• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Uschi

Breitling
Vad är era tankar om Explorer 2 226570?
Någon som har denna modell?
Hur ser andra handsvärdet ut?
Tycker att det är en underskattad modell, speciellt med polar-tavlan. 42mm, GMT-funktion, sportig men ändå lite dressig, hygglig tillgänglighet hos AD osv. Dessutom får du en Rolex som inte liknar de modeller "alla andra" springer omkring med. Den tickar många boxar i mitt tycke.

Är själv lite i valet och kvalet mellan en sådan eller en blå Yacht-Master.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Märkligt att man kan ha sådan dålig kundservice och fortfarande få vara AD för Rolex. Jag gissar att du inte heller fick någon/några giveaways? Får man fråga vilken modell du köpte?
Nej, ingeting. Personligen kunde jag inte brytt mig mindre, ville mer dela med mig av min upplevelse eftersom vissa verkar ta för givet man ska få massa gratisprylar 🤷🏼‍♂️
Köpte en Explorer II

Och ändå handlade du?
Fi Donk!
Var där för att handla klocka, inte tjittjata över ett glas bubbel 😊
 
Senast ändrad:

FlipSwede

Rolex
Nej, ingeting. Personligen kunde jag inte brytt mig mindre, ville mer dela med mig av min upplevelse eftersom vissa verkar ta för givet man ska få massa gratisprylar 🤷🏼‍♂️
Köpte en Explorer II


Var där för att handla klocka, inte tjittjata över ett glas bubbel 😊
Utan bubbel ingen klocka!
Det är sedan gammalt en tradition som det inte ruckas på!

Grattis till klockan👍
 

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Nej, ingeting. Personligen kunde jag inte brytt mig mindre, ville mer dela med mig av min upplevelse eftersom vissa verkar ta för givet man ska få massa gratisprylar 🤷🏼‍♂️
Köpte en Explorer II


Var där för att handla klocka, inte tjittjata över ett glas bubbel 😊
Tror ingen tar för givet att man skall få "massa gratisprylar" men att inte ens bli erbjuden något att dricka vid en affär i 100 000:- klassen anser jag är ett tjänstefel av "säljaren".
 

FlipSwede

Rolex
Tror ingen tar för givet att man skall få "massa gratisprylar" men att inte ens bli erbjuden något att dricka vid en affär i 100 000:- klassen anser jag är ett tjänstefel av "säljaren".
Att inte försöka (på ett trevligt humoristiskt vis givetvis så inte forumets autister behöver debatera mitt förmodade framfusiga ohyfsade uppträdande) få så mycket gratis jag bara kan utav en näringsidkare vars enda mål är att tjäna så mycket de bara kan på mig, när jag handlar status/hobbyprylar som jag sover lika gott även om jag blir utan, är tjänstefel av mig.

Att det sedan inte alltid lyckas är en annan femma.
Och oftast är jag lika glad och strålande vacker ändå.
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Tror ingen tar för givet att man skall få "massa gratisprylar" men att inte ens bli erbjuden något att dricka vid en affär i 100 000:- klassen anser jag är ett tjänstefel av "säljaren".
Haha, en vän plocka ut sin daytona oysterflex och fick göra affären på en stol. Asså klockan och betalterminalen fick ligga på stolen och han stod brevid med säljaren. Var lite folk i butiken men han hade stämt tid vid upphämtning🤦‍♂️
5min senare var han ute med klockan🤦‍♂️ 2års vänta. Nymans Ur!
 

OskiP

Cartier
2-Faktor
Haha, en vän plocka ut sin daytona oysterflex och fick göra affären på en stol. Asså klockan och betalterminalen fick ligga på stolen och han stod brevid med säljaren. Var lite folk i butiken men han hade stämt tid vid upphämtning🤦‍♂️
5min senare var han ute med klockan🤦‍♂️ 2års vänta. Nymans Ur!
Det där med stolen låter kanske lite märkligt, men annars förstår inte jag riktigt problemet. Din vän var väl där för att hämta en klocka?

Men jag antar att vi är olika 🤷‍♂️.
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Det där med stolen låter kanske lite märkligt, men annars förstår inte jag riktigt problemet. Din vän var väl där för att hämta en klocka?

Men jag antar att vi är olika 🤷‍♂️.
Jo han var nöjd. Men han fick bättre kundbemötande hos en bilhandlare eller till och med hos livs affären i förorten
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Vad tjänar säljarna som jobbar i klockbutiker som har Rolex? Har de provision? Bra förmåner? Köper Rolex-klockor med personalrabatt och kränger vid sidan?

Såg inte att någon svarat men jag är också nyfiken på detta..
Från handels nya avtal (1 april 2023 - 2025).

Iofs urmakare men säljarna lär ha lägre?
Sedan skiljer det sig nog en del från butik till butik gällande provision, bonus osv.

IMG_20230824_181620.jpg

IMG_20230824_181632.jpg
 

Ja det är väl inte mer än logiskt att dem tar kontrollen över sin egen distribution. Om de äger smältverket där metallen till klockan gjuts kanske dem även borde äga butiken där klockan säljs.


Var inne och kikade på Engströms Ur i Jönköping idag.

Inte mycket som fanns framme utöver visningsklockor, men det fanns en Rolex Explorer II med svart urtavla som låg framme till försäljning. Ett tecken i tiden kanske.
 
Man börjar skönja en röd tråd med köpet av Bucherer. Det är nog ingen affär som gjorts upp i en handvändning. Kanske vill man försäkra sig att företaget inte hamnar i private equity händer. Samtidigt får man vara försiktig med vilka signaler det sänder ut till övriga återförsäljare världen över.

Bucherer köpte Klarlunds i Köpenhamn för ett år sedan december 2022. Hörde det rätt nyligen själv. Gissningsvis har köper av Bucherer redan inletts vid den här tidpunkten.


Rolex introducerar ett certified preowned program som Bucherer är först ute att introducera av alla deras återförsäljare i december 2022.


Under en rad år har mindre Rolex återförsäljare världen över förlorat sin återförsäljare status och några andra som misskött sig.

Personligen uppskattade jag mindre familjeägda butiker som var mer personliga. Det var enklare att bygga relationer till dem än en butik med anställda som inte jobbar där mer än något år innan de söker sig vidare.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Som diskuterats i andra forum så finns det non-compete lagar på EU och nationell nivå som kommer att förhindra Rolex från någon större inblandning (iom att Bucherer säljer andra märken).

Med detta sagt är min gissning att man:
1. Kommer att plocka hem vinsten från butikerna.
2. Ev. specialsläpp kommer att prioriteras till Bucherer butiker (te x nya Daytonan).

På längre sikt är det möjligt att andra märken kommer att gå till WoS för sammarbete. Men det återstår att se.
Skall väl även tilläggas att alla Bucherer idag inte bär Rolex.

Vad gäller ad/geografisk strategi så ser man samma hos både och GS just nu.
 
Får man fråga vad du har för relation med AD:n sedan tidigare?
Absolut!
Jag mejlade AD om ett intresse för en Sub, besökte dem någon dag senare, frågade om de hade en bb58 till salu, de hade en som jag köpte på plats. Därefter var det inga problem att hamna på ”listan” (första besöket hos denna AD). Ska tillägga att Tudoren var något jag verkligen var ute efter så det löste sig perfekt med att få med sig den vid första besöket.
 

G.Clooney

Cartier
Min spådom om Rolex, efter att ha samlat andras spådomar om Rolex i huvudet, är att vi kommer se en återgång till det normala ganska snabbt igen. Mer och mer klockor kommer finnas i montrarna, men först kommer AD's att hamstra lite till i skåpen - innan de också tvingas inse fakta och slänga ut dem i montrarna istället. Eller möjligen att de faktiskt håller kvar dem bakom skåpsluckorna för att skapa den syntetiska "fomo-effekten" hos folk. Men till slut så är det back to normal igen.
Det börjar med att intresset från alla "nyblivna klockintresserade sosse-investerare" svalnar och därefter är det fritt fall. Lika snabbt som det gick upp, går det ner.
 
Min spådom om Rolex, efter att ha samlat andras spådomar om Rolex i huvudet, är att vi kommer se en återgång till det normala ganska snabbt igen. Mer och mer klockor kommer finnas i montrarna, men först kommer AD's att hamstra lite till i skåpen - innan de också tvingas inse fakta och slänga ut dem i montrarna istället. Eller möjligen att de faktiskt håller kvar dem bakom skåpsluckorna för att skapa den syntetiska "fomo-effekten" hos folk. Men till slut så är det back to normal igen.
Det börjar med att intresset från alla "nyblivna klockintresserade sosse-investerare" svalnar och därefter är det fritt fall. Lika snabbt som det gick upp, går det ner.
Du har rätt i att allt som går upp kommer att ”gå ner, frågan är hur kurvan blir framöver. 😊
Viktigast av allt är att hitta och köpa klockor som man själv gillar och vill bära samt nörda ner sig i. Chase is always better than the catch
 

poormans

Rolex

Verkar långsökt med provision på varor som springer ut igenom dörren av sig själv

Mer förvånad att ingen butiksanställd torskat på att tagit emot pengar vid sidan om leverans av populära modeller men kanske är omöjligt att släppa vissa modeller till vem som helst utan att det clearas med chef/ägare 🤔🤔🤔🤔
 
Topp