• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rån_Rolex Klocka

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Att folk aldrig kan lära sig att skilja på mitt och ditt! CJ är cool och borde absolut börja hänga här :)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Trist, märker av att man själv drar tröjan/skjortan över klockan om man vandrar runt själv efter en blöt kväll, trist att det ska behöva vara så
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
carljan20.jpg
Skärmavbild 2015-05-28 kl. 09.36.17.png
rolex-cellini-ro-13780.jpg
Rolex-Cellini-Geneve-Quartz-18kt-Yellow-Gold-1.jpg
Rolex-Cellini-Geneve-Quartz-18kt-Yellow-Gold-2.jpg

Hmm ref. 6622, enligt säljare på C24 en damklocka på 32 mm :D
 

Riley

Panerai
För jävligt...

Och så var jag dum nog att ögna igenom kommentarerna under artikeln. Där är ju folk så j-la dumma så klockorna stannar... (!?!)

Nå´n som tyckte att "om man är god för en Rolex kan man ändå se tiden an..." Nu måste jag erkänna att jag aldrig hört det uttrycket förut, men jag tolkar det som att har man en Rolex, så kan man gott "ha råd" att bli av med den!
Eller missuppfattar jag andemeningen med det uttrycket?

Med deras logik kan jag alltså åka ut till långtidsparkeringen på Arlanda och sno folks bilar.
Har man råd att åka utomlands så kan man gott kosta på sig att bli av med bilen.
 
P

Philippe Stern

Guest
För djävligt. Rent tekninskt sett var det dock stöld. Det enda positiva i kråksången. Trist när de börjar använda kniv och andra vapen samt brukar kraftigt våld. Har en kompis som är världsmästare i en kampsport. Har lust att sätta på honom en Rolex i guld och be honom vingla runt på stan lite en helgkväll. Han ser nästan ut som en räka med kläderna på. Men jag lovar att dessa grabbar inte hunnit blinka innan de låg på marken.
 

Frosse

Cartier
För djävligt. Rent tekninskt sett var det dock stöld. Det enda positiva i kråksången. Trist när de börjar använda kniv och andra vapen samt brukar kraftigt våld. Har en kompis som är världsmästare i en kampsport. Har lust att sätta på honom en Rolex i guld och be honom vingla runt på stan lite en helgkväll. Han ser nästan ut som en räka med kläderna på. Men jag lovar att dessa grabbar inte hunnit blinka innan de låg på marken.
Rån?
 

Frosse

Cartier
Nja, rent juridiskt sett måste väl tillhyggen användas för att det ska klassas som rån, bland annat.

Brottsbalken 8 kap 5 § säger följande:

5 § Den som stjäl medelst våld å person eller medelst hot som innebär eller för den hotade framstår som trängande fara eller, sedan han begått stöld och anträffats på bar gärning, sätter sig med sådant våld eller hot till motvärn mot den som vill återtaga det tillgripna, dömes för rån till fängelse, lägst ett och högst sex år. Detsamma skall gälla om någon med sådant våld eller hot tvingar annan till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den tvungne eller någon i vars ställe denne är. Lika med våld anses att försätta någon i vanmakt eller annat sådant tillstånd.
Är förfarande som avses i första stycket med hänsyn till våldet, hotet eller omständigheterna i övrigt av mindre allvarlig art, dömes dock ej för rån utan för annat brott som förfarandet innefattar. Lag (1975:1395).

Står inget om tillhygge. Sen står det väl i artikeln att polisen anser det vara grovt rån?

Källa: https://lagen.nu/1962:700#K8P5S1
 

Landshark

Cartier
Stöld + våld (eller hot om våld) = rån

Något förenklat, men i princip är det så.

Ett rån innefattar hur som helst en stöld (tillgreppsbrott) och är därmed principiellt täckt av hemförsäkringen, till skilland från bedrägeri som tidigare varit på tapeten i olika sammanhang. Således:

Bestulen = ersättning
Lurad = ej ersättning
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
CJ är tveklöst den hederknyffligaste profilen i mediasverige. Hoppas han får tillbaka sin klocka!

Sen är det inte helt fel om trenden börjar dra sig mot att enbart rycka klockan från handleden utan att bryta näsben först.
 

Galaxy

Rolex
Riktigt tråkigt förstås, men en riktig konung som ser något positivt med det i alla fall...

"Jag fick verkligen jättebra bemötande från polisen. Och det var två väldigt trevliga grabbar och en tjej som stod med mig och en uteliggare som själv blivit rånade tidigare var väldigt engagerad, det blev en väldigt social samvaro mitt i allt, säger han."
 
  • Like
Reactions: ZQT

Bodén

Panerai
Fy fan. Att råna Carl-Jan är lite som att råna Jultomten. Han verkar vara genomgod och är alltid glad och artig mot sin omgivning. Känner mig trött inombords varje gång jag läser om hänsynslösa stölder och rån. Känns som att det sker allt oftare och mot allt svagare människor, kanske i synnerhet äldre.
 

Frosse

Cartier
Fy fan. Att råna Carl-Jan är lite som att råna Jultomten. Han verkar vara genomgod och är alltid glad och artig mot sin omgivning. Känner mig trött inombords varje gång jag läser om hänsynslösa stölder och rån. Känns som att det sker allt oftare och mot allt svagare människor, kanske i synnerhet äldre.

Kan presentera lite statistik angående Rån de senaste 8-10 åren.

Resultat:
Antal lagförda rån har minskat
Samtliga typer av rån där någon har misstänkts har minskat
Uppklaringsgraden av rån har totalt sett minskat
Antalet anmälda rån har minskat
Antalet som utsatts av personrån har minskat.

Skärmavbild 2015-05-28 kl. 16.54.31.png
Skärmavbild 2015-05-28 kl. 16.54.20.png
Skärmavbild 2015-05-28 kl. 16.54.06.png
Skärmavbild 2015-05-28 kl. 16.53.53.png
Skärmavbild 2015-05-28 kl. 16.53.39.png



Källa: http://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/ran.html
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Jucka mot benet movet lät spännande, helt otroligt vad som händer iaf. Blir fan på med Swatchen framgent. Verkar vara en våg av rån sista tiden här i city.
 

Kondoren

Omega
Tråkigt med våld och klockstölder...:(

Har just börjat njuta av att bära dyrbar klockor, och tycker att det är alltför många artiklar och blänkare här på Klocksnack om stölder, rån och bedrägerier, för att det ska kännas bra.

Kanske har just klock- rån/stölder/bedrägerier ökat, trots att personrånen gått ned? Inte vet jag, men de senaste veckorna verkar det som om att det rapporteras om åtminstone ett klockrån på öppen gata per vecka i Stockholm. Vad statistiken än säger känns det inte bra.

Carl-Jan är som sagt cool.
 
Topp