• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Hej, rätt ny här på KS och kanske fel forum..

Har gått i tankarna att köpa en rolex för runt 50-150k. Vilka är era bästa tips? Vilken klocka anser ni jag bör kika på och vad bör jag tänka på vid ett köp?
Mitt tips är att försöka köpa den Rolex du
Vad ar upplevelsen hos en AF som du inte kan fa pa narmaste bensinmack?
Jovisst ar jag lite cynisk men...
Kaffe Choklad&Karameller har man pa macken.

Justera armband Fin pase och lite reklamprylar far man hos AF men macken kan nog hitta klistermarken och reklamkepsar de med om du fragar.....
Jag känner också att min första Rolex, om det nu blir någon, ska köpas från en AD. Det är en speciell känsla att hämta ut något sprillans nytt från en försäljare.
Det exakt samma sak när man hämtar ut en sprillans ny bil 😊
Doften i den, känslan av att ingen annan har använt den osv.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Den här tråden handlar väldigt ofta om hur man ställer sig in hos AD, hur man skall bete sig, hur man "skapar en relation..." Jag tycker inte det låter riktigt klokt, samtidigt som det är fascinerande vad folk är beredda att gå igenom.
Instämmer delvis men det är väl just detta som skiljer de verkligt intresserade mot de som sitter med en hög grad av Rolex FOMO.

Men sedan är det ju inte hela sanningen. Många AD idag vill ju framförallt skapa en kundkännedom också innan de säljer dig en eftertraktad modell.

Problemet är just att många upplever sig ”ha rätt att köpa vad man vill när man vill” utan mot prestationer.

Instämmer med @TiE nedan om att man är intresserad eller lojal kund med ett genuint intresse så löser sig allt på sikt.
Jag antar att det bara är jag som inte känner igen mig i resonemanget runt kravet att köpa ett antal klockor man inte vill ha innan man kommer över en önskad Rolex. Men det beror ju på att jag handlat klockor under många år hos min favorit-AD,
Då blir man behandlad som trogen kund med ett genuint intresse för klockorna och som inte är ute efter att casha in vinstpengar i närtid. Dvs väntetid på mina Rolex var tillfredsställande.
 

Scar1

Breitling
Jag känner också att min första Rolex, om det nu blir någon, ska köpas från en AD. Det är en speciell känsla att hämta ut något sprillans nytt från en försäljare.
Det exakt samma sak när man hämtar ut en sprillans ny bil 😊
Doften i den, känslan av att ingen annan har använt den osv.
Min upplevelse är den samma 😊 Förhoppningarna är dessutom att kunna använda klockan livet ut och då vara den ensamma ägaren som har slitit och burit den. Men det är en förhoppning.
 
Problemet är just att många upplever sig ”ha rätt att köpa vad man vill när man vill” utan mot prestation.
Vad är det för motprestation man ska ge som kund?
"Hej, jag vill köpa den här varan. Här har du mina pengar!" End of story.
Går du till Bilia o köper en Renault Clio innan du köper en Volvo V90?
Vad behöver en AD för kundkännedom om mig? Behöver de veta mitt släktträd? Hur mycket pengar jag tjänar om året? Vad jag arbetar med?
Ska det inte räcka med att jag vill köpa deras produkt och ge dem mina pengar?
 
Senast ändrad:

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vad är det för motprestation man ska ge som kund?
"Hej, jag vill köpa den här varan. Här har du mina pengar!" End of story.
Går du till Bilia o köper en Renault Clio innan du köper en Volvo V90?
Vad behöver en AD för kundkännedom om mig? Behöver de veta mitt släktträd? Hur mycket pengar jag tjänar om året? Vad jag arbetar med?
Ska det inte räcka med att jag vill köpa deras produkt och ge dem mina pengar?
Lyxkonsumtion skiljer sig nog en del från vardagskonsumtion....... lyxmarknadens existensberättigande bygger ju på att man ska känna sig utvald, älskad..upplyft! Märkesväskor, high end bilar....klockor...you name it....beteendet är ju likadant överallt. Eftersom 99% av alla våra inköp troligen faller inom vardadskonsumtion....så är vi inte riktigt vana vid att våra pengar inte duger........vissa går ju igång på detta, älskar att sola sig i glansen att vara utvald........plocka ut från AD, plasta av.....bära obesudlat.....men tror det även finns rätt många som bara tycker fenomenet är drygt.......
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Vad är det för motprestation man ska ge som kund?
"Hej, jag vill köpa den här varan. Här har du mina pengar!" End of story.
Går du till Bilia o köper en Renault Clio innan du köper en Volvo V90?
Vad behöver en AD för kundkännedom om mig? Behöver de veta mitt släktträd? Hur mycket pengar jag tjänar om året? Vad jag arbetar med?
Ska det inte räcka med att jag vill köpa deras produkt och ge dem mina pengar?
Att jämföra ditt Bilia besök med att köpa en vara med begränsad tillgång i ett mellan-lyx segment blir ju tokigt.

