• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prutmån hos AD?

UNO

Panerai
Alker, om det är business så är en svart Swatch bättre både till sammanhang och kostym.
Vill du promt ha Rolex till kostym är Datejust rätt val, naturligtvis(!) 36 mm.
 

Alker

Omega
ok! Då kommer jag nog dessutom billigare undan för jag vill helst ha urtavla i vitt eller stål just för att göra den lite mer neutral mot kläderna. Det finns en snygg DJ för 60k med vit urtavla.

Då kanske jag får köra på nya planen med två klockor? :D
DJ för jobb och en seamaster för alla andra tillfällen
 

Kugghjul

Panerai
Bra inlägg från dig kugghjul, mycket stämmer in på mig och jo du har helt rätt i att jag fastnat lite för Rolex just för att maximera prestigen i köpet samt att jag är EXTREMT rädd för att råka köpa fejk som gränsar till paranoia. :D

Hade jag helt gått efter vad jag själv vill ha så hade det blivit den här seamastern 600m i orange, tyvärr är den kanske lite väl vulgo för att ha i business-sammanhang? Det här är faktiskt klockan som ens fick igång ett vagt intresse av att äga en dyrare klocka, det är något med den, kan inte förklara det men det är en klocka jag måsta äga även om det innebär att jag måste ha två klockor. En för jobb en för resten av dagen. :D

Replica-Omega-Seamaster-Planet-Ocean-600-M-Co-16.jpg


Syrrans kille har en submariner så jag fick testa den och visst, den känns stor men det kanske är en vanesak, jag har en 38mm longines conquest just nu och den är avsevärt mindre. Blev vidare tipsad om tvåtons-rolexar som Datejust 116233, är förvisso dyrare men känns kanske mer dressad?

Inget är satt i sten och det är ju ett tag kvar innan jag har sparat ihop till en klocka oavsett vilken det blir. Egentligen har jag redan nu pengarna för en klocka, men vill ge mig tid att hinna lära mig lite innan jag går pang på och köper något så dyrt, kanske främst för att jag har andra dyra hobbies som slukar pengar (cykling framförallt). Så främst "sparar" jag till klockan för att för en gångs skull försöka lägga band på mig själv. Är ganska impulsiv annars och vill inte göra ett köp jag sedan ångrar.

Det där är en typisk vulgo starter klocka, själv var min första drömklocka i din ålder en riktigt ful Breitling. Du kan ju alltid köpa den där, och sedan stå ditt kast och köpa något mer raffinerat. I så fall är det ju extra viktigt att köpa beg, så du inte förlorar en massa pengar. Den har samma färg som en könssjukdom, som Jeremy Clarkson väl uttryckte det?

Som jag skrev, upp till 40 mm är inga problem om du inte är extremt kortväxt och liten, det är möjligtvis tyngden du kan få problem med - jag talar av egen erfarenhet här. Jag gillar själv inte klockor över 100 g, därför har jag mest klockor i Ti med Ti armband eller i andra metaller med läder/tyg/gummi-armband.

Tycker du att senaste sub ser för stor ut, så kolla äldre modeller, de är lite smäckrare, tex vid bandhornen, och upplevs mindre trots samma diameter.

Personligen har jag två klockor jag nog skall sälja som skulle kunna passa dig, Rolex 16570 3186 40mm, och en Omega Aqua Terra 38,5 mm från 2010. Båda relativt diskreta utan att vara tråkiga. Kolla gärna upp dem, inte för att du skall köpa av mig, men för att de är lite mer balanserade klockor än den du postat ovan.

Men herre gud är du supersugen på orange-klockan ovan så köp den, se bara till att köpa beg till bra pris, då kan du sedan gå vidare med minimal förslust, säg 2000-5000. Prova även 116233 om du känner för det, men köp beg!
 

