• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Vardek

Cartier
2-Faktor
Uret har just nu kampanj på flera modeller, bla Explorer 1 36mm för runt 7500 över list bara, submariner no date för 139000,-.

Helt ok priser för en gångs skull. Är väl dock ungefär där de bör ligga utan att vara någon speciell kampanj kan jag tycka med tanke på att det är ungefär vad andra professionella handlare tar för samma ur.
 

Daniel_st

Cartier
Helt ok priser för en gångs skull. Är väl dock ungefär där de bör ligga utan att vara någon speciell kampanj kan jag tycka med tanke på att det är ungefär vad andra professionella handlare tar för samma ur.
Ja, hade de varit en Explorer 1 jag absolut ville ha hade jag köpt den nu, 7500 extra för att slippa vänta känns helt rimligt.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Ja, hade de varit en Explorer 1 jag absolut ville ha hade jag köpt den nu, 7500 extra för att slippa vänta känns helt rimligt.

Absolut, men modeller som ligger så pass nära list ska inte vara en särskilt lång väntan hos AD heller. Jag är sugen på en Explorer 1 framöver men har lite andra modeller jag vill pricka av först. :)

EDIT: Ligger en helt ny uppe här på KS för listpris också som är ett bra alternativ.
 
Min egen karriär som flippare var över innan den ens börjat. Blev erbjuden en Explorer 36 av en AD (Watches of Switzerland) i London men ville inte ta den till Sverige (efter att ni berättat om skatten) så jag går till Storbritanniens största gråhandlare (Watchfinder) och de bjuder 1000 pund under listpris. Jag tackade artigt nej till klockan.

Jag är helt övertygad att priserna på Rolex kommer att (fortsätta) gå ner rejält på grund av (och detta har säkert sagts tidigare i tråden):

-Det har varit en absurd prisökning på begagnade klockor. Varför vill egentligen någon, som stannar upp och tänker efter, betala kanske 30 tkr över listpris för en Explorer?

- Sämre tider.

- Många sitter på klockor som de köpt på spekulation eller för: `"kul att ha ett tag och jag kan alltid sälja den med vinst om jag tröttnar".

-Rolex har höjt priserna rejält de senaste åren.

-Rolex säljer trots allt en miljon klockor om året.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Min egen karriär som flippare var över innan den ens börjat. Blev erbjuden en Explorer 36 av en AD (Watches of Switzerland) i London men ville inte ta den till Sverige (efter att ni berättat om skatten) så jag går till Storbritanniens största gråhandlare (Watchfinder) och de bjuder 1000 pund under listpris. Jag tackade artigt nej till klockan.

Jag är helt övertygad att priserna på Rolex kommer att (fortsätta) gå ner rejält på grund av (och detta har säkert sagts tidigare i tråden):

-Det har varit en absurd prisökning på begagnade klockor. Varför vill egentligen någon, som stannar upp och tänker efter, betala kanske 30 tkr över listpris för en Explorer?

- Sämre tider.

- Många sitter på klockor som de köpt på spekulation eller för: `"kul att ha ett tag och jag kan alltid sälja den med vinst om jag tröttnar".

-Rolex har höjt priserna rejält de senaste åren.

-Rolex säljer trots allt en miljon klockor om året.

Ja bara kolla hur låg aktivitet det är på marknaden. Jag har bevakat ett par referenser på chrono24 senaste tiden och det har legat exakt samma objekt uppe de senaste månaderna på dessa. Då anser jag egentligen dessa inte ens vara särskilt överprisade men trots det säljs det inte. Gråhandlare sitter på väldigt stora inventarier som inte blir sålda. AD skiter fullständigt i hur det går för gråhandlarna så när dessa slutar köpa ut bakvägen för de redan sitter på så mycket, då säljer AD direkt till kunderna istället. Då måste någonstans gråhandlarna sänka sina priser för att få sålt eller bara försöka rida ut stormen och hoppas på bättre tider. Det kommer bli ett intressant 2024 tror jag när det gäller många delar av de bubblor som byggts upp i lågräntemiljön.

Tyvärr kommer troligen scams och dylikt bli mer vanligt när folk är i en pressad situation själva så se till att hålla era ögon öppna.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Personligen är Engströms i Jönköping den bästa AD jag haft att göra med, även Rob Engström.

