• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Marinemaster? Seiko Marinemaster!

ironcastle

Patek
2-Faktor
Känner ett starkt sug efter en MM300. Har passerat såväl Monster som Sumo och suktar mycket efter MM300:an nu. Har tagit del av de recensioner som finns här, men även på andra forum. Vissa saker tycks lämna lite övrigt att önska för vissa, jag tänker på länken, röret i boetten, den enkla o-ringen innanför kronan, Hardlexglaset, claspen, ... Men designen, den är ju himmelsk! Något av det vackraste i klockväg jag kan tänka mig. Tala om tidlös.

Ni som suttit med en men låtit den lämna för annat; varför gjorde ni det? Slocknade glöden? Var den topptung? Eller vad var det som gjorde slut på det? Förklara!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
MM300 är en kanonklocka som jag väldigt ofta saknar sen jag sålde min. Främsta skälet till att jag sålde den var för att underlätta en framtida finansiering. Sen kanske jag på senare tyckte den var lite väl stor då jag sen ett år tillbaka mer börjat gilla lite mindre storlekar på klockor. Länken är bra på den - helt klart underskattad, men det finns bättre. Klaspen lämnar väl mera att önska, ganska flimsig, skramlig och lätt - det är gjord i Titan iof. Annars är ju boetten och dess uppbyggnad en riktig killer. Avsaknad av heliumventil tack vare one peace-monocoque case. Finishen på den är också väldigt bra, sen har den ett väldigt bra urverk som är ett i grunden GS-verk av förra generationen.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Om du inte har testat den, så tycker jag det är en bra idé. Första intrycket brukar säga en hel del. I alla fall om det är något som känns riktigt fel/dåligt direkt.

Har inte haft någon, men testat och klämt några gånger. Länken tyckte jag var skavande och obekväm, så där föll det för mig, då jag föredrar länk på de allra flesta klockorna.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det är ju inte ovanligt att sakna den har jag förstått när den fått lämna. Måste onekligen innebära att den gjort ett bestående intryck vilket kanske inte är så vanligt.
Att den är stor kan jag förstå, men så länge man inte vuxit in i Rolexsuget och med där tillhörande storlekar så är väl det inget argument att bry sig så mycket om. Klaspen har jag förstått är det många som tycker är sådär. Märkligt att de inte gjort den solidare kan man tycka, har nog inte sett någon någonsin berömma den. Men för den som inte hållit i den ser den ju jäkligt cool ut.
Mmm, boetten ser ju närmast magisk ut. Tycker Sumon är grym, men denna är väl ytterligare några resor bättre.
Har även fastnat för verket. Det är något visst med att det är inhouse och därmed, förmodar jag, inte fullt så vanligt. Även om det är ett Seikoverk. Är även intresserad av Sinn EZM3, men i den sitter ett ETA2824. Hur kul är det jämfört med det i MM300:an? Inte alls...
Du upplevde den inte topptung, sådär att den ville vrida sig runt på armen? Det är väl något jag kan tänka mig kan var lite störande. Har en 47mm ORIS small second. Vill den vrida sig? Kan man väl säga...

Testa är ju en utmärkt idé. Brukar handla och konstatera: -jaså var det så det kändes. Klockmäster; har de den inne för jämnan i Globen? Någon som har koll?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det är ju inte ovanligt att sakna den har jag förstått när den fått lämna. Måste onekligen innebära att den gjort ett bestående intryck vilket kanske inte är så vanligt.
Att den är stor kan jag förstå, men så länge man inte vuxit in i Rolexsuget och med där tillhörande storlekar så är väl det inget argument att bry sig så mycket om. Klaspen har jag förstått är det många som tycker är sådär. Märkligt att de inte gjort den solidare kan man tycka, har nog inte sett någon någonsin berömma den. Men för den som inte hållit i den ser den ju jäkligt cool ut.
Mmm, boetten ser ju närmast magisk ut. Tycker Sumon är grym, men denna är väl ytterligare några resor bättre.
Har även fastnat för verket. Det är något visst med att det är inhouse och därmed, förmodar jag, inte fullt så vanligt. Även om det är ett Seikoverk. Är även intresserad av Sinn EZM3, men i den sitter ett ETA2824. Hur kul är det jämfört med det i MM300:an? Inte alls...
Du upplevde den inte topptung, sådär att den ville vrida sig runt på armen? Det är väl något jag kan tänka mig kan var lite störande. Har en 47mm ORIS small second. Vill den vrida sig? Kan man väl säga...

