• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Absolut klockor har ju köpts av en helt annan anledning än båtar och jag drar inga paralleller med det men när det kommer till köp och sälj så är det intresset på marknaden som sätter priset oavsett handelsvara.

Ang äppelklockor, vad är det som säger att du i framtiden inte köper ett case för att sedan byta ut elektroniken inuti när den uppdateras? Vi är väl nästan redan där att hårdvaran/elektroniken egentligen inte behöver bytas ut i samma omfattning längre utan det är främst mjukvaran som uppdateras och du laddar hem olika mjukvara/appar beroende på vilka funktioner du efterfrågar, biltillverkarna är redan där om än i begränsad omfattning.
Varför skulle man behålla sitt slitna case och byta elektroniken inuti? Det skulle i så fall vara om caset var väldigt dyrt och elektroniken billig men så är inte fallet idag i alla fall.
Jag kan se att smarta klockor tilltalar de som inte tilltalats av traditionella klockor och möjligtvis leds de in i klockintresset den vägen.
Att det skulle ske åt andra hållet skulle jag likna med att byta ut ett guldsmycke mot ett pulsband. Men kanske är de yngre generationerna mer intresserade av gadgets än smycken?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Subdial50 index ger iaf en indikation även om jag tror det baseras på ask price och inte sålda priser. Trenden är ganska tydlig.
Listan känns väl rimlig,
reagerade lite på denna bara, tycker 16710 varit dyr länge.
Skärmavbild 2022-07-25 kl. 21.29.37.png
 
  • Like
Reactions: Per

Derix

Patek
2-Faktor
Den här annonsen är representativ för marknaden just nu.

 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Den här annonsen är representativ för marknaden just nu.

Priset gick ju bananas när den utgick så den tar väl mer stryk än det mesta nu, inte riktigt representativt för märket som helhet IMO.
 

ChumpTime

Panerai
Den här annonsen är representativ för marknaden just nu.

Hurdå? Han har sänkt priset (ytterst gradvis) med 5,5% sedan tråden startades. Inte direkt någon superdeal, eller?
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Känner mig lycklig över senaste tidens utveckling och ser fram emot att trådar som denna kommer dö ut och att vi åter igen kan handla de flesta modeller till/under list och utan kö. Det säger iaf min spåkula inför 2023.

Snart kan vi uppleva hobbyn som den bör vara igen!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Känner mig lycklig över senaste tidens utveckling och ser fram emot att trådar som denna kommer dö ut och att vi åter igen kan handla de flesta modeller till/under list och utan kö. Det säger iaf min spåkula inför 2023.

Snart kan vi uppleva hobbyn som den bör vara igen!
Senaste versionerna av Airking lär ju knappast bli några problem. 😉
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Känner mig lycklig över senaste tidens utveckling och ser fram emot att trådar som denna kommer dö ut och att vi åter igen kan handla de flesta modeller till/under list och utan kö. Det säger iaf min spåkula inför 2023.

Snart kan vi uppleva hobbyn som den bör vara igen!
Hej, jag vill ha en rolex med mig. Vad kan du göra på priset? Ja tack. Tar gärna bubbel 🥳
 

Nordlund

Omega
2-Faktor
Hej! Nu har säkert denna fråga ställts men lyckades då inte hitta något.

Någon som kan svara på ungefär hur lång väntetiden är på en 126613ln? Far min har stått på listan sedan i höstas i Luxembourg men inte hört något ännu. Hört att S&G inte är lika eftertraktade = kortare kötid? Stämmer detta? En släkting till oss bor i Luxembourg och har nära till AD och har ställt sig på listan för både denna subba samt hans egna Dayjust 36 wimbelton, men den har jag hört kan ta längre tid att få tag i?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hej! Nu har säkert denna fråga ställts men lyckades då inte hitta något.

