• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex GMT trĂ„den đŸ‘ŠđŸŒâ€Š

ThörnÀs i HögsÀter.
LÀmnade du den till AD sen för att fÄ det fixat?
Jag antar att man fÄr ta det som en lÀropeng

KÀnner inte till honom, eller har nÄgot dÄligt att sÀga till, kanske bara otur vem vet. Men just min egen erfarenhet var inte sÄ bra frÄn oberoende urmakare. Yes jag lÀmnade in den till AD för att fÄ det fixat samt kolla sÄ klockan gÄr bra etc.
 
Senast Àndrad:

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ok, sÄ fÄr det bli.
Tack för svar!
Vad anvÀnder du för verktyg för att ta av Bezeln? Har lÀt mig att man bör vara försiktig med att anvÀnda boettkniv eller andra knivar. BÀnder man frÄn bara en punkt riskerar man göra bezeln skev. Kanske inte lika stor risk pÄ rolex som andra mÀrken men hÀ bör man vara försiktig.
HÀr Àr ett exempel pÄ verktyg som gör jobbet, finns Àven billigare kopior:
s58746_group1_cmyk.jpg
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vad anvÀnder du för verktyg för att ta av Bezeln? Har lÀt mig att man bör vara försiktig med att anvÀnda boettkniv eller andra knivar. BÀnder man frÄn bara en punkt riskerar man göra bezeln skev. Kanske inte lika stor risk pÄ rolex som andra mÀrken men hÀ bör man vara försiktig.
HÀr Àr ett exempel pÄ verktyg som gör jobbet, finns Àven billigare kopior:
s58746_group1_cmyk.jpg
Tack för tipset!
Jag har anvÀnt lite olika grejer genom Ären pÄ min submariner. PÄ GMT:n lossnade hela paketet nÀr jag anvÀnde en kökskniv. Jag provade Àven med en boettkniv (maskerad med eltejp pÄ eggen) igÄr och lyfte lite pÄ bezel - hela skiten Äker med igen.
Eftersom jag vet att detta Àr en nÄgorlunda enkel operation som folk vanligtvis klarar av utan hjÀlp av specialverktyg sÄ kÀnns det dock inte motiverat att lÀgga en massa pengar pÄ ett urmakarkit för detta ÀndamÄl.
DÀremot har jag funderat pÄ om man skulle yxa till en liten specialare. Jag lurar pÄ att ta en gammal kökskniv eller liknande och skÀra ur den framtill sÄ att man fÄr en invÀndig radie pÄ kniven som passar med bezelens radie. Om kniven Àr lagom tjock borde man kunna fÄ en lite större anliggningsyta mot boett/bezel och pÄ sÄ sÀtt fördela kraften över en större yta vilket borde ge mindre risk för mÀrken i boett/bezel (boetten maskerar man vÀl ÀndÄ med tejp iofs).
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tack för tipset!
Jag har anvÀnt lite olika grejer genom Ären pÄ min submariner. PÄ GMT:n lossnade hela paketet nÀr jag anvÀnde en kökskniv. Jag provade Àven med en boettkniv (maskerad med eltejp pÄ eggen) igÄr och lyfte lite pÄ bezel - hela skiten Äker med igen.
Eftersom jag vet att detta Àr en nÄgorlunda enkel operation som folk vanligtvis klarar av utan hjÀlp av specialverktyg sÄ kÀnns det dock inte motiverat att lÀgga en massa pengar pÄ ett urmakarkit för detta ÀndamÄl.
DÀremot har jag funderat pÄ om man skulle yxa till en liten specialare. Jag lurar pÄ att ta en gammal kökskniv eller liknande och skÀra ur den framtill sÄ att man fÄr en invÀndig radie pÄ kniven som passar med bezelens radie. Om kniven Àr lagom tjock borde man kunna fÄ en lite större anliggningsyta mot boett/bezel och pÄ sÄ sÀtt fördela kraften över en större yta vilket borde ge mindre risk för mÀrken i boett/bezel (boetten maskerar man vÀl ÀndÄ med tejp iofs).
Jag köpte mitt kit pÄ tradera för 300kr sÄ det behöver inte vara superdyrt:
 

Marcus

Cartier
Jag har bytt insert pÄ min 16710 sÀkert 10+ gÄnger, aldrig rÄkat ut för nÄgot liknande problem.
Tar man det bara lite försiktigt och inte bryter för allt vad man Àr vÀrd, sÄ slÀpper den ganska lÀtt.
Urmakaren kan ju inte ha satt dit innerbezelen pÄ rÀtt sÀtt / med rÀtt tryck, tror inte det Àr nÄgot du kan fixa sjÀlv, tyvÀrr.

