• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beg men vem bryr sig? Fobier och tankar kring att köpa begagnade klockor.

Kugghjul

Panerai
Hur ser du på att köpa begagnade klockor?

Själv är jag så snål att det är ett måste för mig att köpa begagnat, även om jag kan tycka det känns lite ofräscht med en begagnad klocka. Vissa klockor finns inte ens nya, och ofta kan man genom att köpa beg komma undan med 1/2 eller till och med 1/3 av nypriset, det är för bra för att låta bli!

Fräschheten löser jag dock genom att grundligt rengöra alla klockor jag köper, ultraljudstvätt (ibland med förbad i avfettningsmedel) av metallarmband (ej boetten!), tops med sprit till boetten (inte bra för packningarna, men ett snabbt svep får man riskera). Alla läderarmband byter jag ut.

Jag vill inte bli anklagad för att vara sexistisk, denna bilden kunde lika gärna ha haft en man i sig, men nu har den en kvinna och jag orkar inte göra om bilden:
article-1378906-0BB6420D00000578-581_468x539.jpg

(Med reservation för att det är en fake, vilket jag inte vet faktiskt.)
Jag tycker bilden ovan uttrycker problemet mycket bra!

You know you're not the first.
But do you really care?


Från en annan tråd:

XXXX skrev:
Begagnat går dock fortfarande bort, vill inte att första klockan har haft annan ägare. Kanske klocka nr 2 så kan jag överväga det, men generellt ogillar jag allt som har med begagnat att göra.

XXXX skrev:
Att jag ogillar begagnat/andrahand sträcker sig till mer än klockor, det är en princip för mig. Har aldrig köpt begagnade saker och vill inte börja med det nu. Gillar inte tanken av att köpa något som någon annan redan har ägt eller de tillhörande riskerna som det medför. Skulle jag köpa andrahand hade det stört mig till den grad att jag inte hade kunna njuta av köpet, så för mig väger nackdelarna tyngre än fördelarna.

För att jag skulle överväga en redan använd klocka behöver jag definitivt mer kunskap om urverk, samt då skulle jag endast se till klockor ur ett investeringsperspektiv antingen för att permanent äga eller flippa för vinst. Eftersom klockor för närvarande inte har växt till en hobby (kanske ändras med första ordentliga klockan) så är detta inte ett alternativ just nu.

En vanlig noob inställning, som man ju får respektera, även om man inte håller med. Frågan är om det är extra speciellt med något så hudnära som en klocka? Bil och bostad köper ju de flesta utan förbehåll begagnat.

Jag gillar inte vintage, men för de som gör detta är ju beg ett måste.

Hur ser du på begköp?
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag föredrar beggad eftersom det ger en mer möjlighet att flippa klockor utan att behöva bry sig om någon större värdeminskning. Rent hygieniskt har jag inte heller några problem. Dom hämningarna försvann när jag tvingades använda begagnade kalsonger i lumpen
 

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
Köper man en ny klocka i butik har den ju, oftast, provats av andra. Inte ens stora auktoriserade återförsäljare har råd att ha "demoklockor". Hela klockan är ju inte inplastad, så även en ny klocka är ju ofta "begagnad". Och gtg:er ska vi inte prata om, en massa olika människor som provar dina klockor...
 

Husse

Patek
Har inga som hellst problem med begagnade saker! Har jobbat inom second hand och inom fordonsbranchen. Därtill ett par år inom recond, göra rent är kul!

Ingen fara att tvätta med sprit!
Köp en flaska isopropanol, borde finnas på apotek/ färghandel?
Den dunstar fortare och gör renare än desinfektionssprit, typ Dax ytdes!
Det går att få rent saker som är obeskrivligt hårt nedsmutsade under många år, utan att repa sönder det som ska göras rent!

En ul-tvätt är fantastisk! Den kan användas till så otroligt många fler saker än klockarmband!
 
Senast ändrad:

Buffi

Panerai
Jag gillar nytt för att man vet att ingen gjort någon fulreparation eller annat fuffens. Oftast blivit begagnat ändå dock.

