• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

FlipSwede

Rolex
Typ detta 😃

”De vore väl helt dumma I huvudet om de producerade mer av det folk skriker efter?”
Ja vad tycket du Rolex borde göra då?

Spruta ut SS Sub GMT Daytonas så alla handlare hade fem-tio osålda I montern för Den som vill ha?
Kraftigt dra ner på damklockor,strösslade ur och Pearlmasters i helguld?

Vem tror du då vore intresserad av en SS-Rolex utom den halva procent kunder som hänger på forum och gnölar över att gratis pengar inte strös över just DEM!

Det är bara att acceptera forumfolk o sk Entusiater är inte representiva för Rolexkunder I gemen.
Har gott om bekanta som bara handlar hos Gråis. De får vad de vill ha direkt och slipper den fantastiska ÅF-upplevelsen.

Att det är någon tusenlapp eller två dyrare bekommer dem inte.
Finns massor ked saker som är mer intressant än just "Billigaste Pris" för dem.

Tex det faktum DE har vad DU inte har.
Vilket givetvis kan te sig fånigt.

Vore det omvänt att Gråis vote billigare på allt Rolex så vetefan hur många här inne som ändå skulle betala listpris hos ÅF för att "Bevara sin relation".

Men alla får göra precis som de vill med sina inköp.
Går man efter eget huvud brukar det bli bra tillslut.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Ja vad tycket du Rolex borde göra då?

Spruta ut SS Sub GMT Daytonas så alla handlare hade fem-tio osålda I montern för Den som vill ha?
Kraftigt dra ner på damklockor,strösslade ur och Pearlmasters i helguld?

Vem tror du då vore intresserad av en SS-Rolex utom den halva procent kunder som hänger på forum och gnölar över att gratis pengar inte strös över just DEM!

Det är bara att acceptera forumfolk o sk Entusiater är inte representiva för Rolexkunder I gemen.
Har gott om bekanta som bara handlar hos Gråis. De får vad de vill ha direkt och slipper den fantastiska ÅF-upplevelsen.

Att det är någon tusenlapp eller två dyrare bekommer dem inte.
Finns massor ked saker som är mer intressant än just "Billigaste Pris" för dem.

Tex det faktum DE har vad DU inte har.
Vilket givetvis kan te sig fånigt.

Vore det omvänt att Gråis vote billigare på allt Rolex så vetefan hur många här inne som ändå skulle betala listpris hos ÅF för att "Bevara sin relation".

Men alla får göra precis som de vill med sina inköp.
Går man efter eget huvud brukar det bli bra tillslut.

Självklart hade man köpt via gråis om samtliga modeller var billigare än hos AD. Enda anledningen att man köper en klocka som ligger runt listpris grått hos AD är för att man i framtiden vill få möjlighet att köpa något roligare. Och enda anledningen till att man föredrar att köpa hos AD och inte grått är ju självklart priset. Sen är det kul att gå in i butiker och snacka klockor men många gråisar har ju butiker och showrooms också.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ja vad tycket du Rolex borde göra då?

Spruta ut SS Sub GMT Daytonas så alla handlare hade fem-tio osålda I montern för Den som vill ha?
Kraftigt dra ner på damklockor,strösslade ur och Pearlmasters i helguld?

Vem tror du då vore intresserad av en SS-Rolex utom den halva procent kunder som hänger på forum och gnölar över att gratis pengar inte strös över just DEM!

Det är bara att acceptera forumfolk o sk Entusiater är inte representiva för Rolexkunder I gemen.
Har gott om bekanta som bara handlar hos Gråis. De får vad de vill ha direkt och slipper den fantastiska ÅF-upplevelsen.

Att det är någon tusenlapp eller två dyrare bekommer dem inte.
Finns massor ked saker som är mer intressant än just "Billigaste Pris" för dem.

Tex det faktum DE har vad DU inte har.
Vilket givetvis kan te sig fånigt.

Vore det omvänt att Gråis vote billigare på allt Rolex så vetefan hur många här inne som ändå skulle betala listpris hos ÅF för att "Bevara sin relation".

Men alla får göra precis som de vill med sina inköp.
Går man efter eget huvud brukar det bli bra tillslut.
Du kommer med din vanliga svada!

