• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
:woot:

1657365102463.png
 
  • Like
Reactions: PJZ

ChumpTime

Panerai
Ursäkta en eventuell nybörjarfråga - listpriset på rolex hemsida, är det skrivit i sten när det gäller för ADs pris ut till mig som kund?

De får inte ta ut mer än angivet listpris. Annars hade hela karusellen med köphistorik och gråmarknad inte varit relevant. Huruvida det går att få rabatt på något som butiken kan sälja med ett samtal till valfritt utav hundratals intresserade namn på ”listan” är inte svårt att lista ut.

Sen kan saker och ting såklart ändras över tid. Men den enda rabatt jag fått på Rolex från AD de senaste 5 åren har varit avrundning neråt till närmsta tusental i samband med köp av annat samtidigt.
 
De får inte ta ut mer än angivet listpris. Annars hade hela karusellen med köphistorik och gråmarknad inte varit relevant. Huruvida det går att få rabatt på något som butiken kan sälja med ett samtal till valfritt utav hundratals intresserade namn på ”listan” är inte svårt att lista ut.

Sen kan saker och ting såklart ändras över tid. Men den enda rabatt jag fått på Rolex från AD de senaste 5 åren har varit avrundning neråt till närmsta tusental i samband med köp av annat samtidigt.
Tack för svar! Bara för tydlighetens skull var frågan inte ställd för att se om man kan fiska efter rabatt. Utan för att veta om jag skulle vara beredd på en överraskning när jag hämtar ut klockan .
 

JohanRe

Cartier
Tack för svar! Bara för tydlighetens skull var frågan inte ställd för att se om man kan fiska efter rabatt. Utan för att veta om jag skulle vara beredd på en överraskning när jag hämtar ut klockan .
Bara FDI så är det listpris vid uthämtning och inte beställning som gäller. Dvs du får slänga upp mellanskillnaden när de gör sin årlig höjning om du "bokar" en klocka med handpenning.
 

FlipSwede

Rolex
Blir det stor skillnad på svenskt listpris och sydafrikanskt listpris när det betalats tull/moms?
Vad jag minns sa ar 【eller kanske var da det sydafrikanska priset kan ha andrats】svaret JA!

ZAR Hade tydligen tappat markant mot USD/CHF/EUR vilket gjorde priset dar ca 30% billigare an har [USA】
Om det daremot gick att kopa klockor som turist far vara osagt.

Likasa Brasilien var billigt ett tag PGA ovanstaende. Men dar hojdes listpriser 25-50٪ I local valuta om jag minns ratt.

Edit.

Kan vara tankefel av mig vad galler Sverige da aven SEK tappat markant mot ovanstaende valutor.
Diskuterades en del pa TRF for den som vill lasa och orkar leta fram traden
 
  • Like
Reactions: PJZ

Dafi

Cartier
2-Faktor
Likasa Brasilien var billigt ett tag PGA ovanstaende. Men dar hojdes listpriser 25-50٪ I local valuta om jag minns ratt.
Brasilien är typ sämsta landet att köpa i? Dom har extra skatt på alla importerade varor, inte minst lyxprodukter, och det går inte att dra av skatt heller när man lämnar landet.
 

FlipSwede

Rolex
Bor du I Brasilien sa ar det sakert sa. Men gissnigsvis var kryphalet att det kunde kopas taxfree samt att Real hade forsvagats kraftigt.
Precis som Sverige mfl lander under GlobalBlues regi

Da hela ovanstaende resonemang baserade sig pa att koparen hade valutafordel.
Det trodde jag framgick. Om inte ar det nu fortydligat
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Bor du I Brasilien sa ar det sakert sa. Men gissnigsvis var kryphalet att det kunde kopas taxfree samt att Real hade forsvagats kraftigt.
Precis som Sverige mfl lander under GlobalBlues regi

Da hela ovanstaende resonemang baserade sig pa att koparen hade valutafordel.
Det trodde jag framgick. Om inte ar det nu fortydligat
Tax free (även på lyxvaror) likt vanliga priserna på all import baseras helt på kursen mot dollarn. Den har inte legat bra sedan runt 2015/2016.
Kursen mot SEK har inte heller legat fördelaktigt heller möt Real.
 

FlipSwede

Rolex
Tax free (även på lyxvaror) likt vanliga priserna på all import baseras helt på kursen mot dollarn. Den har inte legat bra sedan runt 2015/2016.
Kursen mot SEK har inte heller legat fördelaktigt heller möt Real.
Verkar som du har mer fakta an mig.
Pastaendet kom fran TRF,men det var inte ett sa gammalt inlagg. Men det var sakert som allt annat pa internet.
Man ska inte tro pa allt man laser utan att vara kallkritisk. Vilket jag inte var i detta fall.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Styrräntan reglerar inflationen som styrs av utbud och efterfrågan. Den senare tycks stegvis lösas genom fallande priser på olja och livsmedel. Med det sagt, och som konstaterats många gånger om i denna tråd, så har priserna fått en korrektion. Rolex mindre eftertraktade modellen kommer förhoppningsvis att gå att köpa begagnade till list.
 

Henrik B

Breitling
Styrräntan reglerar inflationen som styrs av utbud och efterfrågan. Den senare tycks stegvis lösas genom fallande priser på olja och livsmedel. Med det sagt, och som konstaterats många gånger om i denna tråd, så har priserna fått en korrektion. Rolex mindre eftertraktade modellen kommer förhoppningsvis att gå att köpa begagnade till list.
Mm jag tror det kommer bli en ordentlig sättning i priserna. Just nu handlar det om att säljarna har en orealistisk säljnivå.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Någon mer som tror på ordentligt prisras i höst när nya bolåneräntor slagit till ordentligt hos Svenssons?
Nu är det ju dock liknande scenarion i hela västvärlden men det som händer i Sverige och drabbar Svenssons påverkar inte marknaden på Rolex som har en så pass stor internationell marknad.

Tror dock också att de mest hypade och framförallt de tidigare opopulära modellerna som helt plötsligt börjat säljas över listpris senaste åren kommer sjunka först.
Tänker typ two-tone, OP, Explorer osv
 

Minuten

Cartier
Nu är det ju dock liknande scenarion i hela västvärlden men det som händer i Sverige och drabbar Svenssons påverkar inte marknaden på Rolex som har en så pass stor internationell marknad.

Tror dock också att de mest hypade och framförallt de tidigare opopulära modellerna som helt plötsligt börjat säljas över listpris senaste åren kommer sjunka först.
Tänker typ two-tone, OP, Explorer osv
Nu tror jag att det är tillräckligt många Svenssons, Smiths etc som har köpt Rolex mm som ett sätt att göra nån tiotusing upp under hypen, dessa slutar köpa rakt av när ingen avans finns att göra. Det frigör många fler klockor till de som avser att använda dessa.
När börser, bomarknader, energi mm havererar samtidigt med inflation worldwide som om en dirigent styr en symfoniorkester då kommer inte en efterfrågan finnas i tillräcklig mängd för att varken hålla uppe gråpriser eller att sälja allt som Rolex förmår producera.
 
Topp