• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Jaeger-LeCoultre Deep Sea Chronograph

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor


Specifikationer
Mått: 42mm x 13,9mm
WR: 10ATM
Komplikation: Kronograf upp till 12 timmar.
Glas: Safir
Krona/pushers: Ej skruvade

Urverk
In house 758, 28800bph, 65hrs pwr, dubbla fjädrar, manuellt/automatiskt uppdrag, hackfunktion.

Övrigt
"Gångindikator"
Certifierad enligt ISO6425/NIHS92-11
Vridring
Lyspasta: Superluminova.
Listpris: 94000kr
Svensk AD: Nymans Ur & Krons Ur.

Bakgrund
Boetten är en reinkarnation av en gammal alarmdykarklocka från 1959. JLC har dock aldrig tidigare gjort någon klocka i detta utförande, så att påstå att detta är en direkt homage till en föredetta modell är fel. Däremot finns det två andra LE-homager i liknande boett (40,5mm) som heter "Tribute to Deep Sea".

I detta utförande har alarmet fått ge vika för kronograf-funktion med "gångindikator", vilket är en komplikation som är ett nytt påfund.

Boett

Vi börjar med att kika på boetten. Sidorna är borstade och resten (förutom en liten kant på vridringen är högglanspolerat.




Bandhornen är smala vilket i kombination med det blanka gör att den inte upplevs stor "trots" sina 42mm. Valet av storlek är säkert kopplat till att klockan ska vara lättavläst, samtidigt som 42mm får anses vara standardstorleken på kronografer idag. Den hade för min del gärna fått vara 40mm, men storleken på denna är inget som stör mig alls.

På armen


Höjden/tjockleken är inte heller något problem. Bandhornen är formade nedåt som sig bör och klockans bandhorn sticker inte ner över boettlocket vilket bör göra att klockan passar de flesta handleder.

Glaset

Glaset är sådär precis lagom kupat som man önskar att alla glas var. Den har ingen fantastisk AR, vilket gör att det blir fina reflektioner och distorsioner på tavlan samtidigt som det inte är så kupat att det stör läsbarheten. Reflektioner blir ju alltid fler på foton än IRL.

Komplikationerna

Komplikationerna funkar som de ska. Vridringen klickar lätt, men inte för lätt och kronografen gör vad den ska. Gångindikatorn är ju en fantastiskt rolig men totalt meningslös komplikation. Den gör nämligen exakt samma sak som centrumsekundvisaren, nämligen visar om kronografen är igång eller inte. När kronografen är nollställd är indikatorn vit, när kronografen är igång är den vit/röd och när den är stoppad är den röd. Har man dålig syn och är glömsk fyller den säkert en funktion, men inte annars.

Kronografen går för övrigt att starta/stoppa/nollställa under vatten även om det inte rekommenderas av JLC. Varken kronografknapparna eller kronan är skruvad vilket är underbart. Kronan är lite liten vilket gör klockan bekväm men lite lurig att skruva upp.


Bandet

Bandet är ju riktigt tråkigt, men perfekt utformat och designat specifikt till klockan. Det är precis så stabilt men formbart som man önskar av ett band. Det är uppbyggt av läder och överdraget med något syntetiskt som ser ut som kolfiberväv (för att bandet ska tåla vatten).

Formen, strukturen och spännet är en uppenbar flirt till de gamla tropikbanden från 60-talet. Spännet är enkelt och helpolerat och undersidan är läderbeklädd för att göra det bekvämt. Jag tvivlar inte på att det kommer att hålla väldigt länge.

Baklocket


Baklocket är helpolerat med en fin gravyr utan onödig information.

Då detta är en ISO-certifierad dykarklocka hade det dock varit cool även med en liten ISO-märkning som indikerar detta, men istället får vi nöja oss med en liten fisk och texten 10BAR.

1000-timmars märkningen som indikerar att klockan ihopsatt genomgått gångtest, WR-test, magnetismtest mm under 1000 timmar är ett välkommet och nördigt tillskott.

JLC är lite dåliga på att specificera exakt vad de kräver, men jag har läst +0/+5spd i 6st positioner och 4 temperaturer någonstans. Vet dock ej om det stämmer.

Tavla & visare



Det absolut bästa med klockan är läsbarheten. Samtliga visare har perfekt längd och når dit de ska. Det vita i kombination med det svarta ger riktigt bra kontraster och vad jag trodde skulle bli en tråkig kombination av svart och vitt blir riktigt lyckat tack vare strukturen på urtavlan. I skuggan är tavlan svart och till synes strukturlös, men i direkt solljus är tavlan i princip grå med en nästan glittrande struktur. I kombination med glasets kupning gör detta att klockan ständigt ändrar utseende beroende på ljuset trots att visarna är väldigt basic i sin utformning.

