• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Vart får du 1.7% ifrån?
Av grafen ovan, om den nu stämmer, så är ju deltat mellan den högst sålda i pris vs. lägst sålda i pris exakt -25%.
Det ska vara 1,4% man får gå in på watch charts och titta. Av grafen går det knappast att dra några vettiga slutsatser utan att se mer detaljer.
 

Esquared

Cartier
Det ska vara 1,4% man får gå in på watch charts och titta. Av grafen går det knappast att dra några vettiga slutsatser utan att se mer detaljer.
låter på tok för lågt, räknar du in vad andrahandsmarknaden listar "nya" Rolex'ar för nu så är deltat betydligt högre än -1.4% (tänkter iofs främst på datejusts)..
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
låter på tok för lågt, räknar du in vad andrahandsmarknaden listar "nya" Rolex'ar för nu så är deltat betydligt högre än -1.4% (tänkter iofs främst på datejusts)..
Hur menar du med ”på tok för lågt”? Som vanligt med statistik kan det tolkas och publiceras som behagas. 😉

1.4% är ju alla modeller vilket kan kännas rimligt. Gissar att totalen tas på gungorna och karusellerna(?). Dvs. mellan-premium som ex. DJ och DD får en högre värdeminskning medan ex. Daytona, Sub och GMT i premium och även instegs som OP har en mindre förändring. Kan tänka mig att OP drivs av ex de färgerna som sköt i höjden vid W&W.

Men även att den nuvarande statistiken drivs av ett starkt Q1 medan Q2 drar ned.
 

Esquared

Cartier
Hur menar du med ”på tok för lågt”? Som vanligt med statistik kan det tolkas och publiceras som behagas. 😉

1.4% är ju alla modeller vilket kan kännas rimligt. Gissar att totalen tas på gungorna och karusellerna(?). Dvs. mellan-premium som ex. DJ och DD får en högre värdeminskning medan ex. Daytona, Sub och GMT i premium och även instegs som OP har en mindre förändring. Kan tänka mig att OP drivs av ex de färgerna som sköt i höjden vid W&W.

Men även att den nuvarande statistiken drivs av ett starkt Q1 medan Q2 drar ned.
det är möjligt att det stämmer, tycker dock att det låter lite väl lågt i sammahanget (men med det sagt så är det intutionen som talar hos herrn) :)
 

ChumpTime

Panerai
+1 på den. Jag tror inte mekaniska klockor kommer ha samma status i framtiden, jag tror det blir mer smartklockor och även dessa i utföranden med ädelmetall osv för den som vill visa att cash finns (eller ge sken av det).
Såvitt jag vet har ingen lyx-smartklocka rönt någon större framgång som konkurrent till mekaniska lyxklockor. 24K Apple Watch Edition som släpptes med gen1 föll platt, keramikvarianterna i generationerna därefter likaså. Nu gör man editions i titan… Har också sett väldigt få Hublot och Tag Heuer-smartwatches i det vilda.

Däremot har Apple slaktat alla mekaniska ur i 5-15kkr-segmentet så något har iaf hänt.

Infinnes en viss deja vu-känsla från 2016 i denna tråden, marknaden krympte, priserna föll, Daytona var typ det enda som sålde (lite) över list och Richemont köpte tillbaka miljontals osålda klockor från AD för att destruera dem. Mekaniska klockor förklarades vara en historisk relik ånyo. Vad som sedan hände vet vi. Säger inte att din spådom omöjligen kommer besannas, men nja, jag är skeptisk.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
+1 på den. Jag tror inte mekaniska klockor kommer ha samma status i framtiden, jag tror det blir mer smartklockor och även dessa i utföranden med ädelmetall osv för den som vill visa att cash finns (eller ge sken av det).
Tja...dom flesta trender ersätts ju av något motsatt och det där låter just nu helt galet så du har förmodligen rätt i din spaning!
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Såvitt jag vet har ingen lyx-smartklocka rönt någon större framgång som konkurrent till mekaniska lyxklockor. 24K Apple Watch Edition som släpptes med gen1 föll platt, keramikvarianterna i generationerna därefter likaså. Nu gör man editions i titan… Har också sett väldigt få Hublot och Tag Heuer-smartwatches i det vilda.