Någon som kan svara på ungefär hur lång väntetiden är på en 126613ln? Far min har stått på listan sedan i höstas i Luxembourg men inte hört något ännu. Hört att S&G inte är lika eftertraktade = kortare kötid? Stämmer detta? En släkting till oss bor i Luxembourg och har nära till AD och har ställt sig på listan för både denna subba samt hans egna Dayjust 36 wimbelton, men den har jag hört kan ta längre tid att få tag i?
Detta diskuterades i Rolextråden nyligen men då diskuterades Sverige och inte Luxemburg. Det påstås att det kan gå på några månader, eller t.o.m. snabbare. Luxemburg kan vara en helt annan femma.
 
Vet inte hur pass mycket bättre kötider med mera verkligen kommer bli - var inne hos Krons för ngn vecka sedan för att höra mig för om en 36mm datejust med blå tavla (räfflad/flueted) och vitguldsring. Svaret? De hade stängt listan då väntetiderna nu var över 1 år. Däremot sa han att jag kunde skriva upp mig på listan för Yacht Master 40mm (Rhodium tavlan) ifall jag ville😅
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Vet inte hur pass mycket bättre kötider med mera verkligen kommer bli - var inne hos Krons för ngn vecka sedan för att höra mig för om en 36mm datejust med blå tavla (räfflad/flueted) och vitguldsring. Svaret? De hade stängt listan då väntetiderna nu var över 1 år. Däremot sa han att jag kunde skriva upp mig på listan för Yacht Master 40mm (Rhodium tavlan) ifall jag ville😅
Räntan är på väg upp, energikris stundar och allt blir dyrare utom bostadspriserna som är på väg ner.
Rimligtvis borde begpriser och köer på nya klockor minska något framöver, men just nu är det sommar. När sommarklockan skall säljas får vi se hur priserna utvecklas.
Om en DJ36 börjar närma sig listpris på begmarknaden lovar jag att folk drar öronen åt sig.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Vet inte hur pass mycket bättre kötider med mera verkligen kommer bli - var inne hos Krons för ngn vecka sedan för att höra mig för om en 36mm datejust med blå tavla (räfflad/flueted) och vitguldsring. Svaret? De hade stängt listan då väntetiderna nu var över 1 år. Däremot sa han att jag kunde skriva upp mig på listan för Yacht Master 40mm (Rhodium tavlan) ifall jag ville😅
Känns som det varierar mycket, har en polare som fick samma svar för 36 mm datejust med fluted ring och jubilee med blå motif tavla. Han gick sedan tillbaka någon dag senare och fick då ställa sig i kö med förväntad leverans om ca 18 månader. Sen kom samtalet efter en månad att klockan gick att plocka ut nu. Det här var precis innan sommaren utan någon historik hos AD.
 
Känns som det varierar mycket, har en polare som fick samma svar för 36 mm datejust med fluted ring och jubilee med blå motif tavla. Han gick sedan tillbaka någon dag senare och fick då ställa sig i kö med förväntad leverans om ca 18 månader. Sen kom samtalet efter en månad att klockan gick att plocka ut nu. Det här var precis innan sommaren utan någon historik hos AD.
Haha oj hade ingen aning att det kunde svänga så mycket. Antagligen tar väl ADs i när de anger förväntad tid... Jag får väl testa igen inom kort då ;)
 
  • Like
Reactions: JDQ

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Räntan är på väg upp, energikris stundar och allt blir dyrare utom bostadspriserna som är på väg ner.
Mycket snack om att räntan går upp.
Jag är förvånad över hur mycket gemene man verkar tro att i stort sett alla är belånade långt upp över näbben.
Flera i min umgängeskrets har små och lätthanterliga lån och kommer säkert även i fortsättningen handla Rolex.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Mycket snack om att räntan går upp.
Jag är förvånad över hur mycket gemene man verkar tro att i stort sett alla är belånade långt upp över näbben.
Flera i min umgängeskrets har små och lätthanterliga lån och kommer säkert även i fortsättningen handla Rolex.
Visst. Men jag tror inte det krävs så mycket för att vissa skall bli oroliga. Räntan är bara en parameter.
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
En intressant observation är att priserna på Chrono24 numera ofta är under både svenska handlares priser, men även i vissa fall priser från privatpersoner här på forumet. Ganska anmärkningsvärt då min uppfattning är att Chrono24 länge varit en plattform för drömpriser.