IMG_2831.jpeg
 
Senast Àndrad:

LS

Panerai
2-Faktor
Letar efter en oysterlÀnk till min fina 16710 frÄn -92. Hur mycket helgerÄn Àr det att köpa den nyare referensen (78790) istÀllet för den korrekta för perioden (78360)? Tycker det nyare lÄset sitter mycket bÀttre.

Obs frÄgar Ät en kompis !!

IMG_2539.jpeg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Letar efter en oysterlÀnk till min fina 16710 frÄn -92. Hur mycket helgerÄn Àr det att köpa den nyare referensen (78790) istÀllet för den korrekta för perioden (78360)? Tycker det nyare lÄset sitter mycket bÀttre.

Obs frÄgar Ät en kompis !!

IMG_2539.jpeg
Det Àr ju helt ok. Det Àr vÀl en sÄn jag har med lÄs pÄ claspen.
Bytte faktiskt till jubilee igÄr, men lÀnken Àr inte till salu :cool: .

IMG_2593.jpeg
 
En frĂ„ga som kanske har varit uppe i denna eller andra trĂ„dar men stĂ€ller den hĂ€r Ă€ndĂ„. Jag fick för ett tag sedan höra att det Ă€r lite av en ”klassiker” att inneha en Pepsi frĂ„n ens födelseĂ„r. NĂ„got ni kĂ€nner igen?
 
En frĂ„ga som kanske har varit uppe i denna eller andra trĂ„dar men stĂ€ller den hĂ€r Ă€ndĂ„. Jag fick för ett tag sedan höra att det Ă€r lite av en ”klassiker” att inneha en Pepsi frĂ„n ens födelseĂ„r. NĂ„got ni kĂ€nner igen
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
En frĂ„ga som kanske har varit uppe i denna eller andra trĂ„dar men stĂ€ller den hĂ€r Ă€ndĂ„. Jag fick för ett tag sedan höra att det Ă€r lite av en ”klassiker” att inneha en Pepsi frĂ„n ens födelseĂ„r. NĂ„got ni kĂ€nner igen?
SĂ„ kan det sĂ€kert vara, inget jag hört. Jag har en frĂ„n ett helt annat Ă„r. Det gĂ„r bra det med😉
 

LS

Panerai
2-Faktor
Blir lite dyrt med oysterlÀnk i rÀtt ref, rÀtt Är och rÀtt skick sÄ jag avvaktar nog lite med köp ÀndÄ.
Åh NEJ jag tryckte fel đŸ˜±

IMG_2542.jpeg
 

LS

Panerai
2-Faktor
Letar efter en oysterlÀnk till min fina 16710 frÄn -92. Hur mycket helgerÄn Àr det att köpa den nyare referensen (78790) istÀllet för den korrekta för perioden (78360)? Tycker det nyare lÄset sitter mycket bÀttre.

Obs frÄgar Ät en kompis !!

IMG_2539.jpeg
Äsch yolo det blev en 78360 i fint skick, kul att variera lite. Blir en helt annan klocka pĂ„ oyster. Nu Ă€ven med original insert frĂ„n -91 đŸ€“

IMG_2557.jpeg
IMG_2562.jpeg
IMG_2563.jpeg
 

fdaun

Omega
2-Faktor
Av alla de Rolex jag haft genom tiderna utmÀrker sig ÀndÄ 16710. Ren design till att börja med, men variationen av bÄde insert och lÀnk / band gör att man kan fÄ galet mycket ut av en och samma klocka. Kommer hÀr med pepsi-insert och strutsband:
1693246881003.jpeg
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Av alla de Rolex jag haft genom tiderna utmÀrker sig ÀndÄ 16710. Ren design till att börja med, men variationen av bÄde insert och lÀnk / band gör att man kan fÄ galet mycket ut av en och samma klocka. Kommer hÀr med pepsi-insert och strutsband:
1693246881003.jpeg
Mycket fin klocka!😊 Jag tycker verkligen att 16710 Ă€r bĂ€sta klockan som finns. SĂ„ galet mĂ„ngsidig och precis som du skrev med olika kombinationer av insert/lĂ€nkar/band sĂ„ kan man variera den vĂ€ldigt mycket. Jag Ă€r dessutom förĂ€lskad i den 5-siffriga boetten dĂ„ de Ă€r nĂ€ttare Ă€n 6-siffriga. De 6-siffriga passar inte alls lika bra pĂ„ annat Ă€n lĂ€nk IMO. Den gör sig riktigt riktigt bra pĂ„ det strutsbandet!😍
 
Topp