Kundkännedomen som AD vill ha idag bygger på att det just flippas mycket och tilldelningen är låg. Endast rimligt att AD vill vara säker på att du inte kommer att flippa klockan (vilket faktiskt känns helt OK). Som AD blir det lite damned if you do, damned if you don't.

Om det dessutom handlar om att köpa Rolex eller varor över 50kSEK kontakt så krävs det kundkännedom i enlighet med penningtvättlagen.
F ö kräver flera märken inom lyxsegmentet sedan länge en relation. Patek får man ansöka hos för att köpa. Ferrari kräver samma sak. Hermés och Cartier har liknande krav på sina mer exklusiva varor.
Man kan tycka vad man vill om det, men det står alla fritt att handla därifrån eller inte. Upplever man det som larvigt så kan man söka sig till annat. Men att köpa en Rolex oavsett hur man tjänat ihop pengarna är inte en mänsklig rättighet.
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Vad är det för motprestation man ska ge som kund?
"Hej, jag vill köpa den här varan. Här har du mina pengar!" End of story.
Går du till Bilia o köper en Renault Clio innan du köper en Volvo V90?
Vad behöver en AD för kundkännedom om mig? Behöver de veta mitt släktträd? Hur mycket pengar jag tjänar om året? Vad jag arbetar med?
Ska det inte räcka med att jag vill köpa deras produkt och ge dem mina pengar?
Jodå, bilar där efterfrågan överstiger tillgången och kölistor därmed upprättas är det exakt likadant med. Sökte på "Porsche kölistor" och fick upp detta. Läs detta!
 
Lyxkonsumtion skiljer sig nog en del från vardagskonsumtion....... lyxmarknadens existensberättigande bygger ju på att man ska känna sig utvald, älskad..upplyft! Märkesväskor, high end bilar....klockor...you name it....beteendet är ju likadant överallt.
Jag skulle vilja påstår att det finns två typer av lyxkonsumtion:

1. Veblen goods, dvs man köper enbart för att det är dyrt. Man vill imponera på andra.
2. Man köper för att man vill ha bra grejer och accepterar att det får kosta.

Det du beskriver är scenario 1 och folk som handlar efter de principerna tycker jag är ganska patetiska, faktiskt. Ofta är det nog osäkerhet och mindervärdeskomplex som ligger bakom. Man känner att man behövder den där produkten som en "sköld" mot omvärlden, för att få det "erkännande" och den "respekt" man inte klarar att få genom sin egen personlighet. Tyvärr är det nog så att typ 1 är minst en magnitud vanligare än typ 2, särskilt inom rolex-träsket.

Min gissning är att Rolex har den högsta andelen veblen-goods-konsumenter bland alla urtillverkare. Det är något som ligger dem i fatet och jag gissar att de själva är medvetna om den långsiktiga risken med att ha en sådan kundbas. Lange och JLC har garanterat en högre andel äkta entusiaster.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle vilja påstår att det finns två typer av lyxkonsumtion:

1. Veblen goods, dvs man köper enbart för att det är dyrt. Man vill imponera på andra.
2. Man köper för att man vill ha bra grejer och accepterar att det får kosta.