Ytterligare en observation är att likadana klockor (ta t ex en ”ny” 126710 BLNR uttagen 2022) kan diffa 40k. Det jag undrar över där är framförallt hur den som annonserar 40k över motsvarande klocka resonerar (den billigare blir ju inte heller såld..)? Och det vittnar ju onekligen om en helt skev marknad.
 
En intressant observation är att priserna på Chrono24 numera ofta är under både svenska handlares priser, men även i vissa fall priser från privatpersoner här på forumet. Ganska anmärkningsvärt då min uppfattning är att Chrono24 länge varit en plattform för drömpriser.

Ytterligare en observation är att likadana klockor (ta t ex en ”ny” 126710 BLNR uttagen 2022) kan diffa 40k. Det jag undrar över där är framförallt hur den som annonserar 40k över motsvarande klocka resonerar (den billigare blir ju inte heller såld..)? Och det vittnar ju onekligen om en helt skev marknad.
Håller helt med, tror också att två identiska BLNR var till salu här på forumet (båda fullset och oanvända) nyligen med ett par månaders mellanrum. Vill minnas att det mellan de diffade ca 30k av oklar anledning...
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Egentligen inte så konstigt. Det tar ett tag för trender att komma till Sverige. Vi var sena med att höja priserna på andrahandsmarknaden och vi kommer även vara en smula efter när det gäller att sänka dem.
 

spruff

Omega
En intressant observation är att priserna på Chrono24 numera ofta är under både svenska handlares priser, men även i vissa fall priser från privatpersoner här på forumet. Ganska anmärkningsvärt då min uppfattning är att Chrono24 länge varit en plattform för drömpriser.

Ytterligare en observation är att likadana klockor (ta t ex en ”ny” 126710 BLNR uttagen 2022) kan diffa 40k. Det jag undrar över där är framförallt hur den som annonserar 40k över motsvarande klocka resonerar (den billigare blir ju inte heller såld..)? Och det vittnar ju onekligen om en helt skev marknad.
Det som händer först när en marknad vänder ner är att omsättningen går ner. Säljarna vill inte inse att priserna gått ner utan begär samma som tidigare, men det finns inga köpare på den gamla nivån, så det blir inga avslut.
Det tar en tid innan säljarna accepterar den nya nivån och sänker sitt pris. Det är därför prisbilden är väldigt spretig just nu. Stora skillnader mellan begärda priser och få avslut.
 

ChumpTime

Panerai
En intressant observation är att priserna på Chrono24 numera ofta är under både svenska handlares priser, men även i vissa fall priser från privatpersoner här på forumet. Ganska anmärkningsvärt då min uppfattning är att Chrono24 länge varit en plattform för drömpriser.

Ytterligare en observation är att likadana klockor (ta t ex en ”ny” 126710 BLNR uttagen 2022) kan diffa 40k. Det jag undrar över där är framförallt hur den som annonserar 40k över motsvarande klocka resonerar (den billigare blir ju inte heller såld..)? Och det vittnar ju onekligen om en helt skev marknad.
Se det som hur askdjupet kan se ut på en microcap-aktie som har noll likviditet. Och låtsas sedan om att den här aktien har ett fysiskt aktiebrev, samt bara handlas en aktie åt gången över diverse internetforum. Och att aktiens värde påverkas av vart aktiebrevet befinner sig fysiskt, hur många som tummat på aktiebrevet osv.

Inte så konstigt att price discovery blir ineffektivt så.
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Visst. Men jag tror inte det krävs så mycket för att vissa skall bli oroliga. Räntan är bara en paramete
Vet inte hur pass mycket bättre kötider med mera verkligen kommer bli - var inne hos Krons för ngn vecka sedan för att höra mig för om en 36mm datejust med blå tavla (räfflad/flueted) och vitguldsring. Svaret? De hade stängt listan då väntetiderna nu var över 1 år. Däremot sa han att jag kunde skriva upp mig på listan för Yacht Master 40mm (Rhodium tavlan) ifall jag ville😅
Yacht Master, varför inte? Det är en vacker skapelse!
(lånad bild från www)
9ACB4717-2407-4656-B77E-D35ADB3AAE4C.jpeg
 
Topp