• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex från Italien

n08a

Breitling
Jag har nu bestämt mig för en Rolex Daytona 116520.

Har via Chrono 24 hittat en åf i Italien. Den har varit aktiv på Chrono 24 sedan 2009 och har inga anmärkningar.
De vill ha 70k för klockan.
Vågar jag beställa den därifrån?

Har hittat en klocka för 75k i Sverige.

5 000 kr är ju ändå ett ps4 med tillbehör ;)

Tar gärna emot råd!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

n08a

Breitling
Årsmodell på klockan? Skick? Box och cert? Finns många aspekter att väga in. Rent generellt handlar jag hellre i Sverige och det finns en hel del schyssta 116520 för runt 70k ute nu!

Den svenska är från 2007
Den italienska är från 2009

Båda har Box och papper.

Har du exempel på en 116520 med vit urtavla, äldst 2007 för runt 70k?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Florre

Omega
2-Faktor
Italienare har en förmåga att vara lite otydliga. Kolla upp så att cert/box osv stämmer överens! Någon servicehistorik?
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag har nu bestämt mig för en Rolex Daytona 116520.

Har via Chrono 24 hittat en åf i Italien. Den har varit aktiv på Chrono 24 sedan 2009 och har inga anmärkningar.
De vill ha 70k för klockan.
Vågar jag beställa den därifrån?

Har hittat en klocka för 75k i Sverige.

5 000 kr är ju ändå ett ps4 med tillbehör ;)

Tar gärna emot råd!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ta en tripp till grannlandet och köp: http://www.tidssonen.no/forum/klokker-9/rolex-daytona-116520-sort-20497/

Den är nyare, allt i sin ordning och blir din för 63k och säljaren finns i Oslo. Jag känner inte honom eller gjort affärer utan bara snappat upp annonsen när jag surfat runt.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
På italienska betyder "klockan är servad" att det är dags för service... Inte i alla fall, men ta italienarnas bedömning av skick på urverk med en spade salt. Och skicka INTE med italienska postverket...
 

Weberg

Audemars
Så är det tyvärr. Utan att bli alltför fördomsfull så är det bland många en vanligt förekommande åsikt att italienarna gärna glider på sanningen. Inte alltid, men det händer. På Ebay anses Italien vara ett av de mest problemfyllda länderna att både sälja till och köpa ifrån. Och deras postverk ska vi inte tala om... Har läst väldigt mycket om detta eftersom jag själv funderat på att göra affärer med italienska urhandlare.

Men de gör snygga kostymer och förbannat god mat! :happyhappy:
 

Andsan

Rolex
Var också vaksam på att mkt kritik har riktats från fler klockforum om att många paket, särskilt klockor, försvinner.
Många säljare vägrar att sälja till Italien.
Det kan kanske är bättre att köpa en billig biljett och möta ftf och få klockan direkt i hand.


/Anders
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ska du köpa ifrån italien så ska du använda fedex eller ferarri express. Vad gäller priset på 70 lax var det ju rät ok
 

Rivalen

Rolex
Är detta prutade priser? Ser skick och ålder ut att vara jämförbara? Servicebehov? Där är nyckeln menar jag. Om jag skall jämföra 70k och få hem en klocka som kan ha rejäla servicebehov som jag sedan skall göra upp med italienaren och vet att skicka till Italien är en ökad risk. All transport är risk - till Italien - extra risk.

Jämfört med 75k och kunna mötas f2f och gå inom en AD och få äkthet och verkets servicebehov bedömt innan pengar bytt ägare.

Jag tar den för 75k varje dag i veckan - främst för att jag får maximal kontroll för pengadiffen. Diffen är inte tillräckligt stor för att möta risken när vi pratar så höga belopp. Enkelt beslut enligt min uppfattning.

Jag kör in farsan gamla råd här: Den som böjer sig ner efter sista kronan i en affär får ofta ont i ryggen.

Lycka till!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ska du köpa ifrån italien så ska du använda fedex eller ferarri express. Vad gäller priset på 70 lax var det ju rät ok
Jag är själv nära att beställa en Air-King från stevanella orologi men efter att ha läst den här tråden blir man lite fundersam. Stevanella skickar med UPS, synpunkter på det?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag är själv nära att beställa en Air-King från stevanella orologi men efter att ha läst den här tråden blir man lite fundersam. Stevanella skickar med UPS, synpunkter på det?