Det du beskriver är scenario 1 och folk som handlar efter de principerna tycker jag är ganska patetiska, faktiskt. Ofta är det nog osäkerhet och mindervärdeskomplex som ligger bakom. Man känner att man behövder den där produkten som en "sköld" mot omvärlden, för att få det "erkännande" och den "respekt" man inte klarar att få genom sin egen personlighet. Tyvärr är det nog så att typ 1 är minst en magnitud vanligare än typ 2, särskilt inom rolex-träsket.

Min gissning är att Rolex har den högsta andelen veblen-goods-konsumenter bland alla urtillverkare. Det är något som ligger dem i fatet och jag gissar att de själva är medvetna om den långsiktiga risken med att ha en sådan kundbas. Lange och JLC har garanterat en högre andel äkta entusiaster.

Hmm. Har jag en fot i varje fack då eftersom jag numera gillar både Rolex och JLC ( och SjööS, Breitling, Zenith, GS och…) men jag har faktiskt ingen Lange, eller AP, PP, VC
 
Hmm. Har jag en fot i varje fack då eftersom jag numera gillar både Rolex och JLC ( och SjööS, Breitling, Zenith, GS och…) men jag har faktiskt ingen Lange, eller AP, PP, VC

Jag tror nog de allra flesta som är genuint intresserade av klockor uppskattar både Rolex och JLC...

Grejen är väl att de som enbart är statussökande och helt ointresserade av hantverket /tekniken bakom ALLTID köper en Rolex, för det är det enda de känner till...
För det klientelet kunde Jaeger LeCoultre lika gärna vara en tillverkare av dammsugarpåsar.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle vilja påstår att det finns två typer av lyxkonsumtion:

1. Veblen goods, dvs man köper enbart för att det är dyrt. Man vill imponera på andra.
2. Man köper för att man vill ha bra grejer och accepterar att det får kosta.

Det du beskriver är scenario 1 och folk som handlar efter de principerna tycker jag är ganska patetiska, faktiskt. Ofta är det nog osäkerhet och mindervärdeskomplex som ligger bakom. Man känner att man behövder den där produkten som en "sköld" mot omvärlden, för att få det "erkännande" och den "respekt" man inte klarar att få genom sin egen personlighet. Tyvärr är det nog så att typ 1 är minst en magnitud vanligare än typ 2, särskilt inom rolex-träsket.

Min gissning är att Rolex har den högsta andelen veblen-goods-konsumenter bland alla urtillverkare. Det är något som ligger dem i fatet och jag gissar att de själva är medvetna om den långsiktiga risken med att ha en sådan kundbas. Lange och JLC har garanterat en högre andel äkta entusiaster.
Det där lät märkligt, typ 2 känns inte som om det faller under lyxkonsumtion. Typ 2 ju bara sunt förnuft.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Frågan är om det någonsin är sunt förnuft att köpa mekaniska armbandsur isåfall. Finns ju ingen praktisk funktion eller behov den fyller som inte kan uppnås mycket billigare.
Jo, ett köp kan vara hållbart på olika sätt. Nu pratade vi om lyxkonsumtion, inte om vi ska köpa en dW för 1295:- eller en Certina för 3995:- och debatera om vilket som är mest förnuftigt. Vill man köpa en klocka som håller över tid så behöver ju en klocka i lyxsegmentet inte vara waste of 💵. Det är mer sättet att komma över denna klocka som man kan tycka ska vara mindre komplicerat som spekulant. Förstår att producenten tycker tvärt emot mig……
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag skulle vilja påstår att det finns två typer av lyxkonsumtion:

1. Veblen goods, dvs man köper enbart för att det är dyrt. Man vill imponera på andra.
2. Man köper för att man vill ha bra grejer och accepterar att det får kosta.

Det du beskriver är scenario 1 och folk som handlar efter de principerna tycker jag är ganska patetiska, faktiskt. Ofta är det nog osäkerhet och mindervärdeskomplex som ligger bakom. Man känner att man behövder den där produkten som en "sköld" mot omvärlden, för att få det "erkännande" och den "respekt" man inte klarar att få genom sin egen personlighet. Tyvärr är det nog så att typ 1 är minst en magnitud vanligare än typ 2, särskilt inom rolex-träsket.

