• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex GMT tråden 👊🏼…

Av og til er noe gammelt og slitt helt OK.
Polert? Ja.
Faded? Ja.
Dings? Ja.
Perfekt? Nei
Men, alt dette gjør den egentlig helt perfekt. ;)

16710.png

Jag har en 16710 från -96 som har ca 30 timmar gångreserv. Ett par år sedan jag servade den, men tycker det känns klent. Vad får ni ut av era 16710: or?

Jag har en 16710 från -96 som har ca 30 timmar gångreserv. Ett par år sedan jag servade den, men tycker det känns klent. Vad får ni ut av era 16710: or?
Jag har inte mätt upp min men 30h är ju för dåligt. Jag tycker du ska lämna in den för en koll. Men se till att dra upp den ordentligt och lite till, och gör en riktigt mätning först.

Byta inlägg på GMT igen då - vad tror gänget om att använda en sån här att bända med?
Eller är det bättre med typ boettkniv eller annan kniv?

IMG_5858.jpeg
IMG_5860.jpeg

Ja precis, typ denna.

IMG_4379.jpeg
Såja!
Äntligen vågade jag mig på detta igen. Första gången med denna klockan så lossnade ju även ringen som håller glaset och jag höll på att bli galen. Efter att den varit hos Bergströms och fått en ny fjäder för ett tag sen så har jag inte vågat röra den, men nu gav jag mig påt med bra resultat. Jag blev lite nervös när jag inte fick ringen att snurra innan jag fattade att den måste klickas fast först. Sen i med insert och voilà:
Nu blir det original pepsi ett tag!
IMG_5861.jpeg

IMG_5862.jpeg

Jag måste verkligen skaffa en 16710. Möjligheterna är ju otroliga. Coke har alltid legat mig varmt kring hjärtat. Vintagemarknaden är dock lite skrämmande.

Jag måste verkligen skaffa en 16710. Möjligheterna är ju otroliga. Coke har alltid legat mig varmt kring hjärtat. Vintagemarknaden är dock lite skrämmande.
Just do it!
Det finns säkert en massa fina ex därute och priserna verkar ha gått ner den senaste tiden.

16710 är den bästa klockan jag har tror jag. Sen den kom in i bilden för mig förra sommaren så är det den som fått mest tid på armen, och då med just coke och på originallänken.

Såja!
Äntligen vågade jag mig på detta igen. Första gången med denna klockan så lossnade ju även ringen som håller glaset och jag höll på att bli galen. Efter att den varit hos Bergströms och fått en ny fjäder för ett tag sen så har jag inte vågat röra den, men nu gav jag mig påt med bra resultat. Jag blev lite nervös när jag inte fick ringen att snurra innan jag fattade att den måste klickas fast först. Sen i med insert och voilà:
Nu blir det original pepsi ett tag!

Fick du fast insertet med smörkniven också? ;)

Jag är fortfarande inne på att skaffa ett premiumgummi till min 126710blnr(varmare tider närmar sig med stormsteg😎). Rubber B och Everest lockar, men jag kan inte motivera över 3000:- för ett gummi. Hade ett Rubber B på min 114060 och det var perfekt passform förvisso, men det är trots allt ett eftermarknadsband även om det betraktas som ”originalet” av gummin till Rolex. Någon som testat Horus? De skriver som info på sina band DOES NOT FIT REF #126710BLNR (BATGIRL). Men exempelvis bandet jag länkar till ser onekligen ut att vara monterar på just den referensen enligt andra bilden🤔

IMG_7413.png

Låter märkligt? Är det inte samma infästning oavsett länk?🤔 men ett etablerat företag som säljer band borde väl veta?

Jag är fortfarande inne på att skaffa ett premiumgummi till min 126710blnr(varmare tider närmar sig med stormsteg😎). Rubber B och Everest lockar, men jag kan inte motivera över 3000:- för ett gummi. Hade ett Rubber B på min 114060 och det var perfekt passform förvisso, men det är trots allt ett eftermarknadsband även om det betraktas som ”originalet” av gummin till Rolex. Någon som testat Horus? De skriver som info på sina band DOES NOT FIT REF #126710BLNR (BATGIRL). Men exempelvis bandet jag länkar till ser onekligen ut att vara monterar på just den referensen enligt andra bilden🤔

Rubber B! 👍

Den är väl monterad på en 116710BLNR så det är ju en helt annan referens

Har ni någon favoritstad i europa som är tät på bra gråhandlare? Tänkte ta med frun på weekend och samtidigt passa på att leta efter en fin 16710 om inget dyker upp på hemmaplan!

Blir win/win 😁

IMG_7413.png

Låter märkligt? Är det inte samma infästning oavsett länk?🤔 men ett etablerat företag som säljer band borde väl veta?
Det är ingen skillnad på infästningen på 126710 beroende på länktyp. Därtill passar länk från 114060 på 126710 så det är svårt att se att ett gummi som passar sub inte skulle passa på GMT.

Vad som däremot kan skilja är infästningen i låset. Så om det gäller den varianten av AM gummi där man monterar viklåset från bandet så kan det vara olika.
Jag har testat att montera låset från 126710 oyster på en 126710 jubilee och det går men det är inte en perfect match

Det är ingen skillnad på infästningen på 126710 beroende på länktyp. Därtill passar länk från 114060 på 126710 så det är svårt att se att ett gummi som passar sub inte skulle passa på GMT.

Vad som däremot kan skilja är infästningen i låset. Så om det gäller den varianten av AM gummi där man monterar viklåset från bandet så kan det vara olika.
Jag har testat att montera låset från 126710 oyster på en 126710 jubilee och det går men det är inte en perfect match
Jaha, funkar länken från subben? Köpte ett begagnat Rubber B av en kille som sålt sin sub och köpt en 126710blnr då han menade på att det inte passade hans nya klocka. Bytte sen bort klockan jag köpte gummit till så kan ju inte testa, men efter lite detektivarbete idag kan jag konstatera att det inte blir Horus. Horus menade på att om klockan såldes ny med ett Oyster skulle deras band passa men inte om den kom på Jubilee. Skrev till Nymans som bekräftade det jag redan va rätt säker på, att infattningen för bandet med lugholes storlek och placering är 100% identiska oavsett länk. Hittade på en bild på Horus Instagram där en norsk profil var taggad. Letade mig in på hans konto där samma bild återfanns så skrev till honom och frågade och för att citera honom: ”Godt observert. Gummibandet passer dessverre mindre optimalt på 1267xx-kassene. En av grunnene er at Rolex har endret plasseing av Lug holes.

Med veldig mye kraft og tålmodighet kan du få reimen til å passe.

Ellers har Zealande og Everest mer passende alternativer.”

Min sambo kanske har en poäng i det hon sa. ”Du köper en klocka för typ 150 papp och tycker det är fullt rimligt, men ett gummi för 3000:- anser du är hutlöst. Är det logiskt?”

Tillbaka
Topp