Alker

Omega
Aqua Terra är riktigt trevlig, men priset är så nära en datejust att då går jag hellre Rolex om jag ska ha en dressklocka. Begagnat går dock fortfarande bort, vill inte att första klockan har haft annan ägare. Kanske klocka nr 2 så kan jag överväga det, men generellt ogillar jag allt som har med begagnat att göra.

Är enormt sugen på den där seamastern, men den får definitivt bli klocka nr 2. Förstår att jag inte kan ha den som jobbklocka. :D
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Aqua Terra är riktigt trevlig, men priset är så nära en datejust att då går jag hellre Rolex om jag ska ha en dressklocka. Begagnat går dock fortfarande bort, vill inte att första klockan har haft annan ägare. Kanske klocka nr 2 så kan jag överväga det, men generellt ogillar jag allt som har med begagnat att göra.

Är enormt sugen på den där seamastern, men den får definitivt bli klocka nr 2. Förstår att jag inte kan ha den som jobbklocka. :D

En DJ funkar ju till det mesta, inte bara till kostymen på jobbet. Sen att du inte gillar beggade klockor gör ju saken sämre, varför ogillar du idén av att köpa en klocka som suttit på någon annan? (bara undrar)

En DJ och AT är båda fina klockor och går att ha när som helst enligt mig:)
 

Alker

Omega
Att jag ogillar begagnat/andrahand sträcker sig till mer än klockor, det är en princip för mig. Har aldrig köpt begagnade saker och vill inte börja med det nu. Gillar inte tanken av att köpa något som någon annan redan har ägt eller de tillhörande riskerna som det medför. Skulle jag köpa andrahand hade det stört mig till den grad att jag inte hade kunna njuta av köpet, så för mig väger nackdelarna tyngre än fördelarna.

Datejusten gillar jag, ska nog in och testa i veckan om jag får tid. Framförallt denna
http://www.krons.se/datejust-116200-p-36479.html?cPath=3029_3038

För att jag skulle överväga en redan använd klocka behöver jag definitivt mer kunskap om urverk, samt då skulle jag endast se till klockor ur ett investeringsperspektiv antingen för att permanent äga eller flippa för vinst. Eftersom klockor för närvarande inte har växt till en hobby (kanske ändras med första ordentliga klockan) så är detta inte ett alternativ just nu.
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Att jag ogillar begagnat/andrahand sträcker sig till mer än klockor, det är en princip för mig. Har aldrig köpt begagnade saker och vill inte börja med det nu. Gillar inte tanken av att köpa något som någon annan redan har ägt eller de tillhörande riskerna som det medför. Skulle jag köpa andrahand hade det stört mig till den grad att jag inte hade kunna njuta av köpet, så för mig väger nackdelarna tyngre än fördelarna.

Datejusten gillar jag, ska nog in och testa i veckan om jag får tid. Framförallt denna
http://www.krons.se/datejust-116200-p-36479.html?cPath=3029_3038

För att jag skulle överväga en redan använd klocka behöver jag definitivt mer kunskap om urverk, samt då skulle jag endast se till klockor ur ett investeringsperspektiv antingen för att permanent äga eller flippa för vinst. Eftersom klockor för närvarande inte har växt till en hobby (kanske ändras med första ordentliga klockan) så är detta inte ett alternativ just nu.

Gäller detta även lägeheter/hus för dig?

Ska du köpa en ny DJ från affär så får du räkna med en förlust, bara så att du är medveten. Du kanske ändrar dig om ett tag men visst, finns säkert folk som enbart köper sig ny klockor från butik. Hoppas du hittar det du söker.
 

Kugghjul

Panerai
Begagnat går dock fortfarande bort, vill inte att första klockan har haft annan ägare. Kanske klocka nr 2 så kan jag överväga det, men generellt ogillar jag allt som har med begagnat att göra.

https://klocksnack.se/threads/beg-m...ankar-kring-att-köpa-begagnade-klockor.75829/

Att jag ogillar begagnat/andrahand sträcker sig till mer än klockor, det är en princip för mig. Har aldrig köpt begagnade saker och vill inte börja med det nu. Gillar inte tanken av att köpa något som någon annan redan har ägt eller de tillhörande riskerna som det medför. Skulle jag köpa andrahand hade det stört mig till den grad att jag inte hade kunna njuta av köpet, så för mig väger nackdelarna tyngre än fördelarna.

