• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prutmån hos AD?

Alker

Omega
hej!

Är helt grön inom klockgrejen men har ställt siktet på en klocka jag ska unna mig nu när jag gått från student till arbetande. Satsar på att stuva undan lite varje månad med sikte om inköp om ett år, så tills dess vill jag försöka förstå marknaden lite bättre. Tanken är en submariner med datum (116060?), men den går på 76000 just nu och priset höjs årligen också va?

Hur ser det ut med prutmån när man köper "dyra" klockor? Går det eller är det bara att ge upp?

Köpte mig en Longines hydroconquest som första klocka nu efter fattiga studentperioden och fick mersmak av dressklockor i stål och dykare, men vill nu ha snäppet värre. Vill tillägga att jag vill absolut inte köpa i andrahand eller via webbutiker, vill endast lägga den summan på auktoriserade återförsäljare med fysisk butik.
 

natovintage

Rolex
2-Faktor
Svårt att se prutmån på en submariner med tanken på efterfrågan. Så räkna med att betala 76000kr hos AD om de begär 76000kr för den.
 

lofgreno

Audemars
Frågan är ju alltid fri. När jag köpte min Oris på Stjärnurmakarna så frågade jag om hon kunde göra nåt på priset. Fick 10% rabatt vilket resulterade i ett lägre pris än uret.se så det är ju helt inte en dum ide att fråga. :)

Sen har det ju givetvis stor betydelse vad det är för klocka som det nämnts i ovan inlägg...
 

JohnDoe

Rolex
Omegor brukar man kunna få rabatt på, samma med lite udda/tråkiga rollar. Stålsport rollar har i de flesta fall kölista och rabatten noll.
 

Alker

Omega
Jo men jag har siktet helt på rolex, inget annat märke. Vore intressant om man det gick att hitta någon lista på ungefärlig väntetid på de olika modellerna. Gmt ser typ identisk ut med submariner, vad är skillnaden?
 

lofgreno

Audemars
Jo men jag har siktet helt på rolex, inget annat märke. Vore intressant om man det gick att hitta någon lista på ungefärlig väntetid på de olika modellerna. Gmt ser typ identisk ut med submariner, vad är skillnaden?
Ja men det kan jag förstå.
Är ju ingen expert men GMT´n är ju ingen dykare, dvs 10 ATM med GMT funktion osv. Men den är väl ännu dyrare? Och frågan är om det inte är mkt kö på den också?
 
  • Like
Reactions: S.N

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
GMT är ingen dykare. Ringen går att vrida åt båda hållen, vilket i kombination med numreringen ger dig möjlighet att hålla koll på två tidszoner samtidigt.
Vidare har GMT polerade mittlänkar, Sub har borstade. :)
 
Senast ändrad:

eastwood

Rolex
2-Faktor
Jo men jag har siktet helt på rolex, inget annat märke. Vore intressant om man det gick att hitta någon lista på ungefärlig väntetid på de olika modellerna. Gmt ser typ identisk ut med submariner, vad är skillnaden?
Är fort gjort att bara ringa och höra med butiken i fråga. När jag hörde efter i vintras var det mellan 3-6 månaders väntetid på en 114060 för butikerna i Stockholm. Tippar på att det lär ligga någonstans där nu också.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jo men jag har siktet helt på rolex, inget annat märke. Vore intressant om man det gick att hitta någon lista på ungefärlig väntetid på de olika modellerna. Gmt ser typ identisk ut med submariner, vad är skillnaden?
Ring och fråga den AD du hade tänkt handla hos hur lång väntetid de har?
 

Rulle

Audemars
M
hej!

Är helt grön inom klockgrejen men har ställt siktet på en klocka jag ska unna mig nu när jag gått från student till arbetande. Satsar på att stuva undan lite varje månad med sikte om inköp om ett år, så tills dess vill jag försöka förstå marknaden lite bättre. Tanken är en submariner med datum (116060?), men den går på 76000 just nu och priset höjs årligen också va?