Däremot har Apple slaktat alla mekaniska ur i 5-15kkr-segmentet så något har iaf hänt.

Infinnes en viss deja vu-känsla från 2016 i denna tråden, marknaden krympte, priserna föll, Daytona var typ det enda som sålde (lite) över list och Richemont köpte tillbaka miljontals osålda klockor från AD för att destruera dem. Mekaniska klockor förklarades vara en historisk relik ånyo. Vad som sedan hände vet vi. Säger inte att din spådom omöjligen kommer besannas, men nja, jag är skeptisk.
Vänta till tjugohundratalisterna får bygga upp lite kapital så ska du se att det blir annorlunda. Om 20 år kan du köpa stålsub och daytonas för en spottstyver.
 
  • Like
Reactions: PJZ

BankAnden

Panerai
det är möjligt att det stämmer, tycker dock att det låter lite väl lågt i sammahanget (men med det sagt så är det intutionen som talar hos herrn) :)
Tänk på att det var från 1 jan som prisökningen slog till och sedan ovanpå det en riktig bubbel-spike under Q1. Så visst är det rejält ned från toppen, men inte från årsskiftet. Gäller även de heta GMT, Sub etc
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
Det är väl självklart att problemet är mitt, jag lämnar Sverige under sommaren. Eller missförstår vi varandra givet ditt konstaterande?

Ja det är väl klart. Men men precis som AD utökar service från 4-6 veckor till 10-12 pga av sommar och personal på semester så tackar folk nej när man är borta och aldrig sett tavlan irl.

Tråden handlade om väntetider och priser osv. Så jag skrev mitt utifrån perspektivet, det gick fort, och min gissning är att det beror på att folk liksom jag är bortresta. Sen om det är flipper dessförinnan, jag vet inte.
Det beror nog snarare på att den uppsidan som fanns i mars nu inte längre finns i väldigt många ref än att det är bortresta semesterfirare. Så fort flippar-profiten försvinner lär det bli många osålda klockor. Detta är redan igång. Det blir de som verkligen vill ha klockorna kvar.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
+1 på den. Jag tror inte mekaniska klockor kommer ha samma status i framtiden, jag tror det blir mer smartklockor och även dessa i utföranden med ädelmetall osv för den som vill visa att cash finns (eller ge sken av det).
Skulle argumentera det motsatta.
1. Apple har ju gjort div special modeller och det finns moddade modeller i ädelmetal. De har gått sådär.
2. Tag Heuer smart watch - I rest my case 😬

Tror snarare att för den breda massan kommer digitala klockor öka i mängd. Men många kommer sannolikt att ha en traditionell klocka som ett alternativ. T o m kanske en dyrare modell för att antingen markera status eller tillhörighet.

Rolex syn på att alla ska kunna köpa en Rolex som en slags belöning till sig själv etc. må idag vara ett praktiskt problem (för just Rolex). Men själva tankegången är rimlig.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Det beror nog snarare på att den uppsidan som fanns i mars nu inte längre finns i väldigt många ref än att det är bortresta semesterfirare. Så fort flippar-profiten försvinner lär det bli många osålda klockor. Detta är redan igång. Det blir de som verkligen vill ha klockorna kvar.
Precis allt helstål går ju fortfarande för väl över list i andra hand.
 
Till skillnad mot en äppelklocka eller valfri smart watch så är ett mekaniskt ur tidlöst på ett helt annat sätt. Det blir omodernt vääldigt långsamt, eftersom utvecklingen av mekaniska ur är så långsam. Vad är det en sub från 1990 inte kan göra, som en sub från 2022 kan? ..Kanske lite knackigare tidhållning, men inget som stör mer än så.

Alla smart watches däremot.... De blir gamla på några år. Kommer man ens kunna använda en femton år gammal smatchwatch i framtiden? Kommer det finnas stöd från tillverkaren? Jag tvivlar.

I det läget är det inte konstigt att lyxvarianter i guld säljer dåligt. Folk fattar ju att de inte är framtidssäkra för fem öre.