Intressant, aldrig hört någon uttala sig positivt om Rob här. Har du fått möjligheten att köpa sportstål där? Jag har aldrig ens vart inne hos någon av Engströmmarna så kan inte uttala mig men min vän blev erbjuden en SS Skydweller med blå urtavla där i vart fall så det är inte så illa.
 

Axios

Omega
Intressant, aldrig hört någon uttala sig positivt om Rob här. Har du fått möjligheten att köpa sportstål där? Jag har aldrig ens vart inne hos någon av Engströmmarna så kan inte uttala mig men min vän blev erbjuden en SS Skydweller med blå urtavla där i vart fall så det är inte så illa.
Jo jag har läst om Robs men personligen har jag fått bra kontakt med den sen Maj förra året. Hämtade ut en OP 41 med Svart urtavla i oktober förra året så blev ganska nöjd.

Engströms har jag ännu bättre kontakt sedan förra året i januari och plockat ut en stål Sub och en Grön OP 41 som kommer första kvartalet av 2024 (fick beställa i December).
 
Det här var oväntat "billigt"
Att man ens antyder att 85 tkr över listpris anses billigt (om än mellan citationstecken) visar på att priserna skall ner betydligt.

Folk gör naturligtvis som de vill men det här är en anledning till att jag tvekade när jag beställde en ny Rolex efter att ha sålt min gamla. Vill jag verkligen förknippas med de som är så desperata att visa att de tillhör the rich and famous?

Föredrog att tro att de köpt i spekulationssyfte (och det är väl de som säljer nu).
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Min egen karriär som flippare var över innan den ens börjat. Blev erbjuden en Explorer 36 av en AD (Watches of Switzerland) i London men ville inte ta den till Sverige (efter att ni berättat om skatten) så jag går till Storbritanniens största gråhandlare (Watchfinder) och de bjuder 1000 pund under listpris. Jag tackade artigt nej till klockan.

Jag är helt övertygad att priserna på Rolex kommer att (fortsätta) gå ner rejält på grund av (och detta har säkert sagts tidigare i tråden):

-Det har varit en absurd prisökning på begagnade klockor. Varför vill egentligen någon, som stannar upp och tänker efter, betala kanske 30 tkr över listpris för en Explorer?
Amen!
Det tycks inte bli högre räntor nu. De som orkar hålla ut kommer se lägre boräntor. De med låga, eller obefintliga, marginaler hade förhoppningsvis bundna räntor (som nyligen tycks ha övergått till rörliga). Oavsett kommer vi, enligt mig, endast se att kurvan planar ut. Spekulation kring dessa varor kommer att bestå så länge folk är villiga att betala över list för att slippa jobbiga AD-bemötanden.
Rolex har höjt priserna rejält de senaste åren.
Med Rolex ständiga prisökningsgaranti kan man sitta på en klocka i ett par år och potentiellt sälja den för samma pris som man köpte den. Varför kallar jag det en garanti? Jo, för att det är ett löfte Rolex tycks ge marknaden. Vebleneffekt eller ej.
-Rolex säljer trots allt en miljon klockor om året.
Massproduktion spelar ingen roll när kvaliteten och varumärket är så starkt.
 

Stil

Omega
Var inne och kikade lite klockor på Teneriffa nu i början av månaden. Fick väldigt trevligt bemötande hos Rolex (Ideal, heter kedjan) som hade mycket kul på display, dock inte så mycket i lager. Testade DJ 36 och 41 för att känna på måtten och proportionerna (helt fel tavlor för mig). Insåg att jag mina handleder inte passar för 36 mm 😢
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Intressant, aldrig hört någon uttala sig positivt om Rob här. Har du fått möjligheten att köpa sportstål där? Jag har aldrig ens vart inne hos någon av Engströmmarna så kan inte uttala mig men min vän blev erbjuden en SS Skydweller med blå urtavla där i vart fall så det är inte så illa.
För 10 år sen eller så var Rob enhälligt hyllat här och Nymans paria, sen har det mestadels svängt även om det fortfarande finns de här som gillar Rob.
 

Daniel_st

Cartier
Nymans och krons har jag bara haft mailkontakt med men dom verkar ha en hel del egna regler och fasoner som dom andra inte har.
Bergströms i Gbg tycker jag är trevligast av dom alla.
 