Sen är det ju en trevlig känsla att plocka ut en fin klocka hos AD, och det är ju värt en del :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag fattar inte riktigt syftet med att lägga in bilden från bilreklamen och kopplingen till densamma. Är begagnade kvinnor billigare men man behöver rengöra dem i ultraljudstvätten och sprita dem snabbt innan användning?
Begagnade kvinnor billigare? Min erfarenhet är att kvinnor oavsett miltal är dyra i drift och underhåll :eek::dead:

On topic: @Kugghjul, är det en klocka jag tror mig vilja behålla länge så vill jag ha nytt, annars har jag inget emot begagnat.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Enda problemet med begagnat är väl egentligen dolda fel. Det står att klockan är i nyskick, men den kan ju lika gärna ha åkt i badrumsgolvet och kommer behöva service tidigare än annars. Med en nyköpt som bara du burit vet du exakt vad den varit med om. Sen tycker väl vissa att det är lite mysigt att få ett glas dricka, giveaways och länken kortad med i priset (om man nu inte vill eller kan fixa det själv). Sen får väl var och en väga hur mycket det är värt. Vissa begagnade klockor har ju så bra andrahandsvärde att man lika gärna kan köpa nytt.

Hygieniskt sett? Är rätt säker på att alla här inne skriver på ett tangentbord eller en mobil som är betydligt äckligare än en begagnad klocka.
 

Riley

Panerai
Med tanke på köp&sälj-delens popularitet på KS där det mesta är andra, tredje, fjärdehand osv så tror jag forumets rädsla för begagnat är rätt låg.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Gillar INTE beg. i något avseende. Titta bara i backspegeln när ni står vid stoppljusen, skrämmande många har ett finger långt uppe i bihålan (bägge könen):hungover: Aldrig mer en beg bil!!!! Bostad har jag varit tvungen, men då är det sanering stor, nya toastolar, avloppsrör från handfaten etc. (ny bostad på g, nybygge;))Folk är generellt rätt snuskiga. Visst, en klocka går att sanera men beggade "prylar" förekommer inte för mig, då sänker jag hellre ribban eller väntar. (men det är jag det)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Inga problem alls med begagnade klockor.
Om någon annan, som absolut måste ha nya klockor, tar den initiala värdeminskningen (vet att tesen inta kan omfatta alla modeller), är det helt ok med mig!;)
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Om jag planerar eller misstänker att en klocka kommer bli en keeper så bör det vara nytt för mig. Förlorat en del pengar på det tänkesättet genom åren, när man ändrat åsikt om klockorna dock. :facepalm:
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Gillar INTE beg. i något avseende. Titta bara i backspegeln när ni står vid stoppljusen, skrämmande många har ett finger långt uppe i bihålan (bägge könen):hungover: Aldrig mer en beg bil!!!! Bostad har jag varit tvungen, men då är det sanering stor, nya toastolar, avloppsrör från handfaten etc. (ny bostad på g, nybygge;))Folk är generellt rätt snuskiga. Visst, en klocka går att sanera men beggade "prylar" förekommer inte för mig, då sänker jag hellre ribban eller väntar. (men det är jag det)
Du åker aldrig heller buss, tåg eller flyger då antar jag. Har ju suttit någon annan på samma säte tidigare. Och du tar självklart med dig egna bestick vid restaurangbesök.
 
