en Lykan Hypersport kosta typ 50.000.
(Det gör den inte. På långa vägar.)

Tänk efter lite...
@Echo Delta 4 president
 

Apansson

Torpare
Butikerna har nog ca 40-50%, och förmodligen med en procentuell kurva som avtar på de dyrare modellerna, dvs högre marginal procentuellt sett på en datejust än på en DD40 i platina, det är så det brukar vara med lyxkonsumtion/premiumprodukter.
Vad gäller tillverkningen är det ju alltid svårt att säga eller ens gissa, men generellt sett kan du nog i de flesta branscher räkna med ett påslag på ca 100% per led. Dvs att t.ex Rolex säljer klockan som kostar dem typ 15 papp att tillverka till t.ex nymans för 30 papp, sen säljer nymans klockan till kund för 60 papp. Nånstans i dessa krokar brukar generellt sett vara en rimlig businessmodell för de flesta. Visst, ett märke som Rolex kan nog sälja till sina dealers för mer än dubbla tillverkningskostnaden av klockan, men i tillverkningskostnad får du alltid tänka in all R&D som gått in i klockan, och det är där det kostar pengar för företag. När ett företag ska säljas eller byta ägare drar man ju ofta ned på R&D för att öka resultatet på sista raden i bokslutet.
 
Sen är kostnaden att tillverka var enskild spiral rätt hög. Den är gjord i en högst ovanlig och svårtillverkad legering och utgör antagligen en ganska stor del av kostnaden.
En vettig Rolexutbildad urmakare kostar en del i timmen också.

Om spiralen som är ett av ett ca 100-tal(?) kostar mer än 1% av klockans värde blir jag förvånad, serietillverkning tar ner priser rejält och ett ton legering är många spiraler.

Intressant att du vet hur många klockor de tillverkar per år då detta är rätt hemligt. Kvalificerade gissningar visst, men man vet inte exakt.
Jag kan lova dig utan minsta tvekan att de kostar mycket mer.
Skulle de kosta så pass lite, vilket de inte gör för ett faktum, skulle de omöjligt kunna hålla den löjligt höga kvalitetsstandarden de har. Tror att rätt många på forumet kan intyga om kvalitén på Rolex överlag.
Visst, materialet är inte dyrt, stål i detta fall. Men om man använder samma argument borde en Lykan Hypersport kosta typ 50.000.
(Det gör den inte. På långa vägar.)

Tänk efter lite...

Tänk efter lite?

Siffran kommer ifrån hur många COSC-cerrifikat som ges till varje märke årlugen, och visst är väl alla Rolexar COSC?

Tillverkningskvaliten är säkert top notch, konstigt vore väl annat, men att det är kvalitén som gör att den kostar 100-casio/citizen/Seiko klockor är en lika skrattretande tanke som att Sverige skulle vinna fotbolls-vm eller få en ärlig politiker.
 

JohnDoe

Rolex
image.png
Här kommer cosc siffrorna. Hittade bara 2012.
http://www.watch-insider.com/news/swiss-movements-cosc-test-year-top-ten-cosc-players/
 

JohnDoe

Rolex
Kollar man sedan lite på lönenivån i schweiz så framstår ju sverige som ett låglöneparadis med dagens växelkurser runt 8,5 sek/chf. Så slår man ihop timmarna, marknadsföring, maskiner, utveckling etc så blir det nog några tusenlappar i total kostnad. Tittar man seikos exklusivare ur så ligger de mer runt 50 tkr så kvalitet kostar. Att produkterna är prissatta så att de dubblas i varje led är väl ett minimum. Sedan tillkommer ju lokala skatter etc. på priset.
Självklart behöver man inte tro på allt på internet. Men officiellt publicerat material kan väl ha något högre sanningshalt än flashback. Sedan finns det ju officiella siffror som är mer tveksamma, typ kinas ekonomi.....
 
Topp