Min gissning är att Rolex har den högsta andelen veblen-goods-konsumenter bland alla urtillverkare. Det är något som ligger dem i fatet och jag gissar att de själva är medvetna om den långsiktiga risken med att ha en sådan kundbas. Lange och JLC har garanterat en högre andel äkta entusiaster.
3. Förhoppningen om gratis pengar. Något som blivit tydligt i den tid vi levt där pengar varit billigt och alla investeringar gått upp. Om några år misstänker jag att vi alla skrattar gott om dessa tider där spekulation var självklart.

Det som i iaf mina ögon eldat på marknaden mest.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Vad är det för motprestation man ska ge som kund?
"Hej, jag vill köpa den här varan. Här har du mina pengar!" End of story.
Går du till Bilia o köper en Renault Clio innan du köper en Volvo V90?
Vad behöver en AD för kundkännedom om mig? Behöver de veta mitt släktträd? Hur mycket pengar jag tjänar om året? Vad jag arbetar med?
Ska det inte räcka med att jag vill köpa deras produkt och ge dem mina pengar?

En viss skillnad mellan lyxprodukter och Volvo eller Renault. (Kör Volvo själv, utmärkt bil).

Lyxmärken bygger helt på exklusivitet. Om kleti och pleti (det vill säga jag själv) kan köpa det närsomhelst är det inte exklusivt och varumärket devalveras.

Andra lyxvarumärken som håller hårt i vissa modeller och har kölistor (utanför klockor, för alla vet om Rolex, Patek, Ap, Fp Journe osv):

  • Hermès (Birkin tex)
  • Ferrari (Det mesta över insteg)
  • Gulfstream (allt)

Hörde att Mercedes G-klass är samma nu. Vet dock inte hundra om det stämmer.

Man behöver inte gilla det. Eller spela med. Men det är ett smidigt sätt för tillverkaren att skapa exklusivitet (strypa tillgång under efterfrågan).
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En viss skillnad mellan lyxprodukter och Volvo eller Renault. (Kör Volvo själv, utmärkt bil).

Lyxmärken bygger helt på exklusivitet. Om kleti och pleti (det vill säga jag själv) kan köpa det närsomhelst är det inte exklusivt och varumärket devalveras.

Andra lyxvarumärken som håller hårt i vissa modeller och har kölistor (utanför klockor, för alla vet om Rolex, Patek, Ap, Fp Journe osv):

  • Hermès (Birkin tex)
  • Ferrari (Det mesta över insteg)
  • Gulfstream (allt)

Hörde att Mercedes G-klass är samma nu. Vet dock inte hundra om det stämmer.

Man behöver inte gilla det. Eller spela med. Men det är ett smidigt sätt för tillverkaren att skapa exklusivitet (strypa tillgång under efterfrågan).
Med den definitionen så är inte Rolex ett lyxmärke.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Med den definitionen så är inte Rolex ett lyxmärke.

Gå in och köp en daytona hos en AD till retail då?

Exklusivitet bygger inte nödvändigtvis på tillverkningsvolym. I Rolex fall på att efterfrågan vida överstiger tillgång (artificiellt eller verkligt, därom tvistar de lärde). Det parat med en ägarstyrning mot lyx.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Gå in och köp en daytona hos en AD till retail då?

Exklusivitet bygger inte nödvändigtvis på tillverkningsvolym. I Rolex fall på att efterfrågan vida överstiger tillgång (artificiellt eller verkligt, därom tvistar de lärde). Det parat med en ägarstyrning mot lyx.
Betydligt enklare att få tag på en keramisk Daytona än en Birkin, Roma eller G650. Rollen är väl ungefär lika svår som att få tag på en elaudi i dagens värld.

Det stora problemet med Rolex är inte tillgången. Det stora problemet är den förväntade pengavinsten som folk tror sig göra. Något som lär justeras över tid. Sedan är det säkert ändå svårt att som förstaköpare få en Daytona men det är långt ifrån omöjligt.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Betydligt enklare att få tag på en keramisk Daytona än en Birkin, Roma eller G650. Rollen är väl ungefär lika svår som att få tag på en elaudi i dagens värld.

Tror vi lever i olika verkligheter. Kan få tag i alla tre (möjligen svårast med Roman) men till ett rejält premium. Kan inte köpa en enda av dem till retail.

