• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Enligt mig vore det önskvärt om Rolex likt de flesta andra klockor tappade i värde när jag lämnar butiken. Saker köper jag för att jag har råd, inte för att tjäna pengar.

Är det någon som faktiskt känner någon privatperson som har tjänat pengar på att flippa klockor, och då menar jag inte några tusen.
Jag har själv bytt in flera Rolex hos AD för att köpa nytt och jag har aldrig tjänat en spänn. Sålde en 116503 för 115 000 för till AD för att ge ett exempel, bytte till en Sea Dweller, fick lägga pengar emellan, som sen byttes in mot något annat. Jag är nöjd ändå, men i mångas ögon säkert toklurad.

Så vem f-n är det som öser in de stora pengarna( förutom gråisar)
 
Absolut, tycker väl iofs att det mattats av lite. Men det var en rätt lång period när folk trodde priserna skulle öka för evigt. Precis som börsen. Har en hel del kompisar som trodde sig vara värsta börshajarna … men marknaden har en tendens att göra sig av med svaga händer med jämna mellanrum. Samma börshajar ligger 45% ned i år.

Låt oss hoppas detsamma sker med klockor.

För egen del får de gärna falla till retail och gå att köpa över disk igen.

Enligt mig vore det önskvärt om Rolex likt de flesta andra klockor tappade i värde när jag lämnar butiken. Saker köper jag för att jag har råd, inte för att tjäna pengar.

Är det någon som faktiskt känner någon privatperson som har tjänat pengar på att flippa klockor, och då menar jag inte några tusen.
Jag har själv bytt in flera Rolex hos AD för att köpa nytt och jag har aldrig tjänat en spänn. Sålde en 116503 för 115 000 för till AD för att ge ett exempel, bytte till en Sea Dweller, fick lägga pengar emellan, som sen byttes in mot något annat. Jag är nöjd ändå, men i mångas ögon säkert toklurad.

Så vem f-n är det som öser in de stora pengarna( förutom gråisar)
16000 Rolex tillgängliga på Chrono24 från 2021-2022. Rolex måste göra skräp som ingen vill äga eftersom det finns så gott om dem på andrahandsmarknaden 😆
 

Bilagor

  • Screenshot_20220919-205109_Chrono24.jpg
    Screenshot_20220919-205109_Chrono24.jpg
    110.1 KB · Visningar: 9

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Enligt mig vore det önskvärt om Rolex likt de flesta andra klockor tappade i värde när jag lämnar butiken. Saker köper jag för att jag har råd, inte för att tjäna pengar.

Är det någon som faktiskt känner någon privatperson som har tjänat pengar på att flippa klockor, och då menar jag inte några tusen.
Jag har själv bytt in flera Rolex hos AD för att köpa nytt och jag har aldrig tjänat en spänn. Sålde en 116503 för 115 000 för till AD för att ge ett exempel, bytte till en Sea Dweller, fick lägga pengar emellan, som sen byttes in mot något annat. Jag är nöjd ändå, men i mångas ögon säkert toklurad.

Så vem f-n är det som öser in de stora pengarna( förutom gråisar)
De som under goda år haft råd och levt i tron att värdet på en Rolex alltid ökar. Har man haft tilldelning så har man tjänat mest på att sälja privat givetvis iom det funnits slutkunder som varit villiga att betala mycket för att tjäna mer. Eller tyckt premiumet varit värt det för att slippa vänta på något som kanske aldrig inträffar.

Gråhandlarna agerar bara efter marknaden. Deras affärsmodell funkar också när klockor inte är värda över list. Då köper de bara mer rabatterat än de säljer. Arbitrage funkar alltid om man är duktig.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För de som är unga och inte minns så har det varit 7 års kö på daytonor förr. Något som senare blev tillgängligt i butik. Man behöver bara backa dryga 20-25 år. Trender kommer och går och konjunkturer växlar. Vi har bara haft det jävligt bra ett långt tag. Det sagt så blir det förhoppningsvis inte kolsvart nu men det är fullt rimligt att nya lyxklockor inte alltid ökar med 20-30% om året. Till slut så justerar sig marknaden tillbaka. Det finns ingen anledning att tro annat denna gång heller.
 