För att jag skulle överväga en redan använd klocka behöver jag definitivt mer kunskap om urverk, samt då skulle jag endast se till klockor ur ett investeringsperspektiv antingen för att permanent äga eller flippa för vinst. Eftersom klockor för närvarande inte har växt till en hobby (kanske ändras med första ordentliga klockan) så är detta inte ett alternativ just nu.

Se ovan.
 

Alker

Omega
Vad går en second hand datejust på som den jag länkade från Krons? Från det jag har sett via kaplans, uretvintage osv ser det ut som att även gamla sunkiga ligger på 50% av nypris.

Exempel 29000 kr:
http://www.uretvintage.se/rolex-datejust-pv-285529.html
Sedan förstår jag att det jag ser är det som inte är sålt/köpt, så det priset är för högt, men ändå. En nästan 50 år gammal massproducerad klocka hade känts surt att betala så mycket för, men jag kanske har fel? Har som sagt för dålig koll på second hand för att v

Intressant men irrelevant för mig då jag inte kommer ändra min åsikt. Att andra gärna köper andrahand har jag inget problem med, men jag fixar inte det. jag kan inte rationalisera att köpa gammalt.
 

Kugghjul

Panerai
Vad går en second hand datejust på som den jag länkade från Krons? Från det jag har sett via kaplans, uretvintage osv ser det ut som att även gamla sunkiga ligger på 50% av nypris.

Exempel 29000 kr:
http://www.uretvintage.se/rolex-datejust-pv-285529.html
Sedan förstår jag att det jag ser är det som inte är sålt/köpt, så det priset är för högt, men ändå. En nästan 50 år gammal massproducerad klocka hade känts surt att betala så mycket för, men jag kanske har fel? Har som sagt för dålig koll på second hand för att v


Intressant men irrelevant för mig då jag inte kommer ändra min åsikt. Att andra gärna köper andrahand har jag inget problem med, men jag fixar inte det. jag kan inte rationalisera att köpa gammalt.
https://www.rolex.com/watches/datejust/m116200-0056.html
Nypris 59 000 SEK (inte billigare på uret.se) men går kanske att pruta lite hos AD?
Finns beg från runt 36 000 SEK
46 000 SEK ny hos klassisk gråhandlare
http://www.chrono24.se/rolex/oyster-perpetual-datejust-36mm--id5799384.htm

Självklart uppskattar jag att du vill köpa nytt för 59 000 kr. Det ger moms till statkassan, löneskatter hos svenska AD, vinstskatt i Sverige, bättre begutbud till lägre priser etc.

Få (inga?) andra personer förutom dig förlorar på att du vägrar köpa beg, helt ok!
 

Alker

Omega
46000 hos gråhandlare är inget jag motsätter mig, det var väldigt bra pris, men samtidigt vet jag inget om gråhandelsmarknaden. Hur vet jag att de inte säljer fejk? Om något problem uppstår som gör att jag måste ta kontakt med säljaren, hur ska jag ta mig till om de kärvar? Det finns för många frågetecken för min del.
Sedan verkar du vara väldigt butthurt över att jag inte delar din åsikt kring att köpa begagnat. Nej, du har inte rätt och din retorik och argument har jag sett hos mina andra hobbies som också kretsar kring prylar.

Kan förstå om klockor är ett stort intresse där man vill ha hög omsättning på klockor, då är det kanske inte ekonomiskt försvarbart för alla samlare att ta initiala prissänkningen efter inköp. I mitt fall är jag helt ointresserad av klockor och vill aldrig ha det som hobby, utan snarare äga en eller två klockor. Prisskillnaden är på tok för liten mellan nytt och gammalt för att jag ska vilja skippa garantier och ta alla risker som det medför att köpa gammalt.
 

