• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex AD stryper re-sell

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Vart får du det ifrån?

Den här handlaren rekommenderar ingen service av en ny Rolex under de första 7 åren:
https://www.bobswatches.com/rolex-blog/rolex-info/how-often-should-you-service-your-rolex.html
De pratar ju bara om fullservice/urverksservice och berör inte alls täthetsservice. Det säger väl lite sig självt att om trycktestet inte faller väl ut bör täthetsservice utföras, men rimligen borde detta vara gratis under garantitiden?
nu är vi OT.. men det är ju hela tråden ;)
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Haha, är ni på riktigt? Täthetsservice vartannat år, driftskostnad redan där på drygt 3000:-, så ska man väl enligt er serva klockan regelbundet var femte år. På ett dykarur dessutom som används som en vanlig klocka. Drömkunder är ni, jag är i fel branch. Klart sämsta jag varit med om vad det gäller klockor. Som tillverkare/säljare ska man skämmas och be om ursäkt så klart, inte bråka om vem som är första ägare osv..... Älskar klockan i övrigt, men blir paradoxalt om en sub ska vara bland dom sämsta att bibehålla sina tryckegenskaper. Lät provtrycka min S&S Chrono samtidigt med fullgott resultat på 100M.
 
Senast ändrad:

willbur

Rolex
2-Faktor
Det ligger nog till så här; Rolex hinner inte med att producera vissa klockor i den takten
de efterfrågas. Därför måste presumtiva köpare ställa sig i kö hos AD för att få köpa
klockan, i vissa fall i flera år. Och om någon som har stått i kö och sen får köpa
klockan hos AD efter jättelång tid, sedan bara säljer klockan kanske efter en vecka
eller så, och tjänar kanske pengar på det för att han säljer den dyrare än vad han
köpte den för, så är han ju en jättedum kille som bara är girig och ute efter att tjäna
pengar på andra.
Det är synd att Rolex inte hinner med att tillverka lika många klockor som folket
vill ha kan man tycka. Det är nog så att de som arbetar i Rolexfabriken gör så gott de
kan för att hinna med produktionstakten, men Rolex klockor är ett specialhantverk
som tar extra lång tid att göra jämfört med andra tillverkare. Och nog är det så att
arbetarna sliter och säkerligen får jobba övertid varje dag, men det finns nog risk
att en del av dem blir utbrända till sist, och vad säger facket i Schweiz om all övertid?
Och det finns inte så många specialutbildade urmakare som kan jobba just med Rolex,
för Rolex har en helt unik konstruktion som inga andra klockor har, och dessutom
helt unika metaller som är helt unikt för Rolex. Det är därför Rolex är så dyra i inköp
för oss konsumenter, och även för att Rolex har investerat mångmiljardbelopp i sina
specialmaskiner som svarvar och fräser i specialmetallerna.
Rolex måste ha höga priser på sina klockor om investeringarna skall betala sig i
framtiden, men det kan nog ta många decennier innan företaget går med vinst.
Eller stiftelsen som det i själva verket är. Rolex borde höja sina priser så att de går
med mer vinst, men jag tror nog att de ändå vill vara lite snälla mot oss konsumenter
och försöker hålla modesta priser.
Men det är ju ändå för jävligt kan man tycka att det är när någon köper en Rolex
och sen säljer den dyrare för att tjäna pengar, den personen blåser ju både köparen
och alla AD:s och även Rolexfabriken på pengar.
Och köpa en Rolex och sälja dyrare till någon annan som hellre kanske hade velat
plocka bort den nya plasten från en ny Rolex, då förtar man ju det nöjet för den personen
också och det är inte rätt att bete sig på det viset kan man tycka.
Berätta om deras unika metaller, jag har dålig koll!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
De pratar ju bara om fullservice/urverksservice och berör inte alls täthetsservice. Det säger väl lite sig självt att om trycktestet inte faller väl ut bör täthetsservice utföras, men rimligen borde detta vara gratis under garantitiden?
nu är vi OT.. men det är ju hela tråden ;)
Om du läser hela sidan så ser du att de nämner täthetskontroll som en normal del av servicen. Att testa tätheten vartannat år är bara svammel.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Bland annat från Nymans och Krons serviceinformation där det står följande "Packningarna är gjorda av gummi som stelnar och torkar med tiden. Dessa bör bytas ut med två års mellanrum". En täthetsservice ger ju också två års garanti på tätheten, men det är väl en fråga om försiktighet också. Man gör ju som man vill, men jag tar det säkra före det osäkra på klockor jag badar med och täthetsservice och fullservice är ju olika saker :)
Nymans och Krons är samma företag och att de vill lura i oss att man bör täthetstesta en ny Rolex vartannat år är beklagligt.
@Nymans Ur 1851 Kommentar?

Så länge du använder klockan normalt (duschar, badar, dyker osv) håller packningarna utan problem. Allt annat vore självmord av Rolex.

EDIT: Sen 2015 ger Rolex 5 års garanti på i princip alla modeller utan krav på att någon service görs. Varför skulle de göra det om packningarna kan börja läcka efter 2 år? Rekommenderat serviceintervall höjdes dessutom till 10 år!
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Om du läser hela sidan så ser du att de nämner täthetskontroll som en normal del av servicen. Att testa tätheten vartannat år är bara svammel.

Det är ovanligt med kassa packningar efter ett par år men det händer. Täthetsservice är i förebyggande syfte, jag har sett torra, utslitna och platta packningar samt vattenskador på nya klockor efter två år. Så helt ”svammel” är det inte.

Däremot kan du ju glida förbi nån som har trycktest innan du ska iväg på badsemester, det kostar ingenting och är skönt att veta att allt är prima!
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Det är ovanligt med kassa packningar efter ett par år men det händer. Täthetsservice är i förebyggande syfte, jag har sett torra, utslitna och platta packningar samt vattenskador på nya klockor efter två år. Så helt ”svammel” är det inte.

Däremot kan du ju glida förbi nån som har trycktest innan du ska iväg på badsemester, det kostar ingenting och är skönt att veta att allt är prima!
En korrekt dimensionerad och ändamålsenlig packning av rätt format håller mycket länge. O-ring eller planpackning. Är det så illa att man misslyckats med detta är det skamligt. Luft/vatten är relativt harmlöst. Att en dykare som används för vardagsbruk fallerar på det sättet är obegripligt pinsamt. Knappast Premium.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är ovanligt med kassa packningar efter ett par år men det händer. Täthetsservice är i förebyggande syfte, jag har sett torra, utslitna och platta packningar samt vattenskador på nya klockor efter två år. Så helt ”svammel” är det inte.
Rolex?

Däremot kan du ju glida förbi nån som har trycktest innan du ska iväg på badsemester, det kostar ingenting och är skönt att veta att allt är prima!
Skulle aldrig falla mig in. Köpte inte en dykare från Rolex för att oroa mig för om den håller tätt eller inte.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Om du läser hela sidan så ser du att de nämner täthetskontroll som en normal del av servicen. Att testa tätheten vartannat år är bara svammel.
Jag läste det. Men täthetskontroll och ev byte av packningar är väl något man gör varje gång man öppnar klockan. Min poäng var att de inte berör frågan kring enskild täthetsservice alls vilket mycket väl kan betyda att det är hittepå. Själv tycker jag det låter knäppt att byta packningar vartannat år, däremot kanske ett trycktest kan vara på sin plats då och då. Det går ju att göra för en hundring typ var som helst.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
En korrekt dimensionerad och ändamålsenlig packning av rätt format håller mycket länge. O-ring eller planpackning. Är det så illa att man misslyckats med detta är det skamligt. Luft/vatten är relativt harmlöst. Att en dykare som används för vardagsbruk fallerar på det sättet är obegripligt pinsamt. Knappast Premium.
Syror i svett, värme från klockor som läggs i solen, en klocka som vid service fått fel eller inget fett på bakboettspackning kan stöka till det. Sett seadwellers som varit täta ena dagen men sporadiskt läckt från olika ställen. Hög kvalitet absolut, men regnvatten och annat med lägre ytspänning har en tendens att orsaka intrång av fukt! Nere på 100m håller det tom. tätt med en kass packning pga. kompressionen.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Även rolex!
Då får du nog inse att du lever i en värld där allt kan slitas ut och gå sönder.
Fabrikationsfel kan alla råka ut för men efter att ha sett reportaget från Rolex-fabriken tror jag ytterst få exemplar lämnar den med dåliga packningar. Personligen skulle jag aldrig acceptera det och se till att det löstes på garantin (5 år).
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Syror i svett, värme från klockor som läggs i solen, en klocka som vid service fått fel eller inget fett på bakboettspackning kan stöka till det. Sett seadwellers som varit täta ena dagen men sporadiskt läckt från olika ställen. Hög kvalitet absolut, men regnvatten och annat med lägre ytspänning har en tendens att orsaka intrång av fukt! Nere på 100m håller det tom. tätt med en kass packning pga. kompressionen.
Men då har du glidit ifrån nya klockor som vi diskuterar. Klart Rolex, och andra premiummärken, tar hänsyn till svett, sol, salt, temperaturer osv när de designar klockorna.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Fabrikationsfel kan alla råka ut för men efter att ha sett reportaget från Rolex-fabriken tror jag ytterst få exemplar lämnar den med dåliga packningar. Personligen skulle jag aldrig acceptera det och se till att det löstes på garantin (5 år).
Självfallet! Men du vägrar att trycktesta en klocka av principsak - vill du vänta 8-10år som Rolex nya riktlinje säger ang. service så är det upp till dig hur du sköter din nya klocka. Ring en Rolexurmakare och fråga hur de upplever den intervallen.

Men då har du glidit ifrån nya klockor som vi diskuterar. Klart Rolex, och andra premiummärken, tar hänsyn till svett, sol, salt, temperaturer osv när de designar klockorna.
Du har rätt, håller oss till nya.
 

POO

Panerai
Självfallet! Men du vägrar att trycktesta en klocka av principsak - vill du vänta 8-10år som Rolex nya riktlinje säger ang. service så är det upp till dig hur du sköter din nya klocka. Ring en Rolexurmakare och fråga hur de upplever den intervallen.


Du har rätt, håller oss till nya.


Det hade ju faktiskt varit intressant att få ett officiellt uttalande av någon som faktiskt vet något.

Var har du stött på alla dessa läckande Rolexar? Svett och indirekt solvärme må låta läskigt men hela vår värld hade rasat samman om det bröt ner moderna material på en förmiddag.
 

MrSandin

Omega
Så ponera att du köper en bil (förvisso kopplat till andra legala frågor såvitt avser försäkring etc. men vi bortser från det), skulle du känna att det var helt okej att ägarregistreringen överfördes till dig efter ett halvår?
Helt ok att det sker efter ett halvår, så länge betalning sker i samband med ägarregistrering!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Syror i svett, värme från klockor som läggs i solen, en klocka som vid service fått fel eller inget fett på bakboettspackning kan stöka till det. Sett seadwellers som varit täta ena dagen men sporadiskt läckt från olika ställen. Hög kvalitet absolut, men regnvatten och annat med lägre ytspänning har en tendens att orsaka intrång av fukt! Nere på 100m håller det tom. tätt med en kass packning pga. kompressionen.
Har regnvatten lägre ytspänning? :D
DSSD har ju kompressorboett, kan vara lurig att trycktesta och maskinen kan ge felutslag om man inte testar på rätt sätt eller i en tillräckligt känslig maskin. Förklara gärna var den ”sporadiska” läckan uppstod och hur det upptäcktes.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Självfallet! Men du vägrar att trycktesta en klocka av principsak - vill du vänta 8-10år som Rolex nya riktlinje säger ang. service så är det upp till dig hur du sköter din nya klocka. Ring en Rolexurmakare och fråga hur de upplever den intervallen.
.
Jag förstår ditt argument men utan att dra alla urmakare över en kam så bör de väl säga att det är dåligt såklart? Det är lite som att din bilmekaniker påstår att du behöver byta delar på bilen men som egentligen inte behöver bytas. De är partiska för att det är ju deras inkomst.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Självfallet! Men du vägrar att trycktesta en klocka av principsak - vill du vänta 8-10år som Rolex nya riktlinje säger ang. service så är det upp till dig hur du sköter din nya klocka. Ring en Rolexurmakare och fråga hur de upplever den intervallen.