Lume


Superluminova innebär OK lysförmåga, men inget exceptionellt. Lite kul att subsekundvisaren och att de första 15 minuterna på vridringen lyser.

Slutsats
"Understated luxury" är väl en bra sammanfattning. Detta är en väl avvägd och riktigt bra utförd stilren kronograf, med vad jag förstått ett riktigt bra innanmäte. En WIS-kronograf helt enkelt. För vilken normal människa betalar så mycket för en svart/vit klocka utan mer flärd och bling?

Samtidigt är det just det jag älskar med klockan. Ingen signerad krona, inget signerat vikspänne, inga applicerade logotyper, inget fjanteri helt enkelt utan bara en ruggigt väl utförd kronograf som man kan bada med. Det enda som motsäger detta är indikatorn och strukturen på tavlan, men det är samtidigt detta som tillför det lilla extra så att klockan inte känns som en tråkig förfest som aldrig kommer igång.

Domen
Klockan är INTE för stor, men som 40x12mm hade den varit helt 100% klockren storleksmässigt för mig. Därför ger jag denna klocka YYYYy (av YYYYY)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Specifikationer
Mått: 42mm x 13,9mm
WR: 10ATM
Komplikation: Kronograf upp till 12 timmar.
Glas: Safir
Krona/pushers: Ej skruvade

Urverk
In house 758, 28800bph, 65hrs pwr, dubbla fjädrar, manuellt/automatiskt uppdrag, hackfunktion.

Övrigt
"Gångindikator"
Certifierad enligt ISO6425/NIHS92-11
Vridring
Lyspasta: Superluminova.
Listpris: 94000kr
Svensk AD: Nymans Ur & Krons Ur.

Bakgrund
Boetten är en reinkarnation av en gammal alarmdykarklocka från 1959. JLC har dock aldrig tidigare gjort någon klocka i detta utförande, så att påstå att detta är en direkt homage till en föredetta modell är fel. Däremot finns det två andra LE-homager i liknande boett (40,5mm) som heter "Tribute to Deep Sea".

I detta utförande har alarmet fått ge vika för kronograf-funktion med "gångindikator", vilket är en komplikation som är ett nytt påfund.

Boett

Vi börjar med att kika på boetten. Sidorna är borstade och resten (förutom en liten kant på vridringen är helpolerad.


Bandhornen är smala vilket i kombination med det helvblanka gör att den inte upplevs stor "trots" sina 42mm. Valet av storlek är säkert kopplat till att klockan ska vara lättavläst, samtidigt som 42mm får anses vara standardstorleken på kronografer idag. Den hade för mig del gärna fått vara 40mm, men storleken på denna är inget som stör mig alls.

På armen


Höjden/tjockleken är inte heller något problem. Bandhornen är formade nedåt som sig bör och klockans bandhorn sticker inte ner över boettlocket vilket bör göra att klockan passar de flesta handleder.

Glaset

Glaset är sådär precis lagom kupat som man önskar att alla glas var. Den har ingen fantastisk AR, vilket gör att det blir fina reflektioner och distorsioner på tavlan samtidigt som det inte är så kupat att det stör läsbarheten. Reflektioner blir ju alltid fler på foton än IRL.

Komplikationerna

Komplikationerna funkar som de ska. Vridringen klickar lätt, men inte för lätt och kronografen gör vad den ska. Gångindikatorn är ju en fantastiskt rolig men totalt meningslös komplikation. Den gör nämligen exakt samma sak som centrumsekundvisaren, nämligen visar om kronografen är igång eller inte. När kronografen är nollställd är indikatorn vit, när kronografen är igång är den vit/röd och när den är stoppad är den röd. Har man dålig syn och är glömsk fyller den säkert en funktion, men inte annars.

Kronografen går för övrigt att starta/stoppa/nollställa under vatten även om det inte rekommenderas av JLC. Varken kronografknapparna eller kronan är skruvad vilket är underbart. Kronan är lite liten vilket gör klockan bekväm men lite lurig att skruva upp.


Bandet

Bandet är ju riktigt tråkigt, men perfekt utformat och designat specifikt till klockan. Det är precis så stabilt men formbart som man önskar av ett band. Det är uppbyggt av läder och överdraget med något syntetiskt som ser ut som kolfiberväv (för att bandet ska tåla vatten).

Formen, strukturen och spännet är en uppenbar flirt till de gamla tropikbanden från 60-talet. Spännet är enkelt och helpolerat och undersidan är läderbeklädd för att göra det bekvämt. Jag tvivlar inte på att det kommer att hålla väldigt länge.

Baklocket


Baklocket är helpolerat med en fin gravyr utan onödig information.

Då detta är en ISO-certifierad dykarklocka hade det dock varit cool även med en liten ISO-märkning som indikerar detta, men istället får vi nöja oss med en liten fisk och texten 10BAR.