Jag tycker Rolex ska börja sälja sina klockor online som ett modernt företag. Då skulle de få bättre data över vad folk vill ha…..på riktigt. Sluta vara så rigida. Man plockar själv ihop den konfiguration man vill ha. Det är ju ändå legobitar inom varje modellserie. I kassan kan man man välja normal leveranstid……vad nu den må vara…..eller betala en väl tilltagen summa för en xpressleverans om man har the itch…
 

RLH

Omega
Är de någon här som har erfarenhet av Bucherer i Köpenhamn?
Ska dit denna vecka och undrar vad man kan förvänta sig
Jag har haft sporadisk mailkontakt med Alex hos dom det senaste och det ska enligt utsago vara möjligt att skriva upp sig för intresse, huruvida det mynnar ut i något eller inte ska jag låta vara osagt.
Jag var i detta fallet intresserad av 123664 mint grön med jubilee och räfflad ring.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Jag har haft sporadisk mailkontakt med Alex hos dom det senaste och det ska enligt utsago vara möjligt att skriva upp sig för intresse, huruvida det mynnar ut i något eller inte ska jag låta vara osagt.
Jag var i detta fallet intresserad av 123664 mint grön med jubilee och räfflad ring.

Kunde du skriva upp dig för intresse via mail eller behövs det ett fysiskt besök? Är ju inte särskilt jobbigt att ta sig ned till Köpenhamn om det innebär att man ska hämta något kul.
 

Bumbi85

Breitling
Är det inte ganska ofördelaktigt att handla i Danmark, tänker på svenska kronan mot danska kronan.

Sist jag kollade på omega/rolex klockor där så var det ganska mycket dyrare att köpa det där mot en svensk AD
 
Senast ändrad:
Är de någon här som har erfarenhet av Bucherer i Köpenhamn?
Ska dit denna vecka och undrar vad man kan förvänta sig

Jag har besökt dem och fick ett bra bemötande av säljaren där. Försökte inte sätta upp mig på någon lista. Det är nog samma sak där som hos vilken återförsäljare som helst världen över.

Kan nämna att Bucherer har köpt upp Klarlunds och Rolex köpte Bucherer sedan tidigare så det kan bli intressant att se vad det blir av det framöver. Tills vidare är det separata bolag.
 
Är det inte ganska ofördelaktigt att handla i Danmark, tänker på svenska kronan mot danska kronan.

Sist jag kollade på omega klockor där så var det ganska mycket dyrare att köpa det där mot en svensk AD

Listpris på en stål Daytona är 120 800 danska enligt hemsidan på Klarlunds i Danmark. Enligt Krons hemska i Sverige kostar den 180 600 kr.

Slår på mindre än 4000 kr per dagens växelkurs. Jag tror få skulle protestera om de fick tilldelning i Danmark på en Rolex trots ofördelaktig valutakurs. På en billigare klocka är det mindre skillnad i kronor räknat.
 

Bumbi85

Breitling
Listpris på en stål Daytona är 120 800 danska enligt hemsidan på Klarlunds i Danmark. Enligt Krons hemska i Sverige kostar den 180 600 kr.

Slår på mindre än 4000 kr per dagens växelkurs. Jag tror få skulle protestera om de fick tilldelning i Danmark på en Rolex trots ofördelaktig valutakurs. På en billigare klocka är det mindre skillnad i kronor räknat.
👍
 

Putteman

Cartier
Fick precis en fråga av en kompis om det skulle vara möjligt att handla stål Daytona (hos AD) i Sverige? Jag har egentligen inte koll, men en kvalificerad gissning är att det fortfarande är omöjligt att ens sätta upp sig på nån ”lista”? Eller?

Finns det anledning att tro att t.ex Bucherer i Köpenhamn har bättre möjligheter?
 

FlipSwede

Rolex
Fick precis en fråga av en kompis om det skulle vara möjligt att handla stål Daytona (hos AD) i Sverige? Jag har egentligen inte koll, men en kvalificerad gissning är att det fortfarande är omöjligt att ens sätta upp sig på nån ”lista”? Eller?

Finns det anledning att tro att t.ex Bucherer i Köpenhamn har bättre möjligheter?
Självklart är det möjligt då ÅFs får ett gäng SS Daytonas per år som decsäljer
Din fråga borde vara
Kan jag/min kompis köpa en till listpris?

Vilket mervärde har du för en ÅF utomlands som du inte har hos din lokala?.
 

Putteman

Cartier
Självklart är det möjligt då ÅFs får ett gäng SS Daytonas per år som decsäljer
Din fråga borde vara
Kan jag/min kompis köpa en till listpris?

Vilket mervärde har du för en ÅF utomlands som du inte har hos din lokala?.
Jo, är såklart det jag menar, om min kompis kan hoppas på det. Har ingen ”relation” till nån AD. Mervärdet kan vara om det är kortare kö i Köpenhamn, men framförallt att jag bor i Malmö så det är geografiskt närmsta AD helt enkelt.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Fick precis en fråga av en kompis om det skulle vara möjligt att handla stål Daytona (hos AD) i Sverige? Jag har egentligen inte koll, men en kvalificerad gissning är att det fortfarande är omöjligt att ens sätta upp sig på nån ”lista”? Eller?

Finns det anledning att tro att t.ex Bucherer i Köpenhamn har bättre möjligheter?

Utan att strössla på med signifikant med modeller som är iskalla är det omöjligt att få köpa en Daytona för honom ja. Med köphistorik bör han kunna ha en chans men utan det är det självklart helt omöjligt att köpa en ståldaytona till listpris.

Kö på modeller existerar inte, det verkar vara något svenskt koncept att saker ska vara ”rättvist” så man ”köar” till det(jag är osvensk och anser inte att kö är rättvist, det är bara sossigt). Det finns en intresselista och ÅF säljer till vem de vill när de vill på den listan. Det enda som ger fördel är självfallet att du spenderar mer i butiken samt om du har någon personlig relation till någon som har nått att säga till om i butikens allokeringar. Att du kan vänta x år och sen få modellen du vill stämmer inte. Går du in och spenderar 10 miljoner i butiken kommer de plocka fram din ståldaytona på plats och du får köpa den som walk in oavsett vilket land du köper i eller om du stått i någon påhittad ”kö”
 
Senast ändrad:
Jo, är såklart det jag menar, om min kompis kan hoppas på det. Har ingen ”relation” till nån AD. Mervärdet kan vara om det är kortare kö i Köpenhamn, men framförallt att jag bor i Malmö så det är geografiskt närmsta AD helt enkelt.

Det finns inga riktiga köer någonstans i världen. Återförsäljarna väljer godtyckligt vem de ska sälja till och har säkert en lista klar. Skillnaden är kanske att det är fler som väljer att inte köpa under rådande förhållanden. Det gör det knappast enklare för någon utan relation att få tag på en Daytona. Skulle tro att det ser likadant ut i Köpenhamn. Det är nog varken svårare eller enklare där jämfört med Malmö. Skulle dock tro att man i Köpenhamn får betydligt fler tilldelningar. Men där finns också fler köpare. Både från staden, men också besökare. Det är trots allt en turistmagnet.
 

FlipSwede

Rolex
Jo, är såklart det jag menar, om min kompis kan hoppas på det. Har ingen ”relation” till nån AD. Mervärdet kan vara om det är kortare kö i Köpenhamn, men framförallt att jag bor i Malmö så det är geografiskt närmsta AD helt enkelt.
Vill du ge din kompis 75000kr bara för att?
Om inte varför skulle någon som har en vinstdrivande affär göra det samma?

Mitt svar kanske är tråkigt.
Men det är rakt på sak
 

tourist

Breitling
Hej, hur ser läget av TT daytonas ? fick fråga från en AD om jag är intresserad om en -24 vit dia 126503 , men har redan haft en bluesy förra året så jag tänker tacka nej till en till TT klockan. De erbjud samtidigt en TT sky vit tavla jubilee .. buy eller pass ?

AD ligger utomlands
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Hej, hur ser läget av TT daytonas ? fick fråga från en AD om jag är intresserad om en -24 vit dia 126503 , men har redan haft en bluesy förra året så jag tänker tacka nej till en till TT klockan. De erbjud samtidigt en TT sky vit tavla jubilee .. buy eller pass ?

AD ligger utomlands
Undrar du huruvida du kommer kunna flippa och tjäna en hacka på den modellen?
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Hej, hur ser läget av TT daytonas ? fick fråga från en AD om jag är intresserad om en -24 vit dia 126503 , men har redan haft en bluesy förra året så jag tänker tacka nej till en till TT klockan. De erbjud samtidigt en TT sky vit tavla jubilee .. buy eller pass ?

AD ligger utomlands
Vilken konstig fråga.. Vill du ha klockan eller inte?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
En svensk AD sa att de har 2000 personer i kö på en Daytona och att de nu levererar till de som stått i kö sedan 2016.
Förmodligen en lögn, svårt att se att någon AD kör på en faktisk lista(och skulle skriva upp 2000 personer). Var med när en polar hämtade ut en vit Daytona förra året och han hade stått i kö ca 9 månader. Gissar att det inte är ovanligt hos övriga ADs.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Inte flippa men njuta långsiktigt.. men TT är alltid en TT och guld dial är något som jag giller faktiskt inte.. tänkte bara kolla om det är en "hot" piece och jag måste tacka ja till detta eller inte :)
Lite motsägelsefullt att du ska köpa den för att njuta? men funderar på att skippa om det inte är en "hot" piece du måste tacka ja till? Så du behåller den bara och njuter av den om den är eftertraktad?
 

tourist

Breitling
Lite motsägelsefullt att du ska köpa den för att njuta? men funderar på att skippa om det inte är en "hot" piece du måste tacka ja till? Så du behåller den bara och njuter av den om den är eftertraktad?
Finns ingen måste, men bara tänkte fråga om en TT i jamförelse med en steel t.ex, är hårdare att få från en AD. Jag gissar att flera ADs får mer TT än steel modeler eller tänker jag fel?
 
Topp