Testa är ju en utmärkt idé. Brukar handla och konstatera: -jaså var det så det kändes. Klockmäster; har de den inne för jämnan i Globen? Någon som har koll?

Det är ju självklart en ren smakpreferens med storlekar, finns ju många medlemmar här som aldrig skulle kunna gå under 40mm. Topptunghet? beror nog på vem du frågar. Jag har nog aldrig upplevt den som jätte topptung. Jo klockmäster borde ju ha den inne, sen ser jag att du bor i Stockholm-området. Någon användare i krokarna borde nog äga en sådan så du kan få tillfälle att klämma på en.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Länken ser så billig ut och satans vad tjock och svullen den är/ser ut att vara.
mmvsub.jpg
 

Dr Stein

Cartier
Jag har en MM300 (80talisten s gamla) sedan några månader tillbaka och jag kunde inte vara mer nöjd. Det är helt larvigt bra finish och man kan titta i evigheter från olika vinklar och leka med ljus och reflektioner. Länken kunde varit lite skönare, tycker faktiskt att flera av mina lågbudget-seikos har bättre länkar, men vill inte riktigt byta länk heller. Gillar de polerade partierna som gör klockan lite mer dressig Klaspen är ju som bekant i titan och lite skramlig och dykarförlägningen gör att det blir lite tjockt på undersidan av handleden, men det vänjer man sig vid. Det är ju en avvägning mellan hållbarhet och lättburenhet där jag ändå tycker dykarförlägningen känns rejäl och tålig. Det är skönt att kunna bära klockan tight kalla förmiddagar och smidigt släppa efter lite när armen sväller i värmen under dagens lopp, så denna feature lyfter ändå länken. Klockan är ju i övrigt rätt hög, så man känner verkligen att man har den på armen oavsett. Det kan ju förstås upplevas både positivt och negativt. Jag tycker ändå den är tillräckligt bekväm att bära.

Vad jag dessutom verkligen gillar är att den är i så uppenbart hög kvalitet, men utan att gemene man vet att det är en premiumklocka man bär. Passar mig som är rätt jante.

På det hela taget vill jag säga att jag verkligen gillar klockan. Det är ett (av många) ultimat dykarur, med grym finish och intressant historia. Jag är jättenöjda med att just denna blev min första premiumklocka.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Vilket utvecklande och trevliga svar! Min känsla är att jag kommer att vara ytterligare en av alla som hyllar den dagen då jag har lyckats skaffa en. Tycker redan att min Sumo är vacker att titta på, inte minst boettformen. Och som sagt, MM300:an har de ju tagit ytterligare steget vidare.
Spänd på känslan i spännet också. Noterar själv att jag ändrar spännhål på mina band under dagen, vilket vore smutt att kunna finjustera bättre för bästa känsla.
Har hört av andra premiumägare att Seiko är uteslutet eftersom många tror att det bara är en billig klocka, och har man investerat en massa slantar i något dyrt vill man också att det ska synas. Men jag vetefasiken. Är nog egentligen mer inne på linjen att det är kul när insatta höjer på ögonbrynen, medan övriga inte visar något större intresse.

Fyll gärna på med fler tankar och idéer kring MM300:an! Jag är idel öra!
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Tycker den är snygg som bara den. Kan upplevas som lite topptung. Tycker personligen den sitter skönare på originalgummit eller ett ISOFRANE. Bredvid farfar på bilden nedan. Har ingen MM300 fn, men kan nog bli en igen vid tillfälle.