Mekaniska klockor och smart watches är helt enkelt två olika produkter som råkar ha några saker gemensamt: De visar tiden och bärs på handleden.
Jag tror inte mekaniska ur i det högre segmentet har något att frukta från elektroniska produkter.
 
Jag har aldrig ägt någon Rolex ( mer pga tillfälligheter än ointresse) men sneglar lite på de enklare modellerna typ Explorer etc. Har en generell fundering då jag ser att det har satsat rätt mycket på nya shop in shops, separata Rolexbutiker etc, senaste åren. Som betraktare kan man undra lite varför alla dessa satsningar görs när det ändå för den "normala" köparen inte finns några klockor att köpa ens. Om man ändå säljer allt, varför göra dessa satsningar? Varumärkeskännedomen kan ju liksom inte bli större än den redan är..
 

ChumpTime

Panerai
Vänta till tjugohundratalisterna får bygga upp lite kapital så ska du se att det blir annorlunda. Om 20 år kan du köpa stålsub och daytonas för en spottstyver.

Perfekt. Om min smak är densamma så är det fynddags då. Noterar dock med en viss tveksamhet att eleverna på fina privatskolor här i Schweiz knappast visar sin status med apple watches.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kollar du på c24 då eller?
Nej, svenska handlare och privatannonser samt min egen bedömning av läget (realistiskt slutpris). Alltså, du får gärna länka till en klocka i fint skick av senaste ref som visar att detta inte stämmer OBS större än 28mm, dom har jag inte koll på samt som sagt helstål och utan stenar. Väl över list kanske behöver definieras men jag anser att även så lite som 10% är det.

Ja, det har gått ned till nivån vid årsskiftet kanske för mer sansade modeller (DJ, Explorers) men vi pratar här om under 10% mot som högst och verkar ha stabiliserat sig. Störst procentuellt ras på helstål troligen Pepsi där man kanske får nöja sig med 180K men list är ju 115K.

För kanske första gången har stål-Rolex sjunkit i andrahandsvärde men från det att ta till ord som krasch och att efterfrågan helt dött stämmer helt enkelt inte. Efterfrågan är fortfarande god och handlarna har inget i montrarna annat än visningsex.
 
Senast ändrad:

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Nej, svenska handlare och privatannonser samt min egen bedömning av läget (realistiskt slutpris). Alltså, du får gärna länka till en klocka i fint skick av senaste ref som visar att detta inte stämmer OBS större än 28mm, dom har jag inte koll på samt som sagt helstål och utan stenar. Väl över list kanske behöver definieras men jag anser att även så lite som 10% är det.

Ja, det har gått ned till nivån vid årsskiftet kanske för mer sansade modeller (DJ, Explorers) men vi pratar här om under 10% mot som högst och verkar ha stabiliserad sig. Störst procentuellt ras på helstål troligen Pepsi där man kanske får nöja sig med 180K men list är ju 115K.

För kanske första gången har stål-Rolex sjunkit i andrahandsvärde men från det att ta till ord som krasch och att efterfrågan helt dött stämmer helt enkelt inte. Efterfrågan är fortfarande god och handlarna har inget i montrarna annat än visningsex.
Det är ju vakuum på marknaden, finns ju hur mycket Rolex som helat på köp & sälj som inte blir sålt, tror inte man får ”180” heller som du beskriver. När säljarna väl börjar fattar att ingen vill köpa så kommer klockorna att falla nedåt och man kanske får nöja sig att få list för sin beg klocka vilket egentligen inte heller är så dåligt. Man kan se samma sak på mindre motorbåtar, jag har tittat på ett mindre ekipage som innan pandemin låg runt 185k nytt och som helt plötsligt drog iväg uppåt 230 nytt och motsvarande ca 200 för ett par år begagnat och där ser man nu att begagnatmarknaden börjar närma sig 160-170k och troligtvis kan man till hösten/våren börja pruta på nya ekipage hos båthandlarna precis som man kunde för 3-4 år sedan medan begagnat faller ner kanske 10-20 till. Det räcker att en person vill sälja och sätter ner priset och blir den varan då trög att sälja så kan man räkna med att övriga säljarna vaknar och undrar vad som precis händer och sen är priskriget/raset ett faktum.
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Nej, svenska handlare och privatannonser samt min egen bedömning av läget (realistiskt slutpris). Alltså, du får gärna länka till en klocka i fint skick av senaste ref som visar att detta inte stämmer OBS större än 28mm, dom har jag inte koll på samt som sagt helstål och utan stenar. Väl över list kanske behöver definieras men jag anser att även så lite som 10% är det.