Hur ser det ut med prutmån när man köper "dyra" klockor? Går det eller är det bara att ge upp?

Köpte mig en Longines hydroconquest som första klocka nu efter fattiga studentperioden och fick mersmak av dressklockor i stål och dykare, men vill nu ha snäppet värre. Vill tillägga att jag vill absolut inte köpa i andrahand eller via webbutiker, vill endast lägga den summan på auktoriserade återförsäljare med fysisk butik.
Mitt enda tips till dig är att köpa den via utlandet för där är det oftast inte väntetid och rätt ofta bättre pris.
Hör av dig till ad på tex kanarieöarna som vad jag hört ska vara bra så kanske du kan få en veckas resa plus en styck 116610LN för samma pris som här hemma !
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Köp av valfri handlare från utlandet på Chrono24 Så slipper du både väntetiden och att pruta för priserna ligger långt under AD ändå :)
Finns en tråd här på forumet där du kan läsa om referenser på de olika handlarna men förslagsvis pluswatches eller show commerce då dessa har gott om bra referenser.

Edit: väntetiden är kanske inget bekymmer om du inte skall köpa klockan förrän om ett år, men blir nog svårt att pruta på en sub hos AD.
 

Alker

Omega
Köp av valfri handlare från utlandet på Chrono24 Så slipper du både väntetiden och att pruta för priserna ligger långt under AD ändå :)
Finns en tråd här på forumet där du kan läsa om referenser på de olika handlarna men förslagsvis pluswatches eller show commerce då dessa har gott om bra referenser.

Edit: väntetiden är kanske inget bekymmer om du inte skall köpa klockan förrän om ett år, men blir nog svårt att pruta på en sub hos AD.

Som sagt, ingen näthandel eller liknande, vill ha 0 risk med köpet. Köp direkt via fysisk butik från auktoriserad säljare är det enda alternativet.

Är rolex billigare utomlands även via fysisk butik? Föräldrarna har boende i franska rivieran så jag skulle i sådana fall kunna kosta på mig en snabbresa dit ner och kolla av vad som finns i nice Cannes och Monaco.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Som sagt, ingen näthandel eller liknande, vill ha 0 risk med köpet. Köp direkt via fysisk butik från auktoriserad säljare är det enda alternativet.

Är rolex billigare utomlands även via fysisk butik? Föräldrarna har boende i franska rivieran så jag skulle i sådana fall kunna kosta på mig en snabbresa dit ner och kolla av vad som finns i nice Cannes och Monaco.
Alright!
Ja men då tycker jag du ska slå två flugor i en smäll och unna dig en weekend där samt spana lite klockor! finns ju gråhandlare utomlands som har fysiska butiker också :)
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Hur är det med en Speedmaster månklocka. Hur mycket kan man räkna med att pruta på en sån?

/ P
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Köp av valfri handlare från utlandet på Chrono24 Så slipper du både väntetiden och att pruta för priserna ligger långt under AD ändå :)
Finns en tråd här på forumet där du kan läsa om referenser på de olika handlarna men förslagsvis pluswatches eller show commerce då dessa har gott om bra referenser.

Edit: väntetiden är kanske inget bekymmer om du inte skall köpa klockan förrän om ett år, men blir nog svårt att pruta på en sub hos AD.

Om man ens får tag på någon hos gråhandlare. Nya 116610 är hårdvaluta. De flesta gråhandlare på C24 har dem inte hemma för omedelbar leverans.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tror du ska sluta svara i denna tråd nu. :D

@Stup
Rabatt beror på modell, relation, butik, timing. De som vet var och hur de får bra rabatt kommer inte skriva här. Ut och testa vattnet.
Talar av egna erfarenheter, samt vänners, hos två olika AD och gällande Pro .005. ("Månklockan")

Visst kan man säkert få mer om man är hängiven, eller är känd köpare. Vad menar du är fel i mitt inlägg?
 
Topp