Bonumm

Panerai
Var precis i Abu Dhabi. Brydde mig inte ens att gå in i Rolexbutikerna där, var inte en köpare i butikerna jag gick förbi. Antar de inte hade ett skit att sälja. Var dock runt i alla butiker som hade klockor i gulddistriktet. De hade en hel del roligheter. Vissa priser var skapliga. Hittade en kermit för 120k och började kolla upp den lite. När jag skulle kolla uppdraget så kände jag direkt att något var fel, den startade inte ens och det knastrade friskt när jag försökte dra upp den. Påpekade detta och säljaren sa då att den behövde service. Kändes väldigt suspekt då denna klocka behövde mera än en service.
Kollade på några Sub Hulk åt en polare och de gick från 180-250. Den för 250 var NOS.
Guldet var billigt 504kr/gram för 18k, man betalde ringar, kedjor och alla smycken i gram. Man betalar nästan inget för tillverkningen.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Nymans och krons har jag bara haft mailkontakt med men dom verkar ha en hel del egna regler och fasoner som dom andra inte har.
Bergströms i Gbg tycker jag är trevligast av dom alla.

Vad är det för egna regler och fasoner? Tycker mest deras regler jag hört om vart bra saker som att du måste besöka butiken fysiskt, ingen handpenning och att de kollar att du behållt gamla köp vid nytt om det gäller attraktiva referenser. Ser inget negativt med något av detta.
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Vad är det för egna regler och fasoner? Tycker mest deras regler jag hört om vart bra saker som att du måste besöka butiken fysiskt, ingen handpenning och att de kollar att du behållt gamla köp vid nytt om det gäller attraktiva referenser. Ser inget negativt med något av detta.
Det innefattar även sånt du ser i skyltfönstret samt CPO. En smula överdrivet kan jag känna. Förstår att attraktiva modeller behöver hanteras annorlunda men där tycker jag att man kan sätta punkt.
 

j0cke9100

Omega
Det innefattar även sånt du ser i skyltfönstret samt CPO. En smula överdrivet kan jag känna. Förstår att attraktiva modeller behöver hanteras annorlunda men där tycker jag att man kan sätta punkt.
Kan också tycka att sånt bör man informera köparen om vid köptillfället och inte när man står redo att köpa nästa klocka.. lite sent då kanske. Så håller med helt att nymans/krons har en konstig inställning.
 

Daniel_st

Cartier
Vad är det för egna regler och fasoner? Tycker mest deras regler jag hört om vart bra saker som att du måste besöka butiken fysiskt, ingen handpenning och att de kollar att du behållt gamla köp vid nytt om det gäller attraktiva referenser. Ser inget negativt med något av detta.
Jag mailade med krons i höstas, inga problem för dom att sätta upp sig på en modell utan att vara fysiskt inne i butik, samma skulle gälla hos nymans sa dom men nymans själva tillåter bara besök i butik. Aldrig hört andra ad ha som krav att visa upp sin tidigare köpta klocka mot att få köpa en ny, speciellt inte om kraven verkar komma efter köpet.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Jag mailade med krons i höstas, inga problem för dom att sätta upp sig på en modell utan att vara fysiskt inne i butik, samma skulle gälla hos nymans sa dom men nymans själva tillåter bara besök i butik. Aldrig hört andra ad ha som krav att visa upp sin tidigare köpta klocka mot att få köpa en ny, speciellt inte om kraven verkar komma efter köpet.

Nymans och Krons har samma listor. Jag blev väldigt tydligt informerad vid köp att dom kommer be mig visa att jag inte sålt det jag köpte innan när nästa köp görs. Verkar vara de som köpt för 2 år eller mer sedan som hamnar i kläm med informationen där.

Det innefattar även sånt du ser i skyltfönstret samt CPO. En smula överdrivet kan jag känna. Förstår att attraktiva modeller behöver hanteras annorlunda men där tycker jag att man kan sätta punkt.

Håller med. Hade definitivt kunnat begränsas till modeller som ej är direkt tillgängliga bara så löser man sitsen där. Handlar nog om att det blir mer admin för dom att hålla koll på vad som ska anses attraktivt och inte och ha en helt ny lista istället för att bara dra ut din köphistorik och be om bilder på allt.
 

Patriik

Omega
2-Faktor
Vad har ni för erfarenhet av Engströms i Jönköping?
Bara pratat med i telefon några gånger, väldigt trevliga och inga konstigheter.
Edit. Som konsument i allmänhet så ska artighet, kunskap och service vara en standard. Det är först när det är något avvikande man brukar se hur ett märke / butiken verkligen är.
 
Topp