Du har rätt, håller oss till nya.
Visa gärna var de skrev riktlinjen. Det enda jag sett är att Rolex skriver att den typiska tiden mellan service är 10 år.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag förstår ditt argument men utan att dra alla urmakare över en kam så bör de väl säga att det är dåligt såklart? Det är lite som att din bilmekaniker påstår att du behöver byta delar på bilen men som egentligen inte behöver bytas. De är partiska för att det är ju deras inkomst.
Hade en bekant som jobbade med olika typer av oljor över hela världen och han bara skrattade åt de oljebytesintervall som rekommenderas av bilverkstäder och biltillverkare. Antar att det är något liknande när @Nymans Ur 1851 mfl försöker övertyga oss om att vi ska trycktesta nya Rolex.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har regnvatten lägre ytspänning? :D
DSSD har ju kompressorboett, kan vara lurig att trycktesta och maskinen kan ge felutslag om man inte testar på rätt sätt eller i en tillräckligt känslig maskin. Förklara gärna var den ”sporadiska” läckan uppstod och hur det upptäcktes.
Vad innebär "kompressorboett"? :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad innebär "kompressorboett"? :)
images

”Dubbla” baklock, det inre pressas mot en aluring som ligger i boetten.

Meckigt att förklara men kontentan är att vissa boetter kan vara luriga att trycktesta. Min BP var otät vid ett trycktest men tack vare tips från Swatch Group så testade jag den i en annan maskin och då var den tät. Maskinen söker efter tryckförändringar och tjocka glas och boetter samt vissa konstruktioner kan ge fel utslag.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Det hade ju faktiskt varit intressant att få ett officiellt uttalande av någon som faktiskt vet något.

Var har du stött på alla dessa läckande Rolexar? Svett och indirekt solvärme må låta läskigt men hela vår värld hade rasat samman om det bröt ner moderna material på en förmiddag.

Fallen jag nämner har hänt i Europa,
svett och värme bryter inte ner moderna gummiblandningar på ett najs självklart inte! Men ett par år kan påverka, risiga oringar som av ett under tätat ändå stöter man på ibland innan Rolex påstådda 10års-intervall.

Har regnvatten lägre ytspänning? :D
DSSD har ju kompressorboett, kan vara lurig att trycktesta och maskinen kan ge felutslag om man inte testar på rätt sätt eller i en tillräckligt känslig maskin. Förklara gärna var den ”sporadiska” läckan uppstod och hur det upptäcktes.

Beroende på vad som är i vattnet så blir ”ytspänningen” (krasst kallat) ändrad. Ja, regndroppar har lägre ytspänning än kranvatten.
Generellt sett när du felsöker en läcka så används nästan aldrig kranvatten utan att ha ett additiv i. Tex. gammal hederlig såpa (haha).

Ang. SD (inte DSSD) så har jag bara pratat med utmakare om detta, handhavande fel eller maskinfel är troligt. Erfarna urisar har sett det mesta och brukar säga att täthet är en färskvara oavsett märke.

Hade en bekant som jobbade med olika typer av oljor över hela världen och han bara skrattade åt de oljebytesintervall som rekommenderas av bilverkstäder och biltillverkare. Antar att det är något liknande när @Nymans Ur 1851 mfl försöker övertyga oss om att vi ska trycktesta nya Rolex.
Oljan klarar det, men kanaler, mellanaxlar och hydrauliska tryckare kloggar igen av oljekoks som bildas. Även för att byta filtret som samlat upp partiklar under tiden och börjat täppa igen flödet och kan påverka oljetryck. Själva smörjande kapaciteten i själva olja klarar intervallen så länge den inte gått över maxtemperatur :) Nu ska vi inte prata motorer, och dina konspirationsteorier passar bra på flashback :hilarious:

Visa gärna var de skrev riktlinjen. Det enda jag sett är att Rolex skriver att den typiska tiden mellan service är 10 år.
Vi kan säga att det går ut i informationen till de urmakare som är auktoriserade :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jag tror fortfarande att det är en felaktig översättning av ett pressmeddelande Rolex gjorde i samband med att de förlängde garantin.

Så var det i alla fall när pressmeddelandet släpptes, det feltolkades direkt.
Så blir det när bolaget som översätter till alla språk sitter i en håla någonstans :hilarious:
 
Topp