• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Flightmaster

klockodile

Dundee
2-Faktor
Seiko har sedan 1970 talet haft flygningsinspirerade kronografer med automatisk eller quartzdrift.

I början var det 6138 verket som fick göra jobbet tillsammans med en räknesticka som vridring.

6138-7000 (För övrigt en populär modell att "fulrenovera" och försöka sälja som original nuförtiden...min anm.)
1.
seiko-slide-rule-vintage-chronograph-automatic-watch-cal-6138-ref-6138-7000.jpg


På 1980 talet kom quartzversionerna med arbetshästen 7T34 och slog ned grundbulten för dagens flightmasters med quartzdrift, finns även i prospexutförande.

2.
049300989a9363f84aa8f3a1639d64e6.jpg

Sedan finns även kineticvarianter som kallas flightmaster, men inte vad jag vet med kronografkomplikation. Jag lämnar därför det spåret.

2001 kom så den första flightmastervarianten med nya automatiska verket 6S37. Detta är en kronograf med pelarhjulsdrift (dock ej vertikalt kopplad) och byggs ihop i stort sett med liknande spec som 9S serien, för GS. Verket är rhodiumpläterat med en fint borstad finish på rotorn och "Tokyo stripes" på bryggorna. Det finns även några olika varianter på 6S serien bla en handjagad och en guldpläterad Credorvariant.

SBDS001, 002 och 003 kan tyckas vara en rimlig ordning på modellimplementeringen men Seiko valde i stället 002, 003, 001.
Så SBDS001 är alltså den senaste versionen. Detta beror på att de två första varianterna var Limited Editions.

SBDS002 har en brunmönstrad urtavla (lite i likhet med Dime varianten på Tunan) med bruna titandetaljer, detta för att efterlikna den färg som utblås och titandelar i kontakt med jetstrålen får på moderna flygplan. Detta förslag kom från en känd japansk stridspilot, Takahiro Iwasaki.

Japp nu kom den hem till mig efter många år!
20170828_121215.jpg

3.
img_0005.jpg


SBDS003 är en variant med räknesticka på vridringen. En kul detalj är att siffrorna på vridringen är graverade med olika djup för att öka läsbarheten på ringen.


SBDS001 kom ut 17 juni 2002 och slutade produceras 2016/2017.
Specifikation:
Urvek: 6S37 40J Automatiskt (hackande med handuppdrag och snabbändring av datum osv)
Material: Brigtz Titan (hårdhetsbehandlad titan, SEIKO patenterad metod)
Urglas: Välvt safirglas med antireflex.
Urtavla: Svart antireflexbehandlad.
Vridring: Vridbar åt båda håll. Kan användas som solkompass. Svartpläterad titan.
Godkänd noggrannhet: -10/+15 sek per dag
Vattenskydd: 10 Bar (skruvad krona och knappar)
Gångreserv: 50 timmar
Diameter: 44 mm (utan krona)
Vikt: 128g
Höjd: 14.8 mm

4.
SEIKO+6S37-0010+0D0254_Dial+3.JPG

5.
Seiko_Flight_Masters.jpg

6.
1802805.jpg


Jag är ingen expert på urmakeri, tråkigt, för det finns en hel del kul att gräva i kring detta kronografverk.

Ovanstående fakta och vissa bilder är en förkortad version från olika artiklar på nätet:

http://www.network54.com/Forum/78440/message/1146485657/History+of+the+Flightmaster
http://ninanet.net/watches/others06/Mediums/mseikof.html

Bilder 1, 2, 3, 4, 5, 6 från nätet.
 
Senast ändrad:

john b

Rolex
Hundra procent kvalitetsinlägg!
Jag trodde typ att den bruna flightmastern var en urban legend.
Stort grattis! Jävligt klämsugen nu, på klockan med!
 

Guybrush

Omega
flightmaster2.jpg
Här är min SNA411 på Hirsch George Performance strap 20mm. Den känns mycket mer elegant nu än på stållänken. Flygklockor passar helt klart på läder! Flightmastern har dock 21 mm mellan lugsen så det är svårt att köpa band till den.

Funderar på att köpa ett brunt Hirsch Heavy Calf 22 mm, som jag får trycka in i istället. Det är 7mm tjockt vid klockan och det är snyggt tycker jag.
 

Erkkn

Cartier
Beställde mig en egen flightmaster SNA411 idag, dock inte lika cool som den bruna tidigare i tråden !

SNA411P1-2.jpg


Hoppas DHL/Posten är snabba ! Missade den som kom ut på K/S, SNA414 hade den dock den ref.
 

Erkkn

Cartier
Har också min på en MN-strap och den gör sig perfekt där. :) Nackdelen med SNA är ju annars att den har 21mm mellan luggarna och att det är grymt tight mellan sprintarna och boetten. o_O

Ska kika på MN Straps !

Måste säga att den känns väldigt trevlig och bekväm på länken som följde med och roligare än min Padi Turtle!
 

Keltik

Omega
2-Faktor
Tips på läderarmband som passar till SNA411 mottages tacksamt. Det är rätt tight så måste nog vara tunnare läder och dessutom 21 mm men funkar nog med 20. Någon som testat?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Tips på läderarmband som passar till SNA411 mottages tacksamt. Det är rätt tight så måste nog vara tunnare läder och dessutom 21 mm men funkar nog med 20. Någon som testat?
20mm var inte snyggt, 22mm funkar men inte läder utan modifikation och det kräver ganska tunna band och milt våld. Jag köpte ett billigt läder på Cheapestnatostraps, 21mm Kvarsjö Premium, det satt som ett smäck. Första bandet jag provat som inte behövde varken våld eller modifikation och som faktiskt såg bra ut. Du kan se på min gamla annons hur det såg ut.

https://klocksnack.se/threads/seiko-flightmaster-sna414.101745/

EDIT: Och bandet som sitter på bilden ligger på Sale nu :p Typ 75spänn eller vad det nu kan blir, hur som helst klart värt det.

https://www.cheapestnatostraps.com/...own-with-white-stitching?variant=246281699344
 
Senast ändrad:

Keltik

Omega
2-Faktor
20mm var inte snyggt, 22mm funkar men inte läder utan modifikation och det kräver ganska tunna band och milt våld. Jag köpte ett billigt läder på Cheapestnatostraps, 21mm Kvarsjö Premium, det satt som ett smäck. Första bandet jag provat som inte behövde varken våld eller modifikation och som faktiskt såg bra ut. Du kan se på min gamla annons hur det såg ut.

https://klocksnack.se/threads/seiko-flightmaster-sna414.101745/

EDIT: Och bandet som sitter på bilden ligger på Sale nu :p Typ 75spänn eller vad det nu kan blir, hur som helst klart värt det.

https://www.cheapestnatostraps.com/...own-with-white-stitching?variant=246281699344
Tack för info, riktigt snyggt beställer ett sådant.
Finns det något vintage, pilotinspirerat är jag fortsatt intresserad. Man måste ju lite olika.
 

Erkkn

Cartier
Klämde på ett gummi, lite tight att få dit med det gick!
1542740909877444006447578322349.jpg

Hade nog varit bättre med ett lite mer premium gummi med lite mer stuns i ! Ska utvärdera mer under morgondagens skrivbordsflygning
 
Topp