• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

jla

Omega
Är 36mm Celebration svår att få tag i? Hur långt är ett snöre..men någon som fått köpa den hos AD nyligen? Hur lång kötid?
 

Daniel_st

Cartier
Är 36mm Celebration svår att få tag i? Hur långt är ett snöre..men någon som fått köpa den hos AD nyligen? Hur lång kötid?
Fanns en i exhibition only montern hos bergströms för en månad sedan, osäker på om det var 36 eller 41 men säljaren sa att det kommer bara ett par stycken till dom så jag antar att den är närmast hopplös att få tag i om du inte köper hos uret för runt 175k.
 

jla

Omega
Fanns en i exhibition only montern hos bergströms för en månad sedan, osäker på om det var 36 eller 41 men säljaren sa att det kommer bara ett par stycken till dom så jag antar att den är närmast hopplös att få tag i om du inte köper hos uret för runt 175k.
Ok, tror det sitter en i fönstret på Engströms i Jönköping också
Hade velat ha betalt för att ens bära den personligen. Har oerhört svårt att förstå hypen runt den mer än att den är ovanlig, men kanske bara är jag?
Nej jag lutar också ditåt, inte intresserad av att köpa den men var intresserad av läget eftersom den är ganska färsk. Verkar bara vara svart OP som är någorlunda lätt att få tag i om man vill ha >36mm
 

Detta var en intressant artikel. WoS aktie ner ca 30%. Det verkar som om Rolex sedan köpet av Bucherer har styrt om fler av de mer exklusiva modellerna bort från Watches of Switzerland. Samt att alla kämpar väldigt hårt just nu med allt som är ej Rolex relaterat. Det är väl ingen större överraskning kanske.

"On its post-warning conference call, WoS management added the important detail that while Rolex supplies were as expected, the models received weren’t as flashy as hoped. Too many deliveries from Switzerland have been steel rather than rose gold so average selling prices have taken a hit.

"When Rolex last year bought Bucherer, WoS’s main rival on the high street, there were worries it would starve independent third-party retailers of prime supply."

"Rolex’s importance to WoS can’t be understated. The promise of a new or certified second-hand Submariner is what gets people into the shops, where they can be downsold a Breitling or a Montblanc Meisterstück pen. It seems, at least in the UK, the gambit isn’t working, which might speak of a wider downturn."

Lite osäker på om länken är låst men jag kunde läsa i alla fall.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor

Detta var en intressant artikel. WoS aktie ner ca 30%. Det verkar som om Rolex sedan köpet av Bucherer har styrt om fler av de mer exklusiva modellerna bort från Watches of Switzerland. Samt att alla kämpar väldigt hårt just nu med allt som är ej Rolex relaterat. Det är väl ingen större överraskning kanske.



Lite osäker på om länken är låst men jag kunde läsa i alla fall.

Ja svår situation. Vet inte vad som är blir bäst i slutändan. Om Rolex köper upp och tar över distributionen så kanske situationen med att köpa massa skräp för att få det man vill ha blir lite mildare. Dock kanske det blir ännu värre och kräver att man börjar köpa massa hyllvärmare med diamanter för att komma åt stålet. Återstår att se, men uppenbart är att Rolex inte gillar att butikerna kränger av andra märkens modeller för att kunderna ska få möjlighet att köpa deras.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ja svår situation. Vet inte vad som är blir bäst i slutändan. Om Rolex köper upp och tar över distributionen så kanske situationen med att köpa massa skräp för att få det man vill ha blir lite mildare. Dock kanske det blir ännu värre och kräver att man börjar köpa massa hyllvärmare med diamanter för att komma åt stålet. Återstår att se, men uppenbart är att Rolex inte gillar att butikerna kränger av andra märkens modeller för att kunderna ska få möjlighet att köpa deras.
Då Rolex inte har nåt att leverera till sina ÅF så tvingas ju dessa att kränga annat för att existera……Rolex har ju skapat situationen själva…..
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Då Rolex inte har nåt att leverera till sina ÅF så tvingas ju dessa att kränga annat för att existera……Rolex har ju skapat situationen själva…..
Tycker Rolex får onödigt mycket skit för det här. Dom producerar ca 1m klockor per år vilket är överlägset mest av alla "lyx" klockor. Vad mer kan de göra? Ryktas om en till fabrik för att dubbla produktionen men vem vet. Klart är att de inte ligger på latsidan direkt..

Ingen klagar på att omega gör för lite klockor eller hur? Men faktum är att Rolex producerar mer än dubbelt så mycket klockor än vad Omega gör per år...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tycker Rolex får onödigt mycket skit för det här. Dom producerar ca 1m klockor per år vilket är överlägset mest av alla "lyx" klockor. Vad mer kan de göra? Ryktas om en till fabrik för att dubbla produktionen men vem vet. Klart är att de inte ligger på latsidan direkt..

Ingen klagar på att omega gör för lite klockor eller hur? Men faktum är att Rolex producerar mer än dubbelt så mycket klockor än vad Omega gör per år...
De producerar ju klart mindre av de modeller som folk vill ha kontra annat……klart medvetet beslut…..trots ev underkapacitet. Vi får se vad de två nya fabrikerna kan skjuta till…….Indiens blivande miljonärer kanske är otåligare än andra 😃
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Du har en poäng där ja. Men frågan är hur populärt Daytonas hade varit om de hade producerat en halv mille av dom?

Man kan tycka vad man vill om rolex men man kan inte förneka att de lyckats otroligt bra ur ett affärsperspektiv och de totalt dominerar marknaden nu. Så de är sannerligen väldigt framgångsrika i sin strategi även om det kan vara surt för oss konsumenter ibland.
 

FlipSwede

Rolex
De producerar ju klart mindre av de modeller som folk vill ha kontra annat……klart medvetet beslut…..trots ev underkapacitet. Vi får se vad de två nya fabrikerna kan skjuta till…….Indiens blivande miljonärer kanske är otåligare än andra 😃
De vore väl helt dumma I huvudet om de producerade mer av det folk skriker efter?
 

FlipSwede

Rolex
Ja svår situation. Vet inte vad som är blir bäst i slutändan. Om Rolex köper upp och tar över distributionen så kanske situationen med att köpa massa skräp för att få det man vill ha blir lite mildare. Dock kanske det blir ännu värre och kräver att man börjar köpa massa hyllvärmare med diamanter för att komma åt stålet. Återstår att se, men uppenbart är att Rolex inte gillar att butikerna kränger av andra märkens modeller för att kunderna ska få möjlighet att köpa deras.
Rolex gillar inte,precis som AP PP RM etc,att ha en liten hörna I en butik som säljer annat.

Det kommer inte gå att sälja meningslösa lyxprylar I en B eller C-galleria om märket ska överleva om 25år när fler och fler handlar på internet.
Rolexbutik i Skärholmen C Kista Galleria och Kupolen?


Det måste till mer än bara en transaktion för att hålla intresset vid liv.
Känslan av att vara "Bland de utvalda" är mycket viktig för väldigt många och vad den högljudda halva procent,om ens det,av kundunderlaget som hänger på klockforum tycker är ointressant.

Jag gissar man sneglar lite på hur PP och AP gjort,men änsålänge låter det vara ok med ShopInShop där produkterna hålls klart avskilda från annat "bjäfs"

Yxan verkar gå friskt bland fristående ÅFs som inte bygger fristående butiker eller åtminstonde håller Rolex avskilt och gärna med egen ingång.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
De vore väl helt dumma I huvudet om de producerade mer av det folk skriker efter?
Jo jag vet att du är inne på deep state teorier osv.
Men tror faktiskt Rolex önskar de kunde möta efterfrågan bättre. Mkt tyder ju på det iom ett par nya stora fabriker framgent. De är dock nog inte intresserade av att sänka sin egen marknad såklart!

MEN…..det är inte det viktiga här, utan att de har synpunkter på hur deras ÅF villkorar köp av andra fabrikat för att i slutändan få köpa en eftertraktad Rolex……som de just nu ändå inte kan leverera…..
 

FlipSwede

Rolex
Jo jag vet att du är inne på deep state teorier osv.
Men tror faktiskt Rolex önskar de kunde möta efterfrågan bättre. Mkt tyder ju på det iom ett par nya stora fabriker framgent. De är dock nog inte intresserade av att sänka sin egen marknad såklart!

MEN…..det är inte det viktiga här, utan att de har synpunkter på hur deras ÅF villkorar köp av andra fabrikat för att i slutändan få köpa en eftertraktad Rolex……som de just nu ändå inte kan leverera…..
Rolex SA har väl ingenting med hur ÅFs säljer deras produkter att göra?

De skriver ju uttryckligen på hemsidan att deras ÅFs är bäst lämpade att guida kunder i deras val av klocka.
Vilket ju lämnar möjlighet för en väldigt "vid" tolkning.

Sedan utgår iallafall jag från att vuxna människor är fullt kapabla att göra sina egna val.
Gillar man inte hur en affär ska gå till så förhandlar man bättre,handlar annorstädes,avstår eller accepterar.

Vad gäller möta efterfrågan får du väl se hur andra lyxtillverkare gör.
Vilka som har kunder som "slåss" om att få handla,och vilka som har personal som sitter I halvtomma butiker.

Tycker inte det handlar om några konspirarionsteorier som du är inne på utan mer om hur man ser till att vara relevant I framtiden på en marknad som borde vara nästan lika,stendöd som elektriska skrivmaskiner.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Rolex SA har väl ingenting med hur ÅFs säljer deras produkter att göra?

De skriver ju uttryckligen på hemsidan att deras ÅFs är bäst lämpade att guida kunder i deras val av klocka.
Vilket ju lämnar möjlighet för en väldigt "vid" tolkning.

Sedan utgår iallafall jag från att vuxna människor är fullt kapabla att göra sina egna val.
Gillar man inte hur en affär ska gå till så förhandlar man bättre,handlar annorstädes,avstår eller accepterar.

Vad gäller möta efterfrågan får du väl se hur andra lyxtillverkare gör.
Vilka som har kunder som "slåss" om att få handla,och vilka som har personal som sitter I halvtomma butiker.

Tycker inte det handlar om några konspirarionsteorier som du är inne på utan mer om hur man ser till att vara relevant I framtiden på en marknad som borde vara nästan lika,stendöd som elektriska skrivmaskiner.
Så Rolex lägger sig inte i hur deras ÅF säljer produkterna? Det måste tom du inse att de gör….,,säkert på fler sätt än vi anar.

Gällande resten…..we will C…..
 

Daniel_st

Cartier
Tycker Rolex får onödigt mycket skit för det här. Dom producerar ca 1m klockor per år vilket är överlägset mest av alla "lyx" klockor. Vad mer kan de göra? Ryktas om en till fabrik för att dubbla produktionen men vem vet. Klart är att de inte ligger på latsidan direkt..

Ingen klagar på att omega gör för lite klockor eller hur? Men faktum är att Rolex producerar mer än dubbelt så mycket klockor än vad Omega gör per år...
Trodde omega också hade en produktionstakt på 1miljon klockor om året.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Trodde omega också hade en produktionstakt på 1miljon klockor om året.
nä, ca 500K enligt internet. Rolex har en imponerande produktionstakt, som tyvärr är
för låg för att tillfredsställa efterfrågan.
Men frågan är hur nästa generation kommer agera - själv kommer jag avråda mina barn från att köpa lyxklockor och istället lägga pengarna på något vettigt.
 

aplusb

Omega
2-Faktor
nä, ca 500K enligt internet. Rolex har en imponerande produktionstakt, som tyvärr är
för låg för att tillfredsställa efterfrågan.
Men frågan är hur nästa generation kommer agera - själv kommer jag avråda mina barn från att köpa lyxklockor och istället lägga pengarna på något vettigt.
Vad tycker du att de lägga pengarna på istället? Berätta, är en genuint nyfiken!
 

FlipSwede

Rolex
Så Rolex lägger sig inte i hur deras ÅF säljer produkterna? Det måste tom du inse att de gör….,,säkert på fler sätt än vi anar.

Gällande resten…..we will C…..
Inte om man med "Hur" menar "Till vem".

Det var nog jag som var otydlig med detta I mitt inlägg.
Givetvis har SA riktliner för butiksutformning varuexponering möblemang klädsel etc som skall följas.

Och som du säger så får vi se hur Rolex- utvecklingen ser ut om ett fem och tio år.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Vad tycker du att de lägga pengarna på istället? Berätta, är en genuint nyfiken!
Kanske en cykel eller två, utrustning för att vandra i vildmarken. Handpenning till ett boende, musikinstrument.. resor och upplevelser.

Min förhoppning är dock att de slipper söka saker på samma sätt som jag gjort utan istället lyckas uppleva livet där och då och njuta av stunderna.
Jag gillar min klockhobby, men det är inte nödvändigt att ha en en dyr klocka.
 

aplusb

Omega
2-Faktor
Kanske en cykel eller två, utrustning för att vandra i vildmarken. Handpenning till ett boende, musikinstrument.. resor och upplevelser.

Min förhoppning är dock att de slipper söka saker på samma sätt som jag gjort utan istället lyckas uppleva livet där och då och njuta av stunderna.
Jag gillar min klockhobby, men det är inte nödvändigt att ha en en dyr klocka.
Låter fint! Tack för att du delar.

Våra barn är bättre versioner av oss. Min dotter kommer veta vad som är bäst för henne, bättre än vad jag någonsin kommer kunna.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Kanske det.
Och då tål det inte att upprepas menar du?
Något annat du tycker inte ska nämnas mer än en fem eller tio gånger?
Nej, det är nog bara det. Jag tycker att preskriptionstiden för dåliga erfarenheter i en butik är ca 12 månader - sen har personal bytts ut och annat har ändrats. Men har du nyligen varit där så är det fine, men visst var det ett tag sedan?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Typ detta 😃

”De vore väl helt dumma I huvudet om de producerade mer av det folk skriker efter?”
Ah, det med. Men han är ju inte ensam om att upprepa det där. Jag har alltid tyckt det är ett märkligt resonemang.
Klart Rolex upplever det som ett problem att deras produktion inte når upp till efterfrågan men det betyder inte att de kommer försöka överproducera klockor heller.
 

FlipSwede

Rolex
Nej, det är nog bara det. Jag tycker att preskriptionstiden för dåliga erfarenheter i en butik är ca 12 månader - sen har personal bytts ut och annat har ändrats. Men har du nyligen varit där så är det fine, men visst var det ett tag sedan?
Ja där har du onekligen en poäng jag inte ens tänkt på.
Givetvis bör alla få en andra chans,och det stämmer det blir två år sedan mitt besök nu I vår.

Får väl gå förbi och se om jag kan nypa en reklampenna eller två😊
 
Topp