mm68_12.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Köpa MM är en utomförträfflig idé! Men en mackmacka är jag inte lika säker på. Och att klockornas klocka har blivit degraderad till en smörgåsklocka känns som ett helgerån! Kanske skulle fira med ett litet vaniljrån rent av? Nej, när det väl blir en, får det bli en schysst middag istället.
Första steget är att uppsöka Globen och Klockmäster imorgon. Men 24990:- där blir det inte, istället lär det bli en från vår vän Higuchi om besöket i Globen går som planerat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För mycket text för att jag ska orka läsa allt ovan just nu, men jag gillade den skarpt. Mycket finish och mycket urverk för pengarna. Som du ser på bilden ovan är länken tunn i förhållande till hur hög boetten är, vilket gör den lite topp-tung. Jag hade min oftast på ett tjockt gummi eller GGB och då var den grym! Såldes för att finansiera en GS.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Topptungheten bekymrar mig lite, inte så kul. Men det kan man ju i o f s råda bot på genom en alternativ länk. Att hitta nån snorbilligt lär jag nog inte göra tror jag.
Jens, vad föreslår du för den aktuella summan (ca 15.000) istället som spelar i samma division som MM:n?
Yonsson, skulle du köpa en igen? Det var din graal vill jag minnas. Ledde det till Nirvana eller blev det mest ...... tomt?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Topptungheten bekymrar mig lite, inte så kul. Men det kan man ju i o f s råda bot på genom en alternativ länk. Att hitta nån snorbilligt lär jag nog inte göra tror jag.
Jens, vad föreslår du för den aktuella summan (ca 15.000) istället som spelar i samma division som MM:n?
Yonsson, skulle du köpa en igen? Det var din graal vill jag minnas. Ledde det till Nirvana eller blev det mest ...... tomt?
Jag sålde den för att kunna finansiera el primeron kom jag precis på, så det var inte vilken klocka som helst som "ersatte" den. Ja, jag skulle lätt kunna köpa den igen, men jag har också gått mot att gilla lite mindre och lättare klockor. Behovet av en dyr dykarklocka fanns egentligen inte heller eftersom jag hade två dykarklockor till. Tre dykarklockor är ganska onödigt, samtidigt som det var för mycket pengar att låsa just då. Egentligen var det alltså inget fel på själva klockan.