Kugghjul

Panerai
46000 hos gråhandlare är inget jag motsätter mig, det var väldigt bra pris, men samtidigt vet jag inget om gråhandelsmarknaden. Hur vet jag att de inte säljer fejk? Om något problem uppstår som gör att jag måste ta kontakt med säljaren, hur ska jag ta mig till om de kärvar? Det finns för många frågetecken för min del.
Sedan verkar du vara väldigt butthurt över att jag inte delar din åsikt kring att köpa begagnat. Nej, du har inte rätt och din retorik och argument har jag sett hos mina andra hobbies som också kretsar kring prylar.

Kan förstå om klockor är ett stort intresse där man vill ha hög omsättning på klockor, då är det kanske inte ekonomiskt försvarbart för alla samlare att ta initiala prissänkningen efter inköp. I mitt fall är jag helt ointresserad av klockor och vill aldrig ha det som hobby, utan snarare äga en eller två klockor. Prisskillnaden är på tok för liten mellan nytt och gammalt för att jag ska vilja skippa garantier och ta alla risker som det medför att köpa gammalt.
Du har en klassisk noob inställning. Inklusive din rädsla att superetablerade gråhandlare skulle sälja en fejk till dig.

Det enda som saknas är att du köper en Tag!

Lycka till med letandet!
 

TCB

Cartier
46000 hos gråhandlare är inget jag motsätter mig, det var väldigt bra pris, men samtidigt vet jag inget om gråhandelsmarknaden. Hur vet jag att de inte säljer fejk? Om något problem uppstår som gör att jag måste ta kontakt med säljaren, hur ska jag ta mig till om de kärvar? Det finns för många frågetecken för min del.
Sedan verkar du vara väldigt butthurt över att jag inte delar din åsikt kring att köpa begagnat. Nej, du har inte rätt och din retorik och argument har jag sett hos mina andra hobbies som också kretsar kring prylar.

Kan förstå om klockor är ett stort intresse där man vill ha hög omsättning på klockor, då är det kanske inte ekonomiskt försvarbart för alla samlare att ta initiala prissänkningen efter inköp. I mitt fall är jag helt ointresserad av klockor och vill aldrig ha det som hobby, utan snarare äga en eller två klockor. Prisskillnaden är på tok för liten mellan nytt och gammalt för att jag ska vilja skippa garantier och ta alla risker som det medför att köpa gammalt.

De flesta "gråhandlare" är seriösa, kanske tvärtemot vad det låter som. De är mycket måna om sitt namn och att få nöjda kunder. Sen kan man ju använda sig av Chrono24 Trusted Checkout-tjänst. Jag har själv aldrig gjort det då jag inte velat betala extra men den innebär att en mellanhand håller pengarna tills dess att klockan är levererad och kunden nöjd.
 

Alker

Omega
De flesta "gråhandlare" är seriösa, kanske tvärtemot vad det låter som. De är mycket måna om sitt namn och att få nöjda kunder. Sen kan man ju använda sig av Chrono24 Trusted Checkout-tjänst. Jag har själv aldrig gjort det då jag inte velat betala extra men den innebär att en mellanhand håller pengarna tills dess att klockan är levererad och kunden nöjd.

Vilka gråhandlare rekommenderar du för en rolex datejust? Klassas uret som en gråhandlare?
 

Alker

Omega
Du har en klassisk noob inställning. Inklusive din rädsla att superetablerade gråhandlare skulle sälja en fejk till dig.

Det enda som saknas är att du köper en Tag!

Lycka till med letandet!

Du är osaklig och svävar iväg från ämnet hela tiden, tråden gäller prutmån hos AD som du sedan försöker göra till en vendettatråd för begköp.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Alla handlare som inte är auktoriserade återförsäljare av ett visst märke, men säljer det i alla fall, räknas som gråhandlare.
Vilka som är auktoriserade återförsäljare kan du kolla online på respektive märkes hemsida.
Uret är en gråhandlare.
 