Jag läste någon gång att Mercedes gör typ 5-7000 G varje år och Rolex tillverkar 20000 Daytona. Inte mil ifrån varandra.
 
Gå in och köp en daytona hos en AD till retail då?

Exklusivitet bygger inte nödvändigtvis på tillverkningsvolym. I Rolex fall på att efterfrågan vida överstiger tillgång (artificiellt eller verkligt, därom tvistar de lärde). Det parat med en ägarstyrning mot lyx.
Ja efterfrågan verkar ju inte vara hos kunder som vill äga klockorna. Annars skulle inte gråhandlarna sitta på så mycket klockor. Det är en upppumpad marknad så det står härliga till. Flippare jagar klockor för att försöka tjäna snabba pengar och sälja till gråhandlarna. Alla ska börja spekulera med klockor som bitcoin 🤪 De som blir drabbade är de som vill köpa och äga en Rolex.
 

BankAnden

Panerai
Jälmers Ur verkade satsa på AK skulle bli discontinued…

1BDD1FAC-4D93-429F-AD3F-BB0A911A6BBC.png
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror vi lever i olika verkligheter. Kan få tag i alla tre (möjligen svårast med Roman) men till ett rejält premium. Kan inte köpa en enda av dem till retail.

Jag läste någon gång att Mercedes gör typ 5-7000 G varje år och Rolex tillverkar 20000 Daytona. Inte mil ifrån varandra.
Jag känner få svenssons som jagar gulfstreams och ferraris för att göra enkla pengar. Däremot så har jag många i min närhet som aldrig övervägt en klocka över 10k som försöker köpa heta rollar.

Drivkrafternai de varumärken du klumpar ihop Rolex med är väldigt olika. Rolex hajp idag bygger nästan enbart på att folk vill köpa billiga pengar. När övervärdena är borta, eller klart mindre, så finns det gott om klockor för oss entusiaster att köpa. Där skiljer sig efterfrågan rejält även om det säkert finns många som gör arbitrage också på grejerna du nämner. Jag tror däremot inte att det är en svennebanansport att flippa ferraris och privatplan.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Ja efterfrågan verkar ju inte vara hos kunder som vill äga klockorna. Annars skulle inte gråhandlarna sitta på så mycket klockor. Det är en upppumpad marknad så det står härliga till. Flippare jagar klockor för att försöka tjäna snabba pengar och sälja till gråhandlarna. Alla ska börja spekulera med klockor som bitcoin 🤪 De som blir drabbade är de som vill köpa och äga en Rolex.

Absolut, tycker väl iofs att det mattats av lite. Men det var en rätt lång period när folk trodde priserna skulle öka för evigt. Precis som börsen. Har en hel del kompisar som trodde sig vara värsta börshajarna … men marknaden har en tendens att göra sig av med svaga händer med jämna mellanrum. Samma börshajar ligger 45% ned i år.

Låt oss hoppas detsamma sker med klockor.

För egen del får de gärna falla till retail och gå att köpa över disk igen.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
AD:s works in mysterious ways...

Hos min AD handlade jag under två-tre år 6-7 st klockor, rolex (impopulära), tudors, en bvlgari och diverse smått, tavla till daytona osv.
Varit god kontakt, suttit och druckit bubbel efter stängning med personalen flertalet gånger.
Väntat 4.5 år nu på Pepsin dom varje sommar sagt "nästa är nog din" (gett upp nu totalt).
Också väntat på en OP 36mm (silver) i två år ...
Samtidigt känner jag 4 kompisar som aldrig satt sin fot i butiken som fick plocka sina för flera år sedan.. 🙃
Vad surt. Själv har jag inte byggt nån relation med nån AD.. tanken har slagit mig men jag har aldrig tid att åka in till stan och klämma på klockor eller ställa mig på nån lista. Eller tid förresten.. jag orkar inte prioritera sånt med två yngre barn och allt sånt.

Anyway.. med tanke på vad du skrivit om polare som blivit rånade på Rolex kanske det skulle vara lite bitterljuvt att slutligen få köpa den där pepsin, eller?
 
Topp