Svarade inte på frågan... Det var typ Nirvana, men efter ett år avtog det. :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ah, en legend ersattes av en annan. Då fick den en ärofylld ersättare. Det här att gå mot mindre ur verkar vara en resa som många gör. Jag har den ännu framför mig känner jag. Har väl egentligen inte heller behov av en dyr dykarklocka med tanke på att jag redan har fem stycken (inte så dyra iofs). Men jag ser den som du såg den, mer som en graal, just för att den är så vacker i mina ögon.
Ett Nirvana-tillstånd som varar ett helt år är ändå mäktigt. Det kan ju vara över i samma ögonblick som klockan satts på armen...
Men som sagt, imorgon blir det Globen för att känna och klämma. Hiss eller diss? Vi får se.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tog mig förbi Globen idag. Den sista de hade såldes....... idag:banghead:
Men det blev en trevlig pratstund med en medarbetare i personalen. Det skvallrades bl a om Molles resa till GS-fabriken som komma skall. Avis? Kan man väl säga.
Nästa sändning MM300: or kommer först i oktober, men tydligen har urmakaren himself en på handleden som det går att få kika på bara han är på plats.
Servar dem gör de inte eftersom Seiko inte släpper delar till dem externt.
Fastnade även framför GS-montern. Magiska? Kan man väl säga...
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tycker det är lite märkligt faktiskt att de i affären inte har bättre koll på detaljerna i det de säljer. Speciellt när vi rör oss i premiumsegmentet. Trevliga, javisst, men pålästa, njäe. Påstående: vridringen är keramisk. Det är den inte såvitt jag kan förstå. Påstående: spännet har inte diver extension lik MM600. What? Har det ändrats nu alltså? Påstående: Klockan kan bara servas av Seiko I JAPAN. Seiko släpper inte ut några reservdelar. Verkar alltså inte heller stämma.
Visst, man kan inte ha koll på allt, men det gör ju att allt annat tekniskt som diskuteras känns lite osäkert, vilket jag tycker är synd.
Men som sagt, pratstunden uppskattades. Tekniken får jag fråga efter här där kunskapen finns. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker det är lite märkligt faktiskt att de i affären inte har bättre koll på detaljerna i det de säljer. Speciellt när vi rör oss i premiumsegmentet. Trevliga, javisst, men pålästa, njäe. Påstående: vridringen är keramisk. Det är den inte såvitt jag kan förstå. Påstående: spännet har inte diver extension lik MM600. What? Har det ändrats nu alltså? Påstående: Klockan kan bara servas av Seiko I JAPAN. Seiko släpper inte ut några reservdelar. Verkar alltså inte heller stämma.
Visst, man kan inte ha koll på allt, men det gör ju att allt annat tekniskt som diskuteras känns lite osäkert, vilket jag tycker är synd.
Men som sagt, pratstunden uppskattades. Tekniken får jag fråga efter här där kunskapen finns. :)
Vridringen är "glasöverdragen" metall (ett stycke) :)
Sen är det säkert så att de inte kan få tag på delar då de inte har servicerättighet på klockan. Deras generalagent (Optura) skicka till Japan, men det innebär inte att man som kund måste göra det. Man måste däremot göra på det sättet om man vill gå via butiken. Detsamma gäller GS. De mekaniska standardverken, samt spring drive kan servas i UK, men polering (tillval) måste ske i Japan
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Nu så har eventuella frågetecken bytts ut till utropstecken! Fingrade på urmakarens egen klocka. Den hade varit flitigt brukad under två år, vilket syntes på vridringen, men inget alls på glaset. Även länken hade sina små märken, men inget allvarligt. Spännet hade han bytt ut, men det var efter att ha visat en homie hur coolt det var, efter att ha intagit för mycket raketbränsle... I övrigt bara gott att förtälja om den.
Vilka linjer, skönt avrundade former och alldeles magiskt vacker, ehmm klockan alltså. För övrigt låter det som att priset i affären är ett startvärde för förhandling. Utan att vi ens diskuterat priset försvann det typ 4000 minst efter en stunds diskussion.
Får fundera ett slag över vägen vidare i detta. Att klockan verkligen är magisk finns det inte längre minsta tvivel kring hur som helst. Hemmaköpt med försäkring och allt, eller direktimport från Japan, det är frågan. Service sa urmakaren för övrigt, inte de närmaste 5-6 åren. Du märker när det är dags sa han, börjar den dra sig mycket, då är det tydliga signaler att ett ingrepp är förestående.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det starka suget är inte längre ett sug. En affär med Higuchi-san i skönhetens hemland har slutförts varför den under den gångna veckan har vilat ut efter en lång resa. Higuchi-san fick en fråga om gången hos uret vilket gjorde att det drog ut en vecka på tiden innan den lämnade honom. Men den var väl värd väntan. Jag hade förväntat mig mycket, men den levererar ännu mer! Den är fantastisk!!! Linjespelet, poleringen, urtavlan, visarna, proportionerna, lystern, allt är mästerligt! Och inte minst måste jag säg att länken är klart över förväntan. Sammetsfinishen den har i ytan är högkvalitativ, inte lik någon borstning jag sett tidigare. Mjukare, jämnare och av avsevärt högre kvalitet. Tyckte länken såg lite klen ut på bilderna som jag sett, och klaspen hade jag hört mestadels dåligt om. Den inger inte känslan av att vara ett under av robusthet, men den fungerar mycket bra. Med viss försiktighet tror jag att den kommer att serva mig bättre än någon annan länk jag har på mina övriga ur. Att nästintill steglöst kunna reglera längden på den är mer än bra. Det är bäst!
Känslan av att ha en dold GS (hjärtat i skönheten) på armen är inte heller dum. Att ställa tiden på den är en njutning; hanteringen av kronan är som en smekning och att dra upp den är en orgie i mekanisk feedback. Inte lik något annat verk jag hanterat tidigare.
Ger mig inte på att recensera den nu, det finns ju en välbekant recension redan. Dock kan jag inte lova att jag inte kommer att lovorda den i tid och otid. Hoppas att smekmånaden är för evigt! :)

Lite bilder att ta del av så klart.

IMG_7447.JPG
IMG_7449.JPG
IMG_7452.JPG
IMG_7454.JPG
IMG_7455.JPG

20140906_121015.jpg
20140906_131624.jpg
20140906_135805.jpg
20140906_135845.jpg


Hrrmm, ser att den är inte helt ren på handledsbilderna. Oproffsigt :oops: och skämmes! :blackeye:
Men intrycket på armen är :cigar: och naturligtvis :) :) :) :) :)
Hejs från en mycket nöjd ägare!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack! Visst är den grym. De dyker ju upp lite då och då, men marknaden översvämmas inte direkt av dem. I Sverige kan det vara väntetid på ett antal månader. I Jpn däremot går det såväl lättare att hitta som snabbare att få tag i.
 
Topp