• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ROLEX vs Breitling .....

Mr Chance

Kalmar
Jag skulle välja valfri Rolex framför Breitling, av två skäl.

1, Rolex är en tillverkare som stabilt i deccenier hållit sig på en hög nivå när det gäller kvalitet, värdestabilitet och (även om en del inte erkänner att det påverkar) status.

2, Breitling ger mig inget fånigt leende på läpparna.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Länken heter Rouleaux.


En fråga ang lysmassan....
Tror jag läste ett bra inlägg på forumet som klargjorde halveringstider osv på de olika ämnena men hittar tyvärr ej den.

Hur vet jag vilket ämne det är?
Är det tritium som är bäst? Står det då swiss -> T 25 på tavlan?

Vill ha en tavla som syns bra i mörker.

Är det skillnad på massan på SUB eller SDs tavlor?

Tacksam för svar då jag försökt läsa mig till utan att riktigt hitta rätt..
 

Bolio

Panerai
Utan någon som helst tvekan skulle jag välja en Rolex finns så många anledningar till det och du har redan fått ett fåtal. Bara Undersköterskans förklaring räcker, fler behövs igentligen inte.

Det ända som talar emot är om du trivs bättre med Breitling ;) .
 
C

China

Guest
En klockas gångprecision behöver inte säga någonting alls om servicebehovet och att då köra vidare med gamla oljor kan vara direkt skadligt: http://forums.watchuseek.com/f20/how-often-service-watch-watchmakers-view-789280.html

Vänligen
Forumets undersköterska

Vad grundar du det påståendet på?

Smörjmedel är faktiskt helt orelevant i en del fall när det gäller friktion, däremot så har de en helt annan funktion i vissa fall, beroende på vilka delar som diskuteras. Det avgörande är under hur lång tid, och vilka delar i urverket det gäller. T.ex. är det en viss skillnad på friktionen utan smörjmedel mellan en syntetisk diamant och stål, jämfört med kontaktytorna på t.ex. fjäderhus och centrumhjul. Däremot så har du helt rätt i att ett initialt slitage i vissa fall inte påverkar gångprecisionen p.g.a att verket saknar smörjning, och då märks det inte på prestandan. Men hur lång är den tidsperioden?
 
C

China

Guest
Mig veterligen finns det ingen som helst avgörande skillnad mellan Breitling kaliber 17 och ETA 2824-2 "Top", så jag tror att du har fel. Drivfjädern är förvisso en annan och enligt Breitling av högre kvalitet, men kraftreserven är densamma. Den kan väl dock tänkas vara mer hållbar i ett längre perspektiv. Utöver detta har Breitling, precis som du påpekar, finslipat balansen men den är inte modifierad i någon egentlig bemärkelse; det är precis samma indexreglerade Glucydyr-balans med planspiral som i ETA's "Top-version". Att den sedan är väl regulerad till toleranser som är tajtare än COSC's får man ju verkligen hoppas för det hutlösa pris som Breitling vill ha för sina B17-klockor, men att med ovanstående som grund hävda att det är "en väldigt stor skillnad" mellan Breitling kaliber 17 och ETA 2824-2 "Top" är i mina ögon direkt missvisande. Urverken är, sett till konstruktion och funktion, i det närmaste identiska. Inte ens dekoreringen har ju Breitling lagt någon större energi på.

Jag har absolut ingenting emot Breitling, har ju själv haft en Breitling Colt GMT med Breitling kaliber 32 (ett likaledes omoddat ETA 2893-2) tills helt nyligen. Min poäng var väl mest att man som konsument i prisklassen runt 30k bör förvänta sig så mycket mer än ett robust och pålitligt, men samtidigt så simpelt och i low-end klockor så vanligt förekommande urverk som ETA 2824-2.

Vänligen
Forumets undersköterska

Och du tror inte att det finns ett samband mellan den utbytta drivfjädern och modifieringen av balansen? Det fungerar heller inte särskilt bra att byta komponenter rakt av mellan Breitlings caliber 19 och en ETA 2824-2 Top grade.

Sedan har jag aldrig hört talas om att en Top grade av ETA 2824-2 skulle höra hemma i low-end klockor.
 

@lex

Breitling
Vet inte vad jag skall råda dig till då jag har ungefär samma tankar,bratten känns lite pizza och Rolex lite mindre prålig..
Dock provade jag en superocean 44 idag på Teneriffa och vart sugen att slå till,de lyser på ngt sätt!
Hmm men rolex är alltid Rolex,tycker dock den nya ketamiska No Date känns sjysstare än den gamla,annars är Sea Dwellern grym(gamla och inte deep sea).
Avråder ni ifrån att köpa breitlingen pga urverket?
Får den för 25k här.
 

svesam

Rolex
När du sätter klockan på armen vet du vilken du ska köpa!
Skit fullständigt i vad andra tycker och ta den klocka som
du känner att du inte vill ta av när du provar den :D.

Om det blir en Rolex, Breitling eller något annat märker du när du hittat rätt.

Förnuftets röst som tänker andrahandsvärde osv hojtar nog "köp Rolex"
men sedan när köper vi klockor med förnuftet som huvudargument?? :angel:

My 2cents

//Daniel
 
Och du tror inte att det finns ett samband mellan den utbytta drivfjädern och modifieringen av balansen? Det fungerar heller inte särskilt bra att byta komponenter rakt av mellan Breitlings caliber 19 och en ETA 2824-2 Top grade.

Sedan har jag aldrig hört talas om att en Top grade av ETA 2824-2 skulle höra hemma i low-end klockor.

Du får gärna i detalj upplysa mig om det sambandet, menar du att allt där emellan skulle vara modifierat eller justerat på något sätt ? Det är ju i så fall trams. Breitling har putsat på det man kan för att göra urverket mer "eget" men kan ju inte dölja att det egentligen är ett omodifierat, moget ETA-verk som egentligen inte kan förfinas så mycket. Detta är ju inte bara min egen, utan den gängse rådande uppfattningen bland klockentusiaster.

Jag skulle också gärna vilja veta varför det inte skulle gå att byta komponenter rakt av mellan B17 och ETA 2824-2 Top då endast drivfjädern är annorlunda (balansen är inte modifierad sett till konstruktionen) och urverken i övrigt helt identiska, om vi då bortser från graveringar på rotorn och dylikt. Sedan är ju ETA 2824-2 förstås samma urverk även om det levereras i olika kvalitetsgrader, därav min tidigare kommentar om att det förekommer i low-end klockor (och just Top-versionen går ju f.ö. att hitta hos andra tillverkare för runt 10k).

Vänligen
Forumets undersköterska
 

carlanton

Audemars
Vet inte vad jag skall råda dig till då jag har ungefär samma tankar,bratten känns lite pizza och Rolex lite mindre prålig..
Dock provade jag en superocean 44 idag på Teneriffa och vart sugen att slå till,de lyser på ngt sätt!
Hmm men rolex är alltid Rolex,tycker dock den nya ketamiska No Date känns sjysstare än den gamla,annars är Sea Dwellern grym(gamla och inte deep sea).
Avråder ni ifrån att köpa breitlingen pga urverket?
Får den för 25k här.


Klockor är MYCKET billigare på Teneriffa på grund av den i låga momsen. Du får en SubC för några tusenlappar under uret.se i Rolex-boutiquen i Las Americas och säkert på IDEAL i Plaza del Duque. Daytonan är ännu billigare men finns inte i några skyltfönster. Jag lyckades dessutom pruta 5% på båda modellerna men sedan tog det stopp.

Har charterplanen börjat gå efter sommaruppehållet eller bor du också där?
 

@lex

Breitling
Klockor är MYCKET billigare på Teneriffa på grund av den i låga momsen. Du får en SubC för några tusenlappar under uret.se i Rolex-boutiquen i Las Americas och säkert på IDEAL i Plaza del Duque. Daytonan är ännu billigare men finns inte i några skyltfönster. Jag lyckades dessutom pruta 5% på båda modellerna men sedan tog det stopp.

Har charterplanen börjat gå efter sommaruppehållet eller bor du också där?

Tjena,

Yes var in i 2st idag dock inte den som säljer rolex,ville ha Sub'en utan datum och den fanns inte i lager enligt butiken jag var in i..

Dock var priset väldigt bra,endast 5200euro och det är oprutat..

Superocean som jag prövade prutade säljaren 15% utan vidare..till 2850euro..

Nej är på en klassisk charter,tänkte åka tillbaka i vinter får shoppa då när jag är lite mer förberedd eftersom jag sticker hem inatt..
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tjena,

Yes var in i 2st idag dock inte den som säljer rolex,ville ha Sub'en utan datum och den fanns inte i lager enligt butiken jag var in i..

Dock var priset väldigt bra,endast 5200euro och det är oprutat..

Superocean som jag prövade prutade säljaren 15% utan vidare..till 2850euro..

Nej är på en klassisk charter,tänkte åka tillbaka i vinter får shoppa då när jag är lite mer förberedd eftersom jag sticker hem inatt..
Bra priser, säljer de på nätet?
 
C

China

Guest
Du får gärna i detalj upplysa mig om det sambandet, menar du att allt där emellan skulle vara modifierat eller justerat på något sätt ? Det är ju i så fall trams. Breitling har putsat på det man kan för att göra urverket mer "eget" men kan ju inte dölja att det egentligen är ett omodifierat, moget ETA-verk som egentligen inte kan förfinas så mycket. Detta är ju inte bara min egen, utan den gängse rådande uppfattningen bland klockentusiaster.

Jag skulle också gärna vilja veta varför det inte skulle gå att byta komponenter rakt av mellan B17 och ETA 2824-2 Top då endast drivfjädern är annorlunda (balansen är inte modifierad sett till konstruktionen) och urverken i övrigt helt identiska, om vi då bortser från graveringar på rotorn och dylikt. Sedan är ju ETA 2824-2 förstås samma urverk även om det levereras i olika kvalitetsgrader, därav min tidigare kommentar om att det förekommer i low-end klockor (och just Top-versionen går ju f.ö. att hitta hos andra tillverkare för runt 10k).

Vänligen
Forumets undersköterska

Sagt med all respekt, så tror jag inte att du inser vad en tillverkning från ébauche innebär. Till att börja med så är en ébauche inte samtliga delar som krävs till ett komplett urverk. Vi kan alltså glömma din teori om att det handlar om ett " omodifierat, moget ETA-verk som egentligen inte kan förfinas så mycket". Att sedan inte Breitling är öppna med hur modifierat urverket är, det är en annan femma.

Breitling eller rättare sagt KELEK, tillverkade själva merparten av komponenterna, förutom att finischera den ébauche som tidigare levererats från ETA, och skapade egna calibrar. Breitling påverkades heller inte så mycket av ETA:s säljstopp för ébauche, då man tillverkar mycket själva och många av ETA:s patent har gått ut, vilket öppnade för egen produktion av den ébauche man tidigare köpte.

http://watchipedia.wikidot.com/brand-k:kelek

Frågeställningen om varför det inte skulle gå att byta komponenter rakt av mellan B17 och ETA 2824-2 Top grade, är inte svårare än att B17 är så modifierat att det skulle tappa i pretanda och få annorlunda egenskaper. Det fungerar heller inte att byta delar rakt av mellan alla grader av fabriksmonterade ETA 2824-2 och behålla prestandan på t.ex. ett kronometerklassat urverk. Samma sak gäller t.ex. för många av Rolex tidiga calibrar som är baserade på mellanklassurverk från Alpina/Gruen. Att ett urverk har baserats på ett annat är heller inget ovanligt, om man ser på utvecklingen som lett fram till många kända tillverkares calibrar.

Man får göra skillnad på de ETA-baserade urverk där olika tillverkare använt ébauche och gjort egna förbättringar på urverken, och de som köper färdigmonterat från ETA med modifikationerna att eventuell Côtes de Genève och deras varumärke som lagts till på rotorn.
 

Emil

Cartier
börja med den klockan som känns bäst för just dig, kolla över vilka kriterier du har och vilken klocka som uppfyller detta. sen om några år tittar du tillbaka över hur mycket nytta och kärlek ni har delat varandra, och köper en Submariner.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag vill inte på något sätt vara oförskämd, otrevlig eller arrogant men China och Undersköterskan, er diskussion är intressant. Dock har den dessvärre inte ett smack i min tråd att göra, så tjejer, SLUTA DRA VARANDRA I HÅRET och vänligen respektera trådens ämne!
Det känns som ni flugit iväg från ämnet.....
Er catfight får ni ha i annat forum/tråd.

Vänligen
Compiss
 

Compiss

Patek
2-Faktor
börja med den klockan som känns bäst för just dig, kolla över vilka kriterier du har och vilken klocka som uppfyller detta. sen om några år tittar du tillbaka över hur mycket nytta och kärlek ni har delat varandra, och köper en Submariner.
Hahaha. Jo en SUB, frågan är vilken, 14060M eller 114060 ligger närmast till hands. Eller en skön SEA DWELLER :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag vill inte på något sätt vara oförskämd, otrevlig eller arrogant men China och Undersköterskan, er diskussion är intressant. Dock har den dessvärre inte ett smack i min tråd att göra, så tjejer, SLUTA DRA VARANDRA I HÅRET och vänligen respektera trådens ämne!
Det känns som ni flugit iväg från ämnet.....
Er catfight får ni ha i annat forum/tråd.

Vänligen
Compiss

Jag vill inte heller vara oförskämd, otrevlig eller arrogant, men Chinas och Undersköterskans meningsutbyte är ju verkligen det enda som är intressant i denna tråd... :) ...jobba vidare gubbar...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tror inte du taggades i föregående inlägg NiklasArvid....( fundera på vad det innebär ...)

Och om min frågeställning är så uttråkande för dig så behöver du inte heller läsa min tråd.....
 

Emil

Cartier
Hahaha. Jo en SUB, frågan är vilken, 14060M eller 114060 ligger närmast till hands. Eller en skön SEA DWELLER :)


14060M räcker gott och väl till en bra början (-30), men trappstegen tar aldrig slut. SD:n skall inte komma direkt, man får gärna gå igenom trettioårskrisen och kanske till och med fyrtioårskrisen med allt var det innebär också!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
14060M räcker gott och väl till en bra början (-30), men trappstegen tar aldrig slut. SD:n skall inte komma direkt, man får gärna gå igenom trettioårskrisen och kanske till och med fyrtioårskrisen med allt var det innebär också!
Funderade också på samma sätt samtidigt som jag ändå tänker om jag vill ha en SD kommer jag då känna min nöjd m SUB? Eller kommer jag gräma mig några veckor för att sedan kränga av den till förmån för en SD....

Tror att jag vill ha datum, men å andra sidan vill jag inte bubbla på klockan. Borde finnas SUB date no bubbel:)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
...det gör jag inte... ...jag spolar fram till China och Undersköterskan intressanta inlägg om råverksystemet!
Skapa en tråd i ämnet, skall hjälpa dig vännen. Välj, Diskussion och titta till höger på din skärm, där, under reklambannern från Rob E finns en svart liten ikon, KLICKA på den så öppnar sig oändliga möjligheter får just dig och din fråga.... ( återkom om du fastnar på vägen, det är många och svåra steg...)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skapa en tråd i ämnet, skall hjälpa dig vännen. Välj, Diskussion och titta till höger på din skärm, där, under reklambannern från Rob E finns en svart liten ikon, KLICKA på den så öppnar sig oändliga möjligheter får just dig och din fråga.... ( återkom om du fastnar på vägen, det är många och svåra steg...)
Du är medveten att du beter dig lite som en fitta just nu? Pardon my French...

Forumet är till för alla och om din tråd utvecklas till något du inte tänkt dig så kan du försöka att få den back on track själv via några välskrivna inlägg i riktningen du vill ha den. Jag, och säkert många med mig, uppskattar diskussionen som utvecklades.

Tråden må vara startad av dig men du äger den lika lite som någon annan. :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Du är medveten att du beter dig lite som en fitta just nu? Pardon my French...

Forumet är till för alla och om din tråd utvecklas till något du inte tänkt dig så kan du försöka att få den back on track själv via några välskrivna inlägg i riktningen du vill ha den. Jag, och säkert många med mig, uppskattar diskussionen som utvecklades.

Tråden må vara startad av dig men du äger den lika lite som någon annan. :)
det var det jag gjorde då jag skrev att jag skulle uppskatta om riktningen ändrades till meningen med inlägget, misstolkades det ber jag om ursäkt.

Trevlig ton du använder, Lätt att göra det bakom en skärm
Ursäkten godtagen, denna gång.
 
Topp