Alker

Omega
Alla handlare som inte är auktoriserade återförsäljare av ett visst märke, men säljer det i alla fall, räknas som gråhandlare.
Vilka som är auktoriserade återförsäljare kan du kolla online på respektive märkes hemsida.
Uret är en gråhandlare.
Ok då vet jag! Då känns det inte så värst läskigt att köpa av en sådan. Känns som t.ex. inom cykling där man kan köpa cyklar till lägre pris via utlandet pga AD's regionlåsta priser.

Hur skiljer jag på privatpersoner och gråhandlare via chrono24? De har rätt schyssta priser på datejusts om de nu är helnya.
 

Alker

Omega
Yesbox, filtrerat på EU. Hittat en del intressant! Kan få en helt ny instegs 300m seamaster för 23 ser jag (give or take). Riktigt bra pris! Vidare gillar jag att man även kan sortera på årtal, även om prisskillnaden inte är tillräckligt stor mellan några år gamla rolexar och helnya via chrono24.
 

Glusch

Cartier
Som vanligt är jag sen till partyt men ser att diskussionen fortfarande går kring klocka (diver) + kostym. Tror att det endast är i de mer konservativa arbetsplatser som kollegor skulle reagera på att man inte har dressare till kostym. Sen handlar det självklart om hur man matchar. Anser att det absolut går att kombinera kostym och diver. T ex som nedan:

0Tz6Quw.jpg
http://i.imgur.com/0Tz6Quw.jpg
 

Alker

Omega
Vattnas i munnen bara av att se den där bilden. Dock vet jag att jag måste vara lite försiktig, vill inte framstå som FÖR kaxig ungtupp på arbetsplatsen heller. Är 27 med merparten av kollegorna 10-20 år äldre. :D

Men en submariner ska jag äga någon gång i livet, om inte nu så kanske lite senare. Den där osar verkligen av attityd!
 

Kugghjul

Panerai
Vattnas i munnen bara av att se den där bilden. Dock vet jag att jag måste vara lite försiktig, vill inte framstå som FÖR kaxig ungtupp på arbetsplatsen heller. Är 27 med merparten av kollegorna 10-20 år äldre. :D

Men en submariner ska jag äga någon gång i livet, om inte nu så kanske lite senare. Den där osar verkligen av attityd!

Nej, det är nog inte orimligt att åka på en dålig utvärdering etc från en lagom bitter mellanchef pga för dyr klocka i jantelandet Sverige.

Jobbar du däremot på ett ställe där man skulle vilja jobba, då borde det inte vara något problem.
 

Molgan

Cartier
Alker, du är en rolig typ, en beggad klocka kan du inte hantera men en beggad bostad har du inga problem med?! Du får gärna utveckla det en bit till! Synnerligen intressant rent psykologiskt, meanwhile on vacation, jag tar en puff till å myser :cigar:
 

xmb216bc

Panerai
Ok då vet jag! Då känns det inte så värst läskigt att köpa av en sådan. Känns som t.ex. inom cykling där man kan köpa cyklar till lägre pris via utlandet pga AD's regionlåsta priser.

Hur skiljer jag på privatpersoner och gråhandlare via chrono24? De har rätt schyssta priser på datejusts om de nu är helnya.
Är det privatpersoner så står det private seller, samt att klockan måste visas upp vis två olika klockslag som C24 bestämt
 

Alker

Omega
Alker, du är en rolig typ, en beggad klocka kan du inte hantera men en beggad bostad har du inga problem med?! Du får gärna utveckla det en bit till! Synnerligen intressant rent psykologiskt, meanwhile on vacation, jag tar en puff till å myser :cigar:

Köper du allt begagnat bara för att du köper begagnade klockor? Nej precis.
 
Topp