Ja, det har gått ned till nivån vid årsskiftet kanske för mer sansade modeller (DJ, Explorers) men vi pratar här om under 10% mot som högst och verkar ha stabiliserad sig. Störst procentuellt ras på helstål troligen Pepsi där man kanske får nöja sig med 180K men list är ju 115K.

För kanske första gången har stål-Rolex sjunkit i andrahandsvärde men från det att ta till ord som krasch och att efterfrågan helt dött stämmer helt enkelt inte. Efterfrågan är fortfarande god och handlarna har inget i montrarna annat än visningsex.

Ligger över 700 annonser ute ifall man söker på Rolex, ifall det fanns köpare som var intresserade på dessa nivåer hade väl utbudet minskat? krasch är en överdrift men att det är samma säkra handelsvara som guld och dollar (som vissa hävdat) är tveksamt. När gemene mans intresse svalnar och pengar på banken värdesätts högre kommer andelen köpare på dessa nivåer helt försvinna. Stor skillnad på att köpa/sälja klockor med vinst kontra plocka ut en helt ny när du kunde köpa en beggad för -20%

Har haft detta intresse i lite över 10 år och detta är en hobby som allt annat, att det rör sig om dyrare klockor som går att sälja för att testa andra klockor är kul men i grund och botten är det inte affärsmässiga beslut som ligger till grund för ett köp. Klart att intresset hos gemene man exploderat när handlarna i princip säljer guld.

Gissar att vi planar ut kring 50% ned från toppen i våras, det som kan hålla priserna uppe är att AD (på grund av den svaga kronan) måste höja list för att kunna hålla sina marginaler.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det är ju vakuum på marknaden, finns ju hur mycket Rolex som helat på köp & sälj som inte blir sålt, tror inte man får ”180” heller som du beskriver.
Ligger över 700 annonser ute ifall man söker på Rolex, ifall det fanns köpare som var intresserade på dessa nivåer hade väl utbudet minskat?
Med tanke på hur volatil marknaden är nu för klockor i det högre segmentet så är det nog mer en återspegling att folk säljer nu för att försöka maxa marginalen. Men det är ju endast kortsiktigt. Båtjämförelsen speglar ju mer hushållsekonomin just nu. Men den marknaden kan lika gärna svänga tillbaks.

Sedan är digitala produkter ren engångskonsumtion. Dvs. när din apple watch går sönder eller blir omodern så ersätts den. Det betyder inte att mekaniska klockor kommer försvinna.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Det har alltid varit förvånansvärt mycket Rolex till salu, även när det stod som högst. Klart det är trögt nu men en Rolex är fortfarande väldigt långt från att vara en Bayliner @MrJazze . Botten kanske är nådd på typ DJ eller Explorer men tror också att det inte är det på egentligen allt med vridring eller pushers. Fortfarande väntelistor på allt nytt och det under 100K beg (ja, det finns) finns det tillräckligt med folk som kommer att vilja ha. En schysst klocka/statusymbol som tillräckligt många har råd med består. Välkomnar normaliseringen och skulle bara bli glad om det återgår till ett begpris som jag tycker är rimligt. Skulle gärna sälja till vad jag gav om det jag vill köpa återgår till vad dom låg på när jag köpte min.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Med tanke på hur volatil marknaden är nu för klockor i det högre segmentet så är det nog mer en återspegling att folk säljer nu för att försöka maxa marginalen. Men det är ju endast kortsiktigt. Båtjämförelsen speglar ju mer hushållsekonomin just nu. Men den marknaden kan lika gärna svänga tillbaks.

