• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Fujoor

Patek
2-Faktor
Det går nån slags ryss feber här :)
2015-09-29 04.52.59 1.jpg
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Äntligen en ubåt :) jag vet att det inte är original bezel. Men originalet var så schletet.
Jag trodde det skulle vara en 420 boett men denna skiljer ju sig. Dessutom borstad. Varför gör dom inte det på dom nyare modellerna?
2015-10-09 10.15.56 1.jpg
2015-10-09 10.15.55 1.jpg
 

Pavva70

Breitling
Hej Fixoflex, nu har klockan jag tidigare frågade om kommit. Nu undrar jag vad texten säger samt från vilken tidsperiod klockan är ifrån. Har du annan information så är det bara kul. Tackar även för dina tidigare råd.
 

Bilagor

  • DSC_0060.JPG
    DSC_0060.JPG
    111.7 KB · Visningar: 67

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Hej Fixoflex, nu har klockan jag tidigare frågade om kommit. Nu undrar jag vad texten säger samt från vilken tidsperiod klockan är ifrån. Har du annan information så är det bara kul. Tackar även för dina tidigare råd.

Det är en Komandirskie "Röda stjärnan" brukar sitta där loggan är som jag tyvärr inte kan tolka - det är vanligt med företags/statliga symboler till denna variant. Klockan är en äkta 3AKA3 som endast - som du nog känner till - kunde köpas av personal inom statliga verk och då främst inom försvaret.

Klockan skulle jag datera till ca 1987-88.

Kanske någon rysktalande medlem kan tolka texten i loggan!:)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Äntligen en ubåt :) jag vet att det inte är original bezel. Men originalet var så schletet.
Jag trodde det skulle vara en 420 boett men denna skiljer ju sig. Dessutom borstad. Varför gör dom inte det på dom nyare modellerna?
2015-10-09 10.15.56 1.jpg
2015-10-09 10.15.55 1.jpg

Det finns endast några Komandirskien med amphibiaboett. Oftast missförstås denna klocka som franken, då den har en Komandirskietavla i en
amphibia boett!:) Det är ju bara lyspricken som saknas, annars är det samma glasring som originalet!
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Min Poljot Navigator fortar sig 5-10 minuter per vecka :confused:, någon som vet vem som kan justera detta i Stockholmsområdet?
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Köpte nyligen en liten rolig ryss för en mindre summa pengar. Den snurrar på bra efter ha dragit upp den. Men efter den legat ett tag och jag skulle
ställa in rätt tid var jag eventuellt lite väl brysk och nu snurrar bara kronan. Dvs tar jag ut den ett hack för ställa in tiden så snurrar den bara (ibland kan jag ställa tiden lite, men då är det främst timvisaren som rör sig). Datum går att ändra utan problem. Någon som har några tips på vad jag kan göra? Klockan är en Raketa och på baksidan står det 547825.

Tacksam för alla tips och råd!
2015-10-16 11.14.29.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Köpte nyligen en liten rolig ryss för en mindre summa pengar. Den snurrar på bra efter ha dragit upp den. Men efter den legat ett tag och jag skulle
ställa in rätt tid var jag eventuellt lite väl brysk och nu snurrar bara kronan. Dvs tar jag ut den ett hack för ställa in tiden så snurrar den bara (ibland kan jag ställa tiden lite, men då är det främst timvisaren som rör sig). Datum går att ändra utan problem. Någon som har några tips på vad jag kan göra? Klockan är en Raketa och på baksidan står det 547825.

Tacksam för alla tips och råd!
2015-10-16 11.14.29.jpg

agared! Trevlig Raketa du har! Posta i mod och fix-tråden istället. Jag tror du kommer att få svar från urmakarna på forumet lättare där!:)
 

Jax

Cartier
image.jpeg
Jag la ut bild på min nyinköpta Poljot för drygt en vecka sedan men glömde då att fråga er kunniga på ryska ur om ni har någon info om bl a tillverkningsår. Den är märkt Made in Russia så att jag utgår ifrån att den är tillverkad efter Sovjetunionens upplösning. Men i övrigt vet jag inget om den. Köpte den på Tradera trots mycket knapphändiga uppgifter från säljaren. Iofs så har historien inte så stor betydelse då jag är helnöjd med den. Rejäl gångtid drygt 40 Tim. Nu har jag satt på ett lite vintage aktigt läder som jag tycker passar. Vad säger ni övriga?
Den enda märkning som finns på botten är den som syns på bilden nedan dvs. siffrorna 109138. Jag har ingen aning om vad de betyder.
image.jpeg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
image.jpeg
Jag la ut bild på min nyinköpta Poljot för drygt en vecka sedan men glömde då att fråga er kunniga på ryska ur om ni har någon info om bl a tillverkningsår. Den är märkt Made in Russia så att jag utgår ifrån att den är tillverkad efter Sovjetunionens upplösning. Men i övrigt vet jag inget om den. Köpte den på Tradera trots mycket knapphändiga uppgifter från säljaren. Iofs så har historien inte så stor betydelse då jag är helnöjd med den. Rejäl gångtid drygt 40 Tim. Nu har jag satt på ett lite vintage aktigt läder som jag tycker passar. Vad säger ni övriga?
Den enda märkning som finns på botten är den som syns på bilden nedan dvs. siffrorna 109138. Jag har ingen aning om vad de betyder.
image.jpeg

