• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vardek

Cartier
2-Faktor
Gentlemannen i affären berättade väldigt stolt att de var en av väldigt få mindre urmakare som var godkända av Rolex att serva deras klockor. Han berättade också om Rolex höga krav på bla ventilation och uppskattade att det skulle kosta 200 000 pund att göra i ordning en verkstad från grunden.

Alla delar de behövde byta skulle komma från Rolex och de var väldigt noga med att påpeka att de troligen skulle ta av mitt sladdriga armband för annars skulle jag inte få någon servicegaranti.

Jag fick också träffa ägaren David av David Duggan Watches som kom ner från sitt kontor och hälsade i sin three piece suit när jag betvivlade att han fortfarande levde.

Så om de ljög gjorde de det i alla fall väldigt bra.

Haha vad var det för sladdrigt armband du hade?
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Skrev jag armband? Jag menade naturligtvis länk! Blev strängt tillsagd att inte bära klockan som en ”pimp” men problemet är att jag gillar ju det. Kunde inte komma på vad som var fel med min nya klocka men efter några dagar kom jag på det, den sitter för tight!

Ah så du gillar när den ligger och nästan vilar mot handen? Jag är precis tvärtom, vill att den sitter åt och inte rör sig haha!
 
Ah så du gillar när den ligger och nästan vilar mot handen? Jag är precis tvärtom, vill att den sitter åt och inte rör sig haha!
Try it you’ll like it!

1705925196156.jpeg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Kanske en lite annorlunda fråga: jag har tagit över en Rolex 15000 av en familjemedlem och nu skulle jag gärna vilja ha ett jubilee till den.
Är på jakt efter en aftermarket-länk för tillfället för att känna på det innan jag letar en Rolex-länk.
Kan någon rekommendera en aftermarket-länk i hygglig kvalitet som passar OP-boetterna på 34mm?
 

Jago

Cartier
2-Faktor
Jag frågade av ren nyfikenhet innan jag lämnade in den, samtidigt så ansåg de att glaset behövde bytas (var ett litet, litet nagg i glaset). Kommer inte ihåg på rak arm vad de tog för glaset. Tycker det blev en märkbar skillnad.
Har kommer en halvtaskig bild
IMG_3345.jpeg
Tack för info. Vilken AD var detta?
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Går det att beställa ny urtavla till rolex explorer 2 (16570) från AD?

Som jag har förstått det så ska det gå fint. Om jag förstått rätt så är inte serienumret bundet till en specifik tavla. Hört att man dock får betala en slant för att få behålla sin gamla tavla.
De kan byta tavla i samband med service och det @apelsin.med.urverk skriver om extrakostnad för att behålla gamla tavlan stämmer.

Däremot har jag förstått det som att du inte bara kan beställa en lös tavla och få den levererad dock.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Intressant. Två olika personer från samma ställe har sagt samma sak nämligen. Men man får ju ta allt en AD säger med en nypa salt minst sagt! :D

Skulle kunna tänka mig att det var längesen de fick in en sådan förfrågan så de helt enkelt inte är uppdaterade bara? Vet vi hur det kommer bli i framtiden? Detta är ju oerhört relevant för vilken modell man väljer då eftersom bytet inte går att göra alls.
Flyttar över konversationen till den allmänna Rolextråden då den inte direkt är Submariner specifik (längre):

Några tankar:
ADs kunde tidigare lagerföra länkar för att sedan sälja till kunder. Det är osannolikt att de skulle ha kvar i lager fortfarande men tekniskt skulle de kunna ha någon kvar, vilket skulle kunna förklara att det går att "beställa" det ena men inte det andra.

Din sista mening är värt att poängtera. När jag köpt beg t.ex. datejust tidigare så har jag aldrig lagt speciellt stor vikt vid vilken länk den kommer på då det alltid går att lösa efteråt om man hittat rätt objekt i övrigt. Dessutom har det varit en lockelse med tex DJ GMT att man kan få flera klockor i en genom att byta fram och tillbaka. Så kan man inte tänka längre.

Dessutom kommer onekligen otillgänglighet pressa upp beg priser på länkar. När de slutade tillåta beställningar av jubilee separat så var priset 26k vilket redan är ett bizarrt pris för en länk så den som vill ha en får nog vara beredd att öppna börsen..
 

WatchManiac

Omega
2-Faktor
Flyttar över konversationen till den allmänna Rolextråden då den inte direkt är Submariner specifik (längre):

Några tankar:
ADs kunde tidigare lagerföra länkar för att sedan sälja till kunder. Det är osannolikt att de skulle ha kvar i lager fortfarande men tekniskt skulle de kunna ha någon kvar, vilket skulle kunna förklara att det går att "beställa" det ena men inte det andra.

Din sista mening är värt att poängtera. När jag köpt beg t.ex. datejust tidigare så har jag aldrig lagt speciellt stor vikt vid vilken länk den kommer på då det alltid går att lösa efteråt om man hittat rätt objekt i övrigt. Dessutom har det varit en lockelse med tex DJ GMT att man kan få flera klockor i en genom att byta fram och tillbaka. Så kan man inte tänka längre.

Dessutom kommer onekligen otillgänglighet pressa upp beg priser på länkar. När de slutade tillåta beställningar av jubilee separat så var priset 26k vilket redan är ett bizarrt pris för en länk så den som vill ha en får nog vara beredd att öppna börsen..
@carlmartin Hallå där! Intressant! Menar du att en jubilee från AD tidigare har kostat 26k? 😃 Hur länge sen är det?
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Flyttar över konversationen till den allmänna Rolextråden då den inte direkt är Submariner specifik (längre):

Några tankar:
ADs kunde tidigare lagerföra länkar för att sedan sälja till kunder. Det är osannolikt att de skulle ha kvar i lager fortfarande men tekniskt skulle de kunna ha någon kvar, vilket skulle kunna förklara att det går att "beställa" det ena men inte det andra.

Din sista mening är värt att poängtera. När jag köpt beg t.ex. datejust tidigare så har jag aldrig lagt speciellt stor vikt vid vilken länk den kommer på då det alltid går att lösa efteråt om man hittat rätt objekt i övrigt. Dessutom har det varit en lockelse med tex DJ GMT att man kan få flera klockor i en genom att byta fram och tillbaka. Så kan man inte tänka längre.

Dessutom kommer onekligen otillgänglighet pressa upp beg priser på länkar. När de slutade tillåta beställningar av jubilee separat så var priset 26k vilket redan är ett bizarrt pris för en länk så den som vill ha en får nog vara beredd att öppna börsen..

Verkligen, jag har också tänkt att länken kan man alltid byta men verkar som de helt dödat detta tyvärr. Tycker annars det är väldigt trevligt att kunna ha två länkar då det nästan blir som en ny klocka när man byter. Väldigt roligt för variationen och jag tror inte riktigt någon är sugen på att köpa exakt samma klocka med två olika länkar, då köper man något annat istället.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Verkligen, jag har också tänkt att länken kan man alltid byta men verkar som de helt dödat detta tyvärr. Tycker annars det är väldigt trevligt att kunna ha två länkar då det nästan blir som en ny klocka när man byter. Väldigt roligt för variationen och jag tror inte riktigt någon är sugen på att köpa exakt samma klocka med två olika länkar, då köper man något annat istället.
….men man kan köpa BLRO med ena länken och BLNR/VTNR med andra. Heeelt olika 😊
 
Topp