Seiko har sedan 1970 talet haft flygningsinspirerade kronografer med automatisk eller quartzdrift.
I början var det 6138 verket som fick göra jobbet tillsammans med en räknesticka som vridring.
6138-7000 (För övrigt en populär modell att "fulrenovera" och försöka sälja som original nuförtiden...min anm.)
1.
På 1980 talet kom quartzversionerna med arbetshästen 7T34 och slog ned grundbulten för dagens flightmasters med quartzdrift, finns även i prospexutförande.
2.
Sedan finns även kineticvarianter som kallas flightmaster, men inte vad jag vet med kronografkomplikation. Jag lämnar därför det spåret.
2001 kom så den första flightmastervarianten med nya automatiska verket 6S37. Detta är en kronograf med pelarhjulsdrift (dock ej vertikalt kopplad) och byggs ihop i stort sett med liknande spec som 9S serien, för GS. Verket är rhodiumpläterat med en fint borstad finish på rotorn och "Tokyo stripes" på bryggorna. Det finns även några olika varianter på 6S serien bla en handjagad och en guldpläterad Credorvariant.
SBDS001, 002 och 003 kan tyckas vara en rimlig ordning på modellimplementeringen men Seiko valde i stället 002, 003, 001.
Så SBDS001 är alltså den senaste versionen. Detta beror på att de två första varianterna var Limited Editions.
SBDS002 har en brunmönstrad urtavla (lite i likhet med Dime varianten på Tunan) med bruna titandetaljer, detta för att efterlikna den färg som utblås och titandelar i kontakt med jetstrålen får på moderna flygplan. Detta förslag kom från en känd japansk stridspilot, Takahiro Iwasaki.
Japp nu kom den hem till mig efter många år!
3.
SBDS003 är en variant med räknesticka på vridringen. En kul detalj är att siffrorna på vridringen är graverade med olika djup för att öka läsbarheten på ringen.
SBDS001 kom ut 17 juni 2002 och slutade produceras 2016/2017.
Specifikation:
Urvek: 6S37 40J Automatiskt (hackande med handuppdrag och snabbändring av datum osv)
Material: Brigtz Titan (hårdhetsbehandlad titan, SEIKO patenterad metod)
Urglas: Välvt safirglas med antireflex.
Urtavla: Svart antireflexbehandlad.
Vridring: Vridbar åt båda håll. Kan användas som solkompass. Svartpläterad titan.
Godkänd noggrannhet: -10/+15 sek per dag
Vattenskydd: 10 Bar (skruvad krona och knappar)
Gångreserv: 50 timmar
Diameter: 44 mm (utan krona)
Vikt: 128g
Höjd: 14.8 mm
4.
5.
6.
Jag är ingen expert på urmakeri, tråkigt, för det finns en hel del kul att gräva i kring detta kronografverk.
Ovanstående fakta och vissa bilder är en förkortad version från olika artiklar på nätet:
http://www.network54.com/Forum/78440/message/1146485657/History+of+the+Flightmaster
http://ninanet.net/watches/others06/Mediums/mseikof.html
Bilder 1, 2, 3, 4, 5, 6 från nätet.
I början var det 6138 verket som fick göra jobbet tillsammans med en räknesticka som vridring.
6138-7000 (För övrigt en populär modell att "fulrenovera" och försöka sälja som original nuförtiden...min anm.)
1.
På 1980 talet kom quartzversionerna med arbetshästen 7T34 och slog ned grundbulten för dagens flightmasters med quartzdrift, finns även i prospexutförande.
2.
Sedan finns även kineticvarianter som kallas flightmaster, men inte vad jag vet med kronografkomplikation. Jag lämnar därför det spåret.
2001 kom så den första flightmastervarianten med nya automatiska verket 6S37. Detta är en kronograf med pelarhjulsdrift (dock ej vertikalt kopplad) och byggs ihop i stort sett med liknande spec som 9S serien, för GS. Verket är rhodiumpläterat med en fint borstad finish på rotorn och "Tokyo stripes" på bryggorna. Det finns även några olika varianter på 6S serien bla en handjagad och en guldpläterad Credorvariant.
SBDS001, 002 och 003 kan tyckas vara en rimlig ordning på modellimplementeringen men Seiko valde i stället 002, 003, 001.
Så SBDS001 är alltså den senaste versionen. Detta beror på att de två första varianterna var Limited Editions.
SBDS002 har en brunmönstrad urtavla (lite i likhet med Dime varianten på Tunan) med bruna titandetaljer, detta för att efterlikna den färg som utblås och titandelar i kontakt med jetstrålen får på moderna flygplan. Detta förslag kom från en känd japansk stridspilot, Takahiro Iwasaki.
Japp nu kom den hem till mig efter många år!
3.
SBDS003 är en variant med räknesticka på vridringen. En kul detalj är att siffrorna på vridringen är graverade med olika djup för att öka läsbarheten på ringen.
SBDS001 kom ut 17 juni 2002 och slutade produceras 2016/2017.
Specifikation:
Urvek: 6S37 40J Automatiskt (hackande med handuppdrag och snabbändring av datum osv)
Material: Brigtz Titan (hårdhetsbehandlad titan, SEIKO patenterad metod)
Urglas: Välvt safirglas med antireflex.
Urtavla: Svart antireflexbehandlad.
Vridring: Vridbar åt båda håll. Kan användas som solkompass. Svartpläterad titan.
Godkänd noggrannhet: -10/+15 sek per dag
Vattenskydd: 10 Bar (skruvad krona och knappar)
Gångreserv: 50 timmar
Diameter: 44 mm (utan krona)
Vikt: 128g
Höjd: 14.8 mm
4.
5.
6.
Jag är ingen expert på urmakeri, tråkigt, för det finns en hel del kul att gräva i kring detta kronografverk.
Ovanstående fakta och vissa bilder är en förkortad version från olika artiklar på nätet:
http://www.network54.com/Forum/78440/message/1146485657/History+of+the+Flightmaster
http://ninanet.net/watches/others06/Mediums/mseikof.html
Bilder 1, 2, 3, 4, 5, 6 från nätet.
Senast ändrad: