• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex OQ tråden

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Min Zackarias Dullfiere ser ut som på din och den är från ca -81. Verkar vara originaltavla, saknar dock några lume-pluppar på min. De jag sett ser ut som våra.

Hade en bild där det syns (dwellern får haka på)

image.jpg


Tack Ryttaren det verkar vara vanligast att lumeplupparna täcker "swiss", men jag har än så länge bara jämfört med klockor tillverkade runt -80 ungefär
 

Ryttaren

Rolex
Håller dock med om att det är en skum lösning med texten, finns väl äldre modeller där man valt "t swiss made t" istället när det varit ont om plats.
 

joey

Cartier
Mina Oysterquartz från 1999, 2000 & 2001 har alla ett A efter referensnumret på boetten, alltså 17000A, 17013A, 17014A & 19019A. Är det någon som vet vad A står för?

Bra fråga, vet ej. För att bidra med nånting iaf så kan jag säga att mina Oysterquartzar är från 80-talet och där står ingenting efter referensnumret på baksidan (alltså står det bara 17014 resp 19028).
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Mina Oysterquartz från 1999, 2000 & 2001 har alla ett A efter referensnumret på boetten, alltså 17000A, 17013A, 17014A & 19019A. Är det någon som vet vad A står för?


Bra fråga, vet ej. För att bidra med nånting iaf så kan jag säga att mina Oysterquartzar är från 80-talet och där står ingenting efter referensnumret på baksidan (alltså står det bara 17014 resp 19028).

Det här kanske inte bidrar till det du frågade om Nicklas.S men länken heter 17000B på min OQ som tillverkades 1980, kan det ha ngt att göra med saken? Att det anger något med anknytning till länken?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Den tavlan och klockan är grym! Första generationens OQ utan COSC på tavlan. Rätt ovanlig. Skulle behålla tavlan på om jag hade den, fast det kan ju vara kul att variera förstås.

Jag gillar att den är så ren. Den bara "är".

Behåller givetvis tavlan om den byts ut. Finns en chans att detta blir en keeper, då kan en till tavla vara kul!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Den tavlan och klockan är grym! Första generationens OQ utan COSC på tavlan. Rätt ovanlig. Skulle behålla tavlan på om jag hade den, fast det kan ju vara kul att variera förstås.

Som sagt, det där är väl en av de mer eftertraktade OQ tavlorna? Grymt cleant med enbart Oysterquartz på tavlan.

Beroende på hur man ser på saken kan det ju vara lite trist med skadorna förstås.

Jag tycker den är snygg, och speciellt rolig just pga. den tidiga, första generationens, tavla. :)

Har också förstått det som att det är fritt fram att byta tavlor mellan modellerna. Det skiljer väl direkt ingenting mellan boetterna under OQns livstid.

Finns en chans att detta blir en keeper...

Ha! :p
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Som sagt, det där är väl en av de mer eftertraktade OQ tavlorna? Grymt cleant med enbart Oysterquartz på tavlan.

Beroende på hur man ser på saken kan det ju vara lite trist med skadorna förstås.

Jag tycker den är snygg, och speciellt rolig just pga. den tidiga, första generationens, tavla. :)

Jag gillar mögel. Skadorna är där av en anledning och har därmed en historia! Extra kul att den är tät och har gått 0 +/- på 24 timmar :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Om det är okej för dig, vad hamnade totalsumman på och vad exakt ska göras? Ska bli intressant att se poleringen.
Jag är också väldigt spänd på att se poleringen! :nailbiting:

Kortfattat: allmän översyn (inget servicebehov), byte visare, nytt batteri, lätt polering, byte bandstift och rör. 3500kr. Återkommer som sagt med lite mer text och bilder när jag fått hem den.
 
Topp