• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag hoppas att de lägger sig kring 30. En av de saker jag gillar med märket är just att de inte svävat iväg prismässigt. Nu är de ju kungar i 20-30k.

Skulle de ta 45, 50 så skulle folk köpa Omega tror jag.

Gamla listpriset på Landsort var ca 28´på gummi och 33,5´på länk. De har ju en del varianter av tex UTC Extreme som ligger en bit över 40´på länk och en vanlig RC Chrono kostar 38´på länk så 30 låter kanske en smula lågt.

Sen tror jag att konkurrensen är lika hård i 20´-30´-klassen med märken som Longines, Nomos, Oris, Rado m.m.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Gamla listpriset på Landsort var ca 28´på gummi och 33,5´på länk. De har ju en del varianter av tex UTC Extreme som ligger en bit över 40´på länk och en vanlig RC Chrono kostar 38´på länk så 30 låter kanske en smula lågt.

Sen tror jag att konkurrensen är lika hård i 20´-30´-klassen med märken som Longines, Nomos, Oris, Rado m.m.
Jag tänkte nog mest på rs och wt. Kronograferna är ju dyrare. Jag hoppas ändå på 30 :)

Vettefan om konkurrensen är så hård där. De märkena du räknade upp gör ingenting för min del. Och jag tror att gemene man/kvinna hellre köper en Sjöö Sandström än en Nomos eller Rado som absolut ingen utanför klocksvängen hört talas om i Sverige. Longines conquest finns ju och Oris men i min värld så smiskar Sjöö Sandström dem varje dag i veckan.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag tänkte nog mest på rs och wt. Kronograferna är ju dyrare. Jag hoppas ändå på 30 :)

Vettefan om konkurrensen är så hård där. De märkena du räknade upp gör ingenting för min del. Och jag tror att gemene man/kvinna hellre köper en Sjöö Sandström än en Nomos eller Rado som absolut ingen utanför klocksvängen hört talas om i Sverige. Longines conquest finns ju och Oris men i min värld så smiskar Sjöö Sandström dem varje dag i veckan.

Det är bara att leta fram försäljningssiffror så får vi facit på vilka som säljer bäst :) Jag gillar Sjöö, uppenbarligen, men jag tror inte så många utanför klocksvängen i Sverige har koll på S&S heller. Att Sjöö är ”kungar” och de andra "gör ingenting för din del” har väldigt lite med kvalitet eller potentiella konkurrenter att göra. Du får naturligtvis tycka så, men det är dålig grund för en diskussion om märken sinsemellan i ett bredare perspektiv om man inte har andra värden än den subjektiva smaken som variabler.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Det är bara att leta fram försäljningssiffror så får vi facit på vilka som säljer bäst :) Jag gillar Sjöö, uppenbarligen, men jag tror inte så många utanför klocksvängen i Sverige har koll på S&S heller. Att Sjöö är ”kungar” och de andra "gör ingenting för din del” har väldigt lite med kvalitet eller potentiella konkurrenter att göra. Du får naturligtvis tycka så, men det är dålig grund för en diskussion om märken sinsemellan i ett bredare perspektiv om man inte har andra värden än den subjektiva smaken som variabler.
Jag gissar att Longines säljer betydligt mer än Sjöö.

Haha, klart att mina åsikter inte har något med kvalitet att göra, trodde det var uppenbart. Jag hade inte heller för avsikt att föra någon bredare diskussion om märkesjämförelser mer än att jag tycker Sjöö Sandström har klart trevligast klockor mellan 20 och 30k.

Ps. På Internet får man tycka. Jag lämnade universitetet bakom mig för länge sen. ;)
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
E543CFD5-693A-4AF4-BA45-C37C0FEB5BA3.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag gissar att Longines säljer betydligt mer än Sjöö.

Haha, klart att mina åsikter inte har något med kvalitet att göra, trodde det var uppenbart. Jag hade inte heller för avsikt att föra någon bredare diskussion om märkesjämförelser mer än att jag tycker Sjöö Sandström har klart trevligast klockor mellan 20 och 30k.

Ps. På Internet får man tycka. Jag lämnade universitetet bakom mig för länge sen. ;)

Tolkade det första du skrev som en strategisk spaning var Sjöö borde lägga sig prismässigt för att gemene man ska välja märket framför andra :)

Alltså, den där tavlan @Fredrik (Swe) :heart:

IMG_20200507_132555.jpg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag gissar att Longines säljer betydligt mer än Sjöö.

