• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

tosato

Omega
2-Faktor
KS! Behöver 2nd opinion på denna.Rolex Urverk 3135 från 1994 som ska vara ca 1 år gammal Rolex Pre-Owned certified. Av vad jag läst på borde amp ligga + 270-280 för att vara bra och beats error över 1 är inte heller bra. Dealern påstår att det är helt ok. Input mottages!

A14DD86C-C5A1-4C11-BBAB-470356DEBD3A.jpeg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
KS! Behöver 2nd opinion på denna.Rolex Urverk 3135 från 1994 som ska vara ca 1 år gammal Rolex Pre-Owned certified. Av vad jag läst på borde amp ligga + 270-280 för att vara bra och beats error över 1 är inte heller bra. Dealern påstår att det är helt ok. Input mottages!

A14DD86C-C5A1-4C11-BBAB-470356DEBD3A.jpeg
I den här tråden kan vi inget om klockor. Vi bara gissar på värden, hur lång kölistan är och hur mycket vi kan tjäna kommande år på en Rolex.

Fråga i denna tråd:

 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Då föreslår jag att du gissar hur mycket klockan är värd, och hur mycket jag kan tjäna på den kommande, låt oss säga, 4-5 år? 👀
Svårt att se hur skarp boetten är. Trevlig modell. 38 kanske. Utan cert och tillbehör. Tror inte den kommer stiga kommande år. De är lite svårare att sälja än DJ.
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
I den här tråden kan vi inget om klockor. Vi bara gissar på värden, hur lång kölistan är och hur mycket vi kan tjäna kommande år på en Rolex.

Fråga i denna tråd:


Fast mest gnäller vi över hur mycket andra tjänar, hur kort tid dom får vänta och hur överprisade alla klockor är som vi själva inte äger.

Allvarligt talat så kommer väl alla certified prowned klockor med ett servicecertifikat av något slag.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
KS! Behöver 2nd opinion på denna.Rolex Urverk 3135 från 1994 som ska vara ca 1 år gammal Rolex Pre-Owned certified. Av vad jag läst på borde amp ligga + 270-280 för att vara bra och beats error över 1 är inte heller bra. Dealern påstår att det är helt ok. Input mottages!

A14DD86C-C5A1-4C11-BBAB-470356DEBD3A.jpeg
Förutsatt att den är fullt uppdragen, skulle jag säga att den inte är vid god vigör. Amplituden är för låg.
Om du vill veta mer kika här.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Jo. Tänkte mer på box och cert från när klockan var ny.

Ja, tycker det är jättekonstigt att en CPO klocka som ju ska ha fått helrenovering hos Rolex själva i Schweiz är vid så dåligt skick. Trodde hela poängen med CPO var att man betalade gråhandlarpris plus för att få en klocka som hade genomgått totalrenovering och det inte skulle vara några konstigheter med. Med tanke på att @tosato nämnde att det var en 1 år gammal CPO klocka antar jag att denna var köpt i utlandet? Nymans är de enda i Sverige som kör CPO och de har ju bara haft det någon månad eller så. Frågan är om det är Rolex riktiga CPO program eller någon butiks egna pre owned sektion. Är ju en ganska väsentlig skillnad och hade det visats sig att det är riktiga CPO programmet är det i mina ögon rätt oroväckande.
 

cc2

Omega
Några random Rolex priser i SEK. (använd nån VPN app och välj Sverige, så får du upp priser i SEK oavsett var i världen du är)
1707428708526.png
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Fast mest gnäller vi över hur mycket andra tjänar, hur kort tid dom får vänta och hur överprisade alla klockor är som vi själva inte äger.

Allvarligt talat så kommer väl alla certified prowned klockor med ett servicecertifikat av något slag.

Jag är också arg över att jag tjänar för lite och hur snabbt andra får klockor jag inte har råd med! Får jag vara med i ert gäng då? 🙃
 

BankAnden

Panerai
CPO. Jag tycker visserligen att det är galna priser, men kan förstå att AD lyckas sälja bra exemplar av äldre modeller. Bekvämt och tryggt och inte priskänsliga/klocknördar som köper.