Har köpt Rolex från Italien, skickat med UPS. Inga problem där förutom att den gick via lastbil så tog tre dagar...
 

Weberg

Audemars
Varken DHL, UPS eller FedEx är något att oroa sig över. Det är i så fall allt det andra runtomkring eller att man på något sätt går igenom de lokala postverket (som inte är mycket bättre än simpla tjuvar i många fall). Har ägnat långa perioder i Italien och vet vad jag pratar om. Bara att skicka ett vykort hem till Sverige kunde ta upp till 14 dagar. Ibland kom de inte fram.

MEN, och det är ett stort men. Om säljaren har goda referenser och klockan fraktas med någon av ovanstående tror jag inte att du behöver oroa dig ett dugg. Åtminstone inte mer en den vanliga oro man känner innan dinkan sitter säkert runt handleden :nailbiting:
 

Mako

Omega
Så är det tyvärr. Utan att bli alltför fördomsfull så är det bland många en vanligt förekommande åsikt att italienarna gärna glider på sanningen. Inte alltid, men det händer. På Ebay anses Italien vara ett av de mest problemfyllda länderna att både sälja till och köpa ifrån. Och deras postverk ska vi inte tala om... Har läst väldigt mycket om detta eftersom jag själv funderat på att göra affärer med italienska urhandlare.

Men de gör snygga kostymer och förbannat god mat! :happyhappy:
Och gott vin...skål:)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Köpt från Mondo Oro. De skickade via DHL och plingade på dörren med min första Rolex. Paketet kom på en dag. Kollade även upp klockan hos två AD:s. Inga problem!

Jag skulle dock, i detta fallet, köpa här i Sverige. Varför? Uppe i de där summorna är 5k en fis i havet. Bättre köra safe.
 

HeliDive

Cartier
Jag är själv nära att beställa en Air-King från stevanella orologi men efter att ha läst den här tråden blir man lite fundersam. Stevanella skickar med UPS, synpunkter på det?

Har handlat av dom, och är supernöjd!

Inga som helst problem. Har bett min lokala urmakare kolla upp klockan (Datejust) och han lugnade mig att allt var OK.
 

Rivalen

Rolex
Statistiken står säkert på din sida om du köper i Italien i så mening att oftast går det bra. Men, som sagt, risken jämfört prisskillnaden för ett relativt tryggt köp här hemma - aldrig. Hade det varit en klocka som du inte hittar här hemma - då hade det varit en annan bedömning.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Om en så pass fin klocka skall köpas i italien, så skulle jag personligen ta en weekend där nere och träffa säljare, kostar förmodligen mindre än 5k. Skulle det inte bli någon affär har du i alla fall haft en trevlig minisemester. Det var någon på forumet som hade gjort precis så, kommer dock inte ihåg vilken tråd.
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
De säger att de gick igenom klockan när de fick in den och att den inte behöver servas.

Som många andra sagt så betyder detta inget för italienarna verkar det som. Jag köpte från Italien och fick samma löfte, toppskick invändigt, nyservad. När klockan kom gick den tre minuter fel per dag, det är inte direkt cosc och vad man förväntar sig av rolex.. En service behövdes. Så räkna in en service i kostnaden om du beställer från Italien, i värsta fall blir det då en positiv överraskning!
(Som en parentes så kom jag till slut överens med säljaren om att han skulle stå för halva kostnaden för service, men det är skönt att slippa allt krångel)
 

Bino

Cartier
Har handlat av dom, och är supernöjd!

Inga som helst problem. Har bett min lokala urmakare kolla upp klockan (Datejust) och han lugnade mig att allt var OK.
Jag har precis motsatt erfarenhet av Stevanella Orologi. Köpte en 16014 förra året och lämnade den direkt till Bergström och det visade sig att den var ett ihopplock och de hade dessutom angett fel år i annonsen. Skickade tillbaka klockan och fick pengarna tillbaka. Är skeptisk till att handla begagnat från Italien igen.
 

ocarra

Breitling
Italienare (är själv en ...) har en tendens att sammanfatta allt som säljs med "e perfetta", att den är perfekt. Sen kommer alltid saker fram vid kontrollfrågor.

Vad heter firman? Kolla referenser på typ puristpro - ex stevanella orologi har grymt bra reputation - kollade upp dem inför ett köp av AP Royal oak 15300. Med det sagt undvik tullpåslag genom att flyga dit. Trevligare med en weekend i Italien än en ps4.

Lycka till

// O


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Topp