Jax! Det är en Poljot från mitten av 90-talet! Det sitter ett 3133 verk under huven! Fin klocka! Klockan är i basmetall med rostfritt boettlock!
Informationen på boettlocket är endast produktionsnummer och kan inte härledas till någon specifik information eller datering!
 
  • Like
Reactions: Jax
Ni som har koll. Vad har ryska specialtrupperna Spetznas dykare för klockor, eller hade på 50-60-talet? Jag har googlat en del men inte hittat några tillförlitliga svar. Mycket av det man ser är väl nytillverkat och har aldrig använts i militärt bruk, eller?

Skulle gärna äga en klocka som med säkerhet använts av rysk Spetznas-dykare.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ni som har koll. Vad har ryska specialtrupperna Spetznas dykare för klockor, eller hade på 50-60-talet? Jag har googlat en del men inte hittat några tillförlitliga svar. Mycket av det man ser är väl nytillverkat och har aldrig använts i militärt bruk, eller?

Skulle gärna äga en klocka som med säkerhet använts av rysk Spetznas-dykare.

Aquastaren!

Den klocka som brukar nämnas har använts av ryska specialförband är Vostok Amphibia 300 meter med rörliga luggar! Även Zlatoust stora dykare användes av ryska dykare!
 
  • Like
Reactions: Ako
Den klocka som brukar nämnas har använts av ryska specialförband är Vostok Amphibia 300 meter med rörliga luggar! Även Zlatoust stora dykare användes av ryska dykare![/QUOTE]
Tack för informationen. Zlatoust är ju grymt coola och ser verkligen ut precis så som man förväntar sig. Kolla på de här killarna bara!
image.jpeg


Hittade mycket intressant information på den här sidan: http://www.netgrafik.ch/zlatoust_history.htm

Men du har väl koll på den redan @Fixoflex.

Någon på forumet som äger en dylik klocka?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Den klocka som brukar nämnas har använts av ryska specialförband är Vostok Amphibia 300 meter med rörliga luggar! Även Zlatoust stora dykare användes av ryska dykare!
Tack för informationen. Zlatoust är ju grymt coola och ser verkligen ut precis så som man förväntar sig. Kolla på de här killarna bara!
image.jpeg


Hittade mycket intressant information på den här sidan: http://www.netgrafik.ch/zlatoust_history.htm

Men du har väl koll på den redan @Fixoflex.

Någon på forumet som äger en dylik klocka?[/QUOTE]

Ako tror jag har kvar sin Zlatoust. Även Lucidor har ett bra exemplar!
 
  • Like
Reactions: Ako
Tack för informationen. Zlatoust är ju grymt coola och ser verkligen ut precis så som man förväntar sig. Kolla på de här killarna bara!
image.jpeg


Hittade mycket intressant information på den här sidan: http://www.netgrafik.ch/zlatoust_history.htm

Men du har väl koll på den redan @Fixoflex.

Någon på forumet som äger en dylik klocka?

Ako tror jag har kvar sin Zlatoust. Även Lucidor har ett bra exemplar![/QUOTE]

Vågar man köpa den här t ex?
https://www.russian-watches.info/product/soviet-zlatoust-vodolaz-diver-191-chs-watch-ussr-2/
Är det inte stor risk för förfalskningar och lurendrejeri?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ako tror jag har kvar sin Zlatoust. Även Lucidor har ett bra exemplar!

Vågar man köpa den här t ex?
https://www.russian-watches.info/product/soviet-zlatoust-vodolaz-diver-191-chs-watch-ussr-2/
Är det inte stor risk för förfalskningar och lurendrejeri?[/QUOTE]

Aquastaren!

Originalen är från 50-talet och har sekundindex och saknar märkning på bakboetten! Många tvekar att köpa Zlatoust för en hög "strålning" från tavlan!
Det finns relativt många av dessa 70-tals på marknaden. 50-tals varianterna är extremt ovanliga!
 
Topp