I en tråd var det någon som skrev att han bara köpte nytt för han gillade inte klockor som någon "besudlat". Va f-n tror han att folk gör med sina klockor?
Jag har inga problem med att köpa begagnat, sedan behöver man inte gå så långt som Camilla Läckberg som slickar på folks mobiler som partytrick.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Du åker aldrig heller buss, tåg eller flyger då antar jag. Har ju suttit någon annan på samma säte tidigare. Och du tar självklart med dig egna bestick vid restaurangbesök.
Jodå! Missförstå mig inte för någon sjuklig bacillskräck, reser mycket i tjänsten och bott på många "lopphotell":facepalm:, ätit på högst tveksamma restauranger etc. åker även en hel del kommunalt till vardags. Men när det kommer till mina personliga ägodelar har jag en annan nivå.:cigar:
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Jodå! Missförstå mig inte för någon sjuklig bacillskräck, reser mycket i tjänsten och bott på många "lopphotell":facepalm:, ätit på högst tveksamma restauranger etc. åker även en hel del kommunalt till vardags. Men när det kommer till mina personliga ägodelar har jag en annan nivå.:cigar:
Alltså jag kan helt förstå att man vill ha något nytt när man köper saker. Bara svårt att förstå smutsargumentet om man nu inte har ett riktigt problem.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Inga problem med att köpa begagnat. Jag skulle förvisso inte använda klockan med mindre än att jag rengjort den grundligt innan. Men det är lite tillfredsställande kan jag tycka på sätt och vis, att få hem den inte helt ren, och därför rengöra och pilla med den. Det är ju så man bäst lär känna klockan ändå.
Jag har vid ett tillfälle varit med om att få hem en riktigt sunkig klocka. Hade inga problem med det, men det äcklade mig att någon faktiskt använt klockan så mycket att den fått allt guck i länk och runt boett. Jag hade aldrig låtit det gå så långt själv.
Men nu är den ren o fräsch. Varken mer eller mindre.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag föredrar helt klart NYA och oanvända klockor av sentimentala skäl. Jag vill inte ha någon annans bruksspår, historik, minnen.
De gånger jag köpt begagnade klockor (betydligt fler gånger än nytt) så har jag alltid störts av att den suttit på någon annans handled samtidigt som denne levt sitt liv, haft sex, suttit på toa, promenerat, rest osv.
Det är inte av hygieniska skäl, utan som sagt av "mjuka" skäl.

Det finns flera klockor som jag skulle vilja ha som bara finns begagnade, men jag låter bli att köpa dem. Jag säger inte att jag aldrig kommer att göra det, men jag känner starkt för att köpa en klocka ny om det är en bra affär i övrigt.

Hade jag varit rik hade jag gjort samma med bil och hus, köpt helt nytt alltså. Bil har jag bara köpt nytt en gång och värdeminskningen var inte av denna världen, så jag låter bli att göra samma misstag igen, oavsett vad jag känner kring mjuka värden som jag beskrev ovan.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag föredrar helt klart NYA och oanvända klockor av sentimentala skäl. Jag vill inte ha någon annans bruksspår, historik, minnen.
De gånger jag köpt begagnade klockor (betydligt fler gånger än nytt) så har jag alltid störts av att den suttit på någon annans handled samtidigt som denne levt sitt liv, haft sex, suttit på toa, promenerat, rest osv.
Det är inte av hygieniska skäl, utan som sagt av "mjuka" skäl.

Det finns flera klockor som jag skulle vilja ha som bara finns begagnade, men jag låter bli att köpa dem. Jag säger inte att jag aldrig kommer att göra det, men jag känner starkt för att köpa en klocka ny om det är en bra affär i övrigt.

Hade jag varit rik hade jag gjort samma med bil och hus, köpt helt nytt alltså. Bil har jag bara köpt nytt en gång och värdeminskningen var inte av denna världen, så jag låter bli att göra samma misstag igen, oavsett vad jag känner kring mjuka värden som jag beskrev ovan.
+1

Köpte en sjukt snygg beggad 16610 för nåt år sedan. Klarade inte behålla pga några befintliga skråmor här o var.... "varför hände det? Vad gjorde förra ägaren?" Osv osv...

Blir arg på mig själv pga det, tar hårt på plånboken.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Sällar mig till skaran som inte alls förstår problemet med att köpa beggat. Är tveksam till att jag någonsin kommer att köpa nytt, annat än billiga klockor.
 
Jag köper aldrig begagnat, för mig har det ett egenvärde att det är nytt och att jag är första ägare. Klockor jag köper har jag för avsikt att ha länge och då föredrar jag att allt slitage kommer från mitt eget användande. Det har ett symboliskt värde. Så länge som jag kan välja att inte köpa begagnat så kommer jag välja nytt, men om det skulle röra sig om modeller som inte produceras längre så finns inte valet och då kanske det vore aktuellt med begagnat.
 
Topp