• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Åja! Den är vattentät ner till 200 meter. Tänkte du besöka vraket efter Titanic? :cool:
Nja, mitt påstående är ju tanken med en bezel - som absolut i vissa fall ställs in ovanför ytan, men i vissa fall vrids då man finns under vattenytan (det är ju därför många dykarbezeler är så där "grova" så de skall kunna vridas under vattenytan).
Med den där invändiga bezellösningen lyckades ju inte Vostok göra den "rörlig" under vattnet, och sålunda blev lite "så där".
Så här skriver t.ex. VintageWatchInc.
1713003034730.png
 

Samlarn

Rolex
Nja, mitt påstående är ju tanken med en bezel - som absolut i vissa fall ställs in ovanför ytan, men i vissa fall vrids då man finns under vattenytan (det är ju därför många dykarbezeler är så där "grova" så de skall kunna vridas under vattenytan).
Med den där invändiga bezellösningen lyckades ju inte Vostok göra den "rörlig" under vattnet, och sålunda blev lite "så där".
Så här skriver t.ex. VintageWatchInc.
1713003034730.png
Ja, det är en s.k. skrivbordsdykare. :cigar:
 

MAz_666

Rolex
Ja, det är en s.k. skrivbordsdykare. :cigar:
He, he, he!
Ja och nej.
Just begreppet skrivbordsdykare är väl snarare en "riktig" dykare, men som folk köper för att bara sitta på kontoret med?
Inte sällan värstingar med Helium Valve, 1000m, och hela balunsen, för att MÖJLIGEN lite slarvigt få på sig vatten när man tvättar händerna! ;) 😂😂😂
Vostoks Super Compressor funkade ju inte under vatten om man använde den som tänkt!
 

Samlarn

Rolex
He, he, he!
Ja och nej.
Just begreppet skrivbordsdykare är väl snarare en "riktig" dykare, men som folk köper för att bara sitta på kontoret med?
Inte sällan värstingar med Helium Valve, 1000m, och hela balunsen, för att MÖJLIGEN lite slarvigt få på sig vatten när man tvättar händerna! ;) 😂😂😂
Vostoks Super Compressor funkade ju inte under vatten om man använde den som tänkt!
Jag vet inte hur de tänkte. Den verkar aldrig ha serietillverkats.
 

Samlarn

Rolex
Jag kan faktiskt också förbarma mig. Dumt att bara kasta dykarur som inte är vattentäta.
Kasta dom till mig!
;) 😂😂😂:cool:
Det finns en Super Kompressor till salu för rimligt pris i Ryssland. Tyvärr gör sanktionerna det svårt att ta hem den.
https://www.avito.ru/moskva/chasy_i...ompressor_meranom_3707792469?slocation=621540
Den är ju vattentät till 20 atmosfärer eller 200 meter. Du tänker på problemet när man måste dekomprimera efter djupdykningar? Det är ett behov som uppstår när man dyker med dykutrustning, tror jag. Vanlig simning och dykning utan tuber bör den ju klara galant. :D
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Idag, Neva på nyfärgat gammalt slitet bund.
20240415_101234.jpg


Jag tog bort gamla färgen som färgade av sig och inte var så snygg (försökte först med T-röd men man fick inte bort tillräckligt med färg).
Sedan använde jag aceton och la på ny läderfärg (brun) som jag vann på Panduro för ett tag sedan. Jag la ett lager av Tan-Kote överst så den nya färgen inte färgar av sig.

Här är efter rengörning med T-röd
20240310_105553.jpg


Nya läderfärgen (narvsvärta, som går in i lädret och färgar)
20240311_122848.jpg


Efter två lager med Tan-Kote
20240412_081804.jpg

20240412_081521.jpg
 

Samlarn

Rolex
Fin klocka!
Vad gör du för något kul?
Jag köpte en stuga på landet för flera år sen. "Huset som aldrig blev klart", stod det i annonsen.
Jag har undersökt stugan noga - både innan och efter köpet. Det är stora felkonstruktioner redan i grunden. Efter flera misslyckade försök att rädda stugan bestämde jag mig för att riva stugan. Det är den andra stugan på den här tomten som jag river. Tomten har sett ut som en, igenvuxen, soptipp sedan jag köpte den och förmodligen långt innan dess.
Jag betalade bara för tomten så det är ingen ekonomisk katastrof. Mycket jobb bara.
Förra året fällde jag en massa träd. De är upphuggna sen länge men det jobbiga med att fälla stora tallar och granar är inte att hugga upp dem till ved. Det är att ta hand om riset efter träden. Resultatet efter trädfällningen blev en över två meter hög hög med gran- och tallris.
Somrarna härute brukar ge eld- och bevattningsförbud så det är inte bara att elda. Igår eftermiddag var det någorlunda vindstilla och samtidigt lite fuktigt i marken. Idealiskt för eldning, tänkte jag. Började elda strax före kl 4 igår eftermiddag.
Gick ut ut nu på morgonen och kollade. Det ryker fortfarande ur kratern efter elden. :cigar: Jag kanske kompletterar det här inlägget med en bild på kratern senare?

20240415_153346.jpg

20240416_101829.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag köpte en stuga på landet för flera år sen. "Huset som aldrig blev klart", stod det i annonsen.
Jag har undersökt stugan noga - både innan och efter köpet. Det är stora felkonstruktioner redan i grunden. Efter flera misslyckade försök att rädda stugan bestämde jag mig för att riva stugan. Det är den andra stugan på den här tomten som jag river. Tomten har sett ut som en, igenvuxen, soptipp sedan jag köpte den och förmodligen långt innan dess.
Jag betalade bara för tomten så det är ingen ekonomisk katastrof. Mycket jobb bara.
Förra året fällde jag en massa träd. De är upphuggna sen länge men det jobbiga med att fälla stora tallar och granar är inte att hugga upp dem till ved. Det är att ta hand om riset efter träden. Resultatet efter trädfällningen blev en över två meter hög hög med gran- och tallris.
Somrarna härute brukar ge eld- och bevattningsförbud så det är inte bara att elda. Igår eftermiddag var det någorlunda vindstilla och samtidigt lite fuktigt i marken. Idealiskt för eldning, tänkte jag. Började elda strax före kl 4 igår eftermiddag.
Gick ut ut nu på morgonen och kollade. Det ryker fortfarande ur kratern efter elden. :cigar: Jag kanske kompletterar det här inlägget med en bild på kratern senare?

20240415_153346.jpg

20240416_101829.jpg

Oj, vilket jobb!

Det där kommer bli bra i slutändan med så bra kompanjoner du har på armen 😉🙂
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Jag köpte en stuga på landet för flera år sen. "Huset som aldrig blev klart", stod det i annonsen.
Jag har undersökt stugan noga - både innan och efter köpet. Det är stora felkonstruktioner redan i grunden. Efter flera misslyckade försök att rädda stugan bestämde jag mig för att riva stugan. Det är den andra stugan på den här tomten som jag river. Tomten har sett ut som en, igenvuxen, soptipp sedan jag köpte den och förmodligen långt innan dess.
Jag betalade bara för tomten så det är ingen ekonomisk katastrof. Mycket jobb bara.
Förra året fällde jag en massa träd. De är upphuggna sen länge men det jobbiga med att fälla stora tallar och granar är inte att hugga upp dem till ved. Det är att ta hand om riset efter träden. Resultatet efter trädfällningen blev en över två meter hög hög med gran- och tallris.
Somrarna härute brukar ge eld- och bevattningsförbud så det är inte bara att elda. Igår eftermiddag var det någorlunda vindstilla och samtidigt lite fuktigt i marken. Idealiskt för eldning, tänkte jag. Började elda strax före kl 4 igår eftermiddag.
Gick ut ut nu på morgonen och kollade. Det ryker fortfarande ur kratern efter elden. :cigar: Jag kanske kompletterar det här inlägget med en bild på kratern senare?

20240415_153346.jpg

20240416_101829.jpg

Något för den händiga❤️
 
Topp