Förstår inte riktigt vart du vill komma med dina inlägg. Endast pessimistiska inlägg om Rolex eller AD.
Är det så att det handlar om gammal hederlig avundsjuka?
Har inga problem med Rolex som märke eller klocktillverkare. De gör fina klockor! Inte heller avundsjuk på någon. Jag accepterar om jag inte får tag i en Rolex till retail. Men då kommer jag inte köpa någon heller helt enkelt.
Det jag stör mig på är att priserna är upppumpad på spekulation och klockorna hamnar inte hos dem som vill använda dem. Jag som tillverkare skulle inte gilla att mina produkter hamnar på hyllan hos andra handlare och inte till köpare som vill använda klockorna.
Men oftast brukar såna här bubblor till slut spricka. Men den som lever får se helt enkelt.🤟
 
För de som är unga och inte minns så har det varit 7 års kö på daytonor förr. Något som senare blev tillgängligt i butik. Man behöver bara backa dryga 20-25 år. Trender kommer och går och konjunkturer växlar. Vi har bara haft det jävligt bra ett långt tag. Det sagt så blir det förhoppningsvis inte kolsvart nu men det är fullt rimligt att nya lyxklockor inte alltid ökar med 20-30% om året. Till slut så justerar sig marknaden tillbaka. Det finns ingen anledning att tro annat denna gång heller.
Exakt så, värt att komma ihåg
 
De som under goda år haft råd och levt i tron att värdet på en Rolex alltid ökar. Har man haft tilldelning så har man tjänat mest på att sälja privat givetvis iom det funnits slutkunder som varit villiga att betala mycket för att tjäna mer. Eller tyckt premiumet varit värt det för att slippa vänta på något som kanske aldrig inträffar.

Gråhandlarna agerar bara efter marknaden. Deras affärsmodell funkar också när klockor inte är värda över list. Då köper de bara mer rabatterat än de säljer. Arbitrage funkar alltid om man är duktig.
Jo visst rent logiskt är det så, jag tror dock att de flesta inte tjänat pengar. Men å andra sidan verkar jag vara ekonomisk idiot när det kommer till klockor.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jo visst rent logiskt är det så, jag tror dock att de flesta inte tjänat pengar. Men å andra sidan verkar jag vara ekonomisk idiot när det kommer till klockor.
Svårt att inte tjäna pengar på det som gått upp massor. Däremot har långt ifrån allt ökat på ett sätt som ger vem som helst gratis pengar.
 
Svårt att inte tjäna pengar på det som gått upp massor. Däremot har långt ifrån allt ökat på ett sätt som ger vem som helst gratis pengar.
Vad jag menar är inte att tjäna ca 50 000kr på att flippa låt säga en Sub till gråis, men det kanske är vad som menas med att tjäna pengar idag. För det är faktiskt antagligen vad random svenne kan få ut med lite tjat och fjäsk hos AD, sen blir det antagligen inga mer klockor utan att handla ordentligt med hyllvärmare.
Jag tror fortfarande inte att det är speciellt många som faktiskt tjänat mer pengar än så.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad jag menar är inte att tjäna ca 50 000kr på att flippa låt säga en Sub till gråis, men det kanske är vad som menas med att tjäna pengar idag. För det är faktiskt antagligen vad random svenne kan få ut med lite tjat och fjäsk hos AD, sen blir det antagligen inga mer klockor utan att handla ordentligt med hyllvärmare.
Jag tror fortfarande inte att det är speciellt många som faktiskt tjänat mer pengar än så.
Många modeller har ökat betydligt mer än så. Men då har också insatsen varit högre.

Det som drivit på marknaden är inte de som jagat tilldelning. Det är de som handlat på andrahandsmarknaden för ett pris de tror är lägre än imorgon. Legio har liksom blivit att höja priset fastän man inte kan sälja. Då går priserna snabbt uppåt även om det är hyfsat få avslut.

Spekulationen i sig bygger på många faktorer men över tid så har många tjänat pengar på uppgången. Nu blir det istället förluster för de som inte hoppat av i tid. Det sagt så är priserna fortfarande långt över list på vissa grejer så det går fortfarande att tjäna pengar om man kan få ut klockor från butik. De marginalerna kommer säkerligen att fortsätta krympa ett bra tag till.
 
Många modeller har ökat betydligt mer än så. Men då har också insatsen varit högre.

Det som drivit på marknaden är inte de som jagat tilldelning. Det är de som handlat på andrahandsmarknaden för ett pris de tror är lägre än imorgon. Legio har liksom blivit att höja priset fastän man inte kan sälja. Då går priserna snabbt uppåt även om det är hyfsat få avslut.

Spekulationen i sig bygger på många faktorer men över tid så har många tjänat pengar på uppgången. Nu blir det istället förluster för de som inte hoppat av i tid. Det sagt så är priserna fortfarande långt över list på vissa grejer så det går fortfarande att tjäna pengar om man kan få ut klockor från butik. De marginalerna kommer säkerligen att fortsätta krympa ett bra tag till.
Jag håller med om din analys
 

FlipSwede

Rolex
Ja efterfrågan verkar ju inte vara hos kunder som vill äga klockorna. Annars skulle inte gråhandlarna sitta på så mycket klockor. Det är en upppumpad marknad så det står härliga till. Flippare jagar klockor för att försöka tjäna snabba pengar och sälja till gråhandlarna. Alla ska börja spekulera med klockor som bitcoin 🤪 De som blir drabbade är de som vill köpa och äga en Rolex.
De som vill handla sig en Rolex blir väl knappast drabbade? Snarare tvärtemot.
Är ju bara att köpa till dagens marknadspris om man nu så hett eftertrår en Rolex och inte kan vara utan.

