Laddar...
Klockor och Urmakeri hos Klockmaster-Stockholm

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Seiya, tull och moms?

Diskussion i 'Kobra Kai' startad av J.R, 10 mars 2016.

1. J.R
    Trådstartare

J.R Bonde

Ska eventuellt beställa en sarb 035 från Seiya. Vad kan jag vänta mig för kostnader vad gäller tull och moms? Eller finns det kanske bättre alternativ än seiya?

Tackars...

Chuck gillar detta.
  2. hooods

hooods Friends of KS

25% moms. Tullavgiften är försumbar.

3. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    7 eller 8 kronor i tull har jag för mig.

4. snajgel

snajgel Friends of KS

Från:
    stockholm
    Tar inte posten/dhl/eller vad det nu är ut en administrativ avgift också?

5. LJS

LJS Bonde

Köpte en Seiko från Japan och betalade ingen sådan avgift. Det verkar variera om du tar emot ett paket från företag eller privatperson då jag fick betala en avgift för ett ebaypaket från privatperson men inte på ett paket från Amazon.

6. snajgel

snajgel Friends of KS

Från:
    stockholm
    Fick du betala tull och moms? Har för mig att den administrativa avgiften kommer för det nämligen, men kan vara helt ute och cykla här... :)

7. LJS

LJS Bonde

Mm precis när jag beställde från en privatperson via Ebay från USA betalade jag tull, moms och någon avgift från FedEx. DHL har jag läst debiterar ibland för denna typ av avgift men det verkar inte klart vilka omständigheterna ska vara för att man ska behöva betala den. Jag är inte heller påläst men går utifrån egna erfarenheter. Till trådskaparen skulle jag säga max 25% moms sedan en tullavgift som även det är en viss procentsats av värdet. Och sedan om man har otur denna avgift också då.

8. Subby

Subby Borgare

Från:
    Stockholm
    Det är alltid bra att räkna med 25% moms och runt 20kr i tullavgift. Har själv betalat 162kr i avgifter för en SKX inte så länge sedan.

Camo00 och Choppe gillar detta.
  9. Choppe

Choppe Präst

Från:
    Stockholm
    Jag betalade också något snarlikt för en SKX009.

10. wayne

wayne Friends of KS

Rätt så dyrt!

Dru och Asplund gillar detta.
  11. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Seiya deklarerar fullt värde så räkna med 25% påslag i tullen och en femtiolapp extra för tullbehandlingen.

yonsson gillar detta.
  12. Spindel

Spindel Biskop

Är inte tullen 10% av klockans värde? Adminavgiften är typ 10 kr

13. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    När jag köpte suben från bobs watches i Usa så kollade jag med skatteverket innan. 25% moms och tullavgift på 7 eller 8 kr.

14. Kvisten

Kvisten Stadsbo

Det stämmer att tullen beräknas som ett par procent av tullvärdet (klockans kostnad + eventuella fraktkostnader), men oftast finns det ett tak för tullavgifter. Så om du importerar 100 kinesklockor för 20 kr st betalar du 2 kr/klocka gånger 100 (= 200 kr). Men köper du EN klocka för totalt 2000 kr betalar du endast upp till ett maxbelopp, som bör ligga på typ en tia.

I övrigt när man importerar har man i princip tre olika kostnader: tull (som är försumbar om det är en klocka vi pratar om), moms på 25 % samt fraktbolagets avgifter för att de sköter tullärendet åt dig (jag har vanligtvis betalat någon hundralapp om jag inte minns fel).

Men sedan händer det som sagt att grejerna slinker förbi tullen obemärkt rätt ofta. Dock ska man inte räkna med detta.

15. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Och så brukar väl momsen även beräknas på fraktkostnaden av någon outgrundlig anledning, dvs hela importvärdet av varupris, frakt och tull utgör momsunderlaget.

16. NickL

NickL Stadsbo

Betalade 25% moms och några kronor i tull när jag beställde från Seiya i höstas.

yonsson gillar detta.
  17. Chuck

Chuck Friends of KS

Kapar tråden lite men vilken hemsida har Sieya? Den jag hittar påminner om passagen chat 1997 till utseendet,med andra ord väldigt rörigt.

18. Nic

Nic Präst

Från:
    Hälsingland
    http://www.seiyajapan.com

Chuck gillar detta.
  19. NickL

NickL Stadsbo

Låter som du hamnat rätt.

Chuck gillar detta.
  20. Sledger

Sledger Stadsbo

SARB035 finns billigare hos Shopping in Japan. Beställde en Sumo därifrån för ett par år sedan och de skrev ner värdet en bit, inget jag bad om, så det blev lite billigare.
    http://www.shoppinginjapan.net/sarb035

J.R och Chuck gillar detta.
  21. Wozzor

Wozzor Stadsbo

Från:
    Borlänge
    Fick också betala moms och tulla från seiya... :(

22. Chuck

Chuck Friends of KS

Nic gillar detta.
  23. Jacke

Jacke Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag brukar använda Higuchi

24. J.R
    Trådstartare

J.R Bonde

Någon mer som handlat härifrån? Det är ju soft att spara en slant men seiya verkar ju ha ganska gott rykte om sig:)

25. Osukaru

Osukaru Torpare

Handlade från Seiya för en vecka sedan. Fick betala 25% moms på totalbeloppet!

26. ludde28

ludde28 Bonde

Från:
    Sthlm
    Moms (25%) o tull (3-6%) ska alltid tas med i beräkning vid köp utanför EU.
    Administrationsavg. ligger på 125SEK som läggs på ovan.
    Adminavg tas ut när speditören har tull o momsdeklarerat åt dig och avg. är den samma oavsett varans pris.
    Mao avg. kan bli väldigt hög (procentuellt) om varans värde var bara nån hundralapp.

27. SpicedGold

SpicedGold Torpare

När jag beställde min klocka från ett japanskt företag via Ebay (inte Seiya) betalade jag 119kr i tull och moms, sen tog Postnord ut en avgift på 125kr. Totalt landade det på cirka 1800kr för klockan.

28. sinner

sinner Friends of KS

Köpte sarb065, betalade drygt 900 när jag hämtade ut den :)

29. Hazmania

Hazmania Bonde

Kapar denna gamla tråden lite också. Varför skickar inte Seiya GS klockor till EU. Är det något krav från Seiko att inte konkurrera med ÅF här?

30. john b

john b Präst

Ja. Så har jag fått det förklarat för mig.