Sedan är digitala produkter ren engångskonsumtion. Dvs. när din apple watch går sönder eller blir omodern så ersätts den. Det betyder inte att mekaniska klockor kommer försvinna.
Absolut klockor har ju köpts av en helt annan anledning än båtar och jag drar inga paralleller med det men när det kommer till köp och sälj så är det intresset på marknaden som sätter priset oavsett handelsvara.

Ang äppelklockor, vad är det som säger att du i framtiden inte köper ett case för att sedan byta ut elektroniken inuti när den uppdateras? Vi är väl nästan redan där att hårdvaran/elektroniken egentligen inte behöver bytas ut i samma omfattning längre utan det är främst mjukvaran som uppdateras och du laddar hem olika mjukvara/appar beroende på vilka funktioner du efterfrågar, biltillverkarna är redan där om än i begränsad omfattning.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PJZ

Stefan S

Patek
2-Faktor
…….

Ang äppelklockor, vad är det spm säger att du i framtiden inte köper ett case för att sedan byta ut elektroniken nör den uppdateras? Vi är väl nästan redan där att hårdvaran/elektroniken egentligen inte behöver bytas ut i samma omfattning utan det är främst mjukvaran som uppdaterad och du laddar hem olika mjukvara/appar beroende på vilka funktioner du efterfrågar, biltillverkarna är redan där om än i begränsad omfattning.
Apples nuvarande end-of-life policy med sju år, sen får du inte på senaste OS eller ens några som helst säkerhetsuppdateringar. Äldsta Iphone som stöds just nu är 6S släppt 2015.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Apples nuvarande end-of-life policy med sju år, sen får du inte på senaste OS. Äldsta Iphone som stöds just nu är 6S släppt 2015.
Jojo men det är ju mer av ett planerat åldrande än uttjänt hårdvara, tänk framåt.
En annan aspekt är hållbarhet och företagen har mycket att tjäna på att sälja extrafunktioner och prenumerationer i stället för hårdvara. 40-tals människan kommer inte vara intresserad av produkter utan AI och som inte kan utföra tjänster åt dom.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Ang äppelklockor, vad är det spm säger att du i framtiden inte köper ett case för att sedan byta ut elektroniken nör den uppdateras?
Tror att det kan ske till en viss utsträckning. Men ser inte att mekaniska klockor skulle sluta vara relevanta. Liknande tankar om slutet för klockan fanns ju under kvartskrisen och när smart watchen kom.

Om smarta glasögon etc. eller ex. armband/ringar etc. kommer och slår stort så ser jag mer en risk att smart watchen blir utkonkurrerad av dem men att mekaniska klockan kvarstår som en ”statement piece”(?). 🤷🏻‍♂️
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Tror att det kan ske till en viss utsträckning. Men ser inte att mekaniska klockor skulle sluta vara relevanta. Liknande tankar om slutet för klockan fanns ju under kvartskrisen och när smart watchen kom.

Om smarta glasögon etc. eller ex. armband/ringar etc. kommer och slår stort så ser jag mer en risk att smart watchen blir utkonkurrerad av dem men att mekaniska klockan kvarstår som en ”statement piece”(?). 🤷🏻‍♂️
Den som lever får se men få kommer nog att vilja överbetala för en stålrolle på samma sätt som i dag.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Har en smarklocka för träning, annars så kör jag gärna mekaniska klockor. Behöver inte mer skärmtid utan snarare mindre.

Den stora frågan är vad som händer när klockorna kan agera som kompletta ersättare för telefonen.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jojo men det är ju mer av ett planerat åldrande än uttjänt hårdvara, tänk framåt.
En annan aspekt är hållbarhet och företagen har mycket att tjäna på att sälja extrafunktioner och prenumerationer i stället för hårdvara. 40-tals människan kommer inte vara intresserad av produkter utan AI och som inte kan utföra tjänster åt dom.
Det har gått ditåt med t ex Ericsson som säljer oerhört lite hårdvara mot förr. Bland konsumentprodukter så gissar jag att t ex Hublot eller Breitling har ett helt annat tänk med sina smartklockor men oehört få vill väl betala deras priser.
 
Topp