Eller menar du att även dessa entusiaster blir mindre entusiastiska om det inte finns omdelebar monetär vinst i affären?
Är köpupplevelsen hos en seriös gråhandlare,Sag LuxuryWatches,sämre än hos Nymans? Isåfall i vad består det som upplevs som sämre?

Eller är det som vanligt fult att Någon Annan tjänar pengar (som jag gärna tjänade själv)
 
De som vill handla sig en Rolex blir väl knappast drabbade? Snarare tvärtemot.
Är ju bara att köpa till dagens marknadspris om man nu så hett eftertrår en Rolex och inte kan vara utan.

Eller menar du att även dessa entusiaster blir mindre entusiastiska om det inte finns omdelebar monetär vinst i affären?
Är köpupplevelsen hos en seriös gråhandlare,Sag LuxuryWatches,sämre än hos Nymans? Isåfall i vad består det som upplevs som sämre?

Eller är det som vanligt fult att Någon Annan tjänar pengar (som jag gärna tjänade själv)
Du får flippa 1000 klockor om du vill! Marknaden är fri 😊
Ballonger brukar pysa ut, så som denna säkerligen kommer göra. Jag tycker bara utvecklingen är tråkig när Rolex bara handlar om att tjäna pengar. Men någon kommer alltid sitta på svarte Petter.
 

FlipSwede

Rolex
Du får flippa 1000 klockor om du vill! Marknaden är fri 😊
Ballonger brukar pysa ut, så som denna säkerligen kommer göra. Jag tycker bara utvecklingen är tråkig när Rolex bara handlar om att tjäna pengar. Men någon kommer alltid sitta på svarte Petter.
Svarte Petter sitter val alla med just nu?
Ar det inte klockor sa ar det aktier och bostader som ska ner I kallaren...och kopkraften i pengar ska inflateras bort sa sedlar ar snart billigare att torka rumpan men an dasspapper.
Jaja..sa illa ar det väl inte. Och blir inte heller forhoppningsvis.

Personligen koper jag ju hellre totalt onodiga lyxprylar som behaller vardet an sadana som tappar halften direkt.
Tyvarr har inte ens Fantastiske Karlsson dvs jag graddfil till obegransade mangder med klockor som har premium.
Har faktiskt bara salt tva klockor vad jag kan paminna mig om.

Men vi kan vara overens om att en fri marknad ar mycket battre an planekonomi....

Trevlig Tisdag pa dig!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Välkomna till choktober...måste erkänna att den är rätt fyndig......nu väntar vi på att blocket ska översvämmas av billiga plastade Däjtonas som vi vet att alla radhusägare har ett par stycken av i det fastbultade säkerhetsskåpet i garderoben....

1663661133447.png
 

Hejdu

Omega
2-Faktor
En Rolex Sub. kostar Rolexfabriken ca 5.000Sek att producera. Sedan skall handlaren ha ca 100.000Sek i butiken! Och ändå går det inte att gå in och köpa. Plus att begagnatmarknaden är ännu dyrare. - Sjukt. - Det finns mycket fallhöjd här.
 

FlipSwede

Rolex
Fyndläge nu!
Svårt att snacka fyndläge när klockorna inte finns i butik.
0F624D8C-C5F5-4944-A574-DEACC513B666.jpeg
Ingenstans skriver Herr Artikelforfattaren det mest intressanta.
Vad en ny kostar I butik
Vad en begagnad nu till Ratt Tid Pris kostar.
Och da blir hela artikeln tamligen vardelos.

Men hur uselt det an gatt sa verkar den som agde klockan for ett ar sedan anda ha haft en 12٪ig vardeokning.
Bor val vara som borsindex eller nagot battre?
 

FlipSwede

Rolex
Jasså, det var ingen dålig marginal där inte! Du har förstås fakta som backar upp?
Jadda!
Giriga javlar hela bunten.
ROPEN SKALLA ROLEX AT ALLA

Att bygga fabriker maskiner varme elstrom och allt annat som behovs for att bonkaihop prylar har nog glomts bort
Plus att drt ska konstrueras provas reklam och hundra saker till dom kostar slant I Rolex SAs ande.
36% har jag for mig AF har I marginal pa just Rolex.
Men da star ju de for lokal personal reklam Rolexinventarier renoveringar etc...

5000kr kan ju vara enbart ramaterialskostnad och mojligtvis arbetskostnad for en stalklocka.
Men det later lagt
 
Topp