Det jag inte kan förstå är de moderna i CPO. Varför köpa en Sub ND 114060 2019, med två års garanti för 160tkr, när det går att köpa en orörd 124060 för 140-150tkr. Kanske är så enkel förklaring att vissa köper från Nymans, Kaplans eller Bukowskis och inte vill ha att göra med någon annan handlare. Måste nästan vara fallet?
 

Endusima

Cartier
2-Faktor
CPO. Jag tycker visserligen att det är galna priser, men kan förstå att AD lyckas sälja bra exemplar av äldre modeller. Bekvämt och tryggt och inte priskänsliga/klocknördar som köper.

Det jag inte kan förstå är de moderna i CPO. Varför köpa en Sub ND 114060 2019, med två års garanti för 160tkr, när det går att köpa en orörd 124060 för 140-150tkr. Kanske är så enkel förklaring att vissa köper från Nymans, Kaplans eller Bukowskis och inte vill ha att göra med någon annan handlare. Måste nästan vara fallet?
Dom flesta som vill köpa rolex har aldrig hört talas om gråhandlare etc...eller så är dom såpass osäkra att dom inte vågar handla hos nån annan.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
CPO. Jag tycker visserligen att det är galna priser, men kan förstå att AD lyckas sälja bra exemplar av äldre modeller. Bekvämt och tryggt och inte priskänsliga/klocknördar som köper.

Det jag inte kan förstå är de moderna i CPO. Varför köpa en Sub ND 114060 2019, med två års garanti för 160tkr, när det går att köpa en orörd 124060 för 140-150tkr. Kanske är så enkel förklaring att vissa köper från Nymans, Kaplans eller Bukowskis och inte vill ha att göra med någon annan handlare. Måste nästan vara fallet?
Vissa ser det säkert som en möjlighet att bygga en relation med handlaren utan att köpa hyllvärmare för att framöver eventuellt kunna få tag i hetare modeller till listpris samt en möjlighet att byta ut sin Rolex som har köpts från handlaren utan att bli svartlistad när en ny ska köpas. För mig är det inte värt det, men kan gissa att vissa tänker så och finns andra branscher som fungerar lite liknande.
 

FlipSwede

Audemars
CPO. Jag tycker visserligen att det är galna priser, men kan förstå att AD lyckas sälja bra exemplar av äldre modeller. Bekvämt och tryggt och inte priskänsliga/klocknördar som köper.

Det jag inte kan förstå är de moderna i CPO. Varför köpa en Sub ND 114060 2019, med två års garanti för 160tkr, när det går att köpa en orörd 124060 för 140-150tkr. Kanske är så enkel förklaring att vissa köper från Nymans, Kaplans eller Bukowskis och inte vill ha att göra med någon annan handlare. Måste nästan vara fallet?
Samma svar som du hade till första,stycket av ditt inlägg.
 

wayne007

Omega
2-Faktor
Går det att ställa upp sig på samma modell båda hos nymans och Krons?

Min kompis var där och stämde upp sig på en datejust och fick tipset att ställa upp sig hos Nymans också för att öka möjligheten till att få det till sin 30 års dag.

Någon som har en erfarenhet av detta? Jag trodde man inte fick stå på kö hos båda då det är samma ägare.
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Går det att ställa upp sig på samma modell båda hos nymans och Krons?

Min kompis var där och stämde upp sig på en datejust och fick tipset att ställa upp sig hos Nymans också för att öka möjligheten till att få det till sin 30 års dag.

Någon som har en erfarenhet av detta? Jag trodde man inte fick stå på kö hos båda då det är samma ägare.
Det går alla tiders, jag fick samma besked.
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Går det att ställa upp sig på samma modell båda hos nymans och Krons?

Min kompis var där och stämde upp sig på en datejust och fick tipset att ställa upp sig hos Nymans också för att öka möjligheten till att få det till sin 30 års dag.

Någon som har en erfarenhet av detta? Jag trodde man inte fick stå på kö hos båda då det är samma ägare.
Jag fick motsatt besked av Nymans men det är nog ett år sedan.
 
Topp