1000-timmars märkningen som indikerar att klockan ihopsatt genomgått gångtest, WR-test, magnetismtest mm under 1000 timmar är ett välkommet och nördigt tillskott.

JLC är lite dåliga på att specificera exakt vad de kräver, men jag har läst +0/+5spd i 6st positioner och 4 temperaturer någonstans. Vet dock ej om det stämmer.

Tavla & visare



Det absolut bästa med klockan är läsbarheten. Samtliga visare har perfekt längd och når dit de ska. Det vita i kombination med det svarta ger riktigt bra kontraster och vad jag trodde skulle bli en tråkig kombination av svart och vitt blir riktigt lyckat tack vare strukturen på urtavlan. I skuggan är tavlan svart och till synes strukturlös, men i direkt solljus är tavlan i princip grå med en nästan glittrande struktur. I kombination med glasets kupning gör detta att klockan ständigt ändrar utseende beroende på ljuset trots att visarna är väldigt basic i sin utformning.

Lume


Superluminova innebär OK lysförmåga, men inget exceptionellt. Lite kul att subsekundvisaren och att de första 15 minuterna på vridringen lyser.

Slutsats
"Understated luxury" är väl en bra sammanfattning. Detta är en väl avvägd och riktigt bra utförd stilren kronograf, med vad jag förstått ett riktigt bra innanmäte. En WIS-kronograf helt enkelt. För vilken normal människa betalar så mycket för en svart/vit klocka utan mer flärd och bling?

Samtidigt är det just det jag älskar med klockan. Ingen signerad krona, inget signerat vikspänne, inga applicerade logotyper, inget fjanteri helt enkelt utan bara en ruggigt väl utförd kronograf som man kan bada med. Det enda som motsäger detta är indikatorn och strukturen på tavlan, men det är samtidigt detta som tillför det lilla extra så att klockan inte känns som en tråkig förfest med enbart fulöl.

Domen
Klockan är INTE för stor, men som 40x12mm hade den varit helt 100% klockren storleksmässigt för mig. Därför ger jag denna klocka YYYYy (av YYYYY)


Citerar bara texten då, ok?

Bra recension, riktigt cool tavla. Påminner om asfalt :)
 

Isodor

Audemars
Kul!

Tycker utformningen ser bekväm ut mot handleden. Men visst vore 40 mm awesome men tyvärr är det sällan moderna kronografer som har det från de stora märkena förutom Daytona?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Som alltid är det en fröjd att läsa dina recensioner. Att det dessutom är en recension av en av de coolaste klockorna till salu idag gör det inte sämre. :)
 

Sond

Patek
Fantastisk bra recension. Som vanligt får man ju säga. Alltid kul och intressant att läsa dina recensioner. Klockan verkar näst intill perfekt. Precis som du säger hade den säkert vunnit på att vara något mindre. Jag tycker strukturen på tavlan betyder mycket för att göra det där lilla extra. Personligen hade jag dessutom föredragit om indikatorn var röd när den är stoppad/stilla. Det had gett en extra lite färgklick på tavlan. Om jag inte hade en Speedy som kronograf skulle denna vara högt upp på inköpslistan. Mycket högt. Inte minst när du senare säljer den..;)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tackar för en bra recension!
Jag kände på en inne i Seoul och jag tycker verkligen om klockan.
Säger samma sak som dig, inte för stor som 42, men hade nog nästan varit bättre som 40.
Lite synd när det inte är länk till den tycker jag. Den är lite... Tråkig på bandet anser jag. Och det kunde ha varit ett roligare lås på den när det är en klocka för så mycket pengar anser jag.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Varit och klämt lite på den, jag tycker indikatorn är ett roligt komplement till tavlan. Och just "under radarn lyx" är alltid underbart. Tack för en bra recension!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för den trevliga recensionen! Blir det något dyk med den i sommar? [emoji2]
Hoppas det. Badsemestern är bokad i alla fall. Kommer nog slänga på ett lämpligt gummi inför den resan även om lädret ska tåla vatten. Ska bara komma på något snyggt.
Får börja testa med ett Hirsch performance och utgå därifrån.
 

Vesper

Rolex
Hoppas det. Badsemestern är bokad i alla fall. Kommer nog slänga på ett lämpligt gummi inför den resan även om lädret ska tåla vatten. Ska bara komma på något snyggt.
Får börja testa med ett Hirsch performance och utgå därifrån.
Skriv gärna om du hittar något hade min på 20mm bonetto förra året men det sitter inte perfekt antar att man måste hitta ett band med curved ends.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skriv gärna om du hittar något hade min på 20mm bonetto förra året men det sitter inte perfekt antar att man måste hitta ett band med curved ends.
Que? Är det inte 22mm mellan bandhornen? Försökte mäta lite snabbt men hittade inte mitt digitala skjutmått.
 
Topp