Haha, klart att mina åsikter inte har något med kvalitet att göra, trodde det var uppenbart. Jag hade inte heller för avsikt att föra någon bredare diskussion om märkesjämförelser mer än att jag tycker Sjöö Sandström har klart trevligast klockor mellan 20 och 30k.

Ps. På Internet får man tycka. Jag lämnade universitetet bakom mig för länge sen. ;)
Longines säljer ett gigantiskt antal klockor. En stor del av dem går till Asien nu för tiden.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Tolkade det första du skrev som en strategisk spaning var Sjöö borde lägga sig prismässigt för att gemene man ska välja märket framför andra :)
Jag gör mig inga illusioner om att göra några strategiska spaningar. Men nog kommer de sälja fler klockor om de lägger sig på 30 istället för 45. Och jag tror fortfarande att "icke wisar" hellre köper en Omega än en Sjöö.
Longines säljer ett gigantiskt antal klockor. En stor del av dem går till Asien nu för tiden.
De sponsrar väl hästhoppning och massa sånt trams :D

Nä men allvarligt. Det curkulerade någon lista för ett tag sen på de märken som sålde mest i världen. Longines var, för mig, oväntat stora.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag gör mig inga illusioner om att göra några strategiska spaningar. Men nog kommer de sälja fler klockor om de lägger sig på 30 istället för 45. Och jag tror fortfarande att "icke wisar" hellre köper en Omega än en Sjöö.

De sponsrar väl hästhoppning och massa sånt trams :D

Nä men allvarligt. Det curkulerade någon lista för ett tag sen på de märken som sålde mest i världen. Longines var, för mig, oväntat stora.
Haha ja det gör de. Kolla deras ambassadörer, de har ett gäng kineser och andra asiater för de säljer så bra i Asien. Kan du inte köpa en Rolex köper du en Longines liksom. Longines måste vara ett av Swatch största märken sett till försäljning.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor

Hawk100

Rolex
Om vi pratar dykare så tror jag att det är så enkelt att det är ett kommersiellt beslut. 38mm dykare säljer sämre än 42mm.
Nä, jag tänkte på klockorna rent allmänt! Jag kan ibland uppleva 41/42 som på gränsen till onödigt stort. Däremot är 36 på tok för litet för att jag ska bli sugen. Ergo:38/39 borde vara perfekt.... Eller??
Men inte alla vanligt (ännu)?
(Bästa storleken på dykare lägger jag mig inte i. Där är jag helt okunnig/utan åsikt!)
 

Stalrob

Cartier
...
Vet inte riktigt vad det skulle vara att rätta. Svårt att säga något om att Rolex och Petek inte skulle vara framgångsrika :) Sen att det skulle vara direkt kopplat till att man återvänder sin design lämnar jag till mer insatta att kommentera.

Nu var det ju så att jag naturligvis inte försökte bygga en koppling mellan deras framgångssaga och återanvändningen av boettdesigner, det vore inget annat än absurt i detta sammanhang (något som jag för övrigt inte ens är säker på att de gör men tycker de ser väldigt likadana ut).

Min poäng var att deras återanvändning verkar framgångsrik, dvs att jag inte har sett några klagomål eller kritik likt "snälla Rolex använd olika boettdesigner på subben och gmtn"

Svarar för tydlighet, verkar inte som att du förstod föregående min post.

MVH Robert.
 
Senast ändrad:

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
SjööSandström har ju genom åren valt olika tillverkare av urverk. Finns det några uppgifter på under vilka perioder de använt ETA resp Sellita tex i sina trevisarautomater. Mellan de båda ovannämnda användes något annat, vad och under vilken period?
 

th0m

Cartier
2-Faktor
SjööSandström har ju genom åren valt olika tillverkare av urverk. Finns det några uppgifter på under vilka perioder de använt ETA resp Sellita tex i sina trevisarautomater. Mellan de båda ovannämnda användes något annat, vad och under vilken period?
Mellan ETA och Sellita körde dom Soprod under en period, men slutade pga kvalitetsproblem (liksom typ alla märken som använt detta verk verkar det som) och de som börjat strula byts nu generellt ut på garanti mot nuvarande Sellita-variant. Har dålig koll på årtal, men Sellita måste använts i ett par år nu tror jag.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Mellan ETA och Sellita körde dom Soprod under en period, men slutade pga kvalitetsproblem (liksom typ alla märken som använt detta verk verkar det som) och de som börjat strula byts nu generellt ut på garanti mot nuvarande Sellita-variant. Har dålig koll på årtal, men Sellita måste använts i ett par år nu tror jag.

- Tack för svar. Har hört om problemen, vore ju bra att veta årtalen för att undvika dem
